Jäähdytysnesteistä, värit sekasin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Jäähdytysnesteistä, värit sekasin

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Voiko vihreetä ja sinistä sotkea hyvillä mielin? Ostin meinaan eilen Prismasta 15% alennuksella 3litraa Carlaken jäähdytysnestettä. Ajattelin kumpaankin menopeliin kaataa vähän raakaa sekaan ennen talvea.

Viime talvena kaadoin sinistä carlakea ässän vihreitten jäätyneiden nesteiden päälle, eikä ongelmia ole esiintynyt, mutta saako oikeesti niin tehdä. Yksi työkaveri väitti, että värejä ei saa sotkea. Värejä on käsittääkesni 3:a eriä ,eli punasta vihreetä ja sinistä. Vihree ja sininen on mielestäni ainakin glugoli-pohjaisia.....

Kertokaas viisaammat kuinka asia oikeasti on? :roll:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei saa sotkea, ominaisuuksissa on jotain eroja.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:Ei saa sotkea, ominaisuuksissa on jotain eroja.
Voi jeepeli. Mistähän löytäisi sitten vihreetä nestettä. Jokapaikassa on tarjolla vaan sinistä tai punaista...... :roll: :?: :?:
Ei viitsisi koko nestemäärää vaihtaa....tai ei kai sekään tyhmä temppu olisi. Onhan nuo vanhat jo vuosia vanhat.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vihreää

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Vihreää nestettä saa luonnollisesti Nesteeltä.

Onkohan tuolla oikeasti merkitystä. Meinaan, kuulen asiasta ensimmäisitä kertaa...

Olikohan TM:n nestetestissä (joskus viime tai edellisenä vuonna) aiheesta mainintaa?
Terveisin
Tero
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

No itse olen ainakin sekoittanut vihreetä ja sinistä keskenään, eikä ykskään mylly ole vielä leikannut kiinni. :lol:
Punaseen en ole koskenut, tulee varmaan kivan väristä kun sekoittaa kaikkia kolmea keskenään. Pikku kemisti, hih... :P
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tuotetietoa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Suora lainaus Nesteen sivuilta (väri ei sinäällään ole merkitsevä tekijä.):


NESTE JÄÄHDYTINNESTE

BS 6580:1992


Neste Jäähdytinneste on monoetyleeniglykolipohjainen jäähdytysneste, jonka uudentyyppinen lisäaineistus ehkäisee korroosiota ja antaa samalla hyvän jäätymis- suojan moottorille ja koko jäähdytysjärjestelmälle.

Neste Jäähdytinneste on taloudellinen käytössä ja se sopii sekä bensiini- että diesel-moottoreihin tarjoten monia etuja käyttäjälle:

- korroosiosuoja myös ei rautametalleille
- jäätymissuoja
- kiehumissuoja
- sekoitettavuus muihin glykolipohjaisiin jäähdytysnesteisiin
- sopivuus eri tiivistemateriaaleille
- sopivuus myös kovalle vedelle
- taloudellisuus käytössä

Neste Jäähdytinneste suojaa moottoria ja jäähdytysjärjestelmää korroosiolta ja jäätymiseltä ympäri vuoden. Jäähdytinnestetiivisteen suositeltu seossuhde veden kanssa on 50 tilavuus-%, jolloin pakkaskesto on - 37 °C. Yli 70 tilavuus-% seosuh-teilla ei saavuteta teknisiä etuja. Jäähdytinnesteen säännöllinen vaihto varmistaa osaltaan koko jäähdytysjärjestelmän häiriöttömän toiminnan ja suosittelemme jäähdytinnesteen vaihtamista vuosittain.

Neste Jäähdytinneste ei sisällä ympäristön kannalta haitallisia nitriittejä, amiineita, silikaatteja, fosfaatteja tai boraatteja. Ominaisväri on vihreä.

TYYPILLISET ANALYYSIARVOT
Tiheys kg/m3 15oC 1111
Pakkaskestävyys, 25% -seos -13°C
Pakkaskestävyys, 50% -seos -37°C
pH, 50% -seos 8,4



Neste Jäähdytinneste sopii sekä bensiini- että dieselmoottoreihin ja suosittelemme sen vaihtamista vuosittain. Korroosionsuojausaineet ovat tehokkaita vain siinä tapauksessa, että niitä on riittävästi jäähdytysjärjestelmässä. Tämän vuoksi on tärkeätä, että järjestelmässä oleva neste sisältää ainakin 40 tilavuus-%:a Neste Jäähdytinnestettä. Yli 60%:a ei kuitenkaan kannata käyttää, koska tällä seostuk- sella saavutetaan jo suurin mahdollinen pakkassuojaus (n. -50°C).
Riittämätön pakkassuojaus voi aiheuttaa jäänmuodostumisen, joka edelleen voi johtaa moottorin tai jäähdytysjärjestelmän vaurioitumiseen. Osittain jäätynyt, hyhmäinen vesikin voi aiheuttaa moottorivaurion jäähdytysveden normaalin kierron estymisestä johtuen.

Huom! Jäähdytinneste on terveydelle vaarallinen kemikaali, eikä sitä saa myydä kuin alkuperäispakkauksessa tai huoltotyön yhteydessä moottoriin täytettynä. Jäähdytinnesteen käsittelyssä on noudatettava puhtautta, koska vieraat aineet lyhentävät nesteen käyttöikää ja saattavat aiheuttaa vaahtoamista tai muita häiriöitä.
Terveisin
Tero
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

..

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Vihree ja sininen on ymmärtääkseni noita glygoli-pohjaisia ja niitä mielestäni voikin sekoittaa. Punainen on kai etanolipohjaista tms...ja sitä ei kai kannata sotkea noihin sinivihreisiin litkuihin....

.... Kaadan siis sinistä vihreän sekaan heti, kun painesäiliöön tulee taas tilaa (koskee ferraria) :) Ässään sitä tilaa pitää tehdä muilla keinoin.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, olikohan se kuitenkin tosiaan niin että punaista ja noita muite värejä ei saanut sekoittaa mutta sinistä ja vihreää sai...
Vastaa Viestiin