Kytkimen pito ongelmia!

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Kytkimen pito ongelmia!

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

Taiampa kans ekaa kertaa avata suuni tällä palstalla :oops: varmaan joku osais antaa hyviä vinkkejä mistä ja minkälaista kytkinpakettia kannattas suunnitella OM603 "superturbo" - getrag pakettiin??? laatikon asensin äskettäin ja laitoin samalla uuden 300 Deen levyn sinne ja aattelin et josko sillä ny vähän ajelis, mutta eipä se kunnon kiihytyksiä kestä, luistaa :cry: Jonku M5 bemarin asetelma/levy pitäs vissiin passata pitkälle kytkin akselille, ilmeisesti E34 mallisen??? onko tietoa?
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Stonehead tietää ja tekee,laita yv:tä sille.

Tosin ei sekään kytkin pidä isoilla tehoilla,raja lienee noin 700nm/450hv. Kestää melkoisia tehoja 12 venttiilisessä,mutta 24v vääntö aika murhaava kytkimille kun väännöt/tehot alemmilla kierroksilla.

Mitkäs on viritykset tällä hetkellä,mitä autolle tehty?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Stonea ei yv:llä kiinni saa ennen loka-marraskuuta, joten turhaa se on yrittää.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mauri H. kirjoitti:Stonea ei yv:llä kiinni saa ennen loka-marraskuuta, joten turhaa se on yrittää.
Saman kaltainen tilanne "Jorma":n kanssa mutta vois kuukautta-paria aiemmin irrota mielenkiintoinen konsepti tuohon ongelmaan.

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 333#176333
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

XUX63 kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Stonea ei yv:llä kiinni saa ennen loka-marraskuuta, joten turhaa se on yrittää.
Saman kaltainen tilanne "Jorma":n kanssa mutta vois kuukautta-paria aiemmin irrota mielenkiintoinen konsepti tuohon ongelmaan.

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 333#176333
Eipä tuokaan ihan ongelmitta pelaa. Kytkimen kanssa on vaikeaa, mutta kai niitä pitäviäkin jostain saa.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mauri H. kirjoitti:Eipä tuokaan ihan ongelmitta pelaa. Kytkimen kanssa on vaikeaa, mutta kai niitä pitäviäkin jostain saa.
Eikös tuo ollut melkoisia lähtöjä kestänyt ennen "todellista" kestotestiä kakkosella sutien lähtien ???
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kestäähän se, mutta on hiukan suurikokoinen ja painava nopeisiin vaihtoihin.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Eli polttoon ja yleiseen tykitykseen - ei varttimailille ! Asia selvä, kuullosti vaan aika hyvälle konseptille kun pinta-alaa sais hiukan kasvatettua.
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

mites sitte se ämmä bemarin kytkinpaketti :?: Semmonenki vissiin on jollakulla tämmösessä viritelmässä... ...vai onko viisain lopettaa levyjen kans pelaaminen ja ostaa tuommonen paketti niinku tuossa Mauri Hoolla on kaupan :?: :?: :?:
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

tuomazzz kirjoitti:mites sitte se ämmä bemarin kytkinpaketti :?: Semmonenki vissiin on jollakulla tämmösessä viritelmässä... ...vai onko viisain lopettaa levyjen kans pelaaminen ja ostaa tuommonen paketti niinku tuossa Mauri Hoolla on kaupan :?: :?: :?:
Biimerin pakettia on ollut ainakin stonella mutta ainakin minun mielestä tuo automaatti sopii superin perään paremmin kuin hyvin. Säästää muuta voimansiirtoa ja sen ympärillä olevaa tekniikkaa. Toisaalta manuaalin lähtö esim varttimaililla on kyllä paaaaljon vaikuttavamman näköinen kuin automaatin.
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

missähän hinnoissa ne (noin) liikkuu nuo vahvistetut turbiini & laatikko paketit :?: Tuon getrakinhan sais tietysti vielä hukattua johkain...
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

tuomazzz kirjoitti:missähän hinnoissa ne (noin) liikkuu nuo vahvistetut turbiini & laatikko paketit :?: Tuon getrakinhan sais tietysti vielä hukattua johkain...
1500€ - 3000€ skaalaa voisi olla ??? Riippuu miten vahvistettu, onko turbiinia muokattu, paljonko ajettu vahvistuksen jälkeen jne.
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Onko tietoa mitä 250D vakiokytkin kestää :?:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

voisin nyt kyllä omien kokemusteni perusteella sanoa ettei paljon mitään... ...yhen kilon :shock:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mika S. kirjoitti:Onko tietoa mitä 250D vakiokytkin kestää :?:
Mulla on ollut tuon kakssatasenkin kanssa jatkuvia pito-ongelmia kytkimessä. Kokemusta on sen verran, että 215mm kytkin, jota on käytetty 200/250 D:ssä kestää ehkäpä n200hp/350Nm uutena, mutta täyskaasuvaihdot ahdot päällä ei onnistu, jää luistaan.

Nyt mulla on paikoillaan uusi 228mm kytkin pakun jäykällä asetelmalla ja ei pidä edelleenkään ankarasti käskettäessä, turbon herätessä tosissaan(+1.5 bar, luistaa nelosella ja vitosella).
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

millainen levy siellä saa kyytiä tavan massa vai onko sintteri kuvioissa?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mika S. kirjoitti:Onko tietoa mitä 250D vakiokytkin kestää :?:
Se ei kestä mitään. Ei edes sitä kiloa. 0.7 bar ja ei pidä. 2.3-16 kytkin pitää jonkin verran paremmin. Siinä on 228mm levy ja vähän jäykempi asetelma.
Mutta ei sekään pidä 0.9bar jälkeen kunnolla.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

No huh :roll: Eipäs oo ihme että tomaattia (722.3xx) on suosittu isommissa ja vääntävimmissä koneissa järkiään.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Paloviita voisi myös tietää jotain asiasta, hänellähän on 270 cdi,n vauhtipyörä ja 200 cdi,n kytkinlevy/paineasetelma (240 mm).
Hyvin pienillä mutoksilla muistaakseni sopi paikalleen.
Eikös hän kokeillut myös muitakin variaatioita, niistä voisi löytyä vielä juttuakin.

Mullakin on kytkin/paineasetelma vaihdettu 240 milliseen.
Se on siis suurin halkaisijaltaan mersun tekeleistä.
(Ja ilmeisesti myös kestävin, siis 220, 270, ML, jne)
Tosi napakan tuntuinen.

Kestää vakioautossa tehdasasennuksena yli 400 nm väännöt.
Todellisuudessa varmaan vähän päällekkin.
Näissä cdi- moottoreissahan se suurin rasitus pukkaa tulemaan nimenomaan jo pienillä kierroksilla. Saattaisivat vähän suuremmilla kierroksilla kestää jo reilumminkin vääntöjä.
.
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

sprintterin kytkin pitää aika hyvin (250mm) :shock:
ei kylläkään mee ihan heittämällä paikoilleen........
www.thaiklupi.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Joo. Sprintteristä löytyy vielä 250mm, mutta joutuu teettään vauhtirattaan aika lailla uusiksi. Vaikka onhan todettu liian heikoksi sekin. Luucaksen autossa havaittavissa aika luistoa kun vähän polkee. :twisted:
Joku mersupurkaamo??
beemer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 06.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beemer »

Ruotsin puolelta saisi tarvittaessa mittatilaustyönä paikallisiin turbo bmw härveleihin tehtyjä sachsin paineasetelmia.

Sachs lupasi kestävän 800Nm massalevyllä ja 1100Nm sintterillä. Tuo on tehty sopimaan suoraan BMW M30/S38 "240mm" vauhtipyörään. Hintaa moisella kapistuksella oli muistaakseni 350-450e. Ainakin viimeksi oli muutamia kappaleita jäljellä ku tiedustelin.
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

mikään ei korvaa pinta-alaa :wink:
www.thaiklupi.fi
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

tuikku kirjoitti:Paloviita voisi myös tietää jotain asiasta,....
Paloviita vois heittää konsultointia tänne turbo-osiollekin :lol: Nämä vois sopia ainakin ns. semi-super-turboihin ihan oivasti. Oikeissa supereissa ei tunnu kestävän mikään... ainakaan jos antaa kunnolla "ähkyä" :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

XUX63 kirjoitti:Paloviita vois heittää konsultointia tänne turbo-osiollekin
taitaaa tässä konseptissa olla vauhtipyörä heikoin lenkki...
www.thaiklupi.fi
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Kaikki näyttä olevan jo kokeiltu :lol:
Minkälainen kytkin sielä vois pitää n.150hv ja Nm mitä nyt sattuuu tulemaan, jos ton vaparin rupee turbottaan :?:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

228mm pitää 150hp:n kohdalla kohtuu väännöllä. Vääntö sen kytkimen tappaa ei hepat.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minkäslainen kytkin siinä uudessa takaveto Vitossa on, siinä 150 hv versiossa ? ...ja olikos 160 hv nyt tehokkain sprinter mitä tehdas on suoltanut. Sitten on tuo 6-koneinen vanha vitokin.

Jostain mersun kuorma-autosta alkaa löytymään pitävä kytkin :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

250mm taitaa olla aikalailla suurin mitä sinne mahtuu kytkinkoppaan/ vauhtipyörään. Kyllähän se varmasti pitää sen 700nm, mutta 770nm näyttää olevan liikaa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aki P kirjoitti:250mm taitaa olla aikalailla suurin mitä sinne mahtuu kytkinkoppaan/ vauhtipyörään. Kyllähän se varmasti pitää sen 700nm, mutta 770nm näyttää olevan liikaa.
No eiköhän tuo 700 Nm riitä kun nostetaan ne vetävät kierrokset sinne 6500+ rpm niin voi ajaa ykkösellä aika kovaa ja pitkään, siellä on aikapaljon Nm renkaalla.

Onko tutkimustulosta paljonko vääntökestävyys on mahdollista muuttua, siis parantua, pelkällä paineasetelmalla ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin