Turvaistuimet
Turvaistuimet
a) Mitä turvaistuimia käytätte? (C180)
b) Mitkä sopii helpoiten? Kokemuksia mersun omista tuoleista.
c) Onko kellää käytössä Gracon Cosmic-penkkiä? Mahtuuko etupenkillä enää istuun jos takana penkki asennettuna selkä menosuuntaan?
d) Koska olette kääntäneet penkin kasvot menosuuntaan?
e) muuta
Kiitti paljon vastauksista - jos vastaat.
b) Mitkä sopii helpoiten? Kokemuksia mersun omista tuoleista.
c) Onko kellää käytössä Gracon Cosmic-penkkiä? Mahtuuko etupenkillä enää istuun jos takana penkki asennettuna selkä menosuuntaan?
d) Koska olette kääntäneet penkin kasvot menosuuntaan?
e) muuta
Kiitti paljon vastauksista - jos vastaat.
S202 C180T A -99
Ja vastauksia:
a) ei ole mulla C-sarjaa, mutta pari penkkiä käytössä:
- aktan eli cracon cosmic ja britaxin two-way elite tjsp.
cracon penkki on muuten hyvä, mutta asentaminen eli vyön pujottelu oikeista raoista on ihan per...tä. Vyön pitää ensinnäkin olla pitkä ja pujottajan todella näppäräsorminen. Kannattaa pyytää penkin myyjää antamaan havaintoesitys miten se tehdään, voi nimittäin jäädä tekemättä...
Britaxin penkki on ihan asiallinen perusistuin, joka on helppo kiinnittää ja silti siitä löytyy kohtiilliset säädöt.
b) ei ole kokemusta näistä.
c) Mulla oli isossa henkilöautossa hetken aikaa takapenkillä selkä menosuuntaan keskellä, mutta ei ollut toimiva systeemi... cosmic-penkki vaatii aika paljon tilaa pituussuntaan.
d) Poika on istuskellut naama menosuuntaan 1.5-vuotiaasta lähtien, ei tykännyt yhtään istua toisinpäin, kovin kävi hatuttamaan väärinpäin matkustelu...
e) Cosmic on helevetin kallis nähtynä siihen miten hankala se on, jos joutuu irrottelemaan sitä. Päälliset on pestävää mallia ja melko helposti irrotettavat molemmissa merkeissä, mutta cosmicista irtoilee päällisen kiinnitystarrat helposti, kun vyöt hiertää ne irti.
a) ei ole mulla C-sarjaa, mutta pari penkkiä käytössä:
- aktan eli cracon cosmic ja britaxin two-way elite tjsp.
cracon penkki on muuten hyvä, mutta asentaminen eli vyön pujottelu oikeista raoista on ihan per...tä. Vyön pitää ensinnäkin olla pitkä ja pujottajan todella näppäräsorminen. Kannattaa pyytää penkin myyjää antamaan havaintoesitys miten se tehdään, voi nimittäin jäädä tekemättä...
Britaxin penkki on ihan asiallinen perusistuin, joka on helppo kiinnittää ja silti siitä löytyy kohtiilliset säädöt.
b) ei ole kokemusta näistä.
c) Mulla oli isossa henkilöautossa hetken aikaa takapenkillä selkä menosuuntaan keskellä, mutta ei ollut toimiva systeemi... cosmic-penkki vaatii aika paljon tilaa pituussuntaan.
d) Poika on istuskellut naama menosuuntaan 1.5-vuotiaasta lähtien, ei tykännyt yhtään istua toisinpäin, kovin kävi hatuttamaan väärinpäin matkustelu...
e) Cosmic on helevetin kallis nähtynä siihen miten hankala se on, jos joutuu irrottelemaan sitä. Päälliset on pestävää mallia ja melko helposti irrotettavat molemmissa merkeissä, mutta cosmicista irtoilee päällisen kiinnitystarrat helposti, kun vyöt hiertää ne irti.
HTS BeSafe Kid ja HTS BeSafe 1-2-3. Kid on ollut hyvä tuoli, siinä voi kallistaa istuinosaa kätevästi. Antaa hyvän pään sivutuen, luonteva nukkuma-asento. Selkä menosuuntaan asennus on ollut vain etupenkillä, ei kokemusta tapakenkillä tukiraudan kanssa. Jos kiinnittää selkä menosuuntaan ja käytössä on esim. 2 autoa, kannattaa ostaa samalla kahdet alahihnat jolloin penkin siirto ja kiinnitys käy nopeasti kun ei tarvitse pujotella joka kerta hihnoja.
Aurinkosuoja on hyvä lisävaruste, jos asentaa penkin eteen selkä menosuuntaan. Siinä kannattaa kiinnittää huomio siihen, että lapsi ei saa sitä itse nykästyä helposti irti ja että kuski näkee ulos eteen oikealle.
Molemmat (tyttö ja poika) viihtyivät selkä menosuuntaan niin kauan kunnes kasvoivat sen verran, että jalat ottivat selkänojaan eikä istuma-asento ollut enää luonteva. Ikää en enää muista, olisivatko olleet n. 1,5 - 2 vuotta.
Tekniikan Maailman numerossa 10/2005 on testi tuoleista. Aikanaan itse tykästyin HTS:n tuotteisiin, olivat luotettavan oloisia rakenteen ja lukitusten osalta. Kannattaa varata kunnolla aikaa ja mennä auton ja lapsen kanssa kokeilemaan mikä vaikuttaa parhaalta ratkaisulta. Testeistä löytyy varmaan jotain tukea päätöksentekoon. Toivottavasti turvaominaisuuksia ei tarvitse koskaan ulosmitata käytännössä.
Tässä linkki ADAC:n testeihin:
http://www.adac.de/Tests/Kindersitze/de ... =2%5FTests
Aurinkosuoja on hyvä lisävaruste, jos asentaa penkin eteen selkä menosuuntaan. Siinä kannattaa kiinnittää huomio siihen, että lapsi ei saa sitä itse nykästyä helposti irti ja että kuski näkee ulos eteen oikealle.
Molemmat (tyttö ja poika) viihtyivät selkä menosuuntaan niin kauan kunnes kasvoivat sen verran, että jalat ottivat selkänojaan eikä istuma-asento ollut enää luonteva. Ikää en enää muista, olisivatko olleet n. 1,5 - 2 vuotta.
Tekniikan Maailman numerossa 10/2005 on testi tuoleista. Aikanaan itse tykästyin HTS:n tuotteisiin, olivat luotettavan oloisia rakenteen ja lukitusten osalta. Kannattaa varata kunnolla aikaa ja mennä auton ja lapsen kanssa kokeilemaan mikä vaikuttaa parhaalta ratkaisulta. Testeistä löytyy varmaan jotain tukea päätöksentekoon. Toivottavasti turvaominaisuuksia ei tarvitse koskaan ulosmitata käytännössä.
Tässä linkki ADAC:n testeihin:
http://www.adac.de/Tests/Kindersitze/de ... =2%5FTests
Re: Isofix
Se on kiinnitysstandardi, jolla turvaisuimet kiinnitetään auton runkoon, ilman hihnoja. Tässä AKE:n linkki aiheesta:Veikko Demari kirjoitti:Siis hei, mitä itseasiassa tarkoittaa isofix; onko se siis joku kiinnitysstandardi, jos on mitä se määrittelee ???
http://www2.ake.fi/asiantuntija/lehti304/sivu02.html
Noin 4 vuotta sitten Volvo toi markkinoille oman isofix turvaistuimen, mutta vetivät sen muutaman kuukauden kuluttua pois markkinoilta. Olisiko syynä olleet samat ongelmat joihin AKE viittaa?
Isofix-istuimien käyttöohjeissa on määriteltynä autot, joissa ainakin sen isofix-kiinnitys antaa lastenistuimelle moitteettoman asennon.
Jos auton penkin istuinosa on kulmassa, joka mahdollistaa lastenistuimen kiinnittämisen isofix-lenkkeihin, mutta jättää lastenistuimen hölmöön asentoon, lastenistuin ei tietenkään tarjoa optimaalista suojaa. Mutta jos isofix-istuin on auton kanssa "yhteensopiva", se menee paikoilleen joka kerta helposti ja varmasti. Toisin kuin vöihin kiinnitettävät istuimet.
Pojallani on vielä tällä hetkellä käytössä Mersun Babysmart-tunnistimella varustettu vauvakaukalo. Se on Britaxin tekemä. Malli on ainakin näennäisesti Rock-A-Tot. Plus että Mersu-versiossa siinä on lisäksi nuo sirut mukana.
Kaukalo on palvellut nyt reilut puoli vuotta oikein hyvin, mutta sen asentaminen vöihin on aika työlästä ja siinä tulee tehdyksi aika-ajoin virheitäkin. Eli että vyöt eivät menekään täydellisesti sieltä mistä pitäisi. Siksi ostin Suomessa käydessäni pojalle jatkoa varten TOPSAFEn. Se on aika paljon kaukaloa raskaampi, mutta sen asentaminen on huomattavasti helpompaa ja varmempaa. Niin vöihin kuin isofixeihinkin.
Lapsen turvallisuuteen liittyvillä markkinoilla on paljon asioita, joita tehdään intohimon kiilto silmissä, ilman terveen järjen käyttöä. Valmistajia haastetaan vastuuseen vaikka syy olisi maalaisjärjen mukaan tyhmässä käyttäjässä. Kuten mitä todennäköisimmin on ollut Volvon ja Mersun tapauksissa. Lapsen turvallisuus ja sen takaaminen ovat asioita, joita on hyvä käyttää keppihevosena ja joista kukaan ei tahdo uskaltaa ottaa vastuuta. Siksi valmistajat pakotetaan toimimaan tyhmimmän mahdollisen nimittäjän sanelemilla pelisäännöillä.
Koska rakastat lastasi, et varmastikaan tee hölmöjäsi. Siksi suosittelen istuinta jossa on sekä isofix että vyökiinnitys. Näin saat sen istutetuksi hyvin ja helposti isofixillä omaan autoosi ja voit olla varma että sen saa hyvin paikalleen myös sattumanvaraisilla reissuilla vieraissa kulkupeleissä.
Jos auton penkin istuinosa on kulmassa, joka mahdollistaa lastenistuimen kiinnittämisen isofix-lenkkeihin, mutta jättää lastenistuimen hölmöön asentoon, lastenistuin ei tietenkään tarjoa optimaalista suojaa. Mutta jos isofix-istuin on auton kanssa "yhteensopiva", se menee paikoilleen joka kerta helposti ja varmasti. Toisin kuin vöihin kiinnitettävät istuimet.
Pojallani on vielä tällä hetkellä käytössä Mersun Babysmart-tunnistimella varustettu vauvakaukalo. Se on Britaxin tekemä. Malli on ainakin näennäisesti Rock-A-Tot. Plus että Mersu-versiossa siinä on lisäksi nuo sirut mukana.
Kaukalo on palvellut nyt reilut puoli vuotta oikein hyvin, mutta sen asentaminen vöihin on aika työlästä ja siinä tulee tehdyksi aika-ajoin virheitäkin. Eli että vyöt eivät menekään täydellisesti sieltä mistä pitäisi. Siksi ostin Suomessa käydessäni pojalle jatkoa varten TOPSAFEn. Se on aika paljon kaukaloa raskaampi, mutta sen asentaminen on huomattavasti helpompaa ja varmempaa. Niin vöihin kuin isofixeihinkin.
Lapsen turvallisuuteen liittyvillä markkinoilla on paljon asioita, joita tehdään intohimon kiilto silmissä, ilman terveen järjen käyttöä. Valmistajia haastetaan vastuuseen vaikka syy olisi maalaisjärjen mukaan tyhmässä käyttäjässä. Kuten mitä todennäköisimmin on ollut Volvon ja Mersun tapauksissa. Lapsen turvallisuus ja sen takaaminen ovat asioita, joita on hyvä käyttää keppihevosena ja joista kukaan ei tahdo uskaltaa ottaa vastuuta. Siksi valmistajat pakotetaan toimimaan tyhmimmän mahdollisen nimittäjän sanelemilla pelisäännöillä.
Koska rakastat lastasi, et varmastikaan tee hölmöjäsi. Siksi suosittelen istuinta jossa on sekä isofix että vyökiinnitys. Näin saat sen istutetuksi hyvin ja helposti isofixillä omaan autoosi ja voit olla varma että sen saa hyvin paikalleen myös sattumanvaraisilla reissuilla vieraissa kulkupeleissä.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Mikä on turvallista
Mikä on turvallista ja mikä ei? öh siinä kysymys
Britax two-way elite:
SUOSITUS ÄLÄ KÄYTÄ KASVOT MENOSUUNTAAN ALLE 15 KG PAINOISILLA LAPSILLA. Selkä menosuuntaan on turvallisempi, käännä kasvot menosuuntaan mahd. myöhään.
AKE:
AKE, kuten muutkin kotimaiset asiantuntijat, suosittelee vahvasti lapsen sijoittamista selkä menosuuntaan ainakin nelivuotiaaksi asti. Kasvot ajosuuntaan kiinnitettävissä istuimissa lapsi on tilastotietojen mukaan viisi kertaa suuremmassa vaarassa kuolla tai loukkaantua vakavasti, kuin istuessaan toisin päin.
...kuolemasta puhuminen tepsii aina - ainakin suomalaisiin ...
Mitenkäs peräänajo tilanteissa? Niitä Euroopassa (kuulemma) riittää. Siellä suositellaankin (kuulemma) aivan toisin asennusta. Öh, hieman ontuvaa sillä voihan lapsi olla myös autossa joka ajaa perään - vai ajavatko perään vain lapsettomat?
Britax two-way elite:
SUOSITUS ÄLÄ KÄYTÄ KASVOT MENOSUUNTAAN ALLE 15 KG PAINOISILLA LAPSILLA. Selkä menosuuntaan on turvallisempi, käännä kasvot menosuuntaan mahd. myöhään.
AKE:
AKE, kuten muutkin kotimaiset asiantuntijat, suosittelee vahvasti lapsen sijoittamista selkä menosuuntaan ainakin nelivuotiaaksi asti. Kasvot ajosuuntaan kiinnitettävissä istuimissa lapsi on tilastotietojen mukaan viisi kertaa suuremmassa vaarassa kuolla tai loukkaantua vakavasti, kuin istuessaan toisin päin.
...kuolemasta puhuminen tepsii aina - ainakin suomalaisiin ...
Mitenkäs peräänajo tilanteissa? Niitä Euroopassa (kuulemma) riittää. Siellä suositellaankin (kuulemma) aivan toisin asennusta. Öh, hieman ontuvaa sillä voihan lapsi olla myös autossa joka ajaa perään - vai ajavatko perään vain lapsettomat?
S202 C180T A -99
Re: Mikä on turvallista
Olisi mielenkiintoista nähdä oma poikani selkä menosuuntaan 4-vuotiaana. Takapenkkikitinä saattaisi ainakin olla melkoista, jos hän jatkaa yhtään samansuuntaisella kasvukäyrällä kun tähän saakka...Veikko Demari kirjoitti:Mikä on turvallista ja mikä ei...
...suosittelee vahvasti lapsen sijoittamista selkä menosuuntaan ainakin nelivuotiaaksi asti...
Mitenkäs peräänajo tilanteissa? Niitä Euroopassa (kuulemma) riittää. Siellä suositellaankin (kuulemma) aivan toisin asennusta...
...ja tosiaankin: Täällä nykyisessä asuinmaassani ohjeet ovat tasan päinvastaiset Suomeen nähden. Ja täällä tykätään haastaa kaikki mahdolliset sidosryhmät oikeuteen pienimmästäkin epäkohdasta. Eli tästä nähdään, että ei ole olemassa 100% totuutta.
Hyvä turva on varmastikin jos vanhempi pyrkii olemaan ajamatta kolaria. Ja vielä parempi jos ei liikuta ollenkaan. Eli suosittelisin, että hankitaan lapsillemme rakkaudella hyvät penkit, vältetään fanatismia ja muistetaan liikenteessä että meillä on arvolasti kyydissä!
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: Mikä on turvallista
Siis tässä on todella hyvä vastaus. Mahtavaa, muistaakseni YD-autokoulu markkinoi joskus kurssejaan; opetamme ihmiset ajamaan kolareitta.eerola kirjoitti:mikä on turvallista ja mikä ei...
Hyvä turva on varmastikin jos vanhempi pyrkii olemaan ajamatta kolaria. Ja vielä parempi jos ei liikuta ollenkaan. Eli suosittelisin, että hankitaan lapsillemme rakkaudella hyvät penkit, vältetään fanatismia ja muistetaan liikenteessä että meillä on arvolasti kyydissä!
S202 C180T A -99