W107 Jarrujen ja alustan eroavuudet eri moottoreilla

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Juhani P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 09.08.2005 15:03
Paikkakunta: Jyväskylä

W107 Jarrujen ja alustan eroavuudet eri moottoreilla

Viesti Kirjoittaja Juhani P »

Minua kiinnostaa tietää, onko W107 -sarjan mersuissa alustan osalta eroavuuksia eri moottorivaihtoehtojen välillä. Omaan 350SLC:hen olisi kiinnostusta istuttaa 500, tai isompi moottori, joten tarvitsisin tietoja katsastajalle. Paikallinen mersunmyyjäliike oli erittäin vastentahtoinen moiseen ja ehdotti uuden auton ostoa. No, sen olisi toki voinut ottaa v*******nakin, mutta otin sen tietysti kohteliaasti isällisenä ja hyväntahtoisena ohjeena. Koska kuitenkin itsepäisesti haluaisin omaan nimenomaiseen 350 yksilööni isomman moottorin, niin mistä löytäisin tiedot alustan osien eroavuuksista? Olisiko jollakin esimerkiksi vanhaa korjaamokäsikirjaa, tms, josta varaosanumerot ja mieluimmin mittatiedot löytyisivät. Lähinnä siis Jouset, jarrut, akselistot, iskunvaimentimet, ohjauslaitteet. Kiitoksia avusta jo etukäteen!
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Kaikki löytyisi, kunhan saisi jostain printtaavan mikrofilmilukijan. Pitää vissiin käydä kirjastolla, kun omaan w111:n olisi samanlainen projekti tulossa.

Sinänsä sinun ei tarvitse vaihtaa mitään, sillä 450 5.0:ssa slc:ssä ja 350:ssä on sama alusta, jarrut ja jouset, ainoa ero on takatukivarsissa jotka ovat ainakin osassa 450:iä alumiiniä, varustettuna 'antidive' järjestelmällä.

Asennuksessa ainut ero on, että joudut vaihtamaan myös vaihdelaatikon, sillä ainoa 5.0 moottori johon oma laatikkosi sopii on 450 5.0:n moottori....ääriharvinainen. Myöskin 350:n laatikko on alimittainen 5.0:lle. Tämä aiheuttaa sitten kardaanin etuosan vaihdon, sillä alumoottorin laatikko on pitempi kuin alkuperäinen. Pakosarjat yms sopivat muistaakseni alkuperäisestä suoraan. Ylävesiletku on erilainen.

Lisäksi lainsäädännön mukaan suurin asennettava moottori ilman liikoja lupahommia on tässä tapauksessa: 5.0 x 1.25 = 6.25. Tämä siksi, koska mallisarjan suurin 'vertailumoottori' on 5.0, mikäli viranomaiset eivät hyväksy 5.6 sl:ää saman mallisarjan autoksi (SL =R107 SLC=C107)

Sinänäsä 5.0 moottori on oivallinen valinta SLC:hen 140 Nm:ä on sopiva lisä ylävireiselle 350:lle
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Juhani P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 09.08.2005 15:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Juhani P »

Kiitos tiedoista!

Olipa mukava tieto tuo, että alustan osat jarruineen ovat samanlaiset kaikissa 107:ssa. Kiitokset myös muista teknisistä tiedoista.
Nyt kun vielä jostakin saisi "virallisen" tiedon osien samanlaisuudesta. En epäile tietojasi yhtään, mutta katsastajalle se ei kelpaa.
Mistähän sellaisen printtaavan mikrofilminlukijan löytäisi, tuppaavat olemaan kokolailla harvinaisia. Saako sieltä mikrofilmiltä mitenkään muuten siirrettyä tietoa "ulos"? Kuvaamalla, tms?

Olisiko muuta keinoa saada tietoa paperille, nettiin, tai s-postiin?

Tiedätkö, tai tietääkö kukaan, olisiko netissä jossakin sellaista sivustoa, jossa olisi eriteltyä tietoa 107 -sarjalaisten tekniikasta ja lähinnä juuri alustasta eri moottorivaihtoehdoilla? Internet ei sinänsä ole mikään "virallinen" tietolähde, mutta jos siellä sattuisi olemaan viittaus lähdeaineistoon, niin sitten asia olisi jo hyvällä mallilla. Nyt tilanne on se, että projekti on pysähdyksissä niin kauan, kuin en mokomia dokumentteja saa hankittua.

Periaatteessa tuo moottorikoko alkaa jo sitten riittämäänkin, jos edes tuo 5 litraa ei ole periaatteessa yläraja, kun kerran tuo suurimman mallisarjassa olleen moottorivaihtoehdon ylittäminen noilla prosenttiosuuksilla on olemassa. Mikäli tuo isokoneinen R107 ei poikkea alustaltaan muista 107:sta, niin uskoisin sitä voitavan käyttää suurimpana moottorivaihtoehtona. Tämä nyt tietenkin oli vain oma mielipiteeni, mutta samaa mallisarjaahan sekin kuitenkin on lyhyemmästä akselivälistään huolimatta.

Tosi mielenkiintoinen muuten tuo sinun projektisi. Mitä moottoria itse olet ajatellut? 5.0, tai isompi? Tulee siitäkin aika riehakas "vanhus". :D
Juhani P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 09.08.2005 15:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Juhani P »

Vielä lisäys edelliseen: Mikäli saat kirjastolla tulostettua tarvittavia tietoja, niin jos mitenkään olisi mahdollista, ottaisin kovin mielelläni itselleni tarpeellisista asiakirjoista tulosteet myös, jos siitä ei olisi sinulle kovin paljon vaivaa. Toki korvaan kustannukset ja mielelläni maksan vaivanpalkkaakin.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Helpointa olisi, jos joku vaivautuisi (osaisi :oops:) laittamaan suoraan nettiin screenshotit EPC räjäytyskuvista osanumeroineen alustan ja jarrujen osalta. Tai jos saisit jostain printit noista EPC ohjelman sivuista.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Oulun pääkirjastolla ja luullakseni muillakin kirjastoilla härveleitä löytyy. Vaiva ei ole suuri, kunhan vain töiltä löytyisi aikaa.

Vaihtohommissa ei alustan poikkavuuksilla ole mitään merkitystä, esim w114:ssä on prikulleen sama alusta kuin SLC 350:ssä, mutta silti niitä ei voi verrata. Kyse on tosiaan mallisarja sisällä tehtävistä vertailuista. Esim. w109 ei kelpaa w108:n vertailuautoksi, vaikka eroa on vain rungon mitassa ja ilmajousissa.

Tässä tapauksessa saattaa löytyä viranomaisissa sopivaa kyynisyyttä, jolloin R107 ei kelpaa vertailuautoksi...tai sitten käy....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Juhani P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 09.08.2005 15:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Juhani P »

Kunpa jollakin olisi viitseliäisyyttä ja osaamista, että saisi aikaan nuo screenshotit EPC räjäytyskuvista osanumeroineen alustan ja jarrujen osalta.

Paikallinen Mersuliike(siis maahantuojan edustaja) oli, kuten ensimmäisessä viestissä jo kerroinkin, melkoisen vastahankainen kaikkeen Mersun rakenteluun ja sieltä en sitten saanut oikeastaan mitään apua. Varaosanumeroita toki joidenkin osien kohdalta, joka toki sinällään on jo hyvä, mutta eivät suostuneet sitten millään laittamaan leimoja papereihin, mikä oli kyllä ihan kummallista, koska olisin vain tarvinnut ne varmistukseksi siitä, etten ole itse "keksinyt" noita tietoja. Muutenkin suhtautuminen oli todella vastenmielistä näin vanhan auton harrastajan näkökulmasta, mutta ymmärrän toki sen, että eihän tällä tavalla heille rahaa tule samalla tavalla, kuin uusia autoja ja niiden varaosia myymällä.

Harmi vain, kun ei itsellä ole kunnon "suhteita" kehenkään, jolla olisi noita EPC räjäytyskuvia, tai riittävää osaamista sellaisten hankkimiseksi paperi, tai sähköisessä muodossa.

Nyt siis lähetän terveisiä kaikille "harrastajaystävällisille" tahoille, joilla kyseisiä valmiuksia on, että laittaisitte vaikka nettiin kyseistä informaatiota.
Vastaa Viestiin