Nonniin, pikkuhiljaa alkaa etenemään tuon lotjakkeen restaurointi-operatsiooni.
Laitan kohta ensimmäisen tilauksen noista tekniikkapuolen osista ja seuraavassa satsissa tarvii tilata ainakin vasen etulokasuoja, listojen kiinnikkeitä, parit kromilistat ja mahdollisesti tekniikkapuolelta ainakin venttiilikopan tiiviste, jakopään tiivisteitä, venttiilivarren kumit + ohjurit, jakoketju + siihen liittyvät tilpehöörit etc.
Auto menee maalaukseen marras- / joulukuussa ja sitä ennen olisi hyvä saada pääosa noista tekniikkapuolen vioista kuntoon. Loput tekniikkaan liittyvät juitsut laitetaan kuntoon keväämmäällä (motin tiivisteet, jakoketju jne.).
Ja jos jouset / iskarit yllättävästi kuoleentuvat talven aikana, voisi niiden vaihtoa harkita ensi kesänä.
[/Johdanto]
Ja sitten itse asiaan...
1. Apurungon ja korin väliset kumityynyt
Tuonne peräpäähän olisi tarkoitus vaihtaa kyseiset tyynyt / helat, mikähän mahtaa olla tuon korjaussatsin "virallinen" nimi ja pystyykö sen tekemään kotikonstein ilman nosturia ja erikoistyökaluja?
2. Jarrupalat asennustarvikkeineen + jarrulevyt
Kannattaa varmaan suosia alkuperäisiä osia, mutta kuinkas asennuspuoli?
Onko jotain ihme jippoja, joskus on vaihdettu 123:een kyseiset osat, eikä silloin ainakaan ollut mitään isompia ongelmia.
Jarrunesteenkin voisi vaihtaa tai oikeastaan vaihdattaa samalla kun hovinarri korjaa tuon vinkuvan kytkimen.
3. Laturi, alkup. Bosch
Ei kestänyt Saabin laturi kuin pari vuotta, nyt paluu alkuperäiseen Boschiin.
Asennuksessa ei liene mitään ongelmia, kunhan saa vain tuo moniurahihnan rojuineen pois ja takaisin vielä paikalleen.

4. Moniurahihnan osat
Mitäs tuon jakopään osia kannattaisi vaihtaa samalla?
Moniurahihna on vaihdettu 3 vuotta / 120th sitten, näyttää kyllä vielä kelvolliselta.
Ainakin sen iskarin ja kiristystsydeemin voisi vaihtaa samalla kun tuon laturin kanssa touhuaa, entäs muuta? Yksityiskohtaiset ohjeet noiden osien vaihtamiseksi otetaan vastaan, kiitos.

Vaikka kyllä se jossain threadissä muistaakseni oli selostettu...
5. Raidetangon osat
Tämän taidan jättää ammattilaisen päänvaivaksi.
Eikös samalla kannata uusia koko tanko, keskiosa poislukien?
Tarviiko tuon jälkeen säätää pyöränkulmia tms.?
6. Bensansuodatin
Tämän vaihto onnistuu myös itse, olettaen että ei ole hirveästi paskoittunut / ruostuneet nuo kiinnikkeet. Oli meinaan puljaamista tuon 300CE:n suodattimen kanssa, vaikka paikat olivat kuin uudessa autossa. Oli poijaat meinaan piukassa...
Ja noitahan taitaa olla kahta kokoa, 65mm ja 72mm. Siis ainakin 124:ssa, mutta kuinkas 126:ssa? Ei millään viitsis ryömiä auton alle mittailemaan...
7. Kytkimen painelaakeri
Vinkuu kuin mielipuolinen sika 1-2-3 -vaihteilla, muttei nelosella tai vitosella. Ammattilaisen hoiviin aattelin tämänkin probleeman jättää, tuo painelaakerihan maksaa esim. Motonetissä ~20?. Onkos sen vaihtaminen miten iso homma ja kannattaako kytkimelle tehdä samalla muutakin? Toimii meinaan kuin unelma, ei luista / täristä, ei mitään. Että kannattaako alkaa turhaan ronkkimaan, uudet osat olis kyllä toisaalta vain 150-200?:n luokkaa...

Ja tämä oli siis alkua. Keskitän kaikki remonttia koskevat kysymykset / mahdolliset valokuvat tähän samaiseen topicciin ja niitähän tulee syksyn aikana.
