4-matic valo vilkkuu (S124 300TE 4-matic -88)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
isop
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 25.07.2005 22:50
Paikkakunta: Tampere

4-matic valo vilkkuu (S124 300TE 4-matic -88)

Viesti Kirjoittaja isop »

Eli ongelma on seuraavanlainen: neliveto toimii, mutta paikollaan ollessa esim. liikennevaloissa tuo mittaristossa oleva 4-matic valo vilkahtelee. 2-3 sekunnin välein. Samaan tahtiin valon kanssa auton alta (takaa, takapenkin alta?) kuuluu vaimeita klonksahduksia. Vilkkuminen ja klonksahtelu lakkaa kuitenkin mikäli jarrupoljin on painettuna pohjaan. Kun auto on liikkeessä ei valo vilku. Olen vaihtanut jarrupolkimen alla olevan jarruvalojen kytkimen uuteen ja tarkastanut että tuota nelivedon hydrauliöljyä ei näyttäisi häviävän säiliöstä. Onko vika mahdollisesti jokin jonka saisi tumpelokin itse korjattua, esim jokin anturi (ABS?), vai pitääkö auto viedä suosiolla korjaamolle?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tarkennuskysymys ensi alkuun: puhutko nyt 4maticin toimintahäiriön valosta mittariston alaosassa, vai toiminnan merkkivalosta eli "kolmiovalosta" nopeusmittarin keskellä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
isop
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 25.07.2005 22:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja isop »

Kysymyksessä on häiriövalo mittariston oikeassa alareunassa (se jossa lukee 4matic). Tuo toiminnan kolmiovalokin vilkahtelee aika useasti risteyksistä käännyttäessä, joka ei sekään kaiketi ole normaalia?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

isop kirjoitti:Kysymyksessä on häiriövalo mittariston oikeassa alareunassa (se jossa lukee 4matic). Tuo toiminnan kolmiovalokin vilkahtelee aika useasti risteyksistä käännyttäessä, joka ei sekään kaiketi ole normaalia?
Moro.

No tuota. Se kolmiovalon vilkkuminen voi johtua niinkin yksinkertaisesta syystä kuin ABS-anturien likaisuudesta tai anturien/johtojen viallisuudesta. Jos joltain pyörältä tai perästä tulee väärää nopeustietoa suhteessa mm. kääntökulma-anturin tietoon, systeemi luulee, että jossain sutii ja pyrkii kytkemään nelivetoa päälle. Noiden anturien putsauksesta (ensiapu) löydät hakutoiminnolla jonkin verran juttua forumilta.

4maticin vikakoodinhan saa konehuoneesta ulos. Samassa kolossa, jossa on mm. lämmityslaitteen vesiventtilit, on pitkä, muistaakseni 10-napainen "diagnoosipistoke". Tämänkin voi varmistaa täältä etsimällä, muistaakseni navat 1 ja 5 yhditsämällä saa tuon häiriövalon vilkkumaan ja vilkahdusten määrä kertoo missä on häikkää. Kaverin tämä toimenpide kyllä vaatii, tai pitkän langan.

Takapenkin allahan lie järjestelmällä "paineakku". Tarkemmin rakennetta ulkoa muistamatta voisin arvata, että siellä joku venttiili vuotaa. Neliveto tarvitsee tietyn määrän painetta eli nestettä toimiakseen. Itsellä oli neste huvennut talvella alle tarvittavan, ja silloin myös 4matic-valo vilkahteli ajossa muutaman kerran ennen kuin tippui kokonaan pois päältä. Nesteen lisääminen hydraulisäilöiöön sammutti valon kerralla. Ilmeisesti nesteen määrä ja paine olivat sitten jo käyneet "rajalla" ennen lopullista poiskytkeytymistä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
isop
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 25.07.2005 22:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja isop »

Kiitos vinkistä

Pitäneekin tutkia tuo takapenkin alla oleva paineakku ja ottaa vikakoodi ylös. Vaikuttaisi että tuo klonksutus tulee juuri sieltä penkin alta... Hydraulinestettä kylläkään ei ole 1/2 vuoden aikana hävinnyt yhtään (takistin pinnantason tuolloin kun ostin auton) ja myöskin säiliö on ylärajassa. Tuo valo on kyllä vilkkunut minulla koko ajan. Voikohan tuolla paineakussa olla jokin muu vika? Ilmeisesti siis tuon ABS anturin mahdollinen likaisuus tai rikkinäisyys ei sytyttele 4matic häiriövaloa?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

isop kirjoitti:Pitäneekin tutkia...
Hmmmm. Mulla on kotosalla aiheesta ohjekirjanen, voin yrittää tänä iltana siitä selata jos löytyisi tuohon osviittaa.
Periaatteessa ABS-anturin rikkonaisuus voi tietysti sytyttää 4matic-valon, jos nopeustietoa ei kerta kaikkian tule, tosin silloin myös ABSIen pitäisi mennä pois päältä.
Toimivatko autossasi ABS-jarrut ihan kunnolla, eivät esim. "rutistele" näin kuivalla kelillä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
isop
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 25.07.2005 22:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja isop »

Kyllä ABS:t ovat mielestäni ihan kunnossa. Täysjarrutuksessa renkaat eivät lukkiudu, vaan ABS:t toimivat ja muutenkaan en ole huomannut jarruista mitään huomauttamista / rutinoita. Saattaa olla että tuo paineakku on juuri se missä vika piilee, eriasia on sitten kannattaako minun itse ruveta sitä "korjaamaan", mutta ainakin nyt voin paikallistaa tuon klonksumisen, josko se tulisi juuri paineakulta.
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1061
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Aku P kirjoitti:Hmmmm. Mulla on kotosalla aiheesta ohjekirjanen...
Katotko samalla,mikä vois aiheuttaa tällaista:just tulin kaupungilta ja parkista lähtiessä vetää jumiin,renkaat linkkuun,eteen tai taaksepäin,sama homma,joku jumettaa,ilmeisesti etupäässä?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

4-matic vikakoodit.

1 =ei vikaa
2=4matic control unit'
3=jarruvalokatkaisin (4-pin)
4=etu/vasen nopeustunnistin
5=etu/oikea nopestunnistin
6= taka akseli nopeustunnistin
7= kaikki nopeustunnistimet /ohjainlaite (tarkista johtosarja avonaisen piirin varalta)

8=ylijännitesuoja/rele tai "front axle train valve / center differentiallock valve.
9=samakuin ylhäällä + jarruvalokatkaisin
10=sama periaatteessa kuin 8 ja 9.
11= ylijännitesuoja/rele ja ohjauskulma anturi.


terveisin
Jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1061
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Jack kirjoitti:4-matic vikakoodit....
Palaa koko ajan 4-matic valo,mites se saadaan vilkkumaan,et selviäis tuo vika-koodi?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kilander kirjoitti:
Palaa koko ajan 4-matic valo,mites se saadaan vilkkumaan,et selviäis tuo vika-koodi?
Juurikin pistämällä jollain johdonpätkällä ne tietyt navat yhteen. Pistä hakutoimintoa käyttäen, täältä löytyy jostain varmennus siihen mitkä navat ja miten kauan piti pitää.
Jos et saa vilkkumaan, niin lisää hydraulisäiliöön öljyä. Auttoi meillä vastaavassa tilanteessa, kuten todettua.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1061
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Aku P kirjoitti:Jos et saa vilkkumaan, niin lisää hydraulisäiliöön öljyä. Auttoi meillä vastaavassa tilanteessa, kuten todettua.
Öljyä on,oiskohan nyt vikaa siellä kääntökulma-anturissa(vai mikä lie),siintähän olikin yks päivä puhetta.Mutta oireet viittais siihen,tää nyt on mutua;siis renkaat linkussa meni etupää jumiin,teki sen pari kertaa,sitten hiekkatiellä reippaammin ajaessa yritti kytkeä nelikon päälle,vilahti 4-matic valo,toisen kerran sama juttu,mutta sitten jäi valo palamaan.Eli on nyt vikatilassa.En saanut kuittaamalla 1ja5 napoja yhteen valoa sammumaan/vilkkumaan.
Haulla löytyi,että satakakskolmosella on viimevuoden loppupuolella ollut samanlainen vika,mutta topicci ei kerro,mikä oli ja miten ratkes :(
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kilander kirjoitti:Öljyä on,...
Hmmm. Mä koetin katsoa tuosta vihkosestakin (njaa, 220 sivua...), mutta en nyt ainakaan vielä löytänyt mitään. Tähän aikaan yöstä en raatsi enää yrittääkään.
Mutta entä, jos nyt kääntäisi sen nelivetokahvan test-asentoon ja koettaisi ajaa. Voihan tuo periaatteessa johtua vaikka siitä, että keskitasauksen levykytkin ei irrota: tällöin toinen etupyörä pyörisi samaa vauhtia kuin hitaampi takapyöristä eli jotain "puutumista" voi huomata. Vrt esim. Suzuki Samuraihin, jossa kiinteä neliveto; ja on muten kankea auto kääntää tiukkojen kulmien ympäri. Menikö ne pyörät siis ihan lukkoon vai oliko vaan "jarrua päällä"?

Eipä tästä nyt tainnut olla paljon apua vielä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
isop
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 25.07.2005 22:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja isop »

Koitin eilen illalla tutkia tuota takapenkin alustaa, mutta homma tyssäsi heti siihen että lattiamatto jatkui yhtenäisenä takapenkin jalkatilasta takapenkin alle. Jos tuolle paineakulle mennään auton sisäpuolelta penkin alta, niin ymmärrykseni mukaan takapenkit pitänee poistaa?? Jokin linkki tai kuvaa ko. paineakusta tai 4matic järjestelmästä olisi erittäin tervetullut, jos jollakulla sellainen olisi.
Vielä tuosta 4matic valon vilkkumisviasta sen verran, että pystyykö ongelmaa selvittämään (se joka ymmärtää järjestelmästä enemmän) sitä kautta, että kun auto liikkuu yli kävelyvauhtia, veto pois päältäkin moottorin kierrokset tyhjäkäynnilläkin, tai jarrua painetaan, valo ei vilku, eikä klonksahduksia kuulu. Ainoastaan pysähdyksissä ilman jarrun painallusta tuo vilkkuminen alkaa. Eli pyörien pyöriminen tai jarrun painaminen saavat nelivedon häiriötilan pois.


editoitu typoja
Viimeksi muokannut isop, Ke 27.07.2005 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1061
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Aku P kirjoitti:
kilander kirjoitti:Öljyä on,...
Hmmm. Mä koetin katsoa tuosta vihkosestakin (njaa, 220 sivua...), mutta en nyt ainakaan vielä löytänyt mitään. Tähän aikaan yöstä en raatsi enää yrittääkään.
Mutta entä, jos nyt kääntäisi sen nelivetokahvan test-asentoon ja koettaisi ajaa. Voihan tuo periaatteessa johtua vaikka siitä, että keskitasauksen levykytkin ei irrota: tällöin toinen etupyörä pyörisi samaa vauhtia kuin hitaampi takapyöristä eli jotain "puutumista" voi huomata. Vrt esim. Suzuki Samuraihin, jossa kiinteä neliveto; ja on muten kankea auto kääntää tiukkojen kulmien ympäri. Menikö ne pyörät siis ihan lukkoon vai oliko vaan "jarrua päällä"?

Eipä tästä nyt tainnut olla paljon apua vielä.
Joo,test asennossa toimii niinku normaali takaveto,ei jumeta.
Nyt maalaisjärki liputtaisi tämän ratin asentotunnistimen/kääntökulma-anturin puolesta.Eli se jos rikki,niin eikös renkaat linkussa pyörimisnopeuksien eroa tule,ja siksi laittaa lukot päälle.Kävelyvauhdissa jarrutta aika tehokkaasti.
Löytäisitkö siitä kirjasta,missähän se asentotunnistin sijaitsee?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kilander kirjoitti: Nyt maalaisjärki liputtaisi tämän ratin asentotunnistimen/kääntökulma-anturin puolesta.Eli se jos rikki,niin eikös renkaat linkussa pyörimisnopeuksien eroa tule,ja siksi laittaa lukot päälle.Kävelyvauhdissa jarrutta aika tehokkaasti.
Löytäisitkö siitä kirjasta,missähän se asentotunnistin sijaitsee?
Tunnistin on muistaakseni jossain rattiakselilla, voin varmistaa illalla kun pääsen kotiin.

Korkeintaan sulla muuten ymmärtääkseni jarruttaa toinen etupyörä, jos etuperä toimii normaalisti. Nyt pitää pitää mielessä, että edessä on ihan normaali tasauspyörästö ilman lukkoa, eli tilanne on se, että toisen pyörän pitäisi kyllä pyöriä vapaasti vaikka esim. jakolaatikko olisi vahingossa kytkeytyneenä kiinteäksi.

Kun autosi tilanne nyt jonkun verran muistuttaa oikeaa maasturia jossa on jäänyt etu- ja keskitasauspyörästöstä lukot päälle, niin kokeilepa saada nostettua auton molemmat etupyörät yhtaikaa ilmaan ja pyöräytä toisesta. Jos toinen lähtee pyörimään samaan suuntaan, väittäisin että etuperä jumittaa tai ainakin on normaalia "tiukempi". Onkos siihen varmaan öljyt vaihdettu ja oikea määrä?
Ehkä vielä kannattaa "pyöritystestiä" tehdessä ottaa neliveto test-asentoon, ettei siellä vahingossakaan ole nestepaineet sotkemassa esim. jakolootan toimintaa.
Yksi vaihtoehto olisi saada auto "helmanosturille"; jossa kaikki pyörät ovat vapaana ja koettaa taas pyöräyttää ja laskea, montako pyörää lähtee liikkeeseen mukaan.

LIsämausteen soppaan saa, kun miettii että jos etupyörät tosiaan pyrkivät keskenään samaa nopeutta eli etuperä on edes jonkun verran jumissa,, niin kyllähän se juuri mutkatilanteessa näkyy ohjausyksilölle nopeuserona taka-akseliin nähden; siis sellaisena tilanteena jota 4matic voi pitää luistona. Tällöin sitten kytkeytyy neliveto ja jakolaatikon lukko ja tämän jälkeen ei tarvitse ihmetellä, jos auto tuntuu kulmankierrossa asfaltilla pysähtyvän.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin