Onko w124 300D ja 300Turbo dieselissä sama kone?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ropo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 13.07.2005 20:45
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Onko w124 300D ja 300Turbo dieselissä sama kone?

Viesti Kirjoittaja ropo »

Niin tuossa otsikossa kysymys jo näkyykin.
Jos on sama kone niin onko tuota turbo konetta jotenkin muunneltu turbo käyttöä varten?
Kun ajattelin, että olis ostanut tuollaisen 300D mersun ja sitten laittanut siihen 300D Turbon koneen tai sitten pelkästään turbon siihen alkuperäiseen koneeseen, jos kone on muuten samanlainen kuin tuossa turbossa.

Kun 300TurboD mersua ei ole kuin automaattivaihteisena ja haluaisin manuaalin.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Koneet on erilaiset. Joten jos kestävän haluat, niin vaihda turbokone. Jos haluat vähällä päästä, niin osta minulta 300 TDT pois, niin minä pääsen ostamaan tilalle sedanin, johon ruuvaan itse 300 turbodieselin nokalle. Sellainen kun tallin nurkassa jo on.
ropo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 13.07.2005 20:45
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja ropo »

Perttu K kirjoitti:Koneet on erilaiset. Joten jos kestävän haluat, niin vaihda turbokone. Jos haluat vähällä päästä, niin osta minulta 300 TDT pois, niin minä pääsen ostamaan tilalle sedanin, johon ruuvaan itse 300 turbodieselin nokalle. Sellainen kun tallin nurkassa jo on.
Taitaa olla sinunkin auto automaatti? Sedania itsekin etsiskelen.
Manuaali vaihteiseen 300D mersuun käy varmaan suoraan tuo 300 Turbon kone kun ottaa vaan kytkimen ja vauhtipyörän entisestä koneesta. Vai käykö?

Onko 250D Turbo 5pyttynen? Entä vapaasti hengittävänä?
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

250 D on viisipyttyinen turbolla tai ilman n. 125 hevosvoimaa turbon kanssa 2-venttilikoneessa. 4-venttilisessä 150 hv.
ropo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 13.07.2005 20:45
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja ropo »

kardaani kirjoitti:250 D on viisipyttyinen turbolla tai ilman n. 125 hevosvoimaa turbon kanssa 2-venttilikoneessa. 4-venttilisessä 150 hv.
Missä vuosimalleista on ollut 250D turbo mallia 4-venttiilisenä? Minkä verran niitä on tehty? Lieneekö miten paljon suomessa? Mistä tunnistaa 4-venttiilisen koneen?
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Oletko tietoinen, että W124:seen oli 93-95 saatavana E300 Diesel (4-venttiilinen)jossa on vapaastihengittävänä 136 hevosvoimaa ja 210 nm vääntöä. Jos siihen vielä voi pumppua säätää niin kyllä sen pitäisi myös ihan mukavasti kulkea. Tätä mallia ei saanut turbon kanssa W124:seen vaan vasta uudempaan ns. väyryseen(W210) Tehoa olisi 177 hv. Moottorin saa kyllä asennettua W124:seen kun eräät on sen asentaneet jopa W123:seen.
Ns. 250 D turboa 4-venttiilisenä on saanut ainakin C-mallin mersuihin.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

kardaani kirjoitti:Ns. 250 D turboa 4-venttiilisenä on saanut ainakin C-mallin mersuihin.
Mutta ei W124:ään.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kannattaa lukea tarkkaan tuo turbo palsta läpi, itse en noista mitään ymmärrä mutta jotain on jäänyt muistiin kun olen plärännyt noita topiceja tuhansia tunteja viimeisen 1,5 vuoden aikana.

Tuossa on yleistä listaa eri koneista/projekteista: Klick

Moottoreissa viimen numero kertoo sylinterien määrän tyyliin:
OM601 = 2 venttiilinen 4 sylinterinen
OM602 = 2 venttiilinen 5 sylinterinen
OM603 = 2 venttiilinen 6 sylinterinen
:
OM605 = 4 venttiilinen 5 sylinterinen

Tässä on 6 sylinterinen kapeakantinen eli OM603 moottori.
OM603

Tuossa taasen sama leveällä kannella, eli neljällä ventiilillä:
OM606

Vuosimalleista en sano mitään kun en niistä tiedä, mutta googlettamalla OM602/OM605 voisi löytyä tieto. [Esim tuolta
ropo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 13.07.2005 20:45
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja ropo »

Tuossa on myynnissä tuo 123 mersu "väyrysen" koneella http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=335361&
Olis varmaan aika mielenkiintoinen vehje.

Käykö 250D tai 250Dturbon manuaalivaihteisto 300D turbon koneen perään?
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

ropo kirjoitti:Käykö 250D tai 250Dturbon manuaalivaihteisto 300D turbon koneen perään?
Taitaa olla ihan sama, käykö vai ei...
Vähäkään enempi tehua(vääntöä) ottaa ulos, niin se manuaali&kytkin laukeaa.
Tehtaalla oli ihan syynsä laittaa automaatti 300Turbon perään.
Tosin hieman kovemmassa käytössä vakkaritomaattikin antaa periksi,
mutta sitä on mahdollista vahvistaa.
Aftermarket/custom manuaaleja/kytkimiä on toki olemassa, mutta...

Vauhti maksaa, kuinka kovaa haluat mennä? :wink:
ropo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 13.07.2005 20:45
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja ropo »

Rässi66 kirjoitti:
ropo kirjoitti:Käykö 250D tai 250Dturbon manuaalivaihteisto 300D turbon koneen perään?
Taitaa olla ihan sama, käykö vai ei...
Vähäkään enempi tehua(vääntöä) ottaa ulos, niin se manuaali&kytkin laukeaa.
Tehtaalla oli ihan syynsä laittaa automaatti 300Turbon perään.
Tosin hieman kovemmassa käytössä vakkaritomaattikin antaa periksi,
mutta sitä on mahdollista vahvistaa.
Aftermarket/custom manuaaleja/kytkimiä on toki olemassa, mutta...

Vauhti maksaa, kuinka kovaa haluat mennä? :wink:
Ihmetyttää vaan se miks ei 300D turboa ole tehty manuaalina.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

ropo kirjoitti:Ihmetyttää vaan se miks ei 300D turboa ole tehty manuaalina.
Saahan automaatista kätevämmin väännönkestävän, ja ei se nyt automaatti IMHO muuta kuin parantaa joka autoa. Sama politiikkahan MB:lla on muutenkin ollut, eihän isompikoneisia ässiäkään ole saanut kuin automaattilootalla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä manuaali on oikein kärsimystä mersussa, kun tuo voimansiirtolinja on voimakkaasti jousitettu noilla rättinivelillä. Automaatti sopii mersuun paljon paremmin.

Manuaalia ei tuohon 3-litraiseen turbopannuun saanut ettei konetta hajotettaisi väärinkäyttämisellä, ja ihan oikein.
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Mauri H. kirjoitti:Kyllä manuaali on oikein kärsimystä mersussa, kun tuo voimansiirtolinja on voimakkaasti jousitettu noilla rättinivelillä. Automaatti sopii mersuun paljon paremmin..
No tostakin voi kyllä olla montaa mieltä, mä ainakin tykkään, taitaa olla kyllä harvoja mikä ei nyi isoilla elementeillä kun on manuaali
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti: Manuaalia ei tuohon 3-litraiseen turbopannuun saanut ettei konetta hajotettaisi väärinkäyttämisellä, ja ihan oikein.
Kah, noinpäin ei tullut ajatus mieleenikään. Mietin vallan vaan sitä voimansiirron kestoa, mutta säästäähän se kyllä konettakin tomaatti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

OM605 ja OM606

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D JOS HALUAT KESTÄVÄN NIIN HANKI E250D 20v tai E300D 24v MOOTTORIT TULIVAT 07/93- ELI VIIMEISEEN "kasvojen kohotukseen" ...KYSYIT MISTÄ TUNNISTAA ...07/93 ETEEN PÄIN ETUVALOT, KONEPELTI SEKÄ SEDANISSA TAKALUUKKU JA TAKAVALOT MUUTTUIVAT. MYÖS KAIKKIIN MONI VENTTIILI KONEISIIN LAITETTIIN ILMANOTTO LOKASUOJAAN "turbonritilä". AINAKIN E250D 20v AUTOJA ON UUTENA MYYTY SUHTEELLISEN USEITAN TAKSI KÄYTTÖÖN (autoa myytiin taksiin tarjouksella). E300D 24v MALLIA EI JUURIKAAN MONTAA UUTENA MYYTY SUOMEEN ...VALTAOSA TAISI OLLI NIIN SANOTTUJA HAUTAUSTOIMISTON VERONKIERTO "kukka autoja". SAKSAN TUONTI ON LISÄNNYT MOLEMPIA MALLEJA RUNSAASTI! :)
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: OM605 ja OM606

Viesti Kirjoittaja felmit »

cojootti kirjoitti::D JOS HALUAT KESTÄVÄN NIIN HANKI E250D 20v tai E300D 24v MOOTTORIT TULIVAT 07/93- ELI VIIMEISEEN "kasvojen kohotukseen"
SAKSAN TUONTI ON LISÄNNYT MOLEMPIA MALLEJA RUNSAASTI! :)
Tuntupa mukavalta luettavalta!
Tosin itsellä Belgian tuonti
autodidakti
Vastaa Viestiin