Maalipinnan kunnostus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ppr
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Maalipinnan kunnostus

Viesti Kirjoittaja ppr »

Tämä nyt ei tekniikkaa ole, mutta kun ei oikein muihinkaan alueisiin tuntunut sopivan...

Maalipinta on ajan myötä vähän kärsinyt, ja nyt asialle pitäisi tehdä jotain. Tässä muutama kuva siitä miltä maalipinta näyttää:
Kuva
Kuva
Kuva
:(

Ihan kuin joku olisi hiomapaperilla pessyt auton :D :evil: :cry: Maalipinta on aika pitkälti joka puolelta tuon näköinen, konepelti tosin on säilynyt vähän paremmassa kunnossa.
Kuinka pahasti pinta on kärsinyt? Lähteekö tuo vielä jollain hiomatahnalla vai vienkö suosiolla maalaamoon?

Vielä jos joku osaisi suositella maalaamoa Jyväskylän alueelta, tai liikettä jostä löytäisi kunnon hiomatahnoja yms.
'93 190E 2.6 (usa)
ppr
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja ppr »

Kai nyt joku osaa jotakin sanoa?
'93 190E 2.6 (usa)
Touho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Touho »

Kyllä minä ainakin kokeilisin ensin itse hiomatahnaa, vaikka pienelle alueelle. Sen jälkeen hyvä vaha päälle ja katsoa että miltä se itsestä vaikuttaa.

Kun en ammatikseni autoja fiksaa, on joutunut opettelemaan kaikki kantapään kautta ja kun itse omia tai muiden autoja kiillotan, niin olen käyttänyt autoglymin hiomatahnaa (oiskohan ultrafine renovator 02 tjsp.). Silla on uskaltanut hioa enemmänkin, ilman että maalipinta menee puhki saakka, eli on aika hienoa koostumukseltaan. Sen päälle sitten punainen autoglym vahaksi. Helppoja käyttää ja saa kohtuu hyvän jäljen.

Käsipelin ei varmasti sitä vaaraa ole että pinnan saa puhki, ellei nyt ihan hiekalla ala hiomaan, mutta koneilla saapi olla tarkempana.
E200 Cdi -03
ex. 300E 4-Matic -89
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

On kyllä aika pahan näköiseksi jo naarmuuntunut.
Mutta jos kokeiluhalua riittää, niin ei kun haet Motonetistä tsm. liikkeestä kaikkein hienointa Farecla-hiomatahnaa, kilometrin kiillotusliinaa ja alat töihin. Enste Fareclalla hierot koko auton läpi, pyyhkäiset aineen kuivuessaan jättämän pölyn veks, ja sitten päälle värivaha. Sain niksin nimimerkki RH:lta ja ainakin meikäläisen pintanaarmuiseen S124:aan se toimi kuin tauti. Työtähän siinä oli, mutta missäpä ei. Paikallinen Motonetti ei vielä pitänyt kovinkaan lähelle harmaata olevia värivahoja hyllyssään, niin ostin kylmästi tummanpunaista mutta hyvä tuli.

Ja sitten vielä varoitus siitä, että Fareclan on oltava hienoa. Sitä on erivahvuisia, ja ronskeimmat ovat ainakin sellaista tavaraa, että siinä lähtee koko pinta kertapyyhkäisyllä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
RH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RH »

Juu, ikävältähän tuo näyttää, mutta kuten Aku jo ehti toteamaan, niin vanha kunnon Farecla värivahan kanssa on muuten oikein tosissaan hyvä kokeilla. Ja vaikka työtä onkin, niin se on silti pikkuhomma maalausprojektiin verrattuna. Myös hinnaltaan. Niitäkin on joskus muutama tullut kotitarpeiksi tehtyä nimittäin.
ppr
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja ppr »

Kiitos vinkeistä.
Hyvä että Aku P muuten mainitsi naarmuista, itse kun olen kokoajan luullut että tuo on lakkapinnan halkeilemista tai jotain vastaavaa, mutta nyt kun tarkemmin ajattelee niin nuohan todennäköisemmin ovat naarmuja jotka ovat syntyneet talvella harjattaessa lumia pois. Jäljetkin vastaavat sitä miten yleensä harjaan. Tosin eihän autoharjan pitäisi maalipintaa vahingoittaa, sen takia en ole pitänytkään sitä mahdollisuutena. Pitääpä talveksi hommata joku vähän parempi harja, mikäli pinnan saa nyt parempaan kuntoon.

Täytyypä lähtä etsimään tätä Fareclania, tai sitten sitä autoglymin vastaavaa niin pääsee viikonloppuna hommiin.
'93 190E 2.6 (usa)
HVM
Hupimestari
Hupimestari

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ja kun hiot sen tahnalla niin unohda liuotinpesut jatkossa. Autosta tulee liuottimella Dalmatialainen. Tahnan päälle kunnollinen ja kova vaha, glymit ovat myyntifiksausvahoja :wink: . Suosittelen Turtlewaxin ptfe -teflonvahaa, isotöinen mutta kiiltää ja kestää pesua.

Itse veisin tuon myllytettäväksi.
ppr
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja ppr »

Myllytettäväksi, tarkoittaa varmaan sitä että jossain maalaamossa tekevät tuon saman mutta paremmilla aineilla ja koneilla? Onko tietoa paljon tälläinen yleensä maksaa?
'93 190E 2.6 (usa)
HVM
Hupimestari
Hupimestari

Viesti Kirjoittaja HVM »

ppr kirjoitti:Myllytettäväksi, tarkoittaa varmaan sitä että jossain maalaamossa tekevät tuon saman mutta paremmilla aineilla ja koneilla? Onko tietoa paljon tälläinen yleensä maksaa?
Keltaiset sivut auki ja hakusanaksi "auton fiksausta". Luulen että maksaa 100-200 e.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

ppr kirjoitti:Myllytettäväksi, tarkoittaa varmaan sitä että jossain maalaamossa tekevät tuon saman mutta paremmilla aineilla ja koneilla? Onko tietoa paljon tälläinen yleensä maksaa?
Tuskin ainakaan pariasataa enempää.
No, on se paljon rahaa sekin, mutta jos uudelleenmaalaukseen vertaa....

Nimenomaan se myllytyts meinaa, että vetävät koneella ja kunnon aineilla maalipinnan läpi. Tuon koneen kanssa onkin syytä olla ammattilainen puikoissa, itse jos on huolimaton niin sitä sorvaa äkkiä maalipinnan jostain kulmasta puhki.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
HÄRSKI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja HÄRSKI »

Tuore tieto Imatralta.
Sillä itse hain omani eilen pois "myllytyksestä" 150 rahaa maksoi hoito automeikkaajalla.
Keskiviikkoaamuna vein auton hoitoon ja torstaina iltapäivällä sai hakea pois.
Hyvännäköistä jälkeä tekivät, tosin käsiteltävä pintakaan ei ollutkaan kovin huonossa kunnossa.
:P
W201. 200 D
S210. 290 TD
S211 220 D
S212. 220 D
S213. 220 D
Vastaa Viestiin