Naputus ohjauspyörässä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Naputus ohjauspyörässä?

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

No niin. Aloittelija lähestyy ensimmäisellä kysymyksellä... Varmasti tulee lisää :D

Satunnaisesti ohjauspyörästä tuntee muutaman peräkkäisen terävän napautuksen. Tämän myös kuulee. Napsaus ei ole kovin voimakas.
Onko tyypillinen ilmiö ja onko oire tulevasta remontista vai mistä on kyse?
Mielestäni naputus on satunnaista, ainakaan vielä en ole huomannut mitään johdonmukaisuutta.

Auto on siis tuo E300TD 1994 (S124)
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mitenkäs ohjausakselin ristinivel? :roll: Onko välykset tarkistettu? :roll:
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

Eipä ole tullut välyksiä tutkittua. Tietenkin hieman epäilyttää kun naputusta esiintyy suoralla tiellä ajettaessa. :?
Aloittelen kuitenkin siitä ja palaan asiaan.
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Onko autossa airbäkki

Viesti Kirjoittaja karjis »

Ääni voisi tulla airbacista, jos autossa on sellainen ja muistelen, että kyseisissä vuosimalleissa on jo sellainen. Ja jos on niin kannattaa käyttää airbac huollossa, ettei laukea itsekseen tai kuuneluttaa jollakin asiantuntijalla.
Viimeksi muokannut karjis, Pe 19.08.2005 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Onko autossa airbäkki

Viesti Kirjoittaja karjis »

Ääni voisi tulla airbacista, jos autossa on sellainen ja muistelen, että kyseisissä vuosimalleissa on jo sellainen. Ja jos on niin kannattaa käyttää airbac huollossa, ettei laukea itsekseen tai kuuneluttaa jollakin asiantuntijalla.
SORRY kun tuli näin monta viestiä, kun verkko jumi juuri kuin olin lähettämässä ja tässä tulos :roll:
Viimeksi muokannut karjis, Pe 19.08.2005 11:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Onko autossa airbäkki

Viesti Kirjoittaja karjis »

Ääni voisi tulla airbacista, jos autossa on sellainen ja muistelen, että kyseisissä vuosimalleissa on jo sellainen. Ja jos on niin kannattaa käyttää airbac huollossa, ettei laukea itsekseen tai kuuneluttaa jollakin asiantuntijalla.
Viimeksi muokannut karjis, Pe 19.08.2005 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Autossani oli sama vika aikanaan ja se tuli ratin rungon kiinnitysruuveista airbagin alla. Eli on otettava airbag päältä pois ja kiristetttävä ne pienet ruuvit.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

Ääni ja tunne ratissa on ikäänkuin joku iskisi ohjausakseliin. Piruko siellä vasaroi pellin alla? :evil:
Voisiko airbag tai nuo ruuvit aiheuttaa tollaista.. hmm.. :?:
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Minulla kuului naksuntaa rattia käännettäessä.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Tarkasta myös kaikki ohjauksen nivelet, raidetangonpäät yms. Jos siellä on väljää, se tuntuu kyllä ratissa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

No nyt mahdollisesti paikallistettu ratin naksunta ja näyttääpi vahvasti siltä, että kyllä se sieltä ratin sisältä tulee. Eli kuten arvon herrat neuvoivat:
kttopar kirjoitti:Autossani oli sama vika aikanaan ja se tuli ratin rungon kiinnitysruuveista airbagin alla. Eli on otettava airbag päältä pois ja kiristetttävä ne pienet ruuvit.
karjis kirjoitti:Ääni voisi tulla airbacista, jos autossa on sellainen ja muistelen, että kyseisissä vuosimalleissa on jo sellainen. Ja jos on niin kannattaa käyttää airbac huollossa, ettei laukea itsekseen tai kuuneluttaa jollakin asiantuntijalla.
Eli tarkoitus olisi varovasti tutkailla noita ruuveja airbagin alta. Ohjeitakin olen löytänyt tuohon airbagin irroitukseen, mutta miten lähtee ratin 'keskikansi' irti? Rivakka nykäisy?
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Keskikansi lähtee irti ratin takaa puolissa olevien reikien läpi ruuvit irrottamalla.
Taisi olla kuusiokoloruuvit. Ruuvit on vain tunnusteltava reiän kautta ja se kysyy vähän hermoja.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Olikos tossa mallissa nopeusmittari vaijerilla. Voisi tulla siitä vaijeristä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois. Sen alla on vielä
3 kpl risti (ph2) ruuvia. Alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus
Siinäpä ne osat ratin takana
autodidakti
Vastaa Viestiin