on ollut muun merkkisiä kulkuneuvoja autom.ja on olleet miellyttäviä ajella mitä nyt polttoaineen kulutus on ollut isompi musta manu sopii nykyiseen ajeluuni paremmin ja kestääkö mersun automaattilaatikot paljon kilometrejä

Vai niineerola kirjoitti:...niin juu, ja jos automaatti menee rikki, se on tosi kallista lystiä. Taannosiessa W201:ssäni meni yhdeltä vaihteelta tiiviste. Tästä seurasi että vaihde (ja sitä isommat) muuttuivat vapaiksi. Tämän korjaaminen meinasi muodostua kalliimmaksi kuin uuden laatikon hankkiminen. Ja luulenpa että sähköiset laatikot ovat vielä erikoisempia korjattavia...
-T
Tuon allekirjoitan myös W126:sen loorasta.JoniAskola kirjoitti:Itse en ihan täysin tyytyväinen ole tohon W210:n manuaalilootaan. Tuulilasissakin hieman arvostelivat, että vaihtaminen on vähän nykivää. Etenkin siis 1. ja 2. vaihteen välillä. Lisäksi tuo ykkösvaihde on liian lyhyt. Pitää lähes heti vaihtaa kakkoselle ja jos vähänkin on alamäkea niin lähtö onnistuu paremmin kakkosella kuin ykkösellä. Kyllä tuohon tottuu ja enää se ei juurikaan häiritse.
Allekirjoitatko siis takkuavan vaihtamisen, liian lyhkäisen ykkösen vaiko molemmat? Takkuaminen saattaa johtua joka törkyisistä lootaöljyistä, vaihteensiirtimen säädöstä tai puutteellisesti irrottavasta kytkimestä. Omaa kiesiä ostaessa kolmonen kytkeytyi takkuisesti. Uudet liemet laatikkoon ja johan alkoi vaihteensiirto sujua lähes puhaltamalla, ollen tietysti mersumaiseen tyyliin pitkähköliikkeinen ja tunnoton. Mutta täsmällinen silti.Pasi M. kirjoitti:Tuon allekirjoitan myös W126:sen loorasta.JoniAskola kirjoitti: Tuulilasissakin hieman arvostelivat, että vaihtaminen on vähän nykivää. Etenkin siis 1. ja 2. vaihteen välillä. Lisäksi tuo ykkösvaihde on liian lyhyt. Pitää lähes heti vaihtaa kakkoselle ja jos vähänkin on alamäkea niin lähtö onnistuu paremmin kakkosella kuin ykkösellä.
Ei vaihtaminen takkua yhtään ja loorassa on uutukaiset huilet. Alkoi vaan jostain syystä painelaakeri vinkuun tuon öljynvaihdon jälkeen.Jukka N. kirjoitti:Allekirjoitatko siis takkuavan vaihtamisen, liian lyhkäisen ykkösen vaiko molemmat?
Pidin tässä aamusella henkevänPasi M. kirjoitti: Ja sen että 1->2 -vaihto on kohtalaisen tarkka, varsinkin hieman isommilla kierroksilla. Jos ykkösen välitys olisi jotain 1 ja 2-vaihteen välimaastosta, olisi vaihtaminen paljon mukavampaa. Ja kun muistetaan se voimansiirron kuminauhamaisuus... Tiivistelmä: Sitten kun yrittää lykätä kakkoselle jollain 4k rundilla, tulee vaihdosta töksähtävä, jos se ei osu kohdalleen.
Ei taida CDI-koneistenkaan henkilömersujen vaihteet mitenkään "lukkiutua" muuten kuin käsikäytöllä. Moottorijarrutus ainakin on D-asennossa aivan olematon. Tuossa Vitossa taitaa olla tyystin eri laatikko mitä pitkittäiskoneisissa henkilöautoissa, toimintakin on "hieman" erilaista. Esimerkiksi kaivattua moottorijarrutusta löytyy huomattavasti enemmän myös D:llä ajaessa.Vesa T kirjoitti:Kaveri tossa päivällä kävi E 220 CDI:llä ja kertoi automaatin olevan poikaa mesessä ja vieläpä nakusellaisessa. Valitteli vain moottorijarrutuksen ominaisuutta/olemattomuutta. En kysellyt tarkemmin, mutta ajattelin jälkeenpäin, etteikö mesen automaatissa ole ns. lukkiutuvia vaihteita, kuten Chevyssäni oli?
Jaahas, no sitten ne on meikäläisenkin ihan pakko vaihtaa.Jukka N. kirjoitti:Toisenkin MB:n takakelkan laittaneena hovis totesi, että tässä on eräs, monesti liian pienelle huomiolle jäänyt syy etenkin manuaalivaihteisten vermeiden töksähtelevään 1->2 vaihto-operaatioon sekä kuminauhamaiseen tuntuun. Systeemi on melko herkkä noiden puslien osittaisellekin kuoleentumiselle ja oireet heijastuvat sitten tökkimisenä ja jopa lievänä kolahteluna vaihtaessa, joka usein sitten virheellisesti yhdistetään perän väljyyteen.
No saattavat ne olla. Kumi on senkaltainen ovela materiaali, että ajomäärä ei yksin tapa elastisuutta - siihen riittää pelkkä aikakin. Ja kumit kyllä osaavat hapertua / kuoleentua / littaantua omiakin aikojaan aivan auton omapainon alla. Vai uskaltaisiko rullata tosipaikan tullen k****n päälle reilut 10 vuotta taskun pohjalla kulkeneen "amirossin" uskoen sen olevan kuin tehdasuusiPasi M. kirjoitti: Jaahas, no sitten ne on meikäläisenkin ihan pakko vaihtaa.
Aattelin vaan että olisko ne nyt muka ~240th:n ajolla jo vaihtorajassa...