minne katosi kipinä? vika löytyi,eipä löytynytkään!!
Työntöstartilla eliminoitaisiin se startin ja virtalukon aiheuttama vaikutus. Jos lähtee kuumana käyntiin työntämällä / mäkistartilla, on vika luultavimmin starttipuolella.
Jotenkin vaikuttaisi yhä enemmän, että kuumana starttaus vie liikaa virtaa. Onko starttivirtaa mitattu kuuman ja kylmänä?
Jotenkin vaikuttaisi yhä enemmän, että kuumana starttaus vie liikaa virtaa. Onko starttivirtaa mitattu kuuman ja kylmänä?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Esitän tälläisen arvauksen:
Mikäli auto olisi viety Veholle huoltoon olisi ensimmäisenä katsottu vikakoodeista ensimmäinen ja todennäköisesti tilattu sytytysyksikkö @2500€. ...Saksan tilaus n. vko. sitten kokeiltu kummeniko....jos ei, tilataan seuraava osa ja taas viikko.....auto olisi tietysti odottanut Veholla koko ajan, kun omistajakin näyttäisi olevan hiukan kauempaa.
Vian hakua vaikeuttaa:
Tuossa "vanhassa" KE-jetronicissa on lisäksi vain 8 eri vikakoodia, joitten avulla tulisi tulla toimeen.
Vaikuttaa myös siltä, että tuo Mersu on ollut jo korjaamolla, jolla on ainakin jonkinlainen vikakoodinlukija.
Mielestäni omatoimisuus ja äärettömän pitkä pinna on ainoa mahdollisuus selvitä nykyautojen kanssa, edes kohtuullisilla kustannuksilla.
Mikäli auto olisi viety Veholle huoltoon olisi ensimmäisenä katsottu vikakoodeista ensimmäinen ja todennäköisesti tilattu sytytysyksikkö @2500€. ...Saksan tilaus n. vko. sitten kokeiltu kummeniko....jos ei, tilataan seuraava osa ja taas viikko.....auto olisi tietysti odottanut Veholla koko ajan, kun omistajakin näyttäisi olevan hiukan kauempaa.
Vian hakua vaikeuttaa:
Tuossa "vanhassa" KE-jetronicissa on lisäksi vain 8 eri vikakoodia, joitten avulla tulisi tulla toimeen.
Vaikuttaa myös siltä, että tuo Mersu on ollut jo korjaamolla, jolla on ainakin jonkinlainen vikakoodinlukija.
Mielestäni omatoimisuus ja äärettömän pitkä pinna on ainoa mahdollisuus selvitä nykyautojen kanssa, edes kohtuullisilla kustannuksilla.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
- Paikkakunta: vuokatti
unski kirjoitti:Esitän tälläisen arvauksen:
Mikäli auto olisi viety Veholle huoltoon olisi ensimmäisenä katsottu vikakoodeista ensimmäinen ja todennäköisesti tilattu sytytysyksikkö @2500€. ...Saksan tilaus n. vko. sitten kokeiltu kummeniko....jos ei, tilataan seuraava osa ja taas viikko.....auto olisi tietysti odottanut Veholla koko ajan, kun omistajakin näyttäisi olevan hiukan kauempaa.
Vian hakua vaikeuttaa:
Tuossa "vanhassa" KE-jetronicissa on lisäksi vain 8 eri vikakoodia, joitten avulla tulisi tulla toimeen.
Vaikuttaa myös siltä, että tuo Mersu on ollut jo korjaamolla, jolla on ainakin jonkinlainen vikakoodinlukija
Mielestäni omatoimisuus ja äärettömän pitkä pinna on ainoa mahdollisuus selvitä nykyautojen kanssa, edes kohtuullisilla kustannuksilla.
olet unski ihan oikeassa. soitin kajaanin "veholle" ekaks mutta kun huoltamopäällikkö sanoi että "tuo tänne niin poijat kattelee et mikä vikana" ni ei oikein antanut luotettavaa kuvaa kyseisestä firmasta ja kun vielä puhelimes kertoivat että tilataan varmuuden vuoksi sytkäboxi niin aattelin et morjens!!!

Sotkamossa on eräs yksityinen korjaamo jolla on aika tuoreet testerit ym vehkeet. Muistaakseni pomin joku laite/testeri ja auto data ohjelmisto käytettävissä...mutta eipä ole ainakaan vielä antanu tarkkaa vikapaikkaa!!
eräs kajaanin vehon tai nykyään autotalo hartikaisen (entinen veho kajaani)asentaja oli vähän niinku epävirallisesti tuumannu että ei heilläkään ole sen kummempia laitteita käytettävissä noihin vanhempiin mersuihin enää! joten aattelin et taidan säästää pitkän pennin ku vien muualle.
Huoltamon pojat sanoivat puhelimessa että työntämällä käynnistyy kun vika päällä, alkoivat itsekkin epäillä että vika ei voi olla sytkäboxissa, kait?
meinaisko tuo nyt niinkuin sitä että akussa ei riitä potku kaikkiin tarvittaviin paikkoihin kun starttaa?
Kuinka voimme mitata sen starttivirran ja mistä kohtaa autoa se mitattais?
Voisko jos ostaa uuden akun niin homma korjautua?
ja ai niin , mitä johtoja tulee sytkäböxiin? ainaskin se lämpötunnistimen ja kierrosnopeus tunnistimen johdot mitäs muita? eikö sinne tule joku alipaine letkukin jostain? mikä virka sillä on, jos sellaista nyt yleensä tulee sinne

Eli jos ymmärsin nyt ihan oikein, aamulla siis mittailemaan ekaksi sitä starttivirtaa ja kahtomaan et onko siellä puolella jotain probleemia? ¨
jos työntämällä käynnistyy, niin vika ei sit niinku sijaitse noissa miljardin maksavissa boxeissa?
T aika kypsä mersumies

Ei tarvi kuin yleismittari akun napoihin ja seuraa jännitettä starttaushetkellä. Akun jännite ei saa pudota alle 10,5 voltin startatessa noin 15 sekunnin aikana. Tämä on noin ohje, mutta pätevä. Jos tippuu selvästi alle on akku kaput. 
PS. Vahva epäily akun kunnosta kun luin topiikin läpi.

PS. Vahva epäily akun kunnosta kun luin topiikin läpi.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Näin kuumalla rupeaa moni muukin asia kypsymään 
Ohessa pari kuvaa sytytysjärjestelmästä. Valitettavasti kuvatekstit ovat saksaksi. Kuvasta näet myös yksikön kytkennät.
Starttivirran voi mitata pihtivirtamittarilla startin plus-johdosta. Ero ei saisi olla kynänä ja kuumana suuri. Sinänsä voisi olla mahdollista, ettei vika nyt olisikaan sytytysyksikössä, vaan jossain muualla. Kannattaisi vielä kokeilla vikatilanteessa starttaamista siten, että syöttää sytytysyksikköä ulkopuolisella jännitelähteellä. Tällöin ainakin tulisi jännitteen riittää. Kannattaa muuten mitata vielä puolan jännite starttaushetkellä.
Se alipaineletku siihen sytytysyksikköön toimittaa samaa virkaa kuin vanhanmallin jakajan alipainekello, tässätapauksessa yksikössä on vain sähköinen alipaineanturi.



Ohessa pari kuvaa sytytysjärjestelmästä. Valitettavasti kuvatekstit ovat saksaksi. Kuvasta näet myös yksikön kytkennät.
Starttivirran voi mitata pihtivirtamittarilla startin plus-johdosta. Ero ei saisi olla kynänä ja kuumana suuri. Sinänsä voisi olla mahdollista, ettei vika nyt olisikaan sytytysyksikössä, vaan jossain muualla. Kannattaisi vielä kokeilla vikatilanteessa starttaamista siten, että syöttää sytytysyksikköä ulkopuolisella jännitelähteellä. Tällöin ainakin tulisi jännitteen riittää. Kannattaa muuten mitata vielä puolan jännite starttaushetkellä.
Se alipaineletku siihen sytytysyksikköön toimittaa samaa virkaa kuin vanhanmallin jakajan alipainekello, tässätapauksessa yksikössä on vain sähköinen alipaineanturi.


"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
- Paikkakunta: vuokatti
Kiitos unski kuvista, selkeytti hiukan asiaa. No tänään nyt sitten mittailtiin akun jännitteitä ja starttaus virtoja. Starttaus jännite ei juuri muuttunut kylmänä tai kuumana! Akussa riitti potku starttaus vaiheessa niin vika päällä kuin ilman vikaa ( ei laskenut alle 11) Kokeiltiin myös syöttää toisella akulla virtaa sytkäboxiin kun vika oli päällä ei vaikutusta.unski kirjoitti:Näin kuumalla rupeaa moni muukin asia kypsymään
Ohessa pari kuvaa sytytysjärjestelmästä. Valitettavasti kuvatekstit ovat saksaksi. Kuvasta näet myös yksikön kytkennät.
Starttivirran voi mitata pihtivirtamittarilla startin plus-johdosta. Ero ei saisi olla kynänä ja kuumana suuri. Sinänsä voisi olla mahdollista, ettei vika nyt olisikaan sytytysyksikössä, vaan jossain muualla. Kannattaisi vielä kokeilla vikatilanteessa starttaamista siten, että syöttää sytytysyksikköä ulkopuolisella jännitelähteellä. Tällöin ainakin tulisi jännitteen riittää. Kannattaa muuten mitata vielä puolan jännite starttaushetkellä.
Se alipaineletku siihen sytytysyksikköön toimittaa samaa virkaa kuin vanhanmallin jakajan alipainekello, tässätapauksessa yksikössä on vain sähköinen alipaineanturi.
[ http://www.kolumbus.fi/timo_saarela/kotisivu/ohjekuvia/mersu%20m103%20sytytys.jpg ]
[ http://www.kolumbus.fi/timo_saarela/kotisivu/ohjekuvia/mersu%20m103%20sytytys%20nimikkeet.jpg ]

Nyt havaittiin sellainen jutska kun vika on päällä niin virta ei kulje puolalta virranjakajaan, kuten aiemminkin, mutta kun jatkaa starttausta jonkin aikaa niin antaa silloin tällöin heikon kipinän mutta käsittääkseni siinä vaiheessa ovat jo tulpat kastuneet niin ei käynnisty. Tähän voisi vaikuttaa se aikaisemmin ilmoittamani juttu ku tuntui että kun pumppaa kaasua niin auto käynnistyy hiukan paremmin. Eli mitäpä teen seuraavaksi? Vika taitaa siis olla sittenkin siellä sytkäboxissa? miksi alussa virta ei kulje mutta hetken päästä alkaa antamaan heikkoa virtaa pitkin puolan johtoa. puola ja johdot on siis uudet. Ei kait lambda vaikuta millään tavoin kipinään?? Saako sytkäboxi kuumeta ollenkaan päältäpäin? Jos vika sytkäboxissa, niin voiko esim piitahna mitä siellä pohjassa on, jos se jotenkin kummasti mennyt huonoksi,niin voiko se vaikuttaa boxin ylikuumenemiseen jolloin pätkisi virtaa puolalle? Auttaisko siihen jos lisäis uutta piitahnaa sinne?
Tai oikeastaan, neuvoisitteko että mitä teen seuraavaksi???????Ps. Tietääkö kukaan mistä saisi järkevään hintaan käytetyn, mutta toimivan boxin (esim. saksasta joku purkaamo?)tai onko jollain ylimääräistä?? Ku ei kehtais oikeesti maksaa yli 2000e euroa tosta mötikästä????

Mutta edelleen tahtoo kiittää teitä kaikkia jotka ovat auttaneet miestä mäessä...kiitos!
Pakko kait jatkaa harjoituksia...
Ai niin, auto tekee sitä nyt että joka toisella kerralla käynnistyy hyvin kun eka kerta epäonnistuu... hämärä vehje!!
Siis puolalta virranjakajaan....? Onko puolan napojen jännitteitä mitattu. startatessa puolan navassa 15 tulisi olla vähintään 10 v koko ajan ja navassa 1 8,5-10,5 vNyt havaittiin sellainen jutska kun vika on päällä niin virta ei kulje puolalta virranjakajaan, kuten aiemminkin, mutta kun jatkaa starttausta jonkin aikaa niin antaa silloin tällöin heikon kipinän mutta käsittääkseni siinä vaiheessa ovat jo tulpat kastuneet niin ei käynnisty
Yritän hommata sellaisen yksikön Saksasta. Aikaa menee n. 10 pv. ja hinta n. 150-300€ riippuen tuurista. Ostan sellaien jokatapauksessa, näyttävät olenvan "kuumaa tavaraa"

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
- Paikkakunta: vuokatti
Niin puolalta lähtevä johto mikä menee virranjakajalle on mykkä silloin ku vika on päällä aluksi, mutta jonkun aikaa kun pyörittää starttia niin antaa virtaa johtoa pitkin mutta ei välttämättä koko aikaa vaan satunnaisesti. eli puola saa virtaa mutta ei anna sitä virranjakajalle. Eikö se boxi ohjaa sitä sytytysvirtaa mikä lähtee puolalta?unski kirjoitti:Siis puolalta virranjakajaan....? Onko puolan napojen jännitteitä mitattu. startatessa puolan navassa 15 tulisi olla vähintään 10 v koko ajan ja navassa 1 8,5-10,5 vNyt havaittiin sellainen jutska kun vika on päällä niin virta ei kulje puolalta virranjakajaan, kuten aiemminkin, mutta kun jatkaa starttausta jonkin aikaa niin antaa silloin tällöin heikon kipinän mutta käsittääkseni siinä vaiheessa ovat jo tulpat kastuneet niin ei käynnisty
Yritän hommata sellaisen yksikön Saksasta. Aikaa menee n. 10 pv. ja hinta n. 150-300€ riippuen tuurista. Ostan sellaien jokatapauksessa, näyttävät olenvan "kuumaa tavaraa"
Pitää varmistaa vielä ne arvot, puola on uusi joten ei kait vika kai voi puolassa olla? missä mättää sitten jos ne arvot ei ole nuo?
Olen todella kiitollinen jos pystyt järjestämään sen yksikön, ostan sen jos vaan pystyt hommaamaan

soitin korjaajahemmolle ja tarkistin sen napa hommelin

JOs näin on, niin sanoi että 15 tulee akun jännite koko ajan ja 1 jos on maa niin se heijaa jotain 8.5 - 11 väliä kun auto toimii, mutta kun vika on päällä 15 saa edelleen virtaa mutta 1 jos on kerta on maadoitus niin siinä navassa ei tapahdu mitään. Eli hänen sanoin " kun auto toimii ok, maa jännitteen tulisi heilua koko ajan, mutta kun vika on päällä niin maa jännite ei muutu mihinkään" tai jotain sinneppäin
