Mercedes-Benz vai Lada ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Juu muistan vieläkin sen kun menin autokoulun kakkosvaihetta suorittamaan ja oma toyotani oli jarruremontissa. Lainasin isoisän Ladaa ajaessani autokoululle tapamiseen. Järkytys oli suuri kun tajusin että jarrupoljinta piti painaa niin kovasti että ratista oli otettava kahdella kädellä tukea, muuten nousi penkistä irti.

Yhtä suuri oli nolostuminen kun jarrutukset töksähti rajusti muutamassa ensi jarrutuksessa autokoulun upouudella Volvolla. :?

Oli meinaan kevyet jarrut Laatokan jälkeen. Jopa Toyotan jälkeen.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Japanilaista autoa ei edes harkita vaikka olis miten hieno mega tuning 200sx super grand luxe turbo touring 24valve injection glx.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
h
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: La 25.12.2004 14:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja h »

Ladasta täytyy aina muistaa näin maastoautojen luvattuna aikana, että itänaapurissa ajelleet ovat aina ihmetelleet sitä, ettei niin pientä ja huonoa kinttupolkua löydykään, jonka päässä ei olisi pysäköitynä vanha Lada...

On siinä ollut lännen isorenkaisella offroadmaasturikuskilla ihmettelemistä :twisted:

/harri
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kyllä sillä ladalla ajettiin ennen metsurina ollessa ihan palstalle asti ja talvis aikaan sitten pois tullessa käynnisteltiin muut japanin ja saksan raudat. On se kumma, kun on pakkasta -20 astetta, niin lada on kaikkien mielestä hyvä auto, kun tarvitsee päästä pois metsästä yöksi kotiin ja oma auto sanoo, että keväänmällä. Turvallisuudesta sen verran, että monta vuotta noissa kolari testeissä mersu oli aivan lapsi puolen asemassa, mutta nykyisin tilanne on korjaantunut. Kaikista voimaakkaammin tuohon turvallisuuteen ovat panostaneet ruotsalaiset auton valmistajat.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Yksikään auto ei lähde paremmin käyntiin pakkasessa kuin vanha BMW 315 jonka omistin joskus.

-32C pakkasta, yön jälkeen ilman lohkolämppäriä auto käyntiin auratun lumikasan keskellä.. Kaverit olivat kylässä ja mentiin samaa matkaa ulos.

Alkoivat naureskella nähdessään 370tkm ajetun lintan - toi ei lähde ikipäivänä käyntiin. No, olihan takasivuikkuna korvattu vanerinpalalla, kojelauta säpäleinä radiovarkaan jäljiltä ja kuskin penkistä pilkisti kaislat tms. mitä pemu oli joskus tunkenut penkintäytteeksi.

Sanoin kavereille että lähtee kuin palmun alta käyntiin ja vaikka startti pyöritti jo todella vaivalloisesti, alle sekunnin pyörityksellä räjähti käyntiin. Aina. Olisi vissiin pitänyt säästää kyseinen moottori johonkin 'pahan päivän' autoon. :)

Bensaa meni tietysti yli 20l satasella. Olisiko jotain tekemistä käynnistyvyyden kanssa.. :D
Avatar
Vane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 24.05.2005 10:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vane »

petri.n kirjoitti: Kaikista voimaakkaammin tuohon turvallisuuteen ovat panostaneet ruotsalaiset auton valmistajat.
Vanhemmilla Volvoilla ja Saabeilla tullut jonkin verran ajeltua ja niissä kyllä tuntee olevansa "turvassa". 900 saabin ovetkin joutuu työntämään kiinni, samoin kuin 240 sarjan volvoissa. Japseissa riittää kunhan vähän tökkää. Nyky Volvon turvallisuus ainakin omasta näkökulmastani on laskenut. Vanhoissa panostettiin siihen turvallisuuteen ja paljon...
200T (S)/W124 -86
*********************
Interior - 071 Fabric black+anthracite
Paint - 568 signal red (T)

Options
260 elimination of model designation on rear lid
341 additional lamp
481 undershields
(541 double roller blind used as luggage and passenger guard)
605 headlamp wiper unit and license plate mounting

Oil for rear axle with limited-slip differential in canisters and trim strips on hardtop
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

e320 kirjoitti:Yksikään auto ei lähde paremmin käyntiin pakkasessa kuin vanha BMW 315 jonka omistin joskus.
Paitsi kuplavolski. 8) :D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Vane kirjoitti:Nyky Volvon turvallisuus ainakin omasta näkökulmastani on laskenut. .
Tokko itse autojen, mutta kuten joku jo viksusti totesi, auto on juuri niin turvallinen kuin sen kuski on. Volvoissa on ihan varmaan tutkitut rakenteet ja turvajärjestelmät, mutta jos kuski ajaa kuten uusien Volvojen kuskit usein, niin kyllä siellä kyydissä pelottaa enemmän kuin jossain hiukan vanhemmassa ja heikommassa vehkeessä, jonka kuski edes yrittää ajaa ihmisiksi.

Kaikkiaan keskustelu on ollut mielenkiintoista seurattavaa. Uskon, että maalaisjärjellä ei ole paljoa käyttöä siinä kohdassa kun aletaan tosiaan katsoa, mikä on kolarissa kestävä (ei synonyymi turvallisuudelle) auto. Tokko niitä materiaaleja ja ainevahvuuksia ja kaikenlaisia kiinnityksiä ja osien liikeratoja jollain supertietsikoilla laskettaisiin kuukausikaupalla, jos turvallisuus olisi pääteltävissä siitä, mikä auto menee helpoiten kasaan tai missä joutuu oikein ovea työntämään kiinni. Luonnollisesti jotain päätelmiä voi tehdä: jos Suburbanilla ajaa Micran kylkeen, ei voittajasta ole epäselvyyttä. Siinä, jos kaksi samanpainoista autoa osuu yhteen, vaikuttaa sitten moni sellainenkin seikka jota ei päälelpäin näe.
Yhteen aikaan taisi muistaakseni 300-sarjan bemarikin olla noissa kolaritilastoissa aika heikoilla; ei siksi, etteikö auto joskus 80-luvun alussa olisi kokoluokassaan ollut tutkittu ja hyvin suunniteltu, vaan siksi että kun bemari mällättiin niin mällättiin sitten kunnolla kanssa.

Mitä tulee Latuskaan, niin sehän on hinta-käyttösuhteeltaan erinomainen peli. Veljenkin Vani joutuu peltipajalle, ja kaveri mietti että ostaapa sijaisautoksi laatokan. Kolmellasataa euroa saa 90-luvun taitteen katsastetun, verotmaksetun tonnikolmesatasen, jolla on ajettu muutama kymppitonni. Talvella riittää lämpöä ja sladeja saa sen, minkä haluaa. Tavaraa mahtuu sisään ja auto on sen verran vanhahtava ajettava että sillä tulee ajettua ennakoidusti ja rauhallisesti ihan luonnostaan eli ainakaan ei ulosmitata "turvakorin" ominaisuuksia.

Sitä paitsi nykyään, kun autot näyttävät järjestäen enempi Aschanin maalaisleiviltä, on vanhan kunnon evakkoreen 60-lukulainen muotoilu jopa tyylikkään näköistä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin