Voiko vihreetä ja sinistä sotkea hyvillä mielin? Ostin meinaan eilen Prismasta 15% alennuksella 3litraa Carlaken jäähdytysnestettä. Ajattelin kumpaankin menopeliin kaataa vähän raakaa sekaan ennen talvea.
Viime talvena kaadoin sinistä carlakea ässän vihreitten jäätyneiden nesteiden päälle, eikä ongelmia ole esiintynyt, mutta saako oikeesti niin tehdä. Yksi työkaveri väitti, että värejä ei saa sotkea. Värejä on käsittääkesni 3:a eriä ,eli punasta vihreetä ja sinistä. Vihree ja sininen on mielestäni ainakin glugoli-pohjaisia.....
Mauri H. kirjoitti:Ei saa sotkea, ominaisuuksissa on jotain eroja.
Voi jeepeli. Mistähän löytäisi sitten vihreetä nestettä. Jokapaikassa on tarjolla vaan sinistä tai punaista......
Ei viitsisi koko nestemäärää vaihtaa....tai ei kai sekään tyhmä temppu olisi. Onhan nuo vanhat jo vuosia vanhat.
No itse olen ainakin sekoittanut vihreetä ja sinistä keskenään, eikä ykskään mylly ole vielä leikannut kiinni.
Punaseen en ole koskenut, tulee varmaan kivan väristä kun sekoittaa kaikkia kolmea keskenään. Pikku kemisti, hih...
Suora lainaus Nesteen sivuilta (väri ei sinäällään ole merkitsevä tekijä.):
NESTE JÄÄHDYTINNESTE
BS 6580:1992
Neste Jäähdytinneste on monoetyleeniglykolipohjainen jäähdytysneste, jonka uudentyyppinen lisäaineistus ehkäisee korroosiota ja antaa samalla hyvän jäätymis- suojan moottorille ja koko jäähdytysjärjestelmälle.
Neste Jäähdytinneste on taloudellinen käytössä ja se sopii sekä bensiini- että diesel-moottoreihin tarjoten monia etuja käyttäjälle:
- korroosiosuoja myös ei rautametalleille
- jäätymissuoja
- kiehumissuoja
- sekoitettavuus muihin glykolipohjaisiin jäähdytysnesteisiin
- sopivuus eri tiivistemateriaaleille
- sopivuus myös kovalle vedelle
- taloudellisuus käytössä
Neste Jäähdytinneste suojaa moottoria ja jäähdytysjärjestelmää korroosiolta ja jäätymiseltä ympäri vuoden. Jäähdytinnestetiivisteen suositeltu seossuhde veden kanssa on 50 tilavuus-%, jolloin pakkaskesto on - 37 °C. Yli 70 tilavuus-% seosuh-teilla ei saavuteta teknisiä etuja. Jäähdytinnesteen säännöllinen vaihto varmistaa osaltaan koko jäähdytysjärjestelmän häiriöttömän toiminnan ja suosittelemme jäähdytinnesteen vaihtamista vuosittain.
Neste Jäähdytinneste ei sisällä ympäristön kannalta haitallisia nitriittejä, amiineita, silikaatteja, fosfaatteja tai boraatteja. Ominaisväri on vihreä.
Neste Jäähdytinneste sopii sekä bensiini- että dieselmoottoreihin ja suosittelemme sen vaihtamista vuosittain. Korroosionsuojausaineet ovat tehokkaita vain siinä tapauksessa, että niitä on riittävästi jäähdytysjärjestelmässä. Tämän vuoksi on tärkeätä, että järjestelmässä oleva neste sisältää ainakin 40 tilavuus-%:a Neste Jäähdytinnestettä. Yli 60%:a ei kuitenkaan kannata käyttää, koska tällä seostuk- sella saavutetaan jo suurin mahdollinen pakkassuojaus (n. -50°C).
Riittämätön pakkassuojaus voi aiheuttaa jäänmuodostumisen, joka edelleen voi johtaa moottorin tai jäähdytysjärjestelmän vaurioitumiseen. Osittain jäätynyt, hyhmäinen vesikin voi aiheuttaa moottorivaurion jäähdytysveden normaalin kierron estymisestä johtuen.
Huom! Jäähdytinneste on terveydelle vaarallinen kemikaali, eikä sitä saa myydä kuin alkuperäispakkauksessa tai huoltotyön yhteydessä moottoriin täytettynä. Jäähdytinnesteen käsittelyssä on noudatettava puhtautta, koska vieraat aineet lyhentävät nesteen käyttöikää ja saattavat aiheuttaa vaahtoamista tai muita häiriöitä.
Vihree ja sininen on ymmärtääkseni noita glygoli-pohjaisia ja niitä mielestäni voikin sekoittaa. Punainen on kai etanolipohjaista tms...ja sitä ei kai kannata sotkea noihin sinivihreisiin litkuihin....
.... Kaadan siis sinistä vihreän sekaan heti, kun painesäiliöön tulee taas tilaa (koskee ferraria) Ässään sitä tilaa pitää tehdä muilla keinoin.