Tulipa taas pitkästä aikaa vähän koleampi aamu ja EI ei pukkaa lämppäri kuumaa, kylmä-asennossa tulee kyllä kylmää, puolessa välissä sellasta haaleeta mutta maksimissaan ei kyllä tule sen enempää hiki. Eberi ei toiminu, poltti hetken ja sylkäs ilmaa kiertoon. Talvi tulee ongelmineen
Sama ilmiö osui omalle kohdalle vuosi sitten. Puolihaaleata tuuppasi varsinkin kuskin puolelta (vaikka tuolloin säätöjen sähköinen osuus vielä pelasi). Kyllä sillä talven pärjäsi, kun repsikalta sai hiukan kuumempaa.
Jos kiertovesipumppu on kunnossa, niin saattavat olla magneettivenojen kalvot risat. Näin oli omassa kinnerissä jutun laita, vaikka osateholla jaksoi pelatakin. Nyt vaihdon jälkeen voi täyskuumalla asetuksella keittää vaikkapa teevettä lämmityssuuttimien päällä.
Pitänee hankkia tuo mystinen kiertovesipumppu, tuossa svenskamallissa kun sellaista edes ole....tai sitten se on tosi hyvin piilotettu, eikös sen pitäs surrata siis jos sellainen on kun laittaa virrat päälle? Missäs sen pitäisi sijaita?
Boss kirjoitti:Pitänee hankkia tuo mystinen kiertovesipumppu, tuossa svenskamallissa kun sellaista edes ole....tai sitten se on tosi hyvin piilotettu, eikös sen pitäs surrata siis jos sellainen on kun laittaa virrat päälle? Missäs sen pitäisi sijaita?
Kyllä on, kaikissa kaksnelosissa on, koska kaksi erillistä lämppärin kennoa vaativat sellaisen jotta tarpeellinen määrä vettä virtaisi niistä läpi tyhjäkäynnillä.
Ja jos ei surise, se on rikki.
M103:ssa sellainen on siinä paisuntasäiliön kupeessa.
Mulla oli samanlaisia ongelmia, ja magneettiventtiilit vaihtamalla probleemi hävisi samoin tein. Hintaa tosin kys. osalle kertyi 140 euroa, joten kannattaa varmistaa, ettei vika ole jossain muualla.
Venttiilin toiminnan voi tarkastaa naputelemalla sitä esim. ruuvimeisselillä mikäli naputtelun jälkeen puskee lämmintä, niin venttiili vaihtoon.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Jep, kiertovesipumppu löytyy, kun seuraat vesiletkuja syyläriltä akulle päin. Löytyy sieltä akun-paisarin tienoilta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Joo ,kyllä toi kylmyys vebaston osaltakin viittaa kiertovesipumppuun.
Ainakin eberin nykysissä vehkeissä on ollu paljon ton pumpun kanssa , ne imasee vedet sisäänsä ja sitten se on selvä. Orikkis pumppu on kallis 300€,
mut toimii myös esin 124 mesen pumpulla,ompi huokeempi