Neuvoja Väyrysen ostoon

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Niilo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 08.08.2005 04:16

Neuvoja Väyrysen ostoon

Viesti Kirjoittaja Niilo »

Morjensta,

eli kiinnostaisi tommonen Väyrynen mutta en tiedä millä tekniikalla kyseinen laite olisi järkevää hankkia. Mielenkiinnon kohteina ovat olleet 290DT, 300DT ja 200CDI, sattuvat hinnaltaan samaan haarukkaaan. Osaatteko neuvoa kyseisistä vaihtoehdoista hyviä/huonoja puolia toisiinsa nähden, ja mikä näistä olisi järkevin vaihtoehto?
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

cdi:stä en tiedä, mut ittellä 290td ja oon tyytyväinen. Ainoa seikka mikä häiritsee on koneen terävä käyntiääni, joka sekin häviää yli 50 nopeudessa.
Kutoskoneisessa 300:ssa ääni pehmeämpi, mutta kulutus hieman korkeampi.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Meillähän punnittiin eri vaihtoehtoja myös noin vuosi sitten.
Suositusten mukaan käteen jäi sitten 300 turbodiesel.
Ja kun itsekin on tykästynyt jo koeteltuun tekniikkaan ja perinteiseen rivipumppuun, valinta oli niiltäkin osin helppo.

CDI -koneista kokemuksia kertyy koko ajan, kun niille alkaa ikää tulla.
Ilmeisesti nekin kuitenkin kestävät alkuaikojen arveluista huolimatta.
Niidenhän etuna on pienempi polttoaineenkulutus, joskin sitten taas talviaikana niistä ei riitä lämpöä matkustamon puolelle.

Valinta lienee vaikea.
Omat mieltymykset ratkaisevat varmaan sinunkin tapauksessasi lopputuloksen.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 09:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jusamb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 22.11.2004 22:21
Paikkakunta: Jkylä

Viesti Kirjoittaja jusamb »

200 CDI on ollut minulle hyvä. Yksin ajellessa on maantiellä ehtinyt ihan hyvin ja kohtuu kulutuksella ja tarvittaessa ohikin on päässyt.
Ari66 kirjoitti: CDI -koneista kokemuksia kertyy koko ajan, kun niille alkaa ikää tulla.
Ilmeisesti nekin kuitenkin kestävät alkuaikojen arveluista huolimatta.
Niidenhän etuna on pienempi polttoaineenkulutus, joskin sitten taas talviaikana niistä ei riitä lämpöä matkustamon puolelle.
Vm.2000 200 CDIssä on webasto valmiina, joten kyllä lämpöäkin löytyy.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Vastasin itse tuohon kysymykseen vuosi sitten =290TD. :roll:

Mielestäni tärkeintä on löytää hyvä ja huollettu yksilö. Pieni kulutus tai suuret tehot ei paljon ilahduta jos autossa on jatkuvasti vikoja. :cry:

Hienoin moottori näistä on 300TD. Tasainen käynti ja tuhtisti tehoja. Kulutus nurkka-ajaossa vaan nousee aika suureksi.

200 cdi on näistä modernein. Pieni kulutus ja varsin laakea vääntökäyrä.

290 TD, pieniruokainen ja kohtuullisen pirteä kone. Selkeästi aliviritetty ja sitä kautta todella kestävä moottori. ( Hiljaisilla nopeuksilla varsin karkea käytiääni :evil: )

Kylmiä nää kaikki on talvella ilman vebastoa
W210 290TD T
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

TIMO T T kirjoitti: Hienoin moottori näistä on 300TD. Tasainen käynti ja tuhtisti tehoja. Kulutus nurkka-ajaossa vaan nousee aika suureksi.
Aika tarkkaan kymppi kaupungissa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

Eikös 290td:ssä oo webasto vakiona? ainakin mulla. kulutus sekalaisessa ajossa automaatilla karvan yli 7
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Ari66 kirjoitti:Aika tarkkaan kymppi kaupungissa.
7-8 matka-ajossa ja 10-12 kaupungissa
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Kuinkas kovaan te tota 300TDT:ä oikein poljette kun ite ei meinaa saada millään menemään edes 9,5 l/100km sekalaisessa kaupunkipainotteisessa ajossa.
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Onko tosiaan 300 ja 290:llä kaupunkiajossa noin paljon kulutuseroa? Taidan pysyä 124:sessa vaan minäkin. :shock:
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Rassaaja kirjoitti:Kuinkas kovaan te tota 300TDT:ä oikein poljette kun ite ei meinaa saada millään menemään edes 9,5 l/100km sekalaisessa kaupunkipainotteisessa ajossa.
Avain kysymykseen lienee tuo mainitsemasi "painotteisessa" ?
Itse kun ajelen työmatkaa Kehä I sisäpuolella n. 10 km suuntaansa, niin kympin nurkilla kuluu ainetta.

Tien päällä reippaassa matkanopeudessa 7,4 / 100 km.
Ja nopeuden pysyessä 80-90 km/h, painutaankin jo alle 7 litran.

CDI toki pesee nämä lukemat mennen tullen.....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
saburo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 23.05.2005 12:57
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja saburo »

Ostin alkukesästä 290:n farmarina. Tähän asti kokemukset myönteisiä paitsi hieman enemmän tehoja kaipaisin. Kulutukset omalla kohdallani sekalaisessa ajossa n. 6,4 -6,8 l/100km.
1992 W124 CE 300
1970 W108, 280S
1988 EX W124, 200
1997 EX W210, 290 TDT
1987 EX W124, 200 D
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Mulla 290td, ja kulutukset samaa luokkaa kun edellisilläkin. Luja mutta hivenen vanhahtava moottori jossa potentiaalia mukavasti.
Vastaa Viestiin