W123 Mittaristo osa sökönä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
meze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 19.12.2004 23:42

W123 Mittaristo osa sökönä?

Viesti Kirjoittaja meze »

Vaihdoin nopeusmittarin vaijerin ja laitoin samalla pari ledä mittaristoon kun olin ne laittanut laitoin mittariston paikoilleen. mittaristo toimi muuten mutta ei bensa eikä öljynlämpö toiminut aivan normaalisti, kun auto on paikallaan ne jäävät mihin sattuvat mutta kun lähtee liikkeelle niin ne alkaa hulluna vipattamaan ylös ja alas tai sitten ne vaan menevät ylös ja jäävät sinne missä vika?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: W123 Mittaristo osa sökönä?

Viesti Kirjoittaja raul »

meze kirjoitti:Vaihdoin nopeusmittarin vaijerin ja laitoin samalla pari ledä mittaristoon kun olin ne laittanut laitoin mittariston paikoilleen. mittaristo toimi muuten mutta ei bensa eikä öljynlämpö toiminut aivan normaalisti, kun auto on paikallaan ne jäävät mihin sattuvat mutta kun lähtee liikkeelle niin ne alkaa hulluna vipattamaan ylös ja alas tai sitten ne vaan menevät ylös ja jäävät sinne missä vika?
Öljynlämpömittaria ei olekaan, mutta käytä vaikka iso sähköliitin kerran irti ja putsaile vähän.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Minulla ei mittarinvalot toimineet jonkun kerran kun raplasin mittaristoa irti ja kiinni. Lyömällä alkoi toimia joskus... Oli vain se pyöreä sähköliitin huonosti kiinni. :oops:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
meze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 19.12.2004 23:42

Joo

Viesti Kirjoittaja meze »

Oisikohan joku johto sieltä irti kun ei auta irrottelu Eikä puhdistus. Vaikuttaisikohan siihen se että tuo nuppi josta säädetään mittariston sekä lämppäri nappuloiden valaistusta on hieman epäkuntoinen (välillä toimii ja välillä ei) :roll:
Avatar
jimi82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 13.01.2006 14:42
Paikkakunta: martinniemi

w123 mittarin valot

Viesti Kirjoittaja jimi82 »

minulla ei valot pelaa ollenkaan lamput näyttää olevan ehjiä, enkä löydä vikaa aika outo juttu? :( keskikonsolinkaan valot ei toimi
123 240 D vm81 Museoajoneuvo projekti
123 300 D vm79 EX Käyttöauto
123 200 D vm82 Varaosa-auto
124 200 D vm89 ex
123 200 D vm78 ent.taxi
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Ettei olis maadotus häikkää..


Ja mittarivalaistuksen säätö potikassa yleinsä vika jos lamput ehjät mutta ei pala. Mittarivalaistuksen säädön kautta kulkee jännite. Säätönuppia remplaamaalla voi saada toimimaan..
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Se mittarivalaistuksen säätö on loppujen lopuksi aika turha toiminto!
(Yleensähän ne valot on aina "täysillä")

Ohita koko säädin jumpperilla ja valot/säädin ei temppuile ja palavat kirkkaasti. :wink:

Mulla toiminut ko. viritys jo 4 vuotta.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
jimi82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 13.01.2006 14:42
Paikkakunta: martinniemi

Viesti Kirjoittaja jimi82 »

pitääpä kokkeilla jospa se vaikka onnistuis
123 240 D vm81 Museoajoneuvo projekti
123 300 D vm79 EX Käyttöauto
123 200 D vm82 Varaosa-auto
124 200 D vm89 ex
123 200 D vm78 ent.taxi
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !

Sama ongelma,kuin alkuperäisen viestin kirjoittajalla.

Lossina W123 230 E vm. 83.

Rassasin valodimmerin toimintakuntoon ja lähti pelittämään.

Laitoin mittaritaulun paikoilleen ja Polttoainemittari tärähti näyttämään täyttä tankkia ja lämpömittari aloitti täysin älyvapaan Bossanovan. Tyhjäkäynnillä pysyi melko aloillaan, mutta liikkeelle lähdettyä alkoi takoa neulaa holtittomasti ylöspäin.

Ja, kyllä olen katsonut, että iso liitin on oikein paikoillaan (eihän sitä saa väärin sen puolikuun mallisen ohjausnastan takia). Olen myös ruutannut liittimeen elektroniikkaspraytä.

Kai tuo on sitten jonkinlainen maadoitusvika. Samoissa rassailluissa paloi sulake nro 2, jonka takana on mm. sisävalo ja kortin mukaan myös ilm. stereot, joita autossa ei ole. Ex-omistaja rempoi ne mukaansa. Voisikos tuo sitten aiheutua jostain oikarista stereoiden johdoissa ?

Kellään muulla samanlaisia kokemuksia tuon monitoimimittarin (lämpö, tankki, alipaine ekonomi ja öljynpaine) kanssa ?

Yksi arvailu lisää, että kellohan ei tietenkään toimi, joten voisiko se jotenkin antaa häiriötä hommaan ?

Ja vielä viimeisenä, tiietääkö joku pk-seudulta oikeasti hyvää autosähkäriä, joka hallitsee noiden sielunelämän ?

K: Vinkeistä kiitollinen Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Itsellä samaa vikaa,kun sinullakin Wade,vaihdoin kiltisti sen monitoimimittarin ja rupes taas kaikki toimimaan.Oudointa tuossa viassa oli juuri tuo jos kone tyhjäkäynnillä kaikki suht normaalia,liikkeellä taas alkoi polttoaine ja lämpömittarit humppaamaan ees taas!

Olikos sulla kiekkamittaria,kun on 230e....omassa toimi sekä kiekkamittari sekä kello tuon vian aikana!?
Ai niin tuo kulkine on mulla 123 230e vm82....

T.Jaakko.P Espoo
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Wade kirjoitti:Laitoin mittaritaulun paikoilleen ja Polttoainemittari tärähti näyttämään täyttä tankkia ja lämpömittari aloitti täysin älyvapaan Bossanovan. Tyhjäkäynnillä pysyi melko aloillaan, mutta liikkeelle lähdettyä alkoi takoa neulaa holtittomasti ylöspäin.
Mulla oli takavuosina samanlainen kokemus ja varsin yksinkertaisesta syystä. Ensi tarkistin kaikkiin em. mittareihin vaikuttavan sulakkeen, se vaikutti ehjältä, jopa yleismittarilla mitattuna. Ongelmat eivät poistuneet. Tarkastelin sulaketta uudestaan ja huomasin että sen kannat olivat kuluneet, virtaa siis tuli satunnaisesti em. mittareihin. Tämä on mahdollista vanhanmallisilla sukkulasulakkeilla.
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Hämää vain se, että tätä ennen toimi täysin moitteettomasti.

Jep, on varvikello ja toimii vaikka on nyt koko mittariston moninapaliitin irti, kun ei viitsi tuota lämpömittaria vispata tärviölle. Varvikellolle menee ihan oma sähköliitin ja kellolle myös oma pienempi virtajohto. Kello ei tietenkään toimi, mikä taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Uudet kondensaattorit kelloon on hommattuna.

W

jaakko.putkisaari kirjoitti:Itsellä samaa vikaa,kun sinullakin Wade,vaihdoin kiltisti sen monitoimimittarin ja rupes taas kaikki toimimaan.Oudointa tuossa viassa oli juuri tuo jos kone tyhjäkäynnillä kaikki suht normaalia,liikkeellä taas alkoi polttoaine ja lämpömittarit humppaamaan ees taas!

Olikos sulla kiekkamittaria,kun on 230e....omassa toimi sekä kiekkamittari sekä kello tuon vian aikana!?
Ai niin tuo kulkine on mulla 123 230e vm82....

T.Jaakko.P Espoo
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Täytyypä käydä tuo sulaketaulu kunnolla läpi, pyöritellä sulakkeet ja liehua elektroniikkasprayllä paikat puhtaaksi. Joku liitos aiheuttaa jännitteen heittelyä, koska mm. pitkille vaihtaminen nakkaa lämpömittarin ja polttoainemittarin neuloja hieman ylemmäs.

Kiitti vinkistä.

W

Kipsu kirjoitti:
Wade kirjoitti:Laitoin mittaritaulun paikoilleen ja Polttoainemittari tärähti näyttämään täyttä tankkia ja lämpömittari aloitti täysin älyvapaan Bossanovan. Tyhjäkäynnillä pysyi melko aloillaan, mutta liikkeelle lähdettyä alkoi takoa neulaa holtittomasti ylöspäin.
Mulla oli takavuosina samanlainen kokemus ja varsin yksinkertaisesta syystä. Ensi tarkistin kaikkiin em. mittareihin vaikuttavan sulakkeen, se vaikutti ehjältä, jopa yleismittarilla mitattuna. Ongelmat eivät poistuneet. Tarkastelin sulaketta uudestaan ja huomasin että sen kannat olivat kuluneet, virtaa siis tuli satunnaisesti em. mittareihin. Tämä on mahdollista vanhanmallisilla sukkulasulakkeilla.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Vastaa Viestiin