4-Matic, neliveto?
4-Matic, neliveto?
4-Matic? Meinaakos se nelivetoa? Kuinkas tämä keksintö W124 malleissa on toiminut?
Re: 4-Matic, neliveto?
Nelivetoa meinaa kyllä vaan. Itsellä on kokemuksia helmikuusta lähtien, ja vasta äsken keksintö osoitti taas ylivertaisuutensa. Kuvauskeikka vei syyspehmeälle joenpenkalle traktoritietä pitkin, mutta niinpä vaan edettiin kuin ei mitään. Tuo nelivetohan ei normaalisti toimi, mutta kun akseleilla on pyörintäeroa, kytkeytyy ensin etupyörille vetoa ja tarvittaessa vielä keski- ja takatasauspyörästöjen lukotkin.Rusty kirjoitti:4-Matic? Meinaakos se nelivetoa? Kuinkas tämä keksintö W124 malleissa on toiminut?
Tosiaankaan soraääniä en ole järjestelmän kestävyydestä kuullut. Olisiko syynä sitten se, että esim. BMW:n erikoisuutta eli voimansiirtoa etukardaanille ketjun välityksellä ei ole. Mersun rakenne, vaikka paljon elektroniikkaa käyttääkin, on hiukan "konservatiivisempi." Systeemissä on toki paljon tunnistimia ja antureita, joten ei sitä ihan yksinkertaiseksikaan voi sanoa...
Toimii, yhtä kaikki.
Ja nelimaticiahan muuten sai vain kuusipyttyisiin malleihin eli 260 E, 300 E/TE ja 300 D/TD/TDT.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: 4-Matic, neliveto?
Aina tulee mieleen se TM:n takavuosien talvitesti, jossa Mercedekselle annettiin oma kasti "Ylihienot".Aku P kirjoitti:. Mersun rakenne, vaikka paljon elektroniikkaa käyttääkin, on hiukan "konservatiivisempi." Systeemissä on toki paljon tunnistimia ja antureita, joten ei sitä ihan yksinkertaiseksikaan voi sanoa...
Toimii, yhtä kaikki.

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: 4-Matic, neliveto?
Eipäs, kun ylitekniset, jos tarkkoja ollaan....Timo L. kirjoitti:Aina tulee mieleen se TM:n takavuosien talvitesti, jossa Mercedekselle annettiin oma kasti "Ylihienot".Aku P kirjoitti:. Mersun rakenne, vaikka paljon elektroniikkaa käyttääkin, on hiukan "konservatiivisempi." Systeemissä on toki paljon tunnistimia ja antureita, joten ei sitä ihan yksinkertaiseksikaan voi sanoa...
Toimii, yhtä kaikki.

Meikäläisen mieleen on kyllä jäänyt paremminkin arvosteluosio, jossa eräänkin kappaleen aluksi todettiin että "ajo Mercedeksellä maantiellä on juhlavaa..."
Niin pitkälle ei mennä, että talvea odottaisin, mutta jotain hyvää siinäkin.
Alkuperäiselle kysyjälle muistuttaisin vielä kaiken kiireen keskellä, että tuohon 4Maticiin kuuluu siis aina ASD- ja ABS-järjestelmät, sillä neliveto käyttää toimiakseen mm. noilta ABS-antureilta saamaansa tietoa.
4Matic otettiin valmistukseen 1987, joten jonkinmoinen ikä alkaa ensimmäisillä niilläkin olla. Muistelisin, että järjestelmää kyllä tehtiin niin kauan kuin W124-korimalliakin.
Käytännön varoituksena todettakoon se, että nelivetoon maksavat etuakseliston osat järjenvastaisia hintoja, esim. kallistuksenvakaajan puslat 230 euroa versus takavedon 12 euroa. Saati itse tangon 160 euroa vs. takavedon 70 euroa...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ei tainnut tuolloin saada kuin W124 koriin.Daimler kirjoitti:Kuinkas muuten tuo 4-matic,saiko sitä muihin kuin W124 malleihin? Ilmeisestikään ei..ajatella nyt W126 4-matic..hmm.Ja niin.onko se vieläkin uusissa 4-matic nimeltään vai?

Juu, edelleen on 4-Matic nimeltään ja nykyään sen saa C, E ja S -sarjoihin.
Ai kun joku pellepeloton rakentelisi W124 tai W126 coupen 4-maticilla ja remmiahdetulla 5.0 32V V8:lla...
Kelpais, kiitos.
Kelpais, kiitos.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Näin on. Ilmeisesti tuon ML:n nelivetojärjestelmä on myös ottanut melkoisesti vaikutteita 4Maticista.SEC-560 kirjoitti:Ei tainnut tuolloin saada kuin W124 koriin.Daimler kirjoitti:Kuinkas muuten tuo 4-matic,saiko sitä muihin kuin W124 malleihin? Ilmeisestikään ei..ajatella nyt W126 4-matic..hmm.Ja niin.onko se vieläkin uusissa 4-matic nimeltään vai?
![]()
Juu, edelleen on 4-Matic nimeltään ja nykyään sen saa C, E ja S -sarjoihin.
Tuo idea cupeen tai W126:n varustamisesta nelivedolla kuulostaa aika hauskalta. Periaatteessa ainakaan coupeen nelivedon rakentamiselle ei ilmeisesti ole teknisiä esteitä, paitsi keskitunneli joka on nelivedossa uskoakseni hiukan leveämpi kuin takavedoissa. Cupeen keula taitaa olla yhtä korkea kuin sedanin, joten tuo erilainen etuakselistokin sopinee suosiolla paikalleen.
Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, nelivetoisen öljypohja ja laatikon kuorikin ovat kyllä hiukan erilaiset kuin takavedossa

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Joo hyvin on w124 4matic-mersu toiminut meillä ainakin sen kaksi vuotta mitä meillä ollut.
Lähtee aina mukavasti liikkeelle, kun kaikki neljä pyörää vetää hetken liikkeellelähdössä.
Tuolta tietoa w124:n 4maticin toiminnasta: http://frejvall.com/4matic
Farkku 4matic w124:set on Suomessa usein rekisteröity pakuiksi -> kovat takapenkit. Kuten meitinki auto.
Lähtee aina mukavasti liikkeelle, kun kaikki neljä pyörää vetää hetken liikkeellelähdössä.
Tuolta tietoa w124:n 4maticin toiminnasta: http://frejvall.com/4matic
Farkku 4matic w124:set on Suomessa usein rekisteröity pakuiksi -> kovat takapenkit. Kuten meitinki auto.
Renault Megane break -01
ent. 300TE 4Matic -90
ent. 230TE -86 "boksimersu"
ent. 300TE 4Matic -90
ent. 230TE -86 "boksimersu"
Ei ku keskellä ja takana.Pepekyy kirjoitti:Onkos 4-maticissa lukko myös etu tasauspyörästössä?
Mikä on muuten saavutus sekin: G-mallissa on lukko parhaassa tapauksessa edessäkin ja esim. Toyotan HJ61:n joissakin malleissa samaten, mutta esim. meidän äijän maasturiksi mainostetussa Discoveryssä tai vanhemmissa Pajeroissa ei ole ainokaistakaan tasauspyörästön lukkoa

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: 4-Matic, neliveto?
Älä nyt viitti, eihän oikeesti voi kumipusla maksaa 230 €, tarkoitit kai 23 ??? Sain itse kympillä noi sportlinen puslat, mukana oli tietty alennusta kun olen kai liikkeen paras asiakasAku P kirjoitti:Käytännön varoituksena todettakoon se, että nelivetoon maksavat etuakseliston osat järjenvastaisia hintoja, esim. kallistuksenvakaajan puslat 230 euroa versus takavedon 12 euroa. Saati itse tangon 160 euroa vs. takavedon 70 euroa...

Re: 4-Matic, neliveto?
Siis sarja puslia, 4 kpl, maksaa muuten mainitsemani verran. Ostopaikka Astrum Auto Salo, tuskin ne halvempia muissakaan merkkiliikemyymälöissä ovat. Saan kyllä kuittikopion korjaamolta...Mauri H. kirjoitti:Älä nyt viitti, eihän oikeesti voi kumipusla maksaa 230 €, tarkoitit kai 23 ??? Sain itse kympillä noi sportlinen puslat, mukana oli tietty alennusta kun olen kai liikkeen paras asiakasAku P kirjoitti:Käytännön varoituksena todettakoon se, että nelivetoon maksavat etuakseliston osat järjenvastaisia hintoja, esim. kallistuksenvakaajan puslat 230 euroa versus takavedon 12 euroa. Saati itse tangon 160 euroa vs. takavedon 70 euroa...
Vastaava SARJA Lemförderiä takavetoiseen (vakio, ei Sportline) maksoi tuon 12 euroa Virtasen moottorissa. Ei ollut lyöntivirhe, ei.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Keskipuslat voisikin olla vaihtokelpoisia. Vakaajan päissä taitaa Sportlinessakin olla ulkoisesti keskipuslien näköiset gummit. Nelivedossa taas vakaajan päät on erilaiset ja puslat helvetin isot + niissä on vielä "keskilaivaan päin" eräänlainen haitarikumi suojana.Mauri H. kirjoitti:Voi h*tto, onpas hintaa!
No ei nuo sportlinenkaan puslat sitten niin halpoja ole jos alennuksineen sarja eteen maksaa 40 €, mutta silti aika kaukana ollaan nelivedon puslista, ja loppujen lopuksi ne nelivedon puslat on tietty samat kuin sportlinen, samaa kaliiberiä näytti vakaajakin nääs olevan
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aha, ei ne sitten ole samanlaiset...Aku P kirjoitti:Keskipuslat voisikin olla vaihtokelpoisia. Vakaajan päissä taitaa Sportlinessakin olla ulkoisesti keskipuslien näköiset gummit. Nelivedossa taas vakaajan päät on erilaiset ja puslat helvetin isot + niissä on vielä "keskilaivaan päin" eräänlainen haitarikumi suojana.Mauri H. kirjoitti:Voi h*tto, onpas hintaa!
No ei nuo sportlinenkaan puslat sitten niin halpoja ole jos alennuksineen sarja eteen maksaa 40 €, mutta silti aika kaukana ollaan nelivedon puslista, ja loppujen lopuksi ne nelivedon puslat on tietty samat kuin sportlinen, samaa kaliiberiä näytti vakaajakin nääs olevan