Hei, arvoisat mersuforumin lukijat!
Haluaisin asiantuntevia vinkkejä ja neuvojanne seuraavassa asiassa:
Onko järkevää asentaa jälkikäteen vm-99 E-mallin diesel Mersuun ilmastointilaitetta?
Kumpi vaihtoehto parempi (jos oletta asennuttaneet tai muuten tietoo) asennus Veholla (kallis) vaiko tarvike jossain ilmastointi-/ ym. virmassa?
Saadaanko lämmönsäätö tässä tapauksessa kylmän ilman säätö toimimaan automaattisesti vaikka ei kyseessä automaatti-ilmastointi niin kuitenkin toimimaan kuten mersun "manuaalissa" eli että auton lämmitysautomatiikka lämmönsäätö pyörää/kelaa säätämällä pitää viileän ilmastoinnin kautta tulevan ilman tasaisena kuten käyttöohjekirja neuvoo, että pitämällä lämmönsäätöpyörä valkoisen keskiosassa jolloin tuloilman lämpö pysyisi n.20.C asteisena? vai tuleeko ns. jälkiasennus ilmastoinnin toimimaan erillisellä kytkimellä?
Kaikki neuvot ja kommentit ovat enemmän kuin tervetulleita! kiitos jo etukäteen!
P.S asennuksen hinta (korkea) on jo tiedossa joten homman hintavuutta ei tarvitse korostaa.
Kylmäää! jäkikäteen!
Kaveri laitatti viime kesänä väyryseensä Diavia -jälkiasennusilmastoinnin. Hintaa kertyi reilut 2500 e. Systeemi on mallia "On-Off", lämmönsäätörullat eivät ole liitettävissä ilmastoinnin ohjaukseen. Iso homma, mm. kojelauta pois jne...nitinät ja natinat eivät ainakaan vähentyneet operaation ansiosta.
Sanoi jälkiviisaana että ostaa seuraavalla kerralla ilmastoidun auton, ostikin.
Diavia tuotiin muuten Saksasta ja asennettiin Suomessa. Saksan hinta oli muistaakseni järkyttävän paljon halvempi kuin täällä kotimaassa.
Sanoi jälkiviisaana että ostaa seuraavalla kerralla ilmastoidun auton, ostikin.
Diavia tuotiin muuten Saksasta ja asennettiin Suomessa. Saksan hinta oli muistaakseni järkyttävän paljon halvempi kuin täällä kotimaassa.
Mersussahan on se sisäilman lämpötunnistin, mielestäni sitä voi kättää apuna ettei ilmastointi ole pelkkää on/off merkkiä.HVM kirjoitti:Kaveri laitatti viime kesänä väyryseensä Diavia -jälkiasennusilmastoinnin. Hintaa kertyi reilut 2500 e. Systeemi on mallia "On-Off", lämmönsäätörullat eivät ole liitettävissä ilmastoinnin ohjaukseen. Iso homma, mm. kojelauta pois jne...nitinät ja natinat eivät ainakaan vähentyneet operaation ansiosta.
Sanoi jälkiviisaana että ostaa seuraavalla kerralla ilmastoidun auton, ostikin.
Diavia tuotiin muuten Saksasta ja asennettiin Suomessa. Saksan hinta oli muistaakseni järkyttävän paljon halvempi kuin täällä kotimaassa.


AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Näin minäkin olen ymmärtänyt, yhdellä tuttavallakin on e-sarjan mesessä heti uutuuttaan tehtaalla asennettu ilmastointi, eikä kyseessä ole automaatti-ilmastointi, silti Mersun lämmönsäätöpyörää pitemällä vakiona saadaan tasaista "kylmää" ilmaa eli ilmastointi ei ole on/off mallia kuten esim. Japanilaisissa autoissa on.
Keskikonsolissa olevalla EC-napilla saadaan niinsanottu (säästökäyttö) toimintaan jolloin ilmastointi ei kytkeyde päälle ollenkaan, muutoin auton sisäilman termostaatti joka on tietojeni mukaan taustapeilin lähettyvillä katossa käyttää lämmityslaitetta tai ilmastointia sen mukaan mihin asentoon lämmönsäätörullat on asetettu, käyttöohjeen mukaan valkoinen keskiosa on n.20.C astetta. Sittenhän tämä automaatti-ilmastointi on Mersussa taas sellainen, että se säätää ilmansuuntaukset, puhaltimen nopeuden ym. kaiken automaattisesti kun kummallekkin puolella on asetettu itselle sopiva lukema.
Kertokaahan toki jos olen väärässä, mutta tällainen käsitys minulla näistä systeemeistä on.
P.S jälkiasennutun ilmastoinnin hinnat nyt alkaa olla selvillä, mutta kysymys on enään seuraavista pulmista joiden toivon tällä forumilla selviävän:
1. Saadaanko jälkiasennuttu ilmastointi toimimaan jälkikäteen yhdessä auton alkuperäisen säätöelektroniikan kanssa?
2. Onko muita vaihtoehtoja kuin tarvike ilmastointisarjat jotka ovat mallia on/off?
3. Onko ilmennyt muita "lieveilmiöitä" kun käytettyyn autoon asennetaan jälkikäteen ilmastointi?
4. Kumpi Vehon asennus? vaiko jokin muu alan liike?
Kaikki neuvot, kokemukset ja kommentit tervetulleita!
Keskikonsolissa olevalla EC-napilla saadaan niinsanottu (säästökäyttö) toimintaan jolloin ilmastointi ei kytkeyde päälle ollenkaan, muutoin auton sisäilman termostaatti joka on tietojeni mukaan taustapeilin lähettyvillä katossa käyttää lämmityslaitetta tai ilmastointia sen mukaan mihin asentoon lämmönsäätörullat on asetettu, käyttöohjeen mukaan valkoinen keskiosa on n.20.C astetta. Sittenhän tämä automaatti-ilmastointi on Mersussa taas sellainen, että se säätää ilmansuuntaukset, puhaltimen nopeuden ym. kaiken automaattisesti kun kummallekkin puolella on asetettu itselle sopiva lukema.
Kertokaahan toki jos olen väärässä, mutta tällainen käsitys minulla näistä systeemeistä on.
P.S jälkiasennutun ilmastoinnin hinnat nyt alkaa olla selvillä, mutta kysymys on enään seuraavista pulmista joiden toivon tällä forumilla selviävän:
1. Saadaanko jälkiasennuttu ilmastointi toimimaan jälkikäteen yhdessä auton alkuperäisen säätöelektroniikan kanssa?
2. Onko muita vaihtoehtoja kuin tarvike ilmastointisarjat jotka ovat mallia on/off?
3. Onko ilmennyt muita "lieveilmiöitä" kun käytettyyn autoon asennetaan jälkikäteen ilmastointi?
4. Kumpi Vehon asennus? vaiko jokin muu alan liike?
Kaikki neuvot, kokemukset ja kommentit tervetulleita!
Re: Kylmäää! jäkikäteen!
Miten näissä ilmastointi hommissa onnistuisi, jos ottaisi kaikki tarvittavat osat purkuautosta eli mersusta jossa on ilmastointi on ollut alkuperäisenä? Jos vaikka W123:seen hommaisi kaikki rojut jenkeistä ja sitten asentaisi. Eikö silloin kaiken pitäisi toimia kuten on jo tehtaalta lähtiessä toiminut? Tuntuisi, että samaa hommaa voisi ajatella uudemmisakin vai olenko aivan harhateillä?
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Kyllä tuo aika pitkälle vois toimiakkin, onhan niitä saatavana hajottamoilta kolariautojen osia ym. olen joskus katsellutkin nettiosoitteistakin ja melkein kaikki osat löytys mitä siinä tarvii. Yksi kaveri sanoikin, että Mersussa on kaikki paikat valmiina ei muuta kuin lätkii paikoilleen vaan.
Onhan hajottamon osissa aina riskinsä toimivuuden kannaltaja ja toisaalta homma pitäis varmasti tehdä alusta loppuun itse, en usko, että vehon tai muun ilmastointiliikkeen miehet alkas asentaan niistä.
Onhan hajottamon osissa aina riskinsä toimivuuden kannaltaja ja toisaalta homma pitäis varmasti tehdä alusta loppuun itse, en usko, että vehon tai muun ilmastointiliikkeen miehet alkas asentaan niistä.