M130:n pakosarja

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

M130:n pakosarja

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Mikähän tarkoitus on niillä pienillä läpireijillä pakosarjassa?
Mulla ainakin hieman vuotaa sieltä, eli jouset (?) kuoleentuneet..

Toivottavasti ymmärsitte asian :oops:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Reikien läpi tulee pakokaasun ohjauspeltien akselit. Ohjauspellit sijaitsevat pakosarjan sisällä. Peltien on tarkotus ohjata pakokaasun pääsyä pakosarjan siihen osaan, joka on kiinni imusarjassa ja näin lämmittää sitä, tarkoituksena ehkäistä polttoaineen pisaroitumista.

Läppiä ohjataan vanhoissa ohc-kuutosissa (ei siis dohc) bi-metallijousen ja vastapainojen avulla. Myöhemmissä malleissa oli alipainekello.

Alipaineohjausta varten oli vesitilassa alipaineventtiili, joka päästi alipaineen kelloon tarpeen mukaan.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

:D :D :D
Unski on ainakin tittelinsä ansainnut, oli nimittän tyhjentävä vastaus :D
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Valitettavasti pitää todeta pieni virhe omassa sepustuksessani. Siis tuo systeemihän oli vain SOHC kaasutinversioissa. Suurin tarve oli estää kylmissä olosuhteissa polttoaineen jäätyminen imusarjaan. Ruiskumalleissa tätä ongelmaahan ei ole.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

unski kirjoitti:Valitettavasti pitää todeta pieni virhe omassa sepustuksessani. Siis tuo systeemihän oli vain SOHC kaasutinversioissa. Suurin tarve oli estää kylmissä olosuhteissa polttoaineen jäätyminen imusarjaan. Ruiskumalleissa tätä ongelmaahan ei ole.
Vaan onpahan melkoinen keksintö noin joka tapauksessa. Tästä olisi joskus hauska nähdä räjäytyskuva.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

DeSotossa on samantyylinen juttu jo -57. Tyhjäkäynnillä vänkärin puolen pakokaasut menee imusarjan läpi kuskin puolelle. kaasua painaessa pakosarjassa oleva läppä aukeaa... :D
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mika.T kirjoitti:DeSotossa on samantyylinen juttu jo -57. Tyhjäkäynnillä vänkärin puolen pakokaasut menee imusarjan läpi kuskin puolelle. kaasua painaessa pakosarjassa oleva läppä aukeaa... :D
Taitaa noi mersun kutoset periytyä viiskytluvulta :lol:
Varmaan kaikista mersuista noi läpät on ruostuneet mihinkäkin asentoon, aiheuttaen häiriöitä toiminnassa. Mulla on noita irtonaisia jos saisi niistä näpsittyä kuvia..
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin