MB 250D vs 300D

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
jazka72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 27.07.2005 16:08
Paikkakunta: keskisuomi

MB 250D vs 300D

Viesti Kirjoittaja jazka72 »

Moicca!
Olen vahvasti siirtymässä Mersun omistajaksi. Vuosien taistelu japanilaisten purkkien kanssa on päättynyt. Auto on vielä haussa. Muutamia olen käynyt katsomassa, mutta mitään päätöksiä ei ole tehty. Voi olla, että haen ulkomailta jos sopiva löytyy.
Vaihtoehtoina seuraavat W124 dieselit: 250 ja 300. Hintaluokka noin 6-8000 euroa. 200 D ei kiinnosta!
Olisinkin kiinnostunut kuulemaan asiantuntevia mielipiteitä kummalla koneella Mese kannattaisi hankkia.
Autossa pitäisi olla automaattilaatikko ja luonnollisestikin se saisi viedä kohtalaisen vähän polttoainetta.
Onko näillä 250 ja 300 koneilla eroja luotettavuudessa kun oletetaan että huollot on tehty säännöllisesti jne? Kannattaako ajomäärälle laittaa kovinkaan suurta painoarvoa autoa valitessa? Miten näissä nuo automaatit toimii? Onko laatikot kestäviä?
Onko mitään isoja eroja kulutuksissa 250 vs 300? Ajan pääosin taajamapainotteista ajoa.
Miten suorituskyky? Käytännön ero tehoissa 250:n ja 300:n välillä?
Mitä paikkoja näissä mersuissa kannattaa tarkistella? Tyypillisimmät vikapaikat?
Kauhian paljon kysymyksiä!!! :shock:
Voi kertoa kaikki mitä mieleen tulee. Kiitos.
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

W124 300D automaatilla on varmaan aika kohillaan käyttöautoksi, jos yhtään
on tee-se-itekseen-suuntautunut.
Kyllähä vanhoissa autoissa on aina vähä korjiaamista välissä tai ainaki huoltamista.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18021
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tehoeroa on jotain 23 hevosvoimaa, se kyllä tuntuu ajossa.
Kulutus on vähän suurempi isommalla koneella.

Itselläni on -88 300D, ja olen vahvasti sitä mieltä että auto on moottoriltaan paljon miellyttävämpi kuin 250D.

Kulutuksista, tyypillisistä vioista ja melkein mistä vaan mieleen tulee löydät asiaa tältä forumilta kun käytät hakutoimintoa.

Satakaksnelkkuja löytyy erittäin hyviä, aivan täysiä pommeja ja kaikkea siltä väliltä.
Ellei Sinulla ole kokemusta näistä malleista, kannattaa ottaa mukaan joku asiantuntija tutkimaan Mersua jonka aiot ostaa.

"Voi kertoa kaikki mitä mieleen tulee."

:shock: Liikaa vaadittu, saattaisi mennä pari päivää koneen ääressä...

Joskus kokosin tyypillisiä ongelmia kirjoittaessani "Mersumiehen helvetin" :lol:
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Jos ostaa niin vanhan auton kuin 124, ehdottomasti 300d. Mykistää monet nykyautomiehet sivistyneillä äänillään ja kulullaan. 250 on heikompi myös voimansiirtopuolelta. Hinnat eivät nykyään estä valitsemasta tuota isompikoneista joten valinnan ei pitäisi olla vaikea. :|

PS. Ei se kuuraketti ole, vaan riittävän kulkeva.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
E280Lang
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 18.10.2004 18:30
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja E280Lang »

Samaa mieltä..... se ääni.... 8) 8)

Täysin toista maata kuin tuon väyrysen "sepelimylly".
Harrastelija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

Jep. Eroa on kuin yössä ja päivässä. Automaatti ehdottomasti. Jos on rahhoo niin sitten mieluiten 93-95 jossa 24 venttiiliä ja 140 hummaa. Ja jos ahneeksi heittäydytään niin turbo kaupan päälle. -89 tai uudempi jos haluat ABS. -89 eteenpäin myös jakopäänketju on päivitetty versio eli parempi.
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Miten noissa 124 malleissa nuo laatikot,mulla mannelavettimaticissa 722.3 ja 2.5 pikkumersussa 722.4.
Tätä viimeksi mainittuahan ei oo vahvaksi kehuttu...
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Mersun jakopäissä ei ole vaivoja, oli mikä ketjuversio hyvänsä. Sama juttu 722.4 laatikossa. Kestää mainiosti vakiotehoilla. Omissa 722.4 laatikoissa ei mitään vaivoja. Toisella kohta ajettu 600tkm- ei mitään häiriöitä eikä luistoa. Suodatin vaihdettu öljyjen kanssa aina 60tkm välein. 8)
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kilander kirjoitti:Miten noissa 124 malleissa nuo laatikot,mulla mannelavettimaticissa 722.3 ja 2.5 pikkumersussa 722.4.
Tätä viimeksi mainittuahan ei oo vahvaksi kehuttu...
w124sissa ainosataan 300D turbossa on tuo 722.3 laatikko. kestää vakiona kunnossa noin 400nm. esim vapari 300d:ssä on tuo 722.4 laatikko joka kestää vakio kunnossa 200nm väännön. hyvä laatikko kuhan koneena ei ole 300D turbo.
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Mika.T kirjoitti:
kilander kirjoitti:Miten noissa 124 malleissa nuo laatikot,mulla mannelavettimaticissa 722.3 ja 2.5 pikkumersussa 722.4.
Tätä viimeksi mainittuahan ei oo vahvaksi kehuttu...
w124sissa ainosataan 300D turbossa on tuo 722.3 laatikko. kestää vakiona kunnossa noin 400nm. esim vapari 300d:ssä on tuo 722.4 laatikko joka kestää vakio kunnossa 200nm väännön. hyvä laatikko kuhan koneena ei ole 300D turbo.
No höh,mulla ei oo turboa,voisko johtua 4-maticista,että on paiskattu tehtaalla tuo 722.3 loota... :?:
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kilander kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
kilander kirjoitti:Miten noissa 124 malleissa nuo laatikot,mulla mannelavettimaticissa 722.3 ja 2.5 pikkumersussa 722.4.
Tätä viimeksi mainittuahan ei oo vahvaksi kehuttu...
w124sissa ainosataan 300D turbossa on tuo 722.3 laatikko. kestää vakiona kunnossa noin 400nm. esim vapari 300d:ssä on tuo 722.4 laatikko joka kestää vakio kunnossa 200nm väännön. hyvä laatikko kuhan koneena ei ole 300D turbo.
No höh,mulla ei oo turboa,voisko johtua 4-maticista,että on paiskattu tehtaalla tuo 722.3 loota... :?:
Jep.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18021
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jakopäästä tosiaan, niihin vanhempiin malleihin on vaihdettu se lujempi jakoketju suurimpaan osaan, muuta kun ei taida olla tarjolla kuin vahvistettua.

Vanhemmistakin löytyy usein ABS-jarrut kun kyse on isompikoneisista; ostajilla on ollut rahaa ottaa ne lisävarusteeksi ?

Automaattilaatikko sopii erittäin hyvin 300D jatkoksi, tosin voimaa se "syö" vähäsen, ja nostaa polttoaineenkulutusta.
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Nyt kyllä täytyy puolustaa tota 250:kin. Ne äänethän on juuri tässä niin mahtavat :D Jollain kierroksilla se käy kuin subaru tai kuplavolkkari. Eli kuulostaa ihan kuin röpöttäis.. 8) Mutta silti voimaa on 8) 8)

Mutta oikeesti ainakin silloin ( 2 v. sitten ) viis ja kuus sylinterisen tuontiveroprosentissa oli 13% ero. Käytännössä se on tuhat euroa rahaa. Voihan se olla että summa ei tunnu missään mutta meillä se tuntui ja paljon. Eli 250 on automme.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Arto N kirjoitti:Nyt kyllä täytyy puolustaa tota 250:kin. Ne äänethän on juuri tässä niin mahtavat
O. Se viispyttyisen kurnutus on tosi hauskaa kuunneltavaa, etenkin kun kone on sen verran luonteeltaan kierrosmylly että vaivattomimmin se kulkee niillä jo vaimeasti sisäänkin kuuluvilla kierroksilla.

Mitä itse on noita sekä 250D:ta että 300D:ta automaattina ajanut, niin kyllähän se 300D varsin pirteämpi on, ainakin kokeilemissani yksilöissä. Toisaalta taas, joku hyvinsäädetty 250D kyllä voi hengittää ihan noetun 300D:n persiiseen. Ihan yhtä kierroskone ei tuo 3-litrainen mielestäni ole kuin kakspilkkuviitonen kyllä.

Nämä satunnaisen matkailijan vinkkelistä nämä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aku P kirjoitti:
Arto N kirjoitti:Nyt kyllä täytyy puolustaa tota 250:kin. Ne äänethän on juuri tässä niin mahtavat


Mitä itse on noita sekä 250D:ta että 300D:ta automaattina ajanut, niin kyllähän se 300D varsin pirteämpi on, ainakin kokeilemissani yksilöissä. Toisaalta taas, joku hyvinsäädetty 250D kyllä voi hengittää ihan noetun 300D:n persiiseen. Ihan yhtä kierroskone ei tuo 3-litrainen mielestäni ole kuin kakspilkkuviitonen kyllä.

Nämä satunnaisen matkailijan vinkkelistä nämä.
kyllä se 300D minusta on yhtä kierrokone kuin 200d ja 250d. Säädettynä taitaa ottaa jopa herkemmin sinne yli 5000kierroksen :D
jazka72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 27.07.2005 16:08
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja jazka72 »

Onko noissa 250:n ja 300:n välillä kovin suuria eroja käyttökuluissa?
Varaosat? Vakuutukset?
200:sia löytyisi sopivin hinnoin vaikka kuinka, mutta mahtaa olla auttamattoman laiska automaatilla ja manuaalia en ota! Käyttökuluiltaan varmaankin edullisin dieselmersu.
Onko käyttökuluissa sitten loppupeleissä suuria eroja mallien välillä :?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12747
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vertaile osien hintoja vaikka täällä :

www.kl-varaosat.fi

www.motonet.fi


koneessa esim. on monet osat samoja mitä vähempi pyttyisissä, niitä vaan menee luonnollisesti enemmän :wink:


alustan osat on jarruja lukuun ottamatta samoja, joten ei mielestäni mikään maata kaatava ero ole hinnoissa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18021
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kulutusosat ovat samoja.
Vakuutuksesta en tiedä, vaan eipä lie merkittävää eroa jos yhtään.
Jarrun osat on samat, epk. :shock:

Vanhemmissakin 250/300 D on viisi vaihdetta, 200 D harvemmin.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12747
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

aa, katsos vaan , isoimissa bensoissa tulee vasta eroa, huhheijaa :roll:
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

On muuten erikoista että W124 300D : eessä ei ole edes jäähdytettyjä levyjä edessä ja omassa 2.3 bensassa on.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Etwas Anders
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1056
Liittynyt: Su 31.07.2005 15:07
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Etwas Anders »

Tuttavani,Mersumies henkeen ja vereen,valitsisi ennemmin 250D:n kuin 300D:n,koska 300D on kuulemma niin raskaskeulainen eli painonjakauma huonompi=> talviominaisuudet heikommat,200D ihan paras etenemään talvella...tietysti tämä koskettaa lähinnä enemmän sivuteiden kuskeja maaseudulla.:)
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Etwas Anders kirjoitti:Tuttavani,Mersumies henkeen ja vereen,valitsisi ennemmin 250D:n kuin 300D:n,koska 300D on kuulemma niin raskaskeulainen eli painonjakauma huonompi=> talviominaisuudet heikommat,200D ihan paras etenemään talvella...tietysti tämä koskettaa lähinnä enemmän sivuteiden kuskeja maaseudulla.:)
Aika huono peruste kun miettii mitä jää paitsi! Olen kyllä kuullut tämän selityksen ennekin, ei mielestäni ole mitään ratkaisevaa eroa. En pakota ketään muuttamaan mielipidettä vaan kumminkin.. :roll:
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18021
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Tuttavani,Mersumies henkeen ja vereen,valitsisi ennemmin 250D:n kuin 300D:n,koska 300D on kuulemma niin raskaskeulainen eli painonjakauma huonompi=> talviominaisuudet heikommat,200D ihan paras etenemään talvella..."

Ei ei ei. :D

Kolmisatanen ei tunnu ajossa yhtään sen raskaskeulaisemmalta kuin 200 D.
Liikkeellelähtökyvyssä ei ole suurta eroa, erikseen sitten ne joissa on varusteena ASD.
(kuten minun autossani 8) )
Muuten, eiköhän siellä taka-akselilla ole eniten painoa isoimmalla koneella olevassa, on jämäkämpi voimansiirto, isompi pakoputkisto ja 5 vaihteinen laatikko - kai sekin on painavampi...
wiimax.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Etwas Anders kirjoitti:Tuttavani,Mersumies henkeen ja vereen,valitsisi ennemmin 250D:n kuin 300D:n,koska 300D on kuulemma niin raskaskeulainen eli painonjakauma huonompi=> talviominaisuudet heikommat,200D ihan paras etenemään talvella...tietysti tämä koskettaa lähinnä enemmän sivuteiden kuskeja maaseudulla.:)
No, toisaalta sitten on tarjolla 300D 4matic.... 8) :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Itsellä on 300D automaatti ja faijalla 250D manuaali. Mukavampaa kyytiä tarjoaa mielestäni tuo omani, mutta faijan auto tuntuu melkein tehokkaammalta.. :shock: Sen illuusion saa varmaankin aikaan manuaalivaihteisto.

Tehoissa ei tosiaan huomaa suurta eroa. :roll:

Mutta sitten taas, 250D automaatti saattaa olla aika luuskan tuntuinen.. Tiedä näistä.
W124 300D autom. -86
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Pasi H. kirjoitti:On muuten erikoista että W124 300D : eessä ei ole edes jäähdytettyjä levyjä edessä ja omassa 2.3 bensassa on.
Jaa...kyllä mun autossa ainakin on jäähdytetyt levyt edessä, alkuperäiset.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Mulla on 250D,takana 100.000 km/2 vuotta ja tyytyväinen olen.Kutoskonetta tekisi mieli mutta eipä mene 250 kaupaksi joten sahataan tällä vielä 2v./100.000km ja katotaan sitten..Vitosen äänet ovat aika säälittävät kutoseen verrattuna ja samoin ala-kierrosvääntö on ikävän ohut.Vauhtiin kun saa niin meneehän se ja vähällä polttoaineella kun oikein mummoilee.Ota miellumin se 300D jos vain mahdollista,kyllä suora 6-kone on hienoa!
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
jazka72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 27.07.2005 16:08
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja jazka72 »

Eipä ole vielä sopivaa autoa löytynyt. Pyörämiehenä olen tässä viime ajat ollut. Yritin käyttää tuota hakutoimintoa, mutta en hakemaani löytänyt :oops: Kysytään nyt sitten tässä kun kerran näistä Mersuista muutenkin olen kysellyt... Elikkä minkälaisia kulutuslukemia olette mitanneet automaattilaatikolla varustetulla 250D ja 300D Mersuilla? Maantiekulutus ja kaupunkipyöritys... Kuis monta sataa kilometriä suunnilleen tollasien Mersujen tankilla ajaa?
Siis ihan realistisia lukemia tahtoisin, ei tarvi yhtään kaunistella :wink: Pitäis vähän saada numeroita, jotta voisin laskeskella et kannattaako ylipäätään tollainen iso diesel. Toisaalta, onko noilla kannattavuuslaskelmilla väliä jos kyyti on sen arvoista :)
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Farkun kyyti on hyvää, kulutus on ollut 7-8,5l kesät, talvet. Kokonaisvälitys on vähän tiheämpi kuin sedanissa, joten ehkä 0,5 l pois jos sedanista puhutaan. Automaatti tuntuis jotenkin tasoittelevan lukemia, koska ei heitä minulla näiden lukemien ulkopuolelle ikinä. N. 400tkm olen tällä ajellut. :|

-Ai joo, menee tankilla n 800 km.
Viimeksi muokannut romu, Ke 24.08.2005 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18021
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viimeisen viikon aikana olen työpaikalla kysellyt kahdelta 124 300D automaattivaihteisen omistajalta kulutuksista, molemmilta samanlaiset vastaukset; keskimäärin 7-8 litraa sadalle, matka-ajossa 6,3 - 6,7 välillä.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin