K-jetin tyhjäkäynnin säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

K-jetin tyhjäkäynnin säätö

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Yritin tuossa säädellä tyhjäkäyntiä siitä ilmanputsarin kannessa olevasta reijästä oletettua kuusioruuvia pyörittelemällä. Sinne sopi pitkä 4mm kuusiokoloavain ja mitään ei tapahtunut kun pyöritteli suuntaan jos toiseen. Se osa johon avain passasi painui ikäänkuin jousen varassa alaspäin ja nousi tietty takaisin myös kun avaimesta löysäsi tai otti sen pois.

En uskaltanut pyöritellä kovin montaa kierrosta kun ei tiennyt josko koko osa lähtisi irti ja tietty ampaisisi moottoriin siitä.... nyt se on arviolta siinä kohti missä oli alunperinkin.

Ongelmahan on se että pikkuisen ajan kuluttua tyhjäkäynti on 500-550 kiekkaa ja sehän jo ravistaa epämielyttävästi. Ohjearvo olisi 700-800rpm. Ilmastointia ei pysty pitämään päällä tyhjäkäynnillä motti sammuu noin minuutissa parissa.

Onko se lisäilmaluisti semmoinen pystyssä oleva mokkula jossa yläpäässä sähköpiuha ja kahdella ruuvilla kiinni. Toinen ruuvi oli löysällä. Saisko ilmaa jostain sieltäseudulta? Kiristys ei vaikuttanut mitään. Onko mokkulan paskaisuus omiaan aiheuttamaan matalaa tyhjäkäyntiä?

Muuta mitä voisi tehdä/tarkastaa?
Avatar
jouko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 06.12.2003 18:55
Paikkakunta: Vantaa

K-jetti

Viesti Kirjoittaja jouko »

Moi. siitä i-suodattimen reiästä säädetään seosta ei joutokäynti nopeutta
lisäilmaluisti säätää joutokäynnin ja sitten myös kaasuläpän ohituskanava
toisaalta tarkasta ensin imuvuodot määränjakajan ja kaasuläpän välillä ei saa
olla vuotoja
Jarkko H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 05.03.2004 11:12
Paikkakunta: Kmo

Viesti Kirjoittaja Jarkko H. »

Ja kun nyt olet mennyt pyörittelemään sitä seos ruuvia niin neuvoisin menemään jonnekkin missä on testeri millä pystyy tekemään pakokaasutestin.Et muuten saa seosta kohilleen.Pienikin pyöräytys suuntaan taí toiseen muuttaa seosta oleellisesti.

Ja siitä mokkulasta missä on sähköpiuha.Kuulostas olevan viralliselta nimeltä sähköhydraulinensäädin.Ellen erehdy nyt totaalisesti.Eihän sulta oo menny toisesta ruuvista kierteet?Tuleeko sieltä välistä bensaa :?:Arvailua... :shock:
Ex-W201 2.0E -87-
Ex-MB 290 TD Avantgarde -96
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jarkko H. kirjoitti:Ja kun nyt olet mennyt pyörittelemään sitä seos ruuvia niin neuvoisin menemään jonnekkin missä on testeri millä pystyy tekemään pakokaasutestin.Et muuten saa seosta kohilleen.Pienikin pyöräytys suuntaan taí toiseen muuttaa seosta oleellisesti.

Ja siitä mokkulasta missä on sähköpiuha.Kuulostas olevan viralliselta nimeltä sähköhydraulinensäädin.Ellen erehdy nyt totaalisesti.Eihän sulta oo menny toisesta ruuvista kierteet?Tuleeko sieltä välistä bensaa :?:Arvailua... :shock:
Jep, tarkoitus olikin mennä säädättämään. Ei oo kierteet menny siitä mokkulan kiinnityksestä. Se toinen ruuvi vaan oli löystynyt.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Eikö imuvuoto ole enemmän syynä korkeisiin tyhjäkäynteihin? Saahan noi seokset ihan hyvin kohdilleen kun hitsaa pakosarjaan mutterin laajakaistalamdalle ja siihen näyttö kiinni?
So long and thanks for all the fish
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, olin sitten saanut säädettyä sen seoksen rikkaalle.... Nyt pitäis olla kohdillaan. Onneksi sain säädätettyä sen ennen reissuun lähtöä. Tosin vasta kolmannessa paikassa tärppäsi, eka paikka oli tietty kiinni ja toisessa jonoa kuun loppuun asti.

Asiaan: Tyhjäkäynti on. n 500-600 ja tuo kyllä pitää säätää kohdilleen. Ilmastoinnin kun laittaa päälle niin saattaa sammua liikennevaloissa seisoessa. Ei aina viittis risteyksissä ja valoissa napata ilmastointia pois päältä.

Siis tyhjäkäynti säädetään sieltä lisäilmalustista? Näinkö oli? Vai onko säätöä ollenkaan, muuta kuin se että luisti vain toimii tai ei toimi. Voihan tuota itse ihmetellä kun kerkeää. Ainakin vois tarkistaa sen ettei ilmavuotoja ole ja ettei luisti ole paskanen. Se luistihässäkkä löytyi ja on siellä lämppäriltä tulevan/menevän kumiputken vieressä öljymsuodattimen vieressä. Tutkin asiaa kun reissu on tehty.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Et ole kertonut mikä moottori on kyseessa tai en ole huomannut. Kun ilmoitit, että ohjearvo on 700-800 kierrosta niin oletukseni on että sinulla on 230E tai 200D kone ilman automaattivaihteistoa ja ilmastointia. Kumpi on? Vai onko sinulla Pierburg-kaasari? :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

K-Jetronicissa (esim. M102.980) tyhjäkäynti säädetään ilmansuodattimen moottorin puoleisen pään alalaidassa olevasta "pokkauksesta" löytyvästä ruuvista. Lämpimänä mielellään.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Timo L. kirjoitti:K-Jetronicissa (esim. M102.980) tyhjäkäynti säädetään ilmansuodattimen moottorin puoleisen pään alalaidassa olevasta "pokkauksesta" löytyvästä ruuvista. Lämpimänä mielellään.
Niin unohtui mainita, tässä on kyseessä M102.962

Ei ole tuommoista "pokkausta". Löytyy kyllä iso lattakantaruuvi (kuin iso kuusiokanta lukitusruuvi mutta lattakannalla) joka on siinä letkussa poikittain joka menee venakopan huohotusreikään ja ilmanputsariin ja toisesta päästä juurikin lisäilmaluistiin ( joka olikin mykkä). Tuota haluttais pyöritellä sitten kun on toimiva lisäilmaluisti saatu paikalleen. Mahtaisko olla tälläkertaa oikea ruuvi?
Avatar
simppa1048
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 28.03.2005 17:30
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja simppa1048 »

kyllä siitä ruuvista kierrokset nousee kun tarpeeksi kääntää auki päin.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Jos siihen toimivan lisäilmaluistin saat, niin ei pitäisi olla tarvetta säädellä mitään :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Timo L. kirjoitti:K-Jetronicissa (esim. M102.980) tyhjäkäynti säädetään ilmansuodattimen moottorin puoleisen pään alalaidassa olevasta "pokkauksesta" löytyvästä ruuvista. Lämpimänä mielellään.
Ja jo ajat sitten tuota kysellessäni, kaikilta sain vastauksen, että ei tuossa koneessa ole mitään god damn joutokäyntisäätöruuvia.... :roll:
Ja tuota, äsken kun kävin katsomassa niin en tommosta löytänyt, eli tässäkin tapauksessa kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa?
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Pasi H. kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:K-Jetronicissa (esim. M102.980) tyhjäkäynti säädetään ilmansuodattimen moottorin puoleisen pään alalaidassa olevasta "pokkauksesta" löytyvästä ruuvista. Lämpimänä mielellään.
Ja jo ajat sitten tuota kysellessäni, kaikilta sain vastauksen, että ei tuossa koneessa ole mitään god damn joutokäyntisäätöruuvia.... :roll:
Ja tuota, äsken kun kävin katsomassa niin en tommosta löytänyt, eli tässäkin tapauksessa kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa?
K-Jetissä on ruuvi.
KE-jetissä, mikä sinullakin on, ei ole ruuvia.
Lisäilmaluistin kyljessä on pieni ruuvi, josta periaatteessa saa säädettyä kierrokset siten, että auto pysyy käynnissä vaikka luisti ei toimisi.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Minulla tuo luisti toimii, olen testannut. Joutokäynti on nyt 700-750rpm. sais olla mun mielestä inan korkeemmalla. 850rpm olis mun mielestäni hyvä. Silloin kun tuo luisti oli mulla kädessä niin en huomannut katsoa, että onko siinä jotain pientä ruuvia kyljessä...
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

700-800 on ohjearvo joutokäynnille.
Miksi sitä nostaa täytyisi?
Ei siinä ruuvissa välttämättä edes riitä vara nostaa noin ylös.
Kuva
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Vastaa Viestiin