minne katosi kipinä? vika löytyi,eipä löytynytkään!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
artosirvio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Paikkakunta: vuokatti

minne katosi kipinä? vika löytyi,eipä löytynytkään!!

Viesti Kirjoittaja artosirvio »

eli nyt on testailtu 190 2.6 mersua sieltä täältä. kuumana kadottaa kipinän. Puola vaihdettu,virranjakaja ja pyörijä kunnossa, johdot uusittu,tulpat vaihdettu. Välillä kuumana "kadottaa" kipinän ja auto ei käynnisty. Eli puolalta virranjakajalle lähtevä johto ei anna virtaa. Startti pyörii kyllä mutta ei sytytä! mikä tekee tota? kylmänä ongelmaa harvemmin on. välillä toimii kuumanakin mut yleensä ei! kenellekään tietoa tai kokemuksia mistä vikaa kantsis etsiä. testerissä kävi tänään, ainoa asia mistä herjasi että lambda anturi pimeänä taas. olen vaihtanut lambdan viimeksi 20.6 ku edellinen tarvike oli menny pimeäksi 3 viikossa, sain takuuseen uuden ja nyt taas pimeenä. voiko tarvike olla noin heikko? auto yhä pajalla levällään jo toista päivää. by the way, asd valo syttyi kun oli boxin piuha irti ja ei sammu 1-5 napa 10 sec yhdes tyylillä, antaa 8 väläystä. voiko jarrukatkaisin mennä vika tilaan, ja missä on asd solenoidi. auto on vm-92 . OLISIN ENEMPI KU KIITOLLINEN NEUVOISTA EM. ONGELMIIN!!!! :wink:
Ai niin. ylijännitesuojassa sulakkeet kunnossa. voiko virtalukon pohja tehdä
tota, entäs mikään rele???

vika yhä edelleen pysyi vaikka kaikki mahdollinen vaihdettu/tarkastettu. mutta vika tuli yhä päälle, sain heti testeriin ajan ku vika sattui huoltamon pihalla. testeri ilmoitti kun auto ei käynnistynyt että joku " kierroksien tunnistin " tai joku vastaava ei pelitä!! Missä sijaitsee? tietääkö kukaan. Auto data ohjelma ei antanut tietoa tästä osasta... liekköhän arvokaskin osa? voiko olla jonkinlainen kosketushäiriö kun viileenä toimii kyllä? Apua edelleen tarvitaan!!!!!!
Viimeksi muokannut artosirvio, Ma 18.07.2005 19:15. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Make76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ti 29.06.2004 08:14
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Make76 »

Onko itse ecu tarkastettu? Siinäkin voisi olla vikaa, esim kylmä juotos?
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

190E 2.0 kadotti kipinän kun sytytysyksikkö paska oli joku häikkä (kylmä juotos) ja senkun vaihtoi niin alkoi pelaan mut taitaa olla sulla jotain muuta häikkää....
Itse tein ja säästin
artosirvio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Paikkakunta: vuokatti

Viesti Kirjoittaja artosirvio »

Make76 kirjoitti:Onko itse ecu tarkastettu? Siinäkin voisi olla vikaa, esim kylmä juotos?
miten sen ecun pystyy tarkistamaan? ecu = sytysyksikkö?
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Sytytyksen pääteaste tai impulssi/asentoanturi kuumuu ja heittää toimimasta..
Onko tuo k-jetronicilla vai motronicilla vai millä?
Meneekö jakajan pohjaan sellainen 3 napainen liitin/johtosarja?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

ECU-tässä tapauksessa tarkoittaa polttoaineen syötön ohjausyksikköä, tämä saa pyörintänopeusviestin sytytysyksiköltä, toisinpäin ei tapahdu viestiliikennettä. Sytytysyksiköllä on omat anturinsa.

Vaikka sytytysyksikön lämpöanturi olisi rikki, tulisi kipinän tulla. Kannattaisi mitata sytytysyksikön virransyötöt ja pyörintänopeusanturi. Pyörintänopeusanturin napojen välillä tulisi olla resistanssi 680-1200 ohmia. Sekä kylmänä, että kuumana.

Lainayksikölläkin voisi kokeilla, mutta se tarkoittaa sitä että antureiden ja virransyötön tulisi olla kunnossa, ettei lainayksikkö vain mene rikki.

Yksi yleismmistä syistä kuitenki yksikön hajoamiseen on ylilämpö. Se taas usein johtuu liian vähäisestä määrästä piitahnaa yksikön pohjan ja rungon välillä, tällöin lämpö ei siirry tarpeeksi runkoon ja laite ylikuumenee.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
artosirvio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Paikkakunta: vuokatti

Viesti Kirjoittaja artosirvio »

Jarno.v kirjoitti:Sytytyksen pääteaste tai impulssi/asentoanturi kuumuu ja heittää toimimasta..
Onko tuo k-jetronicilla vai motronicilla vai millä?
Meneekö jakajan pohjaan sellainen 3 napainen liitin/johtosarja?
ke-jetronic. enpä ole kattonu, mistä kohti moottoria löytyy toi osa?
artosirvio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Paikkakunta: vuokatti

Viesti Kirjoittaja artosirvio »

unski kirjoitti:ECU-tässä tapauksessa tarkoittaa polttoaineen syötön ohjausyksikköä, tämä saa pyörintänopeusviestin sytytysyksiköltä, toisinpäin ei tapahdu viestiliikennettä. Sytytysyksiköllä on omat anturinsa.

Vaikka sytytysyksikön lämpöanturi olisi rikki, tulisi kipinän tulla. Kannattaisi mitata sytytysyksikön virransyötöt ja pyörintänopeusanturi. Pyörintänopeusanturin napojen välillä tulisi olla resistanssi 680-1200 ohmia. Sekä kylmänä, että kuumana.

Lainayksikölläkin voisi kokeilla, mutta se tarkoittaa sitä että antureiden ja virransyötön tulisi olla kunnossa, ettei lainayksikkö vain mene rikki.

Yksi yleismmistä syistä kuitenki yksikön hajoamiseen on ylilämpö. Se taas usein johtuu liian vähäisestä määrästä piitahnaa yksikön pohjan ja rungon välillä, tällöin lämpö ei siirry tarpeeksi runkoon ja laite ylikuumenee.
voiko kun pyörintänopeusanturi kuumuu niin se lopettaa toiminnan? kylmänä anturi antoi n. 900 ohmia arvoksi, mutta kun vika on päällä niin testeri väittää että tämä anturi ei toimi?
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

artosirvio kirjoitti:
voiko kun pyörintänopeusanturi kuumuu niin se lopettaa toiminnan? kylmänä anturi antoi n. 900 ohmia arvoksi, mutta kun vika on päällä niin testeri väittää että tämä anturi ei toimi?
No kyllä voi, mutta saattaa sytty-yksikön vikakin näkyä nuin.
Yleisempää tuon yksikön hajoaminen on, mutta jompikumpi on sökö.
artosirvio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Paikkakunta: vuokatti

Viesti Kirjoittaja artosirvio »

Jarno.v kirjoitti:
artosirvio kirjoitti:
voiko kun pyörintänopeusanturi kuumuu niin se lopettaa toiminnan? kylmänä anturi antoi n. 900 ohmia arvoksi, mutta kun vika on päällä niin testeri väittää että tämä anturi ei toimi?
No kyllä voi, mutta saattaa sytty-yksikön vikakin näkyä nuin.
Yleisempää tuon yksikön hajoaminen on, mutta jompikumpi on sökö.
no jos sytty-yksikkö on pimeenä, niin pitäiskö sen vaikuttaa muuhunkin kuin vain huonoon käynnistyvyyteen? testeri lopetti testin tohon vikaan ku auto ei käynnistynyt kun vika oli päällä. aikaisemmin kun auto oli viileämpi niin testi meni puhtaasti läpi. auto kyl muuten toimii ajossa ja muutenkin tosi hyvin, ainoa on toi kuumana käynnistyminen... kiitos vinkeistä :)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Testerille tieto menee sytytysyksikön läpi. Paras olisi mitata anturi suoraan pistokkeestaan kun vika on "päällä", eikä luottaa testerin "sanaan". Näin saat varman tiedon anturin toiminnasta. Se anturin liitin on sytytysyksikön kulmassa n. 12mm:n pyöreä liitin johon tulee vihreä n. 3mm:n johto. Kun pistokkeen irrottaa, voi anturin vastuksen mitata liittimen keskikoskettimen ja ulkokehän väliltä. Siis sieltä johdon puolelta ;)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kun moottori ei käy, pyörintänopeusanturi ei toimi.
wiimax.fi
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ei sen anturin sisäinen vastus siitä mihinkään muutu pyöri moottori tai ei. ;)

Pyöriessään moottorin hammaskehä muodostaa anturiin vaihtojännitteen, joka voidaan myös mitata.. Myöskin sitten voidaan oskilloskoopilla tarkastaa pyörivästä moottorista signaalin muoto yms sinaaliin liittyvää asia: amplitudi, taajuus, taajuuden vaihtelu yms

p.s. voihan moottoria pyörittää myös startilla......tällöin voidaan em. oskilloskooppiasiat mitata myös.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei muutu vastus, mutta testeri ei mittaa vastusta. :wink:

Jos moottori ei pyöri, pyörintänopeusanturi on "rikki". :wink:
wiimax.fi
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Jep,

mutta siksi itse, kun noita härvelitä (autoja en testereitä :) ) korjailen mittaan anturit aina irtonaisena. Tämän takia ehdotinkin "artosirviölle" anturin vastuksen mittaamista suoraan liittimeltä.

Nyt sitten on taas kiinni testerin logiikasta, mistä ja miten se päättelee moottorin pyörimisen. Tulpanjohtoanturista vai suoraan sytytysyksikön pyörintänopeustunnistimesta, fiksultahan tuntuisi ottaa se pyörintänopeusanturista, mutta tiedä häntä.

Testerille tieto luultavasti kuitenkin menee sytytysyksikön läpi, mikäli yksikön signaalin välitävä osuus on viallinen, ilmoittaa moni testeri silti viaksi anturin, tämän takia on syytä mitata anturi aina myös erikseen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juuri niin, Unski.

OT
Korjailetko Mersuja vai kaikenmerkkisiä autoja ?
Mikä testeri ?
wiimax.fi
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

OT: Ennen tuli työkseni korjailtua yhdellä ammattikorkeakoululla, nykyään vain harrastelen :)

Muuten: Paras testeri vanhoihin KE/K jetroniceihin on hiukan parempi yleismittari jossa on signaalisuhde mittaus. Sillä saa kaikki -93 saakka olevien K /KE-Jetronic Mersujen vikakoodit ruiskusta esiin... niitä on muuten kokonaiset 8 kpl....lisäksi jos Lambda-anturi toimii voi säätää seossuhteen....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
artosirvio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Paikkakunta: vuokatti

Viesti Kirjoittaja artosirvio »

unski kirjoitti:Ei sen anturin sisäinen vastus siitä mihinkään muutu pyöri moottori tai ei. ;)

Pyöriessään moottorin hammaskehä muodostaa anturiin vaihtojännitteen, joka voidaan myös mitata.. Myöskin sitten voidaan oskilloskoopilla tarkastaa pyörivästä moottorista signaalin muoto yms sinaaliin liittyvää asia: amplitudi, taajuus, taajuuden vaihtelu yms

p.s. voihan moottoria pyörittää myös startilla......tällöin voidaan em. oskilloskooppiasiat mitata myös.
kiitos hyvistä vinkeistä kaikille :D otimme irti sen anturin ja mittasimme sen "kylmänä" vastus oli jotain 900 ohmin luokkaa, eikkä vika siis todennäköisesti on itse sytytysyksikössä????? vai voisko olla et kun anturi kuumenee niin sen toiminta lakkaa??? ei viittis huvikseen anturia ostaa ku hintaaki kuulu vehon mukaan olevan yli kaksi ja puoli sataa...huh huh :lol:
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

noissa antureissa on se huono puoli, että ne voivat muuttua toimimattomiksi lämmitessään. Yleensä autokäyttöön tarkoitettujen, induktiivisten antureitten sisälle on kääritty jokunen metri kuparilankaa, joka on tietysti lakkaamalla eristetty ja käämien välissäkin taitaa olla jotakin "tököttiä" Nyt kun tuo "soppa" lämpeää saattaa käämi mennä oikosulkuun, varsinkin vielä kun se itse kehittää jännitettä ja heittäytyä toimimattomaksi. Harvinaista??? Kyllä, Mahdollista??? ilman muuta.

Anturi on kallis, mutta sitten yksikkö....Veholla kuulemma 2000€....Elämä on. (loppuun kaluttu lausahdus, mutta niin totta)

Ei voi kun toivottaa onnea.

p.s. mittaa viellä sytytysyksikön syöttöjännite, kun auto on lämmin ja kun sitä startataan, siis autoa :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
artosirvio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Paikkakunta: vuokatti

Viesti Kirjoittaja artosirvio »

unski kirjoitti:noissa antureissa on se huono puoli, että ne voivat muuttua toimimattomiksi lämmitessään. Yleensä autokäyttöön tarkoitettujen, induktiivisten antureitten sisälle on kääritty jokunen metri kuparilankaa, joka on tietysti lakkaamalla eristetty ja käämien välissäkin taitaa olla jotakin "tököttiä" Nyt kun tuo "soppa" lämpeää saattaa käämi mennä oikosulkuun, varsinkin vielä kun se itse kehittää jännitettä ja heittäytyä toimimattomaksi. Harvinaista??? Kyllä, Mahdollista??? ilman muuta.

Anturi on kallis, mutta sitten yksikkö....Veholla kuulemma 2000€....Elämä on. (loppuun kaluttu lausahdus, mutta niin totta)

Ei voi kun toivottaa onnea.

p.s. mittaa viellä sytytysyksikön syöttöjännite, kun auto on lämmin ja kun sitä startataan, siis autoa :)
Millaiset arvot pitäis olla ja mistä kohdin kantsis mittailla?
2000e? melkein auton hinta :D ad varaosat väitti et sytytysyksikkö tarvikkeena maksais hiukan yli satkun, onkohan jätkillä tietoa vai tarjoavatko ihan mitä sattuu :? By the way... kysyin anturia boschin vara osa nrolla ( 0261210050 )ei löytyny, mutta vimosen nron ku vaihto 0 - ykköseen niin löytyi joku nopeusanturi...voiko olla et nrot muuttuu ajan kans vai onko väärä anturi? mitäpä olette mieltä? sen tarvikkeen hinta ois tos satkun kieppeillä.voisko olla sama vehje?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuskin pitää paikkaansa, Saksassa käytetynkin hinta on n. 300€....mutta jos sattuvat myymään sinulle sellaisen satasella, niin osta äkkiä pois. Luullakseni he lyövät käteen sinulle sellaisen pienen yksikön, jossa on yksi 7-napainen riviliitin, niiden hinta on yleensä sellainen 100€. Yksikköä käytetään Boschin sellaisten jakajien kanssa jossa on sisäänrakennettu keskipako- ja alipainesäädin. ts vanhan mallin jakaja.

Anturista: voi olla sama anturi ja voi olla ettei ole. Hirveän vaikea sanoa ennen kuin näkee. Sinänsä sellaista pyörintänopeusanturia käytetään yhtälailla ajonopeuden mittaamiseen. Yhteinen nimike saattaisi siis olla nopeusanturi.

Pyöreistä 4-napaisista liittimistä, muistaakseni liitinten navat on merkattu. napojen 15 ja 31 välillä tulisi olla akkujännite ja napojen 16 ja 31 välillä samoin. Näyttäisi olevan se oikeanpuoleinen pyöreä liitin kun katsotaan auton edestäpäin.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
artosirvio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Paikkakunta: vuokatti

Viesti Kirjoittaja artosirvio »

unski kirjoitti:Tuskin pitää paikkaansa, Saksassa käytetynkin hinta on n. 300€....mutta jos sattuvat myymään sinulle sellaisen satasella, niin osta äkkiä pois. Luullakseni he lyövät käteen sinulle sellaisen pienen yksikön, jossa on yksi 7-napainen riviliitin, niiden hinta on yleensä sellainen 100€. Yksikköä käytetään Boschin sellaisten jakajien kanssa jossa on sisäänrakennettu keskipako- ja alipainesäädin. ts vanhan mallin jakaja.

Anturista: voi olla sama anturi ja voi olla ettei ole. Hirveän vaikea sanoa ennen kuin näkee. Sinänsä sellaista pyörintänopeusanturia käytetään yhtälailla ajonopeuden mittaamiseen. Yhteinen nimike saattaisi siis olla nopeusanturi.

Pyöreistä 4-napaisista liittimistä, muistaakseni liitinten navat on merkattu. napojen 15 ja 31 välillä tulisi olla akkujännite ja napojen 16 ja 31 välillä samoin. Näyttäisi olevan se oikeanpuoleinen pyöreä liitin kun katsotaan auton edestäpäin.
jep. kiitos suuresti vaivannäöstä. menenpä aamulla pajalle kertomaan viestiä, ja ilmoittelen illasta että kumpi vehje oli sökönä. pitää pitää peukkuja että se anturi olis ennemmin sökö kuin se s.yksikkö :)
artosirvio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Paikkakunta: vuokatti

Re: minne katosi kipinä? vika löytyi,EIPÄ OLLU NOPEUSANTURI

Viesti Kirjoittaja artosirvio »

artosirvio kirjoitti:eli nyt on testailtu 190 2.6 mersua sieltä täältä. kuumana kadottaa kipinän. Puola vaihdettu,virranjakaja ja pyörijä kunnossa, johdot uusittu,tulpat vaihdettu. Välillä kuumana "kadottaa" kipinän ja auto ei käynnisty. Eli puolalta virranjakajalle lähtevä johto ei anna virtaa. Startti pyörii kyllä mutta ei sytytä! mikä tekee tota? kylmänä ongelmaa harvemmin on. välillä toimii kuumanakin mut yleensä ei! kenellekään tietoa tai kokemuksia mistä vikaa kantsis etsiä. testerissä kävi tänään, ainoa asia mistä herjasi että lambda anturi pimeänä taas. olen vaihtanut lambdan viimeksi 20.6 ku edellinen tarvike oli menny pimeäksi 3 viikossa, sain takuuseen uuden ja nyt taas pimeenä. voiko tarvike olla noin heikko? auto yhä pajalla levällään jo toista päivää. by the way, asd valo syttyi kun oli boxin piuha irti ja ei sammu 1-5 napa 10 sec yhdes tyylillä, antaa 8 väläystä. voiko jarrukatkaisin mennä vika tilaan, ja missä on asd solenoidi. auto on vm-92 . OLISIN ENEMPI KU KIITOLLINEN NEUVOISTA EM. ONGELMIIN!!!! :wink:
Ai niin. ylijännitesuojassa sulakkeet kunnossa. voiko virtalukon pohja tehdä tota, entäs mikään rele???

vika yhä edelleen pysyi vaikka kaikki mahdollinen vaihdettu/tarkastettu. mutta vika tuli yhä päälle, sain heti testeriin ajan ku vika sattui huoltamon pihalla. testeri ilmoitti kun auto ei käynnistynyt että joku " kierroksien tunnistin " tai joku vastaava ei pelitä!! Missä sijaitsee? tietääkö kukaan. Auto data ohjelma ei antanut tietoa tästä osasta... liekköhän arvokaskin osa? voiko olla jonkinlainen kosketushäiriö kun viileenä toimii kyllä? Apua edelleen tarvitaan!!!!!!
Nyt on testerin ilmoittama vika eli kierrosnopeudentunnistin vaihdettu uuteen, vaan vika vaan on ja pysyy!!!! menee hermo ton romun kans!! :twisted: Edelleenkään kipinää ei tule puolalta virranjakajaan. Éli ainoaksi viaksi siis kaiken tän jälkeen vissiin jää se SYTYTYSYKSIKKÖ???? Virta tulee sytkälle ku virta päällä mut ei vaan käynnisty!! voiko virtalukon pohjassa piileä vika? jotenkin tuntuu silloin kun auto haluaa käynnistyä niin se starttaa siinä vaiheessa kun avain ns. palautuu pykälän takaisin päin!! KERTOKAA VIISAAMMAT!! testereistä ei ole apua näköjään enää!!!
Kun auton saa käyntiin niin se ei kyl temppuile millään lailla, miten jos sytkä paskana niin pitäiskö sen vaikuttaa myös käyntiin??
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Harmi, ettei ollut se anturi.

Sytytysyksikölle ja bensapumpun releelle tulee myös startin herätejännite. Voihan se olla, että lämmetessään se herätevirta häviää....asiaahan voisi kokeilla perinteisellä "työntöstartilla", mikäli autosi on manuaalivaihteinen....

Vielä voisi yrittää ohittaa bensapumpun releen hyppylangalla. Tällöin ainakin poistuisi se mahdollisuus, että pumpun releen kierrostenrajoitin päättää toimia startatessa.

Myöskin voisi tarkastaa tuleeko sytytysyksikölle starin herätevirta, liittimen napaa en nyt muista, mutta johto on Puna-lila, ainakin vanhemmissa Mersuissa.

Yleensä viallisen sytytysyksikön tulisi vaikuttaa käyntiikin....siis yleensä.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
artosirvio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Paikkakunta: vuokatti

Viesti Kirjoittaja artosirvio »

unski kirjoitti:Harmi, ettei ollut se anturi.

Sytytysyksikölle ja bensapumpun releelle tulee myös startin herätejännite. Voihan se olla, että lämmetessään se herätevirta häviää....asiaahan voisi kokeilla perinteisellä "työntöstartilla", mikäli autosi on manuaalivaihteinen....

Vielä voisi yrittää ohittaa bensapumpun releen hyppylangalla. Tällöin ainakin poistuisi se mahdollisuus, että pumpun releen kierrostenrajoitin päättää toimia startatessa.

Myöskin voisi tarkastaa tuleeko sytytysyksikölle starin herätevirta, liittimen napaa en nyt muista, mutta johto on Puna-lila, ainakin vanhemmissa Mersuissa.

Yleensä viallisen sytytysyksikön tulisi vaikuttaa käyntiikin....siis yleensä.
On kyl kinkkinen ongelma mulla!! Käskin korjaamon poikien vielä varmuuden vuoksi tarkistaa virtalukon pohjan, pojathan tuskailivatkin konsolin purkamisen kanssa tovin ja saivat lopulta pohjan irti. Mutta ihmeitä tapahtuu! vika saattaa ollakkin niin yksinkertainen ja luojalle kiitos " halpa " kuin virtalukon pohja!´sieltähän löytyi kipinöinnin jälkiä!! :lol: Pojat putsailivat ja hioivat hiukan pohjaa ja eläpäs mittään, auto toimii kuin unelma!! ei temppuile kylmänä eikä kuumana!! Käskin tilata varmuuden vuoksi uuden pohjan ja toivon totisesti että vika olisi siinä! maanantaina olen viisaampi. Olen kyllä superkiitollinen jos selviän 30e osalla kun sain kuulla sytytysyksikön hintoja 2900e - 3700e riippuen paikasta. Mut maanantaina nähdään et miten käy.

Suuri kiitos kaikille jotka ovat antaneet neuvoja ja ohjeita ongelmassani. Monta työtuntia saastynyt!!
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Mallikelpoinen viestiketju, kiitos!

Viesti Kirjoittaja an55 »

Tämän viestiketjun aloittaja on oivaltanut tällaisen vikojen etsimiseen tarkoitetun kysely- ja neuvonta-ajatuksen mallikkaasti.

Otsikkoon selkeästi mitä haetaan, perusteelliset oireiden kuvaukset ja mikä tärkeinpä, lopputulos. Valitettavan usein vikaansa neuvon tai avun saanut katkaisee keskustelun silloin kun vika on korjattu. Tällaista foorumia palvelee parhaiten se, että myös sitten lopuksi kerrotaan mikä se vika oikein oli. Tämä antaa neuvojillekin jonkinlaista tyydytyksen tunnetta kun on voinut olla avuksi. Lisäksi tällainen menettely vähentänee turhien kyselyjen ja hakujen määrää.
artosirvio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Paikkakunta: vuokatti

Viesti Kirjoittaja artosirvio »

artosirvio kirjoitti:
unski kirjoitti:Harmi, ettei ollut se anturi.

Sytytysyksikölle ja bensapumpun releelle tulee myös startin herätejännite. Voihan se olla, että lämmetessään se herätevirta häviää....asiaahan voisi kokeilla perinteisellä "työntöstartilla", mikäli autosi on manuaalivaihteinen....

Vielä voisi yrittää ohittaa bensapumpun releen hyppylangalla. Tällöin ainakin poistuisi se mahdollisuus, että pumpun releen kierrostenrajoitin päättää toimia startatessa.

Myöskin voisi tarkastaa tuleeko sytytysyksikölle starin herätevirta, liittimen napaa en nyt muista, mutta johto on Puna-lila, ainakin vanhemmissa Mersuissa.

Yleensä viallisen sytytysyksikön tulisi vaikuttaa käyntiikin....siis yleensä.
On kyl kinkkinen ongelma mulla!! Käskin korjaamon poikien vielä varmuuden vuoksi tarkistaa virtalukon pohjan, pojathan tuskailivatkin konsolin purkamisen kanssa tovin ja saivat lopulta pohjan irti. Mutta ihmeitä tapahtuu! vika saattaa ollakkin niin yksinkertainen ja luojalle kiitos " halpa " kuin virtalukon pohja!´sieltähän löytyi kipinöinnin jälkiä!! :lol: Pojat putsailivat ja hioivat hiukan pohjaa ja eläpäs mittään, auto toimii kuin unelma!! ei temppuile kylmänä eikä kuumana!! Käskin tilata varmuuden vuoksi uuden pohjan ja toivon totisesti että vika olisi siinä! maanantaina olen viisaampi. Olen kyllä superkiitollinen jos selviän 30e osalla kun sain kuulla sytytysyksikön hintoja 2900e - 3700e riippuen paikasta. Mut maanantaina nähdään et miten käy.

Suuri kiitos kaikille jotka ovat antaneet neuvoja ja ohjeita ongelmassani. Monta työtuntia saastynyt!!

No niin, nyt on maanantai. virtalukon pohja vaihdettu, mutta arvaatkaapa mitä? Vika edelleen on ja pysyy!! nyt starttaa kylmänä tosi hyvin mutta kun auto käy ajamassa kuumaksi niin taas alkaa Starttaus! Testeri väittää edelleen että kierrosnopeus tunnistin sökö vaikka vasta vaihdettiin uuteen, mutta nyt on ilmennyt myös yksi uusi vika tai oikeastaan kaksi... Muistaakseni joku tyhjäkäynti venttiili tai joku semmonen on myös häiriössa ja aivan uusi lambda vaihdettiin ja sekin testerin mukaan on pimeänä!! ei voi olla mahdollista. kun vika jää päälle niin nyt katkeaa virta myös tuolta tyhjäkäyntiventtiililtä!!?? :evil: Mikä tota voi tehdä? nyt on oikeasti jo asentajatkin ymmällään!!!! mutta käydessään auto toimii ja pelaa hienosti. pakokaasu arvot on siinä ja siinä et menee läpi. lambda arvo seilaa 1.03 - 1.05 väliä, muut arvot kohillaan... eikös olekkin mystistä!! mitäpä teen seuraavaksi? onko kellään ideoita mulle lisää :(

Miten on voiko se lämpötila anturi jos pimenee jotenkin ihmeellisesti ni kadottaa kipinän? ( sepä melkein onkin ainoa anturi jota ei ole uusittu :) ) siitä kyllä tulee johto sytkäböksille mutta testeri ei ole koskaan herjannut että vika olisi siinä!! ja mitattu on yleismittarilla että arvot kohillaan,mut en ole varma että onko koskaan mitattu kun vika päällä...testeri ainoastaan herjailee sitä kierrosnopeustunnistinta, lambdaa ja nyt sitä tyhjäkäynti hommelia...mutta kun auton saa tulille niin se käy tosi hyvin ja tasaseen...?
Mitenkäs jos sulakeboxin pohja tai joku siellä menee pimeäksi ku auto on kuuma?? voiko tehä tota?? ja ai niin mistä saisin täydellisen sähkökaavion tohon mun meseen? ei kellään sattuis olemaan? jään nöyränä oottamaan neuvoja, kiitos :(

ai niin, asentajan mukaan sillä kaasupolkimen polkemisella voisi olla joku yhteys kipinään. Kun vika päällä ja starttauttaa piiiitkään niin kun pumppaa kaasua niin puola antaa satunnaisesti kipunaa mutta tosi heikosti... Nyt olivat havainneet että kun polkaisee polkimen todella hitaasti pohjaan ja nostaa polkimen ylös niin siinä kohdassa kun poljin on yläasennossa niin auto käynnistyy!! ?? outoa!! mikä aiheuttaa tuon?? voiko muka kaasupolkimella olla joku yhteys kipinän saantiin? mutta testeri väittää että kaasu asennon tunnistimetkin toimii, myös vika päällä!!! et semmosta...
Viimeksi muokannut artosirvio, Ma 18.07.2005 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Melko mielenkiitoinen setti. Oletko kokeillut kylmäsuihkeella, kun vika ilmestyy päälle. Voisi kokeilla suihkeella jäähdyttää sytytysyksikön uudelleen viileäksi.

Miten mäki/työntöstartti onko eroa?

Lämpöanturin ei pitäisi vaikuttaa kipinään, lämpötila vain muuttaa ajoitusta.

Vaikuttaisi myö siltä, että kuumana startatessa voisi virtaa häipyä johonkin. Kannattaisi vielä mitata sytytysyksikön syöttöjännite startatessa. Myöskin tarkastaa yksikön maadoitus. Kannattaisi myös yrittää ohittaa bensapumpun rele.
Viimeksi muokannut unski, Ma 18.07.2005 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kammenkulma-anturi tai YKK-anturi tai sytytyksen ajoitus ( S/N ) kontaktit kannattaa tarkistaa.
Sillä kaasuläpän anturilla voi olla isokin merkitys toimintaan. Ohjaa sytkäpoksia.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
artosirvio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Paikkakunta: vuokatti

Viesti Kirjoittaja artosirvio »

unski kirjoitti:Melko mielenkiitoinen setti. Oletko kokeillut kylmäsuihkeella, kun vika ilmestyy päälle. Voisi kokeilla suihkeella jäähdyttää sytytysyksikön uudelleen viileäksi.

Miten mäki/työntöstartti onko eroa?

Lämpöanturin ei pitäisi vaikuttaa kipinään, lämpötila vain muuttaa ajoitusta.

Vaikuttaisi myö siltä, että kuumana startatessa voisi virtaa häipyä johonkin. Kannattaisi vielä mitata sytytysyksikön syöttöjännite startatessa. Myöskin tarkastaa yksikön maadoitus. Kannattaisi myös yrittää ohittaa bensapumpun rele.
koetettiin suihkeella mut ei vaikuttanut. En ole koettanut työntö starttia, pitäiskö lähteä käyntiin siten? missä vika jos ei lähde sittenkään?
Vastaa Viestiin