E200CDI -00 turbon vaihto isompaan

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
_Pasi_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 11.07.2005 17:03
Paikkakunta: Tampere

E200CDI -00 turbon vaihto isompaan

Viesti Kirjoittaja _Pasi_ »

Tarjolla olisi tuollainen E270CDI:n ahdin. Sopiiko tuo kutoskoneen ahdin suoraan tähän neloskoneeseen ilman mitään kommervenkkejä? Onko millainen homma, turboja olen vaihtanut, mutta en ikinä mersuihin, joten en tiedä niiden rakennetta. Nyt kiinni olevan vakioahtimen tyyppiä en tiedä. Hämmästyttävän pirteä se silti on ollakseen pikkuista vaille puoli miljoonaa ajettu..

Onko ahtimen vaihdosta saatu ilo vaivan arvoinen? Yksinäänhän tuo ahdin ei varmasti paljoa vaikuta, tarvitaan lastu, mikä on tällä foorumilla hyväksi havaittu lastunvalmistaja, jolta saa varmasti toimivan ja vakion kaltaisesti toimivan lastun (samantyyppiset käyrät ettei automaattilaatikko syö tullutta lisätehoa). Uskoisin että näitä vaihtoja on täällä tehnyt monikin, joten muutakin kuin mututietoa nyt haen. Auto on päivittäisessä käytössä oleva luottopeli, joten mitään kilpuria ei olla tekemässä vaan hieman vain piristämässä leppoisaa kulkinetta. 8) Minkämoisia teholukemia tuosta kannattaa hakea että laite kestää luotettavasti kasassa, eli tarvitseeko vääntömomentti rajoittaa tietoisesti johonkin lukemaan? Mitä tuo väyrysen automaattilaatikko kestää, joku lienee kokeillut senkin rajat. :roll:

Paljon eri alueille liittyviä kysymyksiä, mutta koska homma lähtee tuosta uudesta ahtimesta, jos jostakin, niin päätin postittaa tämän tänne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: E200CDI -00 turbon vaihto isompaan

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laitappa hakuun kijoittaja 'tuikku' ja lue kaikki threadit läpi, eiköhän jotain aukea.

Veikkaisin että pientä sovitusta tarvitaan ahtimen vaihdon yhteydessä, mutta ennen kaikkea sitä lastuttajaa, jotta hommasta saadaan myös tehoa irti.

Tälläistä "tietoa" löytyi netin hakukoneiden avulla:
E200 1998 2.2L CDI OM611 GT185 704412-0001 611.096.03.99
===================================================
E270 2003 2.7L CDI 175 OM647 GT185 727463-0002 647.096.00.99
E270 2002 2.7L CDI 175 OM647 GT185 727463-0001 647.096.00.99
E270 2000 2.7L CDI 170 OM612 GT225 715910-0001 612.096.05.99
E270 2000 2.7L CDI 170 OM612 GT225 715910-0002
E270 1999 2.7L CDI 168 OM612 GT225 709837-0001 612.096.02.99
Nyt tarvii vaan arvata onko luovuttaja GT18 vai GT22

...ja lastun valmistaja: Karala / turbotec
Lisää tietoa: www.skg.fi
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

270 kone taitaa olla viisipyttyinen??
Kaikki 270:n ahtimet on tyyppiä GT2256V, joka on hyvänkokoinen viriahdin 200/220 koneeseen. Siis jos hakee huipputehoa tai haluaa säästää voimansiirtoa.
Pakosarjaan nuo ahtimet menee suoraan kiinni. Pakoputken lähtö on E ja C mallin autoissa erilainen, joten jos ahdin on toisesta niin uutta laippaa pakoputkeen kiinni.
Joissain uusimmissa koneissa on suoraan sähköohjattu VNT, joten sellaisen ahtimen joutuu muuttamaan alipainekäyttöiseksi vanhempaan autoon asennettaessa (alipainekello vanhasta ahtimesta). Kai tuossa -00 mallissa on jo vnt-ahdin?
Omassa 1.9 tdi koneessa on GT2056V ahdin kiinni vähän muutettuna ja hyvin toimii, joten eikun vaan kokeilemaan.
Avatar
_Pasi_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 11.07.2005 17:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja _Pasi_ »

Kiitoksia kovasti, minäpä luen nuo threadit ja palailen sitten astialle jos jäi kyseltävää. :D
DNSF.org
Fintoys.net
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

TDIfreak kirjoitti:270 kone taitaa olla viisipyttyinen??
Kaikki 270:n ahtimet on tyyppiä GT2256V, joka on hyvänkokoinen viriahdin 200/220 koneeseen. Siis jos hakee huipputehoa tai haluaa säästää voimansiirtoa.
Pakosarjaan nuo ahtimet menee suoraan kiinni. Pakoputken lähtö on E ja C mallin autoissa erilainen, joten jos ahdin on toisesta niin uutta laippaa pakoputkeen kiinni.
Joissain uusimmissa koneissa on suoraan sähköohjattu VNT, joten sellaisen ahtimen joutuu muuttamaan alipainekäyttöiseksi vanhempaan autoon asennettaessa (alipainekello vanhasta ahtimesta). Kai tuossa -00 mallissa on jo vnt-ahdin?
Omassa 1.9 tdi koneessa on GT2056V ahdin kiinni vähän muutettuna ja hyvin toimii, joten eikun vaan kokeilemaan.
2,7 koneessa on käytetty GT1852v ja GT2256v.Ooppa tarkkana ettet osta samanlaista ahdinta mikä sulla on jo pellin alla.
Voihan sinne sitten kyllä Twinin laittaa :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JP75 kirjoitti:2,7 koneessa on käytetty GT1852v ja GT2256v.Ooppa tarkkana ettet osta samanlaista ahdinta mikä sulla on jo pellin alla.
Voihan sinne sitten kyllä Twinin laittaa :wink:
Voiskohan niissä silti olla siivissä eroa kun ovat eri garretin koodeillakin:
GT1852 704412-0001
GT1852 727463-0002
öhäm, ei taida mutta :lol: vai oliskohan samat siivet mutta erilainen pakoputken lähtöä :lol:

[edit] Tuo '52' koodasi sen siiven koon jotenkin, jommankumman, suoraan vai miten se nyt oli ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Muuttavasiipisiä nuo molemmat GT18set on.Kai niissä silti eroja voi olla niinkuin Veskola toteaa..
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Turbomasterin sivuilta:
E270 CDI 2002 OM647 177 2.7/5 D GT2256V 727463-0001 A647 096 0099
Vähän ristiriidassa tuon ylempänä olevan luettelon kanssa...
Väittäisin edelleen että kaikki 270 ahtimet on GT2256V. Tietysti ahdinta ostaessa kannattaa katsoa tyyppikilpi ettei tule turhia ostoksia. :wink:

56 kertoo kompuran jättöpään halkaisijan suoraan milleissä ja 22 vihjaa turbiinin ottopään koon.
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

MERCEDES E-Klass 2.7 D 99- 170 OM612 6 120 960 299 709837-1/2 GAR GT1852V

MERCEDES E-Klass 2.7 D 02- 177 OM647 647 096 099 727463-1/2 GAR GT1856V

MERCEDES E-Klass 2.7 D 00- 197 OM612 6 120 960 599 715910-1/2 GAR GT2256V

Aletaaks väitteleen? :wink:

No joka tapauksessa tuossa alkuperäisessäkin on aika hyvin varaa vielä.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

1856V? Eli ootas nyt, Garrettin numerolle 727463-1/2:lle on saatu jo kolme tyyppiä GT1852V, GT1856V ja GT2256V riippuen lähteestä. Tästä näkee miten luotettavaa netissä julkaistu materiaali on. Jokainen tietysti luottaa omiin lähteisiinsä. :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

TDIfreak kirjoitti:Tästä näkee miten luotettavaa netissä julkaistu materiaali on. Jokainen tietysti luottaa omiin lähteisiinsä. :)
No ainahan noissa netin listoissa virheitä on, sattuipa samalla garretin koodilla löytyvän sekä GT20 että GT25. Ottaa ahtimet käteen, purkaa ja mittaa siipien koot niin sillä siitä selviää, ja eiköhän siinä viriahtimessa jo päältä näe, jos olisi vaikka pakolähtö suurempi niin ei se ainakaan huono juttu ole :D .

Niin juu ei tarvii edes purkaa niin voi mitata ainakin kompurasiiven.

Outo juttu muuten jos 270:ssä on aluksi ollut 22 ja sitten uudemmissa malleissa olisi menty ahtimessa pienempään, vaikka voi se pienempi sisältää aivan samat siivet, voihan ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: E200CDI -00 turbon vaihto isompaan

Viesti Kirjoittaja tuikku »

_Pasi_ kirjoitti:Tarjolla olisi tuollainen E270CDI:n ahdin. Sopiiko tuo kutoskoneen ahdin suoraan tähän neloskoneeseen ilman mitään kommervenkkejä? Onko millainen homma, turboja olen vaihtanut, mutta en ikinä mersuihin, joten en tiedä niiden rakennetta. Nyt kiinni olevan vakioahtimen tyyppiä en tiedä. Hämmästyttävän pirteä se silti on ollakseen pikkuista vaille puoli miljoonaa ajettu..

Onko ahtimen vaihdosta saatu ilo vaivan arvoinen? Yksinäänhän tuo ahdin ei varmasti paljoa vaikuta, tarvitaan lastu, mikä on tällä foorumilla hyväksi havaittu lastunvalmistaja, jolta saa varmasti toimivan ja vakion kaltaisesti toimivan lastun (samantyyppiset käyrät ettei automaattilaatikko syö tullutta lisätehoa). Uskoisin että näitä vaihtoja on täällä tehnyt monikin, joten muutakin kuin mututietoa nyt haen. Auto on päivittäisessä käytössä oleva luottopeli, joten mitään kilpuria ei olla tekemässä vaan hieman vain piristämässä leppoisaa kulkinetta. 8) Minkämoisia teholukemia tuosta kannattaa hakea että laite kestää luotettavasti kasassa, eli tarvitseeko vääntömomentti rajoittaa tietoisesti johonkin lukemaan? Mitä tuo väyrysen automaattilaatikko kestää, joku lienee kokeillut senkin rajat. :roll:

Paljon eri alueille liittyviä kysymyksiä, mutta koska homma lähtee tuosta uudesta ahtimesta, jos jostakin, niin päätin postittaa tämän tänne.


Terve vaan Pasi !

Friikkihin on jo näköjään päässyt passatin alta aurinkoon...


Pelkän lastuttamisen takia ei kannata ahdinta vaihtaa. Tehoa rajoittavaksi tekijäksi vakiomoottorissa muodostuu vakiosuuttimet, joilla jo saa ~170 hv/350 nm tehoja , suunnilleen, riippuen eri moottorien (pienistä) eroista.
Vakioahdin, mikäli on kunnossa, kyllä riittää nuille tehoille, vaikka ajelisitkin vähän raskaammallakin jalalla.
Automaatissa ei tarvi niistä väännöistä välittää, tärkeämpää olisi varmaan se, että suurimman tehon kierrosluku olisi vielä vähintään se neljä tonnia. Kun se (automaatti)vaihteisto pyrkii nostamaan sen vaihtopisteen liiankin ylös reippaammassa kiihdytyksessä. Jos max tehon kierrokset on kovin alhalla, niin viimeinenkin kierrosherkkyys koneesta häviää.

Pelkästään lastuttamalla se kaksatanen muuttuu kyllä jo mukavan pirteäksi.
Lastuttajista mulla on kokemusta vaan täälläkin monesti mainitusta Karalasta, hyvä paikka.
On kyllä muitakin, esim tuo PP-diisselin etusivulla oleva juttu vois olla ihan hyvä.


Vakiomoottorissa tuo Garretin 22,nen toimii varmaan liiankin verkkaisesti.
Lastutetussa se jo menettelee, on toiminnaltaan aika lähellä "vakiomoottorin vakioahdinta". Mutta tehoahan se ei lisää. Aika isotöinen vaihtaa, ei kannata huvikseen ruveta.
Perstuntumalta koko vois olla passeli isompien suuttimien kanssa.

Muuten siihen vaihtoon ei liity mitään ylipääsemätöntä dramatiikkaa, aikaslailla näppitöitä vaan. Paikkakin on hiukan ahdas.

E-mallin ja ML,n pakoputkien lähdöt on samalla lailla kallellaan.
C-mallin ja Sprintterin taas käyvät keskenään, mutta eivät edellisten kanssa ilman muutoksia.
Imupuolet (painepuolet) sama juttu.


Imu ja pakopuolen putkistot käy kyllä sellaisenaan paikoilleen, tosin jonkin verran joutuu kyllä ähräämään ja noitumaan. Kuitenkin säätövarat riittää.
Öljyn tulo- ja lähtöputket on jo valmiiksi sopivasti mutkille laitettu, joten nekin saa helposti (väkivalla) paikoilleen.
Alkuperäinen ahdin on kahdella "lisätuella" kiinni moottorissa, vieläpä aika inhoittavista kohdin. Niiden tukien teko on melkein isotöisintä, kun ei pääse oikein mittaamaan, tai mallaamaan tilanahtauden takia.

Kesäkuu -03 on se, jota ennen valmistetut nelipyttyisten ahtimet ovat vielä alipaineohjattuja, ja sen jälkeen ahtopainetta ohjaa pelkästään sähköinen "motikka".
.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Joo, Passatti alkaa olla iskussa. Nokka-akseli vaikuttaa hyvälle eikä ainakaan liian rajulle. Onko makaronimaasta uutisia?

Veskola, jos ahtimessa lukee 1852, niin ei varmasti löydy samoja siipiä kuin 2256:sta.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jotenkin olen kyllä sitä että turbon vaihto lastutettaessa 116 hv -> 170 hv ei todellakaan ole turhaa, samalla vaihtaisin coolerin ja katselisin mitä sille katille voi tehdä.

Konekoolla ei niinkään ole turbon valinnan kannalta merkitystä, teholla enemmänkin, eli lastutettuna 170 hv autoon etsisin ahdinta vakiona n. 170 hv autosta. Suurin piirtein sama määrä sieltä kaasuja läpi menee, oli kyseessä 2.2 litran tai 2.7 litran kokoinen samantehoinen kone.

Toki voin olla hiukan vanhanaikaisesti ajatteleva, eikä nykyään tarvii mm. kompuran hyötysuhteesta, pakopaineesta jne enää välittää, kun koneet tuntuu kestävän kuitenkin.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Pieni kone pienillä alkuperäissuuttimilla vaan herättää ison ahtimen huonommin, se on ainoa huono puoli ahtimen vaihdossa. Mutta ei tuollaisella 2256V:llä pikkukoneestakaan mikään laiska tule. Ja automaatilla toimii varmasti hyvin.
Passatin vakiokatti pelkästään aiheuttaa 0,1 bar vastapaineen noin 180 hp tehoilla, minusta todella vähän. Koko vakioputkisto (sis. kaksi äänenvaimenninta) kaikkineen tekee 0,4 bar painetta ahtimen jälkeen mitattuna. Se on jo liikaa. Eli kiinnittäisin mesessäkin enemmän huomiota putkiston loppuosaan.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

TDIfreak kirjoitti:Passatin vakiokatti pelkästään aiheuttaa 0,1 bar vastapaineen noin 180 hp tehoilla, minusta todella vähän.
Aika hyvin on dieseleiden katitkin kehittyneet. Viritykseen noi alkuperäisputkistot on kyllä yleensä aika huonoja, ja varsinkin viimeinen vaimennin on aikamoinen vastustaja.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ilmaakin se tarvii reilummin eli vapaavirtaus suodatinta kehiin :shock:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Liitetään nyt tähän eli näin Alastarolla Viton cdi koneen teholapun, jossa vääntömomentti oli tasainen 400 Nm lähes 4000 rpm asti. Kone oli demecin (eli Karalan ?) käsialaa, suuttimet, ahdin, ja automaatti oli saanut käsittelyä. Kaksi edellä mainittua oli vaihdettu. Lisäksi tietysti putkisto ja suodattimet, no niistä ei puhuttu mutta pidän itsestään selvyytenä, putkista näkyi takana kahdennus.

Niin Viton CDI kone on 2,15 litraa. Tehona tuo tehnee jotain 200+ hp.

Saattaapi olla CDI super turbo...
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Mauri H. kirjoitti:Jotenkin olen kyllä sitä että turbon vaihto lastutettaessa 116 hv -> 170 hv ei todellakaan ole turhaa, samalla vaihtaisin coolerin ja katselisin mitä sille katille voi tehdä.

Konekoolla ei niinkään ole turbon valinnan kannalta merkitystä, teholla enemmänkin, eli lastutettuna 170 hv autoon etsisin ahdinta vakiona n. 170 hv autosta. Suurin piirtein sama määrä sieltä kaasuja läpi menee, oli kyseessä 2.2 litran tai 2.7 litran kokoinen samantehoinen kone.

Toki voin olla hiukan vanhanaikaisesti ajatteleva, eikä nykyään tarvii mm. kompuran hyötysuhteesta, pakopaineesta jne enää välittää, kun koneet tuntuu kestävän kuitenkin.
No joo
Oikeassahan se Mauri tietenkin tässä nyt on.
Jos olisin itsekkin ajoissa vaihtanut sen ahtimen, niin olisi ilmeisesti ainakin tuon ensimmäisen kytkimen säästänyt.
Kyllä varmaan on parempi, jos ahtimenkin vaihtaa.
Ainoa huomaamani huono puoli on tuo friikinkin mainitsema laiskempi herääminen, tosin ero ei lastutettuna ole mitenkään merkittävä, ja samalla ikäänkuin kaupantekijäisiksi vääntökäyrän alkupää muotoutuu loivemmaksi.


Minulla on nyt tässä omassa autossani kokeiltu monenlaisia ohjelmia, toiset parempia, toiset vähän huonompia.
Kun koko autolla on nyt ajettu jotain 65 tuhatta, niin on kait selvää, ettei vielä kestävyydestä, tai edes minkään paremmuudesta voi puhua tällä kokemuksella.
Mutta, luulisimpa kuitenkin, että tässä touhutessa on kuitenkin aika selkeä kuva tullut siitä, mikä toimii, ja mikä ei.

Kaikki muutokset on tehty samalla pajalla sama mies.
Mittaukset tehty samassa penkissä.
Sama auto. Sama moottori, nyt vaan turbo vaihdettu.
Vaikka kaikki mitatut tulokset eivät absoluutisen tosia olisikaan, ja osa on ihan tuntemuksia, niin kyllä niitä voi toisiinsa verrata.

Siis perustuen omiin kokemuksiini ko moottorista olen edelleenkin sitä mieltä, että vielä, jos tehot pysyy siinä 170 tasolla, niin vakioahdin kyllä riittää.
Ahtopainetta omassani oli tuolloin muistaakseni 1,4 bar, vakio oli muistaaksen 1,25.
Suurin teho (170) saavutettiin 4200rpm. Käyrässä näkyy vaan ~4000 rpm, kun Karala ei meinannut millään kierrättää enempää (auto oli silloin muistaaksen edellisenä päivänä ostettu).
Vääntö oli 360/2600rpm ja 350/2200rpm, sekä 320/2000rpm.
Ahtopainemittari käyttäytyi vielä suhteellisen rauhallisesti, kaasun pohjaan painamisen jälkeen ei tullut vielä kovin kummallista "painepiikkiä".
Moottori ei vielä (juurikaan) savuta ja toimii kuten hieman tehokkaampi vakiomoottori. Vakio kytkin varmaankin hyvin kestää ja suurimmastakin vaihteesta tulee ajovaihde, jolla voi ohitellakkin, eikä se enä ole vaan "ylivaihde".

Kuten olen jo aikaisemminkin kirjoittanut, niin 180 taso on mielestäni tälle moottorille monessakin suhteessa vakio-osilla katto.
Minulla on nyt autossa sellainen ohjelma, joka antaa vakioahtimella ja suuttimilla noin 180 hv/4000rpm. (Enemmänkin saa)
Vääntöjä on n.400 alkaen 2000rpm. (Enemmänkin saa)
Ahtopainetta 1.5 bar, siis ohjelman pyyntö !.
Ensinnäkin tästä alkavat jo kytkinongelmat. Auton tärinät, kilinät ja muut ylim. äänet, kun kaasu painetaan sopivassa kohden pohjaan.
Toiseksi todellinen ahtopaine nousee väkisellä "karvan" verran yli 1.5.
Todennäköisesti ahdin on aivan äärirajoillaan. Syöttöä on jo niin paljon, että ahdin alkaa jo pyöriä hiukan ylikierroksilla, kun kaasu poljetaan pohjaan.
Kaasun pohjaan polkemisen jälkeen ahtopine nousee useiksi sekunneiksi lähelle kahta kiloa, ja tuntuu, että ahdin saa tilanteen "haltuunsa" vain vaivoin.
Lisäksi ahtopainemittarin neula tulee todella herkäksi, se seuraa kaasupolkimen liikkeitä ikäänkin ne olisi narulla toisissaan kiinni.
Kaikki kyllä toimii edelleenkin ihan moitteetta.
"Normaalissa" ajossa moottori on kyllä edelleenkin erittäin miellyttävä ajaa.

Kaikki edellä kirjoitettu koskee myös 220,siä.

Sanotaan nyt vielä, että nämä ovat minun kokemuksiani asiasta. Eivät todellakaan mitään totuuksia, vaan mielpide.
Joku toinen on toista mieltä, olkoon vaan.

Jos ahtimen vaihtoon päätyy, niin mielestäni ei enää kannata "vakiolastua" laitattaa, vaan siten muokattu, joka rupeaa pienemmillä kierroksilla ja pienemmällä polkimen painalluksella antamaan jo hiukan enemmän polttoainetta suuttimille.

Itse ahdin (garret 2256v) sopii ominaisuuksiensa puolesta mitä mainioimmin kaksataseen.
Siinä on perstuntumalla vielä mukavasti "suuttimenvaihtovaraakin".
Jos vaikka sellainenkin tauti sattuisi iskemään. Mutta kehenkäs se täällä, järkeviä miehiä kaikki.
.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ohoh, onpa koneessa ilmaylijäämää vakiona, jos ahtojen nosto 1.25 -Z 1.4 riittää tehon nostamiseen 55 hv :shock:

Toki vakioturbon kanssa ollaan turvallisemmilla vesillä niin kauan kun ahtopainetta ei pahemmin nosteta. Et ole mielenkiinnosta pakosarjapaineita koskaan mitannut?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ilmaa on kuulemma vakiokoneessa puolitoistakertainen määrä tarpeeseen nähden.

Pakosarjan ja pakoputken paineen mittaamiseen olin kyllä ahtimen vaihdon yhteydessä jo varautunut ostamalla tarpeet, joilla olisin saanut kupariputkella siirrettyä kiinteät "mittauspisteet" paremmalle paikalle konehuonetta, jotta tarvittaessa olisi sitten myöhemminkin ollut helppo mitata. Sama juttu pakokaasujen lämpötilalle.

Pakosarjan painetta olin ajatellut mitata pakokaasujen kierrätyksen "ottokohdasta", mahdollisimman läheltä pakosarjaa.
Mutta koko kierrätyssysteemi on jossain kannen sisällä "piilossa".
Eli jos ei halua tehdä itse pakosarjaan reikää, niin paineita ei mitata, ja minä en halunnut. Itse pakosarja on niin hankalassa kohdinkin, ettei siinä ole oikein luontevaa tasaista kohtaa, jossa ainevahvuus näyttäisi olevan tarpeeksi paksu reiän tekoon.
Laippaa ei voi väliin tehdä, kun pakoputki ei vakiona enää satu kohdalleen ja sama putkissa kompurapuolella. Ahtimen tila on muutenkin aika "justiin". Nyt näyttää ihan vakiolta (=siistiltä), kun kaikki alkuperäiset osat on saanut konehuoneessa paikoilleen.
Pakoputken paineen mittaus ei oikein kunnolla onnistu, kun ahtimen ja katin välissä on niin lyhyt kaula, että pakoputken kiristyspanta peittää sen.
Paineet pitäisi mitata katin väärältä puolen.

Täytyy tuumata asiaa.
Molempia olisi tietty mukava seurata.

Pahimmillaan luulen, että pikkuahtimella on hetkellisesti varmaan parin kilon pakopaineet.
.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

TDIfreak kirjoitti:Turbomasterin sivuilta:
E270 CDI 2002 OM647 177 2.7/5 D GT2256V 727463-0001 A647 096 0099
Vähän ristiriidassa tuon ylempänä olevan luettelon kanssa...
Väittäisin edelleen että kaikki 270 ahtimet on GT2256V. Tietysti ahdinta ostaessa kannattaa katsoa tyyppikilpi ettei tule turhia ostoksia. :wink:

56 kertoo kompuran jättöpään halkaisijan suoraan milleissä ja 22 vihjaa turbiinin ottopään koon.
ei taida tuo teoria toimia Garretin luolamiesturboissa. Volvo TD70E:n turbona näyttäis olevan T04B29 :lol:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo
Tänään vihdoin sitten tuon takapöntön, pakoputkesta meinaan.

Minä kun olen nimittäin tuon Tdifriikin opetuslapsi ja uskovaisuus velvoittaa...

Vaimennin ei ole varsinainen pörinäpönttö, vaan "turbo-mallia, jonka pitäisi myös vaimentaa ääniä", mitä se sitten suuressa viisaudessaan merkitseekään.
Kooltaan vähän vakiota suurempi.
Ja toden totta, äänet eivät juuri koventuneet ja varsinkaan sisälle ei kuulu edelleenkään mitään. Äkkiä kokeillessa en myöskään huomannut mitään resonointia, tai mitään "äänipiikkiä" millään kierroksilla. Hyvä

Vaikutuskin oli toivotunlainen. Ahdin piristyy aikaisemmin.
Ahtopaineet nousee maksimiinsa pari-kolmesataa kierrosta aikaisemmin. Aika tarkalleen 1600rpm kohdalla. Elikkäs jo aika lailla samoissa, kun vakioahtimella.
Eroksi vakion ja tämän gt2256vnt,n välille jää nyt sitten käytännössä vaan se, että alle kahden tonnin kierrosten viive on selvästi vakiota suurempi.

Oikeanlaisilla suuttimilla sekin varmaan korjaantuu.
Niiden suhteen vaan mieli on aika maassa nyt, kun tuntuu, ettei niitä saa rahallakaan.
.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tänään tuli suuttimet.
Ostin sitten koko injektorit, kun makaroonien viivästely alkoi tympimään.
Oikeastaan piti vaihtaa vasta huomenna, mutta en malttanu.
Puolen tunnin homma.

Hyvinhän nuo toimii.
Niinkuin olisivat aina olleet siellä pellin alla.
Tyhjäkäynti ehken hiukan nousi, ei taida ihan vakio-ohjelman säätövara riittää.
Savuakin tulee siihen malliin, että eiköhän parisatanen nyt mene reilusti rikki, kunhan ohjelmaa on muutettu.
Vääntöjä on nyt aikalailla liikaa, ei voi oikein kokeilla kunnolla.
Tärisyttää jo puolella kaasulla koko autoa, ei viiti uutta kytkintä heti särkeä.
Pitää varmaan ahtoja vähän lisätä ja ruiskutuaikaa lyhentämällä koettaa saada lisää kierroksia, kunhan nyt pääsee sinne Jyväskylään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

tuikku kirjoitti: Tänään tuli suuttimet.
Mistä?
Minkälaiset?
Mitä kustansi?
Paljonko mahtaa olla paukkua luvassa?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:Eroksi vakion ja tämän gt2256vnt,n välille jää nyt sitten käytännössä vaan se, että alle kahden tonnin kierrosten viive on selvästi vakiota suurempi.
No sehän nyt ei haittaa, sillä minullakin nousee jarrujalka vasta 2000 rpm kohdalla, meinaan paikaltaan lähdettäessä. Manuaalissa tarvitaan semmoinen käsikäyttöinen jarru, jolla voi nostaa ahtoja kytkinlevyä vasten ja sitten mennään :twisted: kytkinkauppaan kait

Onnittelut suuttimista äläkä nyt sitten hajota sitä peliä ennen kuin saat vääntörajoittimen paikalleen softaan. Mielenkiinnolla odotellaan mille kierroksille nyt väännöissä päästään, aikuisten väännöissä. Teholappuhan kait on tulossa ?
Jani Anttila kirjoitti:Minkälaiset?
Ei sulle semmosia isoja suuttimia voi laittaa, pohjaa ne jouset muuten(kin) :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

veskola kirjoitti: Ei sulle semmosia isoja suuttimia voi laittaa, pohjaa ne jouset muuten(kin) :lol:
Mä olin kaukaa viisas ja nostin takapäätä sen verran että on taas joustovaraa (edes vähän) :twisted:
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Suuttimet on boschin valmistamat amg 3.0 cdi,hin
Varaosanumero on täältä kait hävinnyt bittien taivaaseen.
Häkkiseltä Turusta.
Alle neljänsadan kappale nuita ei saa, kun varastamalla.
Jos vielä jaksaa varttoa, niin ehkäpä joskus tulevaisuudessa about 200/kpl, kun se kärkiosan "piikki" vaan vaihdetaa Häkkisellä. (siinä on ne suutinreiät, 9kpl)
Amg,ssä antavat 1,7 bar ahdoilla yli 55 hv/sylinteri. (1350bar paineilla)
Tässä (1600bar) toivottavasti ainakin sen, mieluummin vähän enemmänkin.
Vääntöjä on nyt perstuntumalla reilusti yli viidensadan, eli täytyy ajella varovasti, kunnnes saa niitä vähennettyä.
Teholappu tulee kyllä lähiaikoina.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hiljaa hiipii sellainen ajatus mieleen, että ahdin taitaa olla liian pieni.
Savunmuodostus on polkastessa aika juhlavaa.
Ja siinä vaiheessa meno hyytyy.

Friikki kyllä neuvoi opetuslasta bleedaamaan.
1,65 bar paineella tilanne kyllä huomattavasti parani, (siis savu väheni).
"Kohtuullisella" kaasunkäytöllä savutus hävisi.
Tämäkin ahdin herää nyt sitten jo alle puolentoitoistatonnin.
Ohjelmassakin on nyt tietenkin osasyy, kun todellinen syöttö,ilmamäärä ja kaasupolkimen asento eivät nyt kohtaa.

Eipä taida tällä turbolla päästä niihin korkeuksiin, kun olisi tarvista, tai sitten pitää tehoja rajoittaa.

Suuttimissa on tosiaan virtausta juhlavasti, kun vaan sen saisi hyödynnytettyä.
Jospa se nyt joku ratkaisu löytyisi tuon ahtimenkin suhteen.
Tuntuu kuitenkin nyt aika raakileelta vielä tuo moottori, vaikka pelaakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:Tuntuu kuitenkin nyt aika raakileelta vielä tuo moottori, vaikka pelaakin.
Sinulle kävi kuten minullekin kun sai syötöt kohdalleen, ja mitäs se Mauri setä aikoinaan sanoikaan siitä ahtimen koosta. Pakko se on myöntää että kyllä ne herrat jotain sentään tietävät.

Minulla on jotain häikkää ahdoissa, vetää tappiin tai 1,7 bariin jo ihan kaupunkinopeuksissa :twisted: ikäänkuin olisi hukkaportti irti. No täytyy ajaa auto rampeille ja ottaa syyniin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin