W108 250S jouset ja auton korkeus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
makemb
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 17.07.2005 22:53

W108 250S jouset ja auton korkeus

Viesti Kirjoittaja makemb »

Olen huoltamassa jo lähes kymmenen vuotta sitten museorekisteröityä W108 250S autoani koska se mielestäni se ei ole ihan ryhdissään, jouset pitäisi ilmeisesti vaihtaa. Osaako joku kertoa, kuinka korkealla auton tulisi olla ja mistä korkeus tulisi mitata ?
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

EIköhän tuon pystyisi katsomaan tehtaan ilmoittamasta korkeudesta. Mutta en nyt muista sitä ulkoa (oho), pitää katsoa jostain paperista.

Sitten vain jouset pois, tunkit eteen ja taakse, pumppailemaan etu- ja takapään balanssi mieleiseksi ja katon korkeus tehtaan ilmoittamaksi. Sitten Vallilan takomoon teettämään sopivat jouset. :)

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Ja sen hydropneumaattisen korkeudentasausjousen tilalle on saatavissa teräksinen kierrejousi, hinta on murto-osa alkuperäisestä. Tai kentien Vallilan takomo tekisi senkin?
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Minulla ja kavereilla on noita tasonsäätöjousia useita, myöskin telineitä. Löytyisi myös alkuperäiset Bilsteinit taakse, ne on uudesta asti sopivan löysät cruisailuun. :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
makemb
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 17.07.2005 22:53

Viesti Kirjoittaja makemb »

Autoon on joskus aikaisemmin vaihdettu hudropneumaattisen elementin tilalle jousi ja minusta vaikuttaa että se nostaa perää liikaa, tai sitten etujouset ovat kuoleentuneet, ainakaan kylkilista ei ole suorassa vaan kallistaa eteenpäin. Nyt mietin, pitäisikö etujouset vaihtaa vai laskea perää, mutta pitäisi hieman tietää alkuperäisiä korkeuksia. Voisiko joku W108 omistaja (jolla auto on hyvin ryhdissään) mitata oman autonsa korkeuden maasta vaikka etuoven etukulmasta ja takaoven takakulmasta.

Alkuperäinen hydropneumaattinen elementtikin on vielä tallella, miten sen pitäisi toimia irroitettuna, puristua ulos ?. Näitä ei ilmeisesti voi kunnostaa, onko tietoa paljonko uusi maksaisi ?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Alkuperäinen hydropneumaattinen elementtikin on vielä tallella, miten sen pitäisi toimia irroitettuna, puristua ulos ?. Näitä ei ilmeisesti voi kunnostaa, onko tietoa paljonko uusi maksaisi ?
Tuo härveli toimii samoin kuin tosi jäykkä kaasuiskunvaimennin. Yksikertaistettuna: Isteasiassa se on vain "lähes tavallinen" kaasuiskari lisättynä toiminnolla, joka pumppaa öljyn avulla lisää painetta kaasutilaan mikäli iskari on liian kasassa ja päästää painetta pois mikäli systeemi on liian ulkona. Pumppausvoiman iskari saa perän liikkeistä. Toimivuus on helppo testata, jos se on kunnossa on iskarin kasaanpainaminen todella vaikeaa.

Saksassa uusi makssa 1000€ Suomessa todennäköisesti enemmän.... :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin