Gd:n ahdistus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

Gd:n ahdistus

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

GD300:n sekalaisessa työ / harrasteajossa, joskus tuntuu että voimaa saisi olla hiukan enemmän.
Kone on ehjä ja toimii erittäin hyvin joten ajattelin laittaa siihen turbon (carret VNT20) ja coolerin. Ahdoiksi jotain maltillista. Tavoite olisi jotain 120 hepoa.

Voisitteko asiaa paremmin tietävät kertoa toimenpiteet millä temppu onnistuu ja paketti pysyy nipussa.

Voimansiirtolinja luultavasti kestää? akselit jne tuntuvat olevan p..keleen järeää tekoa, samaten kardaanit jne..
Vaihteisto on manuaali, automaatti löytyy hyllyltä ja olen ajatellut asentaa sen joka tapauksessa.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18047
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itse en tiedä asiasta juuri mitään, mutta haulla löytyi jotain:

Kliks

Töks
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

vnt 20 saattaa olla hiukan liian ahdas 300D koneen kaveriksi. Vnt 23 taitaa olla jo jonkin verran parempi. Ainakaan 940 vollessa ei pakopaineet karkaa vielä 1.7barissa vnt-23:lla. Se voisi olla semmonen mukava käyttää tuommosessa maastomallissa muttei riko paikkoja liian suurella pakopaineella jos jollain 0.8-1 bar paineilla ajelee. Ja varmasti saa sen 130 Heppaa irti.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minustakin tuo garretin GT20 on liian pieni kolmelitraseen koneeseen. Kyllähän se alhaalta alkaa ahtamaan mutta kierroksia käytettäsessä alkaa ahdistamaan liikaa... pakopaineet nuosee ja männät sulaa.
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

Kiitoksia vinkistä, pannaan seurantaan jos jostain sattuisi kyseinen solmu löytymään.
Tarkoitus on käyttää jotain 0,5 bar ahtoja,.
Mitkä mahtaa olla kyseiselle moottorille maksimikierrokset, eli mihin pumpun kuuluisi kierrokset rajoittaa noin tehdasasetuksilla? Tuntuu nykysäädöillä kiertävän aika paljon.
Mitä toimenpiteitä pumpulle täytyy tehdä ja mistä säätää, vai täytyykö koko pumppu vaihtaa?
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Aiheen vierestä...

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Mersun -79 painetussa diesel-mallien myyntiesitteessä kerrotaan, että vuonna -78 jo ajoivat 230hv:n tehoilla koeautoa C 111-III, ja vuonna -76 190hv mallissa C 111. Moottorin kerrotaan olevan pakokaasuahdinta ja ahtoilman jäähdytystä lukuunottamatta samanlainen, kuin silloissa mallissa 300D, eli vetokäynnisteisessä 80 heppaisessa!
Eli voisi olettaa, että vanhasta viisimukisestakin jotakin saa irti :wink:
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Mikko Vuorsola kirjoitti:Kiitoksia vinkistä, pannaan seurantaan jos jostain sattuisi kyseinen solmu löytymään.
Tarkoitus on käyttää jotain 0,5 bar ahtoja,.
Mitkä mahtaa olla kyseiselle moottorille maksimikierrokset, eli mihin pumpun kuuluisi kierrokset rajoittaa noin tehdasasetuksilla? Tuntuu nykysäädöillä kiertävän aika paljon.
Mitä toimenpiteitä pumpulle täytyy tehdä ja mistä säätää, vai täytyykö koko pumppu vaihtaa?
Vakiona kiertää varmaan vähä vajaat 5000, ei muuta ku ruuvaat pumpusta kierrokset täysille (jotai vajaa 6000), sekään ei oo paljoa, mutta laajentaa vähä tehollisten kierrosten aluetta. Hyvähän ois pumppu käyttää säädätyksessä, mutta voi siitä itsekkin ruuvata syötöt täysille ja lisää kierroksia. Jossain täällä on ollu kuvaki pumpun sisuksista ja selostus mitä mistäkin ruuvista tapahtuu. Syötöt ja kierrokset kumminki heti suosiolla täysille.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Vanhassa väljässä koneessa, jossa on jo reilu olkkaus sylinterien yläpäässä ei välttämättä kannata "ruuvata" lisää kierroksia. Männänrenkaiden katkeamisvaara on melkoinen. Syöttömäärän lisääminen ei ole moottorin kannalta väläjässäkään koneessa niin turmiollista, varsinkaan vapaastihengittävässä.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Ei niitä kierroksia oo pakko vetää rajotinta vasten ku kiihdyttää, ideanahan tuossa vaan on että saa ylemmille kierroksillekin vähä enempi voimaa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Enpä ole vielä niin väljää mersun lohkoa nähnyt, että ois kovin kauheeta pykälää löytynyt. Useimmin männät kuluu enemmän kuin lohko. Ja jos niin kova pykälä ois, niin eikait se turbolla enää tulis kummemmaksi semmonen kone. Kyllä niitä kierroksia kannattaa vähän nostaa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Aki P kirjoitti:Enpä ole vielä niin väljää mersun lohkoa nähnyt, että ois kovin kauheeta pykälää löytynyt. Useimmin männät kuluu enemmän kuin lohko. Ja jos niin kova pykälä ois, niin eikait se turbolla enää tulis kummemmaksi semmonen kone. Kyllä niitä kierroksia kannattaa vähän nostaa.
Et sitten ole tainnut paljon ajettua mersun konetta nähdä... Minä heitin taannoin romukuormaan 615 - sarjan lohkon joka oli ajettu niin väljäksi, että oli porautettu 0,50mm ylikokoon ja taas ajettu niin kauan, että oli rajut pykälät sylinterien yläpäissä.
Ei kyse suinkaan ole lämmöistä. Vaan siitä, että kun vanhaan lähes loppuun ajettuun koneeseen ruuvataan kierroksia lisää, niin mäntä käy karvan verran ylempänä, kuin ennen ja se katkoo männän renkaat tai männät. Näitä on lukuisia tapauksia tiedossa, kun on koetettu vanhoja traktoreita saada kulkemaan nykyisten tahtiin.
Tulee vaan ikävää jälkeä, kun täysillä kierroksilla putoaa männästä hattu pois....
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Täytyy myöntää että kokemukseni mersun koneista lähtee 60X sarjasta eteenpäin, mutta niissä useimmiten kuluu enemmän männät kuin lohko. Toki niissäkin pykälää saattaa olla, mutta ei mielestäni kovin yleisesti jos on ilmansuodatin ym. kunnossa. Se on selvää että varmasti napsahtaa jos kierroksia nostetaan ja pykälä on vastassa, siitä en lähde kinaamaan, oli sitten moottori mistä tahansa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18047
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole minullakaan vastaan tullut noita uudempia OM60x koneita joissa olisi ollut sylintereissä kulumaa niinpaljoa että porausta olisi tarvinnut suositella.

Vanhan mallin koneet lienevät selvästi heikompia niiltä osin, niitä ei ole tarvinnut aukoa kun 123 on jo senverran vanha että ne korjataan "ite".
Vastaa Viestiin