Mankan liittimestä

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Mankan liittimestä

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tuossa on tuommoinen ISO-liitin. Musta tietty tulee laittaa maajohtoon ja power plussaan (virtalukolta taitaa tulla tuo sähkö vanhaan mankkaan jossa ei ollut iso liitintä).

Mutta kytkenkö myös sen permanent 12v (taitaa tulla suoraan akulta). Ja mikä on illumination piuha?

Pikaisen vastaukset olisi enemmän kuin sata jänistä. Nimimerkillä johdot just kädessä ja kolvi kuumana....

Soitin on pioneer DEH 7700. Ei sähköantennia vielä eikä vaihtajaa, mykistystä ym ym ym. Kajaritkin on pelkillä ISO liittimillä vielä.
Avatar
Tomi.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 22.07.2005 10:56
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Tomi.K »

illumination on yleensä ainakin jvcssä laitetaan esim. valokatkaisiaan kun laittaa valot päälle näyttö vaihtaa negatiiviseks tai vaihtaa himmeek ja näin pois päin... liekkö autto mutta tulivaan mieleen nuo...
W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

124:ssä ainakin on oma piuha sille mankan valaistukselle eli se harmaa johto. Kun sen illuminationin kytkee siihen säätyy mankan valojen kirkkaus mittariston valojen kanssa samasta säätönupista. Luulisin, että noin vanhassa mankassa ei ole tuollaista kuvattua JVC:n toimintoa.

Permanent on pysyvä virta eli vaikka suoraan akulta, mutta joku sulake väliin. Mielestäni sen permanent-piuhan kautta kulkee yleensä se suurin virta mankan vahvistimelle?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Saul kirjoitti:124:ssä ainakin on oma piuha sille mankan valaistukselle eli se harmaa johto. Kun sen illuminationin kytkee siihen säätyy mankan valojen kirkkaus mittariston valojen kanssa samasta säätönupista. Luulisin, että noin vanhassa mankassa ei ole tuollaista kuvattua JVC:n toimintoa.

Permanent on pysyvä virta eli vaikka suoraan akulta, mutta joku sulake väliin. Mielestäni sen permanent-piuhan kautta kulkee yleensä se suurin virta mankan vahvistimelle?
Jep, pitää olla se permanet muuten ei pelaa ollenkaan... Pitää vielä tutkia tuota illimination piuhaa... Ois näppärä saada säädettyä valojen kirkkautta siitä mittariston valojen nupista.

Ai vanha mankka, just ostin??? Pitäis olla kyllä ihan tämän vuoden mallia.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

AK47 kirjoitti:vanha mankka, just ostin??? Pitäis olla kyllä ihan tämän vuoden mallia.
Sori! :oops: Kun kirjoitit kajaritkin vain ISO-liittimillä, niin jostain syystä tuli mieleen sellainen vielä 80-luvulla käytössä ollut kaksinapainen DIN... :oops:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja booser »

Saul kirjoitti:124:ssä ainakin on oma piuha sille mankan valaistukselle eli se harmaa johto. Kun sen illuminationin kytkee siihen säätyy mankan valojen kirkkaus mittariston valojen kanssa samasta säätönupista. Luulisin, että noin vanhassa mankassa ei ole tuollaista kuvattua JVC:n toimintoa.
Eikös toi "illumination" piuha ole merkkinä siitä, että valot on päällä.

Eli ei paljon iloa ajovalopakollisessa suomessa :x Samalla kirkkaudella se mankan näyttö loimottelee.
Avatar
Tomi.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 22.07.2005 10:56
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Tomi.K »

uudemissa autoissa ja jossain vanhemmissahan ajovalot syttyy kun laittaa virrat päälle mut mittarin valot vasta kun laitat katkaisisasta valot päälle.

Kätevä jvcssä kun sen saa vaihtaa näytön negatiiviseks pimeellä niin ei häikäse niin pe...ti.. :)
W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se illumination piuha himmentää näytön valot kun kääntää auton valot päälle. Ei toimi portaattomasti yhdessäkään soittimessa joita itse olen kytkenyt.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Saul kirjoitti:
AK47 kirjoitti:vanha mankka, just ostin??? Pitäis olla kyllä ihan tämän vuoden mallia.
Sori! :oops: Kun kirjoitit kajaritkin vain ISO-liittimillä, niin jostain syystä tuli mieleen sellainen vielä 80-luvulla käytössä ollut kaksinapainen DIN... :oops:
No, joo. Ei jaksa vetää RCA kaapelia kajareille. Annoin olla vanhat kaksnapaiset lattajohdot kun ei nuo kajaritkaan ole kummoiset. Takana on Pioneerin 16cm kajarit ja edessä kai 5 tuumaiset siellä alkuperäisten ritilöiden alla, en oo edes sinne katsonut.

Jos laitan tuohon sähkölasit eteen, niin kai sais veivit pois ja vois niiden jättämät reijät ehkä saada uusilla etu kajareilla peittoon? Miten mahtaa olla tilat siellä oven sisässä, peittyyköhän veivin reijät ovikajareilla?

Sitten antennista, tuohon antennijohtoon on joku tehnyt siihen koaksaalin sukkaan katkon ja laittanut konkan väliin??? Ei kai tuommoisia kötöstyksiä nykyään tarvita? Jos vetäis siitä sen 50cm pois jossa konkka on ja laittais uuden antenniliittimen, niin toimis radio varmaan paremmin. Uus antenni on kanssa hankinnassa, haluaisin sähköantennin. Miten se käytännössä pitää kytkeä? Mankassa on se remote ja se kai tulee antennille? Löytyyköhän sille piuhaa valmiina vai pitääkö vetää itse piuha sitä varten. Mitään erityisen fiksuja liittimiä ei mankan takaa johtohässäkästä löydy (standartiliittimia ei siis ole, pelkkiä abikoita näkyy). Jotenkin hirvittää ne piuhat kun virtajohdossa ja maajohdossa on rosvoliittimiä kourallinen..... :( Olisi luullut ettei mersussa noita käytetä ja että "suomi-karvalakissakin" olisi johtosarjat joissa löytyisi paikka sähköantenneille ym. lisäherkuille.
MarkoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 09.05.2005 10:25
Paikkakunta: Joensuu

omaa kokemusta

Viesti Kirjoittaja MarkoK »

Itselläni on jälkiasennetut sähkölasit etuovissa, ja voin kertoa sen verran että ei kannata vaihtaa vanhaa hyvää perinteistä veiviä sähköhärpäkkeisiin :!:

Ensinnäkin ainakin minulla alkuperäinen veivi on kylmästi katkaistu ja jäljelle jääneeseen tappiin on kiinnitetty hammasratas jota sitten alenpana oven rakenteihin jäävässä kolossa sijaitseva moottori pyörittää vaijerin välityksellä. Koneisto toimii ihan hyvin mutta tilaa moottorille on todella vähän, lasi ohittaa moottorin n.5 mm etäisyydeltä.

En tiedä miten nykyiset sähkölasien asennussarjat asennetaan mutta epäilisin ettei veivin kohdalla ole hirveästi tilaa kaiutinelementeille koska lasi sijaitsee aika lähellä oven metallirakennetta ja luultavasti ongelmaksi muodostuisi magneetin koko. Periaatteessa veivin reikään saa upotettua hyvin ainoastaan diskanttielementin koska se on muistaakseni niin pieni, tosin en enää muista asian laitaa 100 prosenttisesti. Veivin reiät saa piiloon myös sellaisilla tulpilla, en tiedä mistä saa mutta luultavasti kuuluu siihen sähkölasipakettiin.

Toiseksi minä henkilökohtaisesti tykkään huomattavasti "manuaalisesta" vaihtoehdosta, sillä jos Suomen talvi yllättää niin sitten ollaankin sormi suussa, tietenkin jos ikkunaa ei talvella avaa niin tämä ei ole ongelma 8)

Siitä sähköantennin asennuksesta että tarvitset mankalta herätevirran eli eikun vetämään sähkökaapelia antenille(ainakaan minun 200d-karvalakkimallissa ei ollut valmiina). Mankasta heräte on juuri se sininen remote johto, joka antaa soittimen käynnistyessä herätevirran kaikille ulkoisille vermeille kuten vahvistimille ja antenille ja nämä tietävät käynnistyä.

Toivottavasti tästä oli apua, olen itse saanut asentaa aika lailla äänentoistolaitteita kahteen tähtikeulaan, ja aina jää jotain uutta mieleen :wink:
*******************************
MB E200cdi -00
MB E250D -94
MB 280SE Automatic -74
EX MB 200D -93
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1508
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

AK47 kirjoitti:Uus antenni on kanssa hankinnassa, haluaisin sähköantennin. Miten se käytännössä pitää kytkeä?
Mankassasi on varmaan tällainen liitin:

Kuva

Liitimen nastaan
- A4 jatkuva plus
- A7 kytketty plus
- A8 maajohto
- A6 valaistus eli illumination
- A5 antennin ohjaus. Tähän se sähköantennilta tuleva sininen johto

Sähköantenni tarvitsee lisäksi jatkuvan plusvirran. Kytkentäkaavion perusteella virta otetaan peräkontin lampun plussajohdosta. Tähänkin on varmasti saatavana Veholta johtosarja, ettei tarvitse katkoa niitä johtoja (taas ylistän tätä Mersun plug-and-play -ominaisuutta 8) )
1991 420 SE
Vastaa Viestiin