
Sähkölasit "juonittelee"
Sähkölasit "juonittelee"
Alkoi juonitteleen nuo sähkölasit mesessä, auto on -90 vuoden s124 250td, kuskinlasi laskee mutta ei nouse ylös muutenkuin oven lukosta, kuskin puolen takalasi taas ei laske, rele kyllä napsahtaa ylöspäin nostaessa, onkohan vika kytkimissä? 

Sama vika oli minullakin. Oikeanpuolen ikkunat ei toiminut ollenkaan ja vasen takaikkuna ei noussut ylös. Avasin vasemman katkaisijan 100245 kertaa eikä alkanut toimimaan. Vain kuskinikkunan namiska toimi, kuten ennenkin. Edes takaovissa olevat namiskat ei tehnyt mitään.
Siinä aikani räknäilin niin alkoi vasen takaikkuna toimimaan. Painelin apukuskin katkaisijaa ja sekin alkoi toimimaan. Oikea takalasi toimi myös. Takaovien namiskatkin toimi.
Eli en tiiä mitä tein, mutta kaikki toimii.
-nimim. "tuurilla ja voimalla"
Siinä aikani räknäilin niin alkoi vasen takaikkuna toimimaan. Painelin apukuskin katkaisijaa ja sekin alkoi toimimaan. Oikea takalasi toimi myös. Takaovien namiskatkin toimi.
Eli en tiiä mitä tein, mutta kaikki toimii.

-nimim. "tuurilla ja voimalla"
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
[
Eli en tiiä mitä tein, mutta kaikki toimii.
-nimim. "tuurilla ja voimalla"[/quote]
Yritin samaa hommaa, eli voimaa ja tuuria, kuskinlasi nousi ylös. sitten se taas ei noussutkaan, mutta nyt taas pelaa ko painaa ja nitkuttaa samalla leveys suunnassa, minkalainen homma tuo kytkin on vaihtaa onko liitin kytkimessä vai jossain metrin päässä koelaudan alla
Eli en tiiä mitä tein, mutta kaikki toimii.

-nimim. "tuurilla ja voimalla"[/quote]
Yritin samaa hommaa, eli voimaa ja tuuria, kuskinlasi nousi ylös. sitten se taas ei noussutkaan, mutta nyt taas pelaa ko painaa ja nitkuttaa samalla leveys suunnassa, minkalainen homma tuo kytkin on vaihtaa onko liitin kytkimessä vai jossain metrin päässä koelaudan alla
Mulla ongelma on että kuskinpuoleinen takalasi on mykkä sekä takaoven kytkimestä, että edessä olevasta kytkimestä.
Apukuskinpuoleinen lasi sensijaan toimii edessä olevasta kytkimestä, mutta ei takaovessa olevasta...
Virtakynällä kokeilin että takaovien kytkimille tulee virta, mutta mitään ei tapahdu. Lisäksi noissa kytkimissä on jokaisessa useita piuhoja (en jaksa ymmärtää mikä niiden merkitys käytännössä on). Kai tuotakin pitäisi tutkia jossain vaiheessa.
Apukuskinpuoleinen lasi sensijaan toimii edessä olevasta kytkimestä, mutta ei takaovessa olevasta...
Virtakynällä kokeilin että takaovien kytkimille tulee virta, mutta mitään ei tapahdu. Lisäksi noissa kytkimissä on jokaisessa useita piuhoja (en jaksa ymmärtää mikä niiden merkitys käytännössä on). Kai tuotakin pitäisi tutkia jossain vaiheessa.

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
,Tomi S. kirjoitti:Mulla ongelma on että kuskinpuoleinen takalasi on mykkä sekä takaoven kytkimestä, että edessä olevasta kytkimestä.
Apukuskinpuoleinen lasi sensijaan toimii edessä olevasta kytkimestä, mutta ei takaovessa olevasta...
Virtakynällä kokeilin että takaovien kytkimille tulee virta, mutta mitään ei tapahdu. Lisäksi noissa kytkimissä on jokaisessa useita piuhoja (en jaksa ymmärtää mikä niiden merkitys käytännössä on). Kai tuotakin pitäisi tutkia jossain vaiheessa.
MULLA ON KANS KUSKINPUOLEN TAKALASI MYKKÄ, KUULUUKO SEN VAIJERIN OLLA LÖYSÄLLÄ KUN LASI ON YLÄASENNOSSA, SIIS SEN LASKUPUOLEN VAIJERIN? NAPSAHTAAKO SULLA RELE KO PAINAT YLÖSPÄIN LASIA, MULLA NAPSAHTAA. ONKO NE RELEET FARKUSSA JOSSAIN KONTISSA, KUULOSTAS AINAKI OLEVAN KUSKINPUOLEN LAIDASSA TAKAPENKIN TAKANA!
Mulla ainakin vaijeri on kireälläJ-P kirjoitti:,Tomi S. kirjoitti:Mulla ongelma on että kuskinpuoleinen takalasi on mykkä sekä takaoven kytkimestä, että edessä olevasta kytkimestä.
Apukuskinpuoleinen lasi sensijaan toimii edessä olevasta kytkimestä, mutta ei takaovessa olevasta...
Virtakynällä kokeilin että takaovien kytkimille tulee virta, mutta mitään ei tapahdu. Lisäksi noissa kytkimissä on jokaisessa useita piuhoja (en jaksa ymmärtää mikä niiden merkitys käytännössä on). Kai tuotakin pitäisi tutkia jossain vaiheessa.
MULLA ON KANS KUSKINPUOLEN TAKALASI MYKKÄ, KUULUUKO SEN VAIJERIN OLLA LÖYSÄLLÄ KUN LASI ON YLÄASENNOSSA, SIIS SEN LASKUPUOLEN VAIJERIN? NAPSAHTAAKO SULLA RELE KO PAINAT YLÖSPÄIN LASIA, MULLA NAPSAHTAA. ONKO NE RELEET FARKUSSA JOSSAIN KONTISSA, KUULOSTAS AINAKI OLEVAN KUSKINPUOLEN LAIDASSA TAKAPENKIN TAKANA!

Ei napsausta ei mitään vaikka painelisi. Rele voi olla semmosessa jemmassa tietty tässä W201:ssä, ettei kuulu sisään. Takapenkin alla on kyllä mulla joku motikka mistä en tiedä mikä mahtaa olla... Täytyykin tutkia!

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Tomi S. sanoi:
>> Lisäksi noissa kytkimissä on jokaisessa useita piuhoja (en jaksa ymmärtää mikä niiden merkitys käytännössä on).<<
Siinä takaovessa olevassa kytkimessä on todennäköisesti 6 napaa? Yksi on maadoitus (4), yksi katkaisijan valaisinledin virta (58 ), numerot 1 ja 2 menevät nostajan moottorille ja numerot 3 sekä 7 ovat plusvirtoja keskikonsolin katkaisijalta. Kun painat katkaisijaa yhteen suuntaan, tulee virta napaan 3 ja navan 7 virta katkeaa yhdistyen napaan 4 eli maahan. Näin moottori pyörii ja ikkuna esim. aukeaa. Kun väännät katkaisijan toiseen asentoon, homma menee päinvastoin, eli napaan 7 tulee virta ja navalta kolme katkeaa virta kontaktin yhdistyessä jälleen maahan napaan 4. Eli näin on käytössä jälleen suljettu virtapiiri, mutta virta moottorissa menee toisinpäin ja ikkuna sulkeutuu.
Niin, ja se keskikonsolissa oleva lapsikuvanappula katkaisee takaovissa olevien katkaisijoiden maadoituksen, jolloin niistä sammuu valo eivätkä ne toimi. Keskikonsolin nappuloilla on oma maadoituksensa, eli takaikkunoita saa silti käytettyä niillä.
>> Lisäksi noissa kytkimissä on jokaisessa useita piuhoja (en jaksa ymmärtää mikä niiden merkitys käytännössä on).<<
Siinä takaovessa olevassa kytkimessä on todennäköisesti 6 napaa? Yksi on maadoitus (4), yksi katkaisijan valaisinledin virta (58 ), numerot 1 ja 2 menevät nostajan moottorille ja numerot 3 sekä 7 ovat plusvirtoja keskikonsolin katkaisijalta. Kun painat katkaisijaa yhteen suuntaan, tulee virta napaan 3 ja navan 7 virta katkeaa yhdistyen napaan 4 eli maahan. Näin moottori pyörii ja ikkuna esim. aukeaa. Kun väännät katkaisijan toiseen asentoon, homma menee päinvastoin, eli napaan 7 tulee virta ja navalta kolme katkeaa virta kontaktin yhdistyessä jälleen maahan napaan 4. Eli näin on käytössä jälleen suljettu virtapiiri, mutta virta moottorissa menee toisinpäin ja ikkuna sulkeutuu.
Niin, ja se keskikonsolissa oleva lapsikuvanappula katkaisee takaovissa olevien katkaisijoiden maadoituksen, jolloin niistä sammuu valo eivätkä ne toimi. Keskikonsolin nappuloilla on oma maadoituksensa, eli takaikkunoita saa silti käytettyä niillä.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Tuonkin "lapsilukko"-nappulan käytin irti ja tuntui pelaavan ihan ok.
Täytyy kiertää vielä kontaktisprayn kanssa nuo namiskat läpi ja tarkistaa että jokainen toimii niinkuin pitääkin.
Tuota toisen takalasin moottoria epäilen kärähtäneeksi...mutta tiedä häntä.
Ilmottelen miten käy, kunhan tulee seuraavat hyvät kelit tommoseen ropaamiseen...
Täytyy kiertää vielä kontaktisprayn kanssa nuo namiskat läpi ja tarkistaa että jokainen toimii niinkuin pitääkin.
Tuota toisen takalasin moottoria epäilen kärähtäneeksi...mutta tiedä häntä.
Ilmottelen miten käy, kunhan tulee seuraavat hyvät kelit tommoseen ropaamiseen...

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989