Mankan liittimestä
Mankan liittimestä
Tuossa on tuommoinen ISO-liitin. Musta tietty tulee laittaa maajohtoon ja power plussaan (virtalukolta taitaa tulla tuo sähkö vanhaan mankkaan jossa ei ollut iso liitintä).
Mutta kytkenkö myös sen permanent 12v (taitaa tulla suoraan akulta). Ja mikä on illumination piuha?
Pikaisen vastaukset olisi enemmän kuin sata jänistä. Nimimerkillä johdot just kädessä ja kolvi kuumana....
Soitin on pioneer DEH 7700. Ei sähköantennia vielä eikä vaihtajaa, mykistystä ym ym ym. Kajaritkin on pelkillä ISO liittimillä vielä.
Mutta kytkenkö myös sen permanent 12v (taitaa tulla suoraan akulta). Ja mikä on illumination piuha?
Pikaisen vastaukset olisi enemmän kuin sata jänistä. Nimimerkillä johdot just kädessä ja kolvi kuumana....
Soitin on pioneer DEH 7700. Ei sähköantennia vielä eikä vaihtajaa, mykistystä ym ym ym. Kajaritkin on pelkillä ISO liittimillä vielä.
illumination on yleensä ainakin jvcssä laitetaan esim. valokatkaisiaan kun laittaa valot päälle näyttö vaihtaa negatiiviseks tai vaihtaa himmeek ja näin pois päin... liekkö autto mutta tulivaan mieleen nuo...
W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
124:ssä ainakin on oma piuha sille mankan valaistukselle eli se harmaa johto. Kun sen illuminationin kytkee siihen säätyy mankan valojen kirkkaus mittariston valojen kanssa samasta säätönupista. Luulisin, että noin vanhassa mankassa ei ole tuollaista kuvattua JVC:n toimintoa.
Permanent on pysyvä virta eli vaikka suoraan akulta, mutta joku sulake väliin. Mielestäni sen permanent-piuhan kautta kulkee yleensä se suurin virta mankan vahvistimelle?
Permanent on pysyvä virta eli vaikka suoraan akulta, mutta joku sulake väliin. Mielestäni sen permanent-piuhan kautta kulkee yleensä se suurin virta mankan vahvistimelle?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Jep, pitää olla se permanet muuten ei pelaa ollenkaan... Pitää vielä tutkia tuota illimination piuhaa... Ois näppärä saada säädettyä valojen kirkkautta siitä mittariston valojen nupista.Saul kirjoitti:124:ssä ainakin on oma piuha sille mankan valaistukselle eli se harmaa johto. Kun sen illuminationin kytkee siihen säätyy mankan valojen kirkkaus mittariston valojen kanssa samasta säätönupista. Luulisin, että noin vanhassa mankassa ei ole tuollaista kuvattua JVC:n toimintoa.
Permanent on pysyvä virta eli vaikka suoraan akulta, mutta joku sulake väliin. Mielestäni sen permanent-piuhan kautta kulkee yleensä se suurin virta mankan vahvistimelle?
Ai vanha mankka, just ostin??? Pitäis olla kyllä ihan tämän vuoden mallia.
Sori!AK47 kirjoitti:vanha mankka, just ostin??? Pitäis olla kyllä ihan tämän vuoden mallia.


Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Eikös toi "illumination" piuha ole merkkinä siitä, että valot on päällä.Saul kirjoitti:124:ssä ainakin on oma piuha sille mankan valaistukselle eli se harmaa johto. Kun sen illuminationin kytkee siihen säätyy mankan valojen kirkkaus mittariston valojen kanssa samasta säätönupista. Luulisin, että noin vanhassa mankassa ei ole tuollaista kuvattua JVC:n toimintoa.
Eli ei paljon iloa ajovalopakollisessa suomessa

uudemissa autoissa ja jossain vanhemmissahan ajovalot syttyy kun laittaa virrat päälle mut mittarin valot vasta kun laitat katkaisisasta valot päälle.
Kätevä jvcssä kun sen saa vaihtaa näytön negatiiviseks pimeellä niin ei häikäse niin pe...ti..
Kätevä jvcssä kun sen saa vaihtaa näytön negatiiviseks pimeellä niin ei häikäse niin pe...ti..

W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
No, joo. Ei jaksa vetää RCA kaapelia kajareille. Annoin olla vanhat kaksnapaiset lattajohdot kun ei nuo kajaritkaan ole kummoiset. Takana on Pioneerin 16cm kajarit ja edessä kai 5 tuumaiset siellä alkuperäisten ritilöiden alla, en oo edes sinne katsonut.Saul kirjoitti:Sori!AK47 kirjoitti:vanha mankka, just ostin??? Pitäis olla kyllä ihan tämän vuoden mallia.Kun kirjoitit kajaritkin vain ISO-liittimillä, niin jostain syystä tuli mieleen sellainen vielä 80-luvulla käytössä ollut kaksinapainen DIN...
Jos laitan tuohon sähkölasit eteen, niin kai sais veivit pois ja vois niiden jättämät reijät ehkä saada uusilla etu kajareilla peittoon? Miten mahtaa olla tilat siellä oven sisässä, peittyyköhän veivin reijät ovikajareilla?
Sitten antennista, tuohon antennijohtoon on joku tehnyt siihen koaksaalin sukkaan katkon ja laittanut konkan väliin??? Ei kai tuommoisia kötöstyksiä nykyään tarvita? Jos vetäis siitä sen 50cm pois jossa konkka on ja laittais uuden antenniliittimen, niin toimis radio varmaan paremmin. Uus antenni on kanssa hankinnassa, haluaisin sähköantennin. Miten se käytännössä pitää kytkeä? Mankassa on se remote ja se kai tulee antennille? Löytyyköhän sille piuhaa valmiina vai pitääkö vetää itse piuha sitä varten. Mitään erityisen fiksuja liittimiä ei mankan takaa johtohässäkästä löydy (standartiliittimia ei siis ole, pelkkiä abikoita näkyy). Jotenkin hirvittää ne piuhat kun virtajohdossa ja maajohdossa on rosvoliittimiä kourallinen.....

omaa kokemusta
Itselläni on jälkiasennetut sähkölasit etuovissa, ja voin kertoa sen verran että ei kannata vaihtaa vanhaa hyvää perinteistä veiviä sähköhärpäkkeisiin
Ensinnäkin ainakin minulla alkuperäinen veivi on kylmästi katkaistu ja jäljelle jääneeseen tappiin on kiinnitetty hammasratas jota sitten alenpana oven rakenteihin jäävässä kolossa sijaitseva moottori pyörittää vaijerin välityksellä. Koneisto toimii ihan hyvin mutta tilaa moottorille on todella vähän, lasi ohittaa moottorin n.5 mm etäisyydeltä.
En tiedä miten nykyiset sähkölasien asennussarjat asennetaan mutta epäilisin ettei veivin kohdalla ole hirveästi tilaa kaiutinelementeille koska lasi sijaitsee aika lähellä oven metallirakennetta ja luultavasti ongelmaksi muodostuisi magneetin koko. Periaatteessa veivin reikään saa upotettua hyvin ainoastaan diskanttielementin koska se on muistaakseni niin pieni, tosin en enää muista asian laitaa 100 prosenttisesti. Veivin reiät saa piiloon myös sellaisilla tulpilla, en tiedä mistä saa mutta luultavasti kuuluu siihen sähkölasipakettiin.
Toiseksi minä henkilökohtaisesti tykkään huomattavasti "manuaalisesta" vaihtoehdosta, sillä jos Suomen talvi yllättää niin sitten ollaankin sormi suussa, tietenkin jos ikkunaa ei talvella avaa niin tämä ei ole ongelma
Siitä sähköantennin asennuksesta että tarvitset mankalta herätevirran eli eikun vetämään sähkökaapelia antenille(ainakaan minun 200d-karvalakkimallissa ei ollut valmiina). Mankasta heräte on juuri se sininen remote johto, joka antaa soittimen käynnistyessä herätevirran kaikille ulkoisille vermeille kuten vahvistimille ja antenille ja nämä tietävät käynnistyä.
Toivottavasti tästä oli apua, olen itse saanut asentaa aika lailla äänentoistolaitteita kahteen tähtikeulaan, ja aina jää jotain uutta mieleen

Ensinnäkin ainakin minulla alkuperäinen veivi on kylmästi katkaistu ja jäljelle jääneeseen tappiin on kiinnitetty hammasratas jota sitten alenpana oven rakenteihin jäävässä kolossa sijaitseva moottori pyörittää vaijerin välityksellä. Koneisto toimii ihan hyvin mutta tilaa moottorille on todella vähän, lasi ohittaa moottorin n.5 mm etäisyydeltä.
En tiedä miten nykyiset sähkölasien asennussarjat asennetaan mutta epäilisin ettei veivin kohdalla ole hirveästi tilaa kaiutinelementeille koska lasi sijaitsee aika lähellä oven metallirakennetta ja luultavasti ongelmaksi muodostuisi magneetin koko. Periaatteessa veivin reikään saa upotettua hyvin ainoastaan diskanttielementin koska se on muistaakseni niin pieni, tosin en enää muista asian laitaa 100 prosenttisesti. Veivin reiät saa piiloon myös sellaisilla tulpilla, en tiedä mistä saa mutta luultavasti kuuluu siihen sähkölasipakettiin.
Toiseksi minä henkilökohtaisesti tykkään huomattavasti "manuaalisesta" vaihtoehdosta, sillä jos Suomen talvi yllättää niin sitten ollaankin sormi suussa, tietenkin jos ikkunaa ei talvella avaa niin tämä ei ole ongelma

Siitä sähköantennin asennuksesta että tarvitset mankalta herätevirran eli eikun vetämään sähkökaapelia antenille(ainakaan minun 200d-karvalakkimallissa ei ollut valmiina). Mankasta heräte on juuri se sininen remote johto, joka antaa soittimen käynnistyessä herätevirran kaikille ulkoisille vermeille kuten vahvistimille ja antenille ja nämä tietävät käynnistyä.
Toivottavasti tästä oli apua, olen itse saanut asentaa aika lailla äänentoistolaitteita kahteen tähtikeulaan, ja aina jää jotain uutta mieleen

*******************************
MB E200cdi -00
MB E250D -94
MB 280SE Automatic -74
EX MB 200D -93
MB E200cdi -00
MB E250D -94
MB 280SE Automatic -74
EX MB 200D -93
Mankassasi on varmaan tällainen liitin:AK47 kirjoitti:Uus antenni on kanssa hankinnassa, haluaisin sähköantennin. Miten se käytännössä pitää kytkeä?

Liitimen nastaan
- A4 jatkuva plus
- A7 kytketty plus
- A8 maajohto
- A6 valaistus eli illumination
- A5 antennin ohjaus. Tähän se sähköantennilta tuleva sininen johto
Sähköantenni tarvitsee lisäksi jatkuvan plusvirran. Kytkentäkaavion perusteella virta otetaan peräkontin lampun plussajohdosta. Tähänkin on varmasti saatavana Veholta johtosarja, ettei tarvitse katkoa niitä johtoja (taas ylistän tätä Mersun plug-and-play -ominaisuutta

1991 420 SE