Pitkäaikainen W126 korjausthreadi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Pitkäaikainen W126 korjausthreadi

Viesti Kirjoittaja PM »

[Johdanto]
Nonniin, pikkuhiljaa alkaa etenemään tuon lotjakkeen restaurointi-operatsiooni.
Laitan kohta ensimmäisen tilauksen noista tekniikkapuolen osista ja seuraavassa satsissa tarvii tilata ainakin vasen etulokasuoja, listojen kiinnikkeitä, parit kromilistat ja mahdollisesti tekniikkapuolelta ainakin venttiilikopan tiiviste, jakopään tiivisteitä, venttiilivarren kumit + ohjurit, jakoketju + siihen liittyvät tilpehöörit etc.
Auto menee maalaukseen marras- / joulukuussa ja sitä ennen olisi hyvä saada pääosa noista tekniikkapuolen vioista kuntoon. Loput tekniikkaan liittyvät juitsut laitetaan kuntoon keväämmäällä (motin tiivisteet, jakoketju jne.).
Ja jos jouset / iskarit yllättävästi kuoleentuvat talven aikana, voisi niiden vaihtoa harkita ensi kesänä.
[/Johdanto]

Ja sitten itse asiaan...

1. Apurungon ja korin väliset kumityynyt
Tuonne peräpäähän olisi tarkoitus vaihtaa kyseiset tyynyt / helat, mikähän mahtaa olla tuon korjaussatsin "virallinen" nimi ja pystyykö sen tekemään kotikonstein ilman nosturia ja erikoistyökaluja?

2. Jarrupalat asennustarvikkeineen + jarrulevyt
Kannattaa varmaan suosia alkuperäisiä osia, mutta kuinkas asennuspuoli?
Onko jotain ihme jippoja, joskus on vaihdettu 123:een kyseiset osat, eikä silloin ainakaan ollut mitään isompia ongelmia.
Jarrunesteenkin voisi vaihtaa tai oikeastaan vaihdattaa samalla kun hovinarri korjaa tuon vinkuvan kytkimen.

3. Laturi, alkup. Bosch
Ei kestänyt Saabin laturi kuin pari vuotta, nyt paluu alkuperäiseen Boschiin.
Asennuksessa ei liene mitään ongelmia, kunhan saa vain tuo moniurahihnan rojuineen pois ja takaisin vielä paikalleen. :lol:

4. Moniurahihnan osat
Mitäs tuon jakopään osia kannattaisi vaihtaa samalla?
Moniurahihna on vaihdettu 3 vuotta / 120th sitten, näyttää kyllä vielä kelvolliselta.
Ainakin sen iskarin ja kiristystsydeemin voisi vaihtaa samalla kun tuon laturin kanssa touhuaa, entäs muuta? Yksityiskohtaiset ohjeet noiden osien vaihtamiseksi otetaan vastaan, kiitos. :P
Vaikka kyllä se jossain threadissä muistaakseni oli selostettu...

5. Raidetangon osat
Tämän taidan jättää ammattilaisen päänvaivaksi.
Eikös samalla kannata uusia koko tanko, keskiosa poislukien?
Tarviiko tuon jälkeen säätää pyöränkulmia tms.?

6. Bensansuodatin
Tämän vaihto onnistuu myös itse, olettaen että ei ole hirveästi paskoittunut / ruostuneet nuo kiinnikkeet. Oli meinaan puljaamista tuon 300CE:n suodattimen kanssa, vaikka paikat olivat kuin uudessa autossa. Oli poijaat meinaan piukassa...
Ja noitahan taitaa olla kahta kokoa, 65mm ja 72mm. Siis ainakin 124:ssa, mutta kuinkas 126:ssa? Ei millään viitsis ryömiä auton alle mittailemaan...

7. Kytkimen painelaakeri
Vinkuu kuin mielipuolinen sika 1-2-3 -vaihteilla, muttei nelosella tai vitosella. Ammattilaisen hoiviin aattelin tämänkin probleeman jättää, tuo painelaakerihan maksaa esim. Motonetissä ~20?. Onkos sen vaihtaminen miten iso homma ja kannattaako kytkimelle tehdä samalla muutakin? Toimii meinaan kuin unelma, ei luista / täristä, ei mitään. Että kannattaako alkaa turhaan ronkkimaan, uudet osat olis kyllä toisaalta vain 150-200?:n luokkaa... :roll:

Ja tämä oli siis alkua. Keskitän kaikki remonttia koskevat kysymykset / mahdolliset valokuvat tähän samaiseen topicciin ja niitähän tulee syksyn aikana. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Pitkä-aikainen W126 korjausthreadi

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: Ja sitten itse asiaan...
1. Apurungon ja korin väliset kumityynyt
Tuonne peräpäähän olisi tarkoitus vaihtaa kyseiset tyynyt / helat, mikähän mahtaa olla tuon korjaussatsin "virallinen" nimi ja pystyykö sen tekemään kotikonstein ilman nosturia ja erikoistyökaluja?
Asia kerrallaan ja nyt on sen verran hässäkkää, että pitää pitäytyä pidettelemään vastaus tässä yhdessä pointissa.
Hakusanalla "Apurunko/kori -korjaussasarja" pitäisi kaupasta löytymän oikeat osat. KL:n hinta: apurungon tyynysarja 100€ + tukivarren sarja 4 x 8€.
Forumilainen SEV8 antoi saksantuontina satsille hinnan 71€ + 4 x 10€.

Tämä theard on vallan hyvä. Kun kerran olemme samalla asialla samanaikaisesti, niin kartutetaan tätä ketjua keskitetysti hommien edistyessä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

joo kiirettä pukkaa - mutta tuohon edelliseen jatkoksi :
* helppo vaihtaa. Ehkä kätevintä jos on tunkkeja 2 kpl, niin toisella voi sitten
nostaa ja laskea tuota apurunkoa tyynyineen hallitusti. Vaihda yksi puoli
kerrallaan. Varo myös ettei takapyörä pääse pyörimään/ liikkumaan, kun silloin
apurunko siirtyy pois pultin asennuslinjasta. Paras jos tukee jollain palikoilla
tai kiiloilla takapyörän paikoilleen ( pyörä on siis "maassa " ).

Apurungon iso pultti ei ole kovin tiukassa, ilmeisesti sen kierreosa on niin korkealla ja suojaisassa paikassa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja jarski »

Henry V. kirjoitti:
Apurungon iso pultti ei ole kovin tiukassa, ilmeisesti sen kierreosa on niin korkealla ja suojaisassa paikassa.
Kyllä se voi olla joskus niin lujassa, että hermot meinaa mennä ihan oikeasti sitä irrottaessa...

Kierre osastaan se ei tosiaan juutu kiinni, mutta tuossa w123:ssa pultti oli juurtunut kiinni kumityynyssä olevaan helaan. Ja miten käy sitten kun sitä ruuvia avaa? Jos kumityyny ei olekaan hapertunut ihan pilalle, niin se joustaa mukana, kun ruuvia avaa, sitten kun avaimen löysää, niin se ruuvii pongahtaa tuon kumityynyn ansiosta takaisin lähtöruutuun. :evil: :cry:


Mutta jos se ei ole juuttunut kiinni siihen kumityynyyn, niin sitten avautuu pultti leikiten.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Apurungon pultti

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Mikä lie jumissa mutta kun metrin jatkolla ei meinaa aueta, paukahtelee vaan niin en uskaltanut vääntää enää . Voimaa kyllä on mutta ei uskalla vääntää ettei pultti katkea. :shock:
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Löytyipäs tämmöinen ohjeistus tuohon apurunkohommeliin (miksi nää kuulostaa aina niin vaikeilta :D ):

http://business.baylor.edu/Richard_Easl ... sframe.htm
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: Apurungon pultti

Viesti Kirjoittaja jarski »

timo230e kirjoitti:Mikä lie jumissa mutta kun metrin jatkolla ei meinaa aueta, paukahtelee vaan niin en uskaltanut vääntää enää . Voimaa kyllä on mutta ei uskalla vääntää ettei pultti katkea. :shock:
Otan osaa.. Eikö liikukin hetken matkaa ihan kevyesti, kun kumi joustaa mukana, sitten kun kumi lakkaa joustamasta, niin paukahtelee?
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Jatkoa edellisiin: itsellä osoittautui kumityynyjen vaihdossa hankalimmaksi vanhan kumityynyn irrotus tukivarresta, piti lämmittää reippaasti, että sai irti. Eikö samalla kannattaisi vaihtaa takatukivarsien etupään kumipuslat, ne 4 pientä?
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Olenpa ollut onnekas.... :wink: ( ei pulmia )
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kellä on tietoa noiden jarrujen, moniurahihnan härveleiden ja apurungon kiristysmomenteista etc., tietonsa julki tuokoon. :lol:

Tulipa vaihdettua tuohon 300CE:hen viikonloppuna uudet jarrulevyt + palat eteen.
Eipä ollut isompia ongelmia ainakaan sen kanssa. Tais muuten olla peräti alkuperäiset palat alla, kun niissä oli stara ja kaikki. :shock:
Ja integroidut anturit...
Pintaa oli jokseenkin puolet, mutta olihan ne hauska vaihtaa.
Taitaa pitää ainakin jossain määrin paikkansa ne alle 100th:n kilometrilukemat, kaikki puslat / tukivarret ja muut alustan osat ovat kuin uudessa autossa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

No jatketaan sitten jarruista ( tässä on nyt kyllä aika monta juttua saman otsikon alla.... )

Tässä nyt joitakin vinkkejä :
* Levyt: vaihda jos ovat ruostuneet. Ruosteessa olevat levyt eivät enää anna jarruille pitoa, ja lisäksi usein täristävät, kun ruostemuhkurat kasvavat.
( Pyyhi uudet levyt tehdasrasvasta liuottimella. )

* Jos vaihdat levyt, niin pitää vaihtaa myös uudet palat. Puhdista jarrusatula, erityisesti pinnat jotka voisivat haitata jarrupalojen liikkumista. Kopistele mahdollinen "levymäiseksi " kertynyt ruoste + lika missä jarrupalan päädyt liikkuvat.

* Asennusosat : vaihda kuluneet asennusosat, esim. tapit uusiin.
Purkaminen on sitten ensi kerralla helpompaa. Näitä on saatavina myös sarjoina, joissa on myös lukkosokat ja yms. mukana.

* voitelu : voitele asennustapit kuparirasvalla. Jarrupalojen tausta ja
kyljet jarrurasvalla ( esim. FAG ). Varo ettei rasvaa mene kitkapintaan.
Voitelu varmistaa palojen liikkuvuuden, ja helpottaa seuraavaa purkamista.

* satula tarkista mäntien liikkuvuus. Onko mäntiä on vaikea painaa satulan sisään ? ( painettava keskeltä/ kohtisuoraan ). Ovatko mäntien
suojakumit ehjät ? Repeytyneet suojakumit kannattaa vaihtaa uusiin, sillä näin
männät pysyvät kunnossa. Männät ovat vaihdettavissa, mutta pahemmassa
tapauksessa kannattaa harkita vaihtokunnostetun satulan hankkimista.

Männät kannattaa voidella jarrurasvalla : laitetaan joku palikka levyn ja männän väliin ( tämä estää, ettei mäntä tule ulos liikaa, ja nesteet valu), ja
painetaan jarrua kerran-pari. Tällöin mäntä on voideltavissa. Suojakumin
alle olisi hyvä myös ujuttaa tätä jarrurasvaa. (kevyt voitelu riittää ).

* Käsijarrun huolto : tämä on käsitelty aiemmin( kengät + vaijerit+ linkut)

* Jarrunesteet: Kannattaa vaihtaa parin vuoden välein, koska näin saadaan kertynyt kosteus pois järjestelmästä. Jarruneste on hydroskooppista, eli kosteus (vesi)sekoittuu siihen (tarkoituksellisesti ). Kosteus alentaa nesteen kiehumispistettä ( teho), ja rappeuttaa jarrujärjestelmän osia.
Ilmauslaitteella homma sujuu kätevästi ( esim. Eazy-Bleed ). Ilmausruuvien kanssa kannattaa olla varovainen, eli = kunnon työkalut, herkistelyä ja malttia.

* Jarruletkut : tarkista onko mitään "pykimiä", pieniä halkemia, turvonneita
kohtia ? Letkut ovat halpoja ja epäilyttävät letkut kannattaa vaihtaa.

* jarruputket : Jos putket ovat "rotansyömän" näköiset, niin ne ovat kohtapuoliin puhki ruostumassa. Putkia saa valmiina ja myös mittatilauksesta,
eivätkä ne ole kalliita. Mahdollisesti kevyessä ruosteessa olevat putket voisi
suihkutella ruostesuoja-aineella ( spray-terva on tässä mainio ).

Usein jarrupalojen vaihtotehdään "vartissa ", mutta aikaa kannattaisi varata
enemmän ja tehdä näin ennaltaehkäisevää huoltoa. Sillä näin saadaan
hyvät jarrut, jotka ovat tehokkaat ja pehmeät käyttää, eivätkä vingu.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tässä on ne apurungon tyynyjen momentit : ( + muuta vinkkiä )



http://www.pindelski.com/cars/W126/560S ... shings.htm
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Jaahas, tuli sitten tehtyä tuo 300CE:n jarruremontti aikalailla taiteen sääntöjen mukaan. Siinä kun oli jarruletkut + männät aivan uudenveroisessa kunnossa, joten niille ei tarvinut tehdä mitään. Ja tuli tuota kuparitahnaakin lääpittyä noihin paloihin ja hyvin / jämäkästi / ilman kitinöitä tuntuu nyt toimivan (vaan kuinka kauan :lol: ).

Kuinkas muuten on noiden ruuvilukitteiden tms. kanssa?
Alunperin taitaa olla nuo jarrujen pultit väännetty kiinni Loctiten sinisellä mönjällä tms. vastaavalla. Vaan tarviiko ne sitä uudelleen asentaessa, kai ne kiinni pysyy jollain 200Nm:n momentilla? :D
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kyllä ne varmasti kiinni pysyy. En usko, että kukaan laittaa lukitetta.

Toisaalta lukite suojaa pultin kierteet. Siksipä pultit yleeensä aukeavat
siististi, koska MB käyttää lukitusnestettä kierteissä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Nonniin, nyt tuli hintatietoja KL:stä (lihavoidut koriin, kiitos). :lol:
  • - apurungon tyynysarja 100,00
    - takatukivarsien sarja 2 x 16,00
    - etujarrulevy 2 x 51,00
    - etujarrupalasarja, tarvikelaatu Bosch 20,00
    - etujarrupalasarja, alkuperälaatu Textar 25,00
    - asennussarja, Aten jarrusatulaan 13,00
    - asennusarja, Bendixin jarrusatulaan 13,50
    - jarrupalan tunnistinjohto 4 x 2,65
    - takajarrulevy 2 x 18,00
    - takajarrupalasarja, tarvikelaatu Bosch 11,00
    - takajarrupalasarja, alkuperälaatu Textar 18,00
    - asennussarja, Aten jarrusatulaan 4,00
    - asennusarja, Bendixin jarrusatulaan 7,00
    - konepellin ääneneriste 50,00
    - laturi, vaihtolaite Bosch 300,00, :shock: :shock: :shock: vanhasta Bosch laturista hyvitetään 34,00
    Huom! Laturi ei varastotuote, toimitusaika 2-3 päivää
    - hihnan kiristin 180,00 :shock:
    - kiristimen isk.vaimennin 39,00
    - moniurahihna 28,00
    - raidetanko pyörään, sis. molemmat nivelet 2 x 45,00
    Huom! Täydellinen raidetanko ei varastotuote, toimitusaika 2-3 päivää
    - raidetangon irtonivelet varastossa, 2 x 13,00 ja 2 x 12,00
    - kirkkaat sivuvilkut polttimoineen 2 x 20,00, alkuperäinen johdolla + pistokkeella
    - bensansuodatin 33,00
    - Kytkimen painelaakeri 28,00
    - lämmityslaitteen magneettiventtiilit korjaussarja 2 x 50,00

    Eli siis ensimmäisen satsin hinnaksi saimme vaatimattomasti 1228,60-1232,10€ jarrusatuloiden merkin mukaan (-10% paljousalennus). :lol: :shock:
Sitten muutama kyssäri

1) Onko W126:ssa todellakin 4 anturia jarruissa? Eikös ainakin W124:ssa ole ainoastaan edessä... :roll:
2) Miten tuo Boschin laturi voi maksaa noin saatanasti? Motonetissä Boschin 70A-laturi on ainoastaan 138€. :roll:
3) Onko tuo moniurahihnan kiristyshärdelli tosiaan noin kallis (180€)?
4) Mistäs tuon jarrusatulan merkin saa selville, siis ilman pyörän irroittamista? Onko jarrunestesäiliö aina samaa merkkiä, kuin nuo satulatkin? Vai onko noissakin jotain ristisiitoksia... :lol:
Viimeksi muokannut PM, To 09.10.2003 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Pikakommentti

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Arkistojen aarteista voisi löytyä enemmänkin vastauksia, mutta pikku paniikkihäiriö painaa päälle :shock:
1) Muistin mukaan ohjekirja kertoo varoitusvalon juoruavan vain etujarrupalojen kuluneisuudesta, mutta nyt ei ole takuuseen menoa tästä.
2) Mikähän tuo 138 erkin laturi oikein on miehiään :?: Ainakin Daamiin uusittu Bosch-laturi näyttää kuitin mukaan v. 1999 olleen 2800 mk :x . On kylläkin ollut originaali pakasta vedetty ja lineekö hinnassa jotain muuta relettä tai himmeliä lisänä....
3) Moniurahihnan kiristyshärdelli kuulostaa hiukkasen kalliilta
4) Jos säiliössä lukee jarrujen merkki, niin satuloiden pitäisi olla samaa sarjaa. Esim. itsellä nassakassa seisoo ATE ja niin myös jarrupalikoissa. Tosin: 240D:ssä säiliössä oli samoin ATE ja myös etujarruissa, mutta takajarruissa Bosch. Olivat varmastikin aikaisemman omistajan ristisiittämät nämä jarrut :shock: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei ole noin kallis se moniurahihnan kiristäjä, otan ruokkiksella kuitit autosta ja katson mitä itse maksoin, ei voi olla W124:ssa sen erilaisempi kuin 126:sessakaan.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

* Jarrupalojen varoitusvalo piuhat menee vain etujarruihin.
( takapalathan ei paljon kulu ) :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja PM »

Henry V. kirjoitti:* Jarrupalojen varoitusvalo piuhat menee vain etujarruihin.
( takapalathan ei paljon kulu ) :wink:
No mutta, onko niissä molemmissa etupaloissa sitten tuo anturi, siis 2 per pyörä?
124:ssa oli vain toisessa palassa, mutta tottakai Sonderklasse on eri maata tässäkin asiassa... :lol:

Edit: Jos tuon laturin ostaa tuohon hintaan, niin eiköhän se ole ikuinen, toivottavasti ainakin. Taitaa olla hieman eri maata, kuin 150€ asennuksineen maksanut Saab 9-tonnisen piece-of-shit. :x

Edit2: Kyllä tuo laturin hinta kuulostaa todella kovalta siltikin. Eikös se kuitenkin ole aivan sama, jota käytetään W124:ssa? Ja Motonet myy todellakin tuota hintaan 138€ ja siinä vielä sanotaan sen olevan uusi, aito Bosch. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Etupaloissa on piuhat molemmissa - näin ainakin w126 ja w123.

Piuhat on irroitettavissa vanhoista paloista uusiin, ellei niitä ole "ajettu loppuun" vanhojen palojen kanssa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pasi M. kirjoitti:124:ssa oli vain toisessa palassa, mutta tottakai Sonderklasse on eri maata tässäkin asiassa... :lol:
Höpö höpö, kummassakin pyörässä on ollut molemmissa W124:sissani.

Eivät ole kalliit jos tarvitsee uudet ostaa, itse ostin kun vanhat olivat ihan loppu, voi laittaa paikalleen ilman että irroittaa jarrusatulaa tai paloja.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Pimpelipom...jos vaihtaa molemmille puolille palat sekä levyt samaan aikaan on aivan turha laittaa anturia molemmille puolille...johan siinä säästää sen pari euroa :lol: Oletettavaa on että ne kuluvat suht samaan tahtiin. nimim.(Laihian mersukorjaamo)

Molemmilla puolillahan se etusatuloissa on.
EDIT: Alkuperäisissä paloissa anturin palan puoleinen pää oli niitattu palan reunaan kiinni muuten...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Petri M. kirjoitti:Pimpelipom...jos vaihtaa molemmille puolille palat sekä levyt samaan aikaan on aivan turha laittaa anturia molemmille puolille...johan siinä säästää sen pari euroa :lol: Oletettavaa on että ne kuluvat suht samaan tahtiin. nimim.(Laihian mersukorjaamo)

Molemmilla puolillahan se etusatuloissa on.
EDIT: Alkuperäisissä paloissa anturin palan puoleinen pää oli niitattu palan reunaan kiinni muuten...
Eikä ole, vaan sen anturin kiinnitysosa se on, se anturi on ihan erillinen osa. Vaihdoin juuri alkuperäiset palat ja uudet anturit joten älä ala mussuttamaan :twisted:

Kuva

Ja Edit: jos oon väärässä, mitä en ole,niin en ainakaan myönnä.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Elikäs siis anturin kiinnitysosa on niitattu palaan kiinni? johon sitten anturi tulee kiinni. En tutustunut tarkemmin asiaan kun ei ollut uusia antureita. Joka tapauksessa vanhasta palasta se valkoinen muovikappale halkesi jossa anturi oli kiinni.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Petri M. kirjoitti:Elikäs siis anturin kiinnitysosa on niitattu palaan kiinni? johon sitten anturi tulee kiinni. En tutustunut tarkemmin asiaan kun ei ollut uusia antureita. Joka tapauksessa vanhasta palasta se valkoinen muovikappale halkesi jossa anturi oli kiinni.
Juuri näin. Anturi on sellainen nastan kaltainen joka painetaan kiinni siihen jarrupalojen kupariseen osaan.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Ihmettelinpä tänään tuota jarrusatuloiden merkkiä, Ate se oli.

Olipa muuten kuluneet etujarrulevyt! Ulkopinnasta oli kulunut ainakin 3 milliä, sisäpinnasta varmaan enemmänkin!
Joskus alkukeväästä noiden palojen merkkivalo vilkkui silloin tällöin, mutta lopetti sitten toimintansa. Mahtaa olla koko anturi jo kulunut pois... :lol:
Mutta hyvin, tasaisesti ja ilman kitinöitä ovat jarrut silti toimineet. Ja ABS:kään ei ole mitään valittanut, toisin kuin eräillä. :wink::wink::wink:
Takajarrulevyt olivat aikas hyvässä iskussa, kuluneet varmaan alle millin. Mutta samallahan nekin sitten uusii, kun eivät maksakaan kuin 18€ kipale.
Ja niin kauniisti kiilsivät, ei ollut ruostetta tippaakaan. Eli tasaisesti ovat siis toimineet. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti:Ihmettelinpä tänään tuota jarrusatuloiden merkkiä, Ate se oli.
8)
No sitten voit onnitella itseäsi ja Daimler Benziä jarrualihankkijan valinnasta juuri oman yksilösi osalta. ATEa pidetään yleisesti Boschia etevämpänä jarrumerkkinä. Aivan tarkkaan en tiedä, mistä Boschia moititaan, mutta tuo nyt tuntuu olevan vallitseva mielipide "essonpöydissä" ja ammattimiestenkin keskuudessa. Olisiko sillä jotain tekemistä jumittamisen tms. kanssa, tiedä häntä. Viisaammat kertokoon lisää :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin