Öljyjen kehittyminen
Öljyjen kehittyminen
Mahdollistaako auton valmistumisen (W124 300D vm 1991) jälkeen kehittyneet moottoriöljyt öljynvaihtovälin pidentämisen nykyisestä 10'000 km isommaksi. Mitä moottoriöljyä käytätte.
Mersumiehenkin pitää säästää, vai tuleeko tästä "markan säästöstä 10 markan kulu"?
Aihetta on varmaan käsitelty aikaisemminkin.
Mersumiehenkin pitää säästää, vai tuleeko tästä "markan säästöstä 10 markan kulu"?
Aihetta on varmaan käsitelty aikaisemminkin.
Itse en kyllä ihan 20tkm viitsisi ajaa... Olen vaihtovälinä pitänyt semmosta 15tkm. Nyt on noin 13tkm noilla öljyillä ajettu ja näyttää kieltämättä aika "tahmalta" öljyt. Nyt on hyvä kattoa kun öljyt otettiin pois ton jakopäähomman yhteydessä. Ja ihan Mobilin Rally Formulat siellä on, perusöljyt.
Onhan noita longlife -huoltoja nykyään, maksimissaan taitaa päästä samoilla öljyillä sinne 30tkm lähelle ennenkuin huoltoon tarvii mennä. (Mittaristossa huoltovälinäyttö lasketaan, riippuen kylmäkäynnistysten määrästä ja kaasujalasta yms.) Mutta sinä aikana on jo öljyä lisätty vähintään parikolme litraa, mikäli on uudesta volkkarista tai audista kyse
Onhan noita longlife -huoltoja nykyään, maksimissaan taitaa päästä samoilla öljyillä sinne 30tkm lähelle ennenkuin huoltoon tarvii mennä. (Mittaristossa huoltovälinäyttö lasketaan, riippuen kylmäkäynnistysten määrästä ja kaasujalasta yms.) Mutta sinä aikana on jo öljyä lisätty vähintään parikolme litraa, mikäli on uudesta volkkarista tai audista kyse

Passat Variant 1.9TDI 2001
Kannattaa katsoa jonkun uudemman mallin, jossa on sama moottorilohko, huolto-ohjelma ja laittaa samat suodattimet ja samalla luokituksella olevat öljyt, jolloin voi noudattaa kyseisen auton longlife huoltoväliä.
Toisaalta hinnan kannalta menee aivan samaan vaihtaako kalliimpaa 15 välein vai halvempaa 7,5 välein, kun työlle ei laske mitään hintaa.
Toisaalta hinnan kannalta menee aivan samaan vaihtaako kalliimpaa 15 välein vai halvempaa 7,5 välein, kun työlle ei laske mitään hintaa.
Jaa-a näinhän se on, mutta en itse olisi ollenkaan varma että vanhemmilla moottoreilla voidaan ajaa pitempiä vaihtovälejä, olisi öljy mikä tahansa siellä moottorissa, eihän se pelkästään öljystä ole kiinni, vaan myös siitä mitenkä moottori on suunniteltu, laakerit /välykset/you name it.M.K kirjoitti:Mun käsittääkseni osansa uusissa pidentyneissä vaihtoväleissä on öljynsuodatuksella. Eli ihan millä tahansa siivilällä ei longlife kilometrejä saavuteta.
Jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Niin ei se moottori siitä mihinkään ole kehittynyt, vaikka öljyt olisivatkin. Öljyyn joutuu palamisjätteitä, vettä, rikkiä, ym paskaa. Uudemmissa koneissa on siihenkin kiinnitetty huomiota, mm. männänrenkaat ovat erilaiset, niin etteivät öljyt sotkeentuisi niin pahasti. Vaikka sinne kaattaisi kuinka kallista öljyä, niin samalla tavalla siihen tulee epäpuhtauksia. Toki paremmat suodattimet auttavat asiaa ja ovathan öljyt eriluokkaa kuin silloin. En kuintenkaan lähtisi vaihtoväleja kovin paljon pidentämään. Varsinkin kun tulee huomattavasti kalliimmaksi ajaa kalliilla öljyillä vähän pidemmpiä vaihtovälejä, kuin suosituksen mukaisilla öljyillä suositeltuja vaihtovälejä. Kun vielä ottaa huomioon että pitkillä vaihtoväleillä öljyn seassa kiertää huomattavasti tarkoitettua enemmän vettä, nokea ym. likaa, niin ei minusta se ei ole enää kovin viisasta touhua.
Kestäähän ne yllättävän paljon. Kaveri ajoi 250D:llä melkein 100tkm, vaihtoi kahdesti öljyt. Sukulaismies osti aikanaan uuden audi 100:n. Saksalainen kun oli ei vaihtanut koskaan siihen öljyjä. Moottori kesti ajaa 80 tkm. Kyllä sitä harmitti, oli nimittäin juuri aikeissa vaihtaa w124: mersuun. Esimerkkejä löytyy. Moottorit näkyvät kestävän hyvinkin ajaa 50tkm samoilla öljyillä. Jos tuolle linjalle lähtee, niin ihan turha niitä on 20tkm välein vaihtaa, ajaa samlla 50tkm, säästää selvää rahaa.
Ei paljon kannata yli 10tkm sitä vaihtoväliä Suomen olosuhteissa venyttää. Vaikka öljy pysyiskin muuten hyvänä niin kondenssivettä (ja naftaakin) kerääntyy öljytilaan kylmään vuodenaikaan aikamoisia määriä. Eivät ainakaan paranna voiteluominaisuuksia.
Ja eikö ne voiteluainekustannukset ole kuitenkin aika pieni menoerä? Vaihtovälillä eli 10tkm matkalla kuluu polttoaineisiin jopa dslMB:llä sen verran paperirahaa, että lienee aika sama maksaako ne moottoriöljyt 35 vai 70 euroa.
Omaan tuontiautoon laitatin Saksassa ennen ajoon lähtöä Castrolin synteettiset, maksoivatkohan töineen+suodattimineen (Mahle) jotain alle 50E? Niillä kun oli päästy Kotosuomeen ja noin 5000 km rytkytelty niin tilalle Shell Helixit+uus filtteri. Nyt alkaa olla niilläkin takanapäin yli 6000 km. Täytyy varmaan ennen pakkasia taas vaihtaa.
Ja eikö ne voiteluainekustannukset ole kuitenkin aika pieni menoerä? Vaihtovälillä eli 10tkm matkalla kuluu polttoaineisiin jopa dslMB:llä sen verran paperirahaa, että lienee aika sama maksaako ne moottoriöljyt 35 vai 70 euroa.
Omaan tuontiautoon laitatin Saksassa ennen ajoon lähtöä Castrolin synteettiset, maksoivatkohan töineen+suodattimineen (Mahle) jotain alle 50E? Niillä kun oli päästy Kotosuomeen ja noin 5000 km rytkytelty niin tilalle Shell Helixit+uus filtteri. Nyt alkaa olla niilläkin takanapäin yli 6000 km. Täytyy varmaan ennen pakkasia taas vaihtaa.
Näin. Ja siihen vielä hellekesä ja parutat samoilla öljillä motaria 150 km/h taulussa niin tuota noin.....JuMu S kirjoitti:Ei paljon kannata yli 10tkm sitä vaihtoväliä Suomen olosuhteissa venyttää. Vaikka öljy pysyiskin muuten hyvänä niin kondenssivettä (ja naftaakin) kerääntyy öljytilaan kylmään vuodenaikaan aikamoisia määriä. Eivät ainakaan paranna voiteluominaisuuksia..
Ja kuten joku totesikin, kyllä niiden longlaif-öljyä käyttävien moottorien suunnittelussakin on tämä puoli otettu huomioon.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ainakin vanhemmissa autoissa tuntuu että hyvänkin öljyn ominaisuudet romahtavat jossain vaiheessa(paineet laskevat) Itsellä periaate että max 10tkm tai kuitenkin aina renkaan vaihdon yhteydessä jolloin talveksi on hyvät öljyt ja kesäksi saa tiivistyneen veden pois eli taas hyvät öljyt. Longlife autossamme öljy näyttää uudelta vielä 30tkm jälkeen, painemittaria ei ole mutta luotamme nykytekniikkaan
. Autokin toki vasta 35tkm ajettu joten yksi öljynvaihto vasta takana ja ei ole kuluttanut öljyä kovastikaan vaan litran purkki riittää reilusti lisäyksiiin 30tkm matkallle vaikka kyseessä on VW, sen puoli litraa joutui lisäämään ensimmäisten 3tkm aikana, sitten ei mitään.

300td -91, manuaali.
Vaikka nyt aletaan jo olla kaukana alkup. otsikosta/kysymyksestä niin kerronpa kuitenkin kokemuksiani.
Johdantoa:
Kohtapuoliin luonnollisesti liikenteestä poistuvalla Etuvetojapsiturbodieselillä on tullut tienpenkkoja noettua jo melkein 80tkm verran. Öljynä olen käyttänyt suuren öljynvalmistajan "ahdettuihin raskaasti kuormitettuihin dieselmoottoreihin" tarkoitettua 20L astioissa myytävää suht. laadukkaan oloista voiteluainetta. Suositellusta öljynvaihtovälistä (5000km) olen uskollisesti pitänyt kiinni, filsu on tullut vaihdettua joka toisen öljynvaihdon yhteydessä.
Havaintoja:
Kun on uudet öljyt koneessa, niin käyntiäänet vaimenee aika tavalla. Uutta öljyä ei juuri myöskään kulu. Kun sitten öljyillä alkaa olla ikää +3000km niin alkaa kummasti vajentua. Ennenkuin 5000km on tullut täyteen, on jo kerran joutunut litran verran vajetta paikkaamaan. Eli öljy siis menettää ominaisuuksiaan aika tavalla, kun vanhat öljyt laskee pois alkavat ne jo aika "vetistä" olemaan. Öp-mittaria ei autossa ole, valo sammuu tosin heti kun kone kunnolla pyörähtää.
Johtopäätös:
MB:iin vain laadukasta synteettistä voiteluainetta, vaihtoväli maksimissaan 10tkm.
Johdantoa:
Kohtapuoliin luonnollisesti liikenteestä poistuvalla Etuvetojapsiturbodieselillä on tullut tienpenkkoja noettua jo melkein 80tkm verran. Öljynä olen käyttänyt suuren öljynvalmistajan "ahdettuihin raskaasti kuormitettuihin dieselmoottoreihin" tarkoitettua 20L astioissa myytävää suht. laadukkaan oloista voiteluainetta. Suositellusta öljynvaihtovälistä (5000km) olen uskollisesti pitänyt kiinni, filsu on tullut vaihdettua joka toisen öljynvaihdon yhteydessä.
Havaintoja:
Kun on uudet öljyt koneessa, niin käyntiäänet vaimenee aika tavalla. Uutta öljyä ei juuri myöskään kulu. Kun sitten öljyillä alkaa olla ikää +3000km niin alkaa kummasti vajentua. Ennenkuin 5000km on tullut täyteen, on jo kerran joutunut litran verran vajetta paikkaamaan. Eli öljy siis menettää ominaisuuksiaan aika tavalla, kun vanhat öljyt laskee pois alkavat ne jo aika "vetistä" olemaan. Öp-mittaria ei autossa ole, valo sammuu tosin heti kun kone kunnolla pyörähtää.
Johtopäätös:
MB:iin vain laadukasta synteettistä voiteluainetta, vaihtoväli maksimissaan 10tkm.
- v.kauppinen
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ma 01.08.2005 16:38
- Paikkakunta: Suolahti
mobil öljyt koneeseen
Kyllä kun laittaa kunnon mobiilin täyssynteettiset öljyt niin ajaa 10-15tkm eikä tartte lisätä kun korkeintaan litran verran.Joka kerta kun suodattimen vielä vaihtaa.
Mersun mies nyt ja aina!!
Olis mielenkiintonen homma laittaa tuntimittari raksuttamaan autoon niinkuin on esim. työkoneissakin. Näkis vähän tarkemmin miten kauan oikeesti tulee samoja öljyjä pöyritetty.. 10 tkm. aikalailla eri juttu kaupungissa kun jatkuvasti maantiellä, eikö vaan? Vois itelle laittaakkin mittarin kuhan tässä saa taas koneen kasaan ja ajoon. 10 tkm. välein tässä tullu nuo mobilin täyssynt. öljyt vaihdettua.
Uudehkoissa v40 volvoissa näkee ainakin tunnit OBD:n kautta, miten lie mersun laita?
Ainakin tämmönen opus kuin, Uusi moottoritekniikka (A Graham Bell) väittää kulumisen olevan n. 30% vähäisempää kulumiselle alttiissa kohdissa, kuten sylintereissä ja männänrenkaissa verrattaessa synteettistä öljyä perinteiseen mineaaliöljyyn.
Uudehkoissa v40 volvoissa näkee ainakin tunnit OBD:n kautta, miten lie mersun laita?
Ainakin tämmönen opus kuin, Uusi moottoritekniikka (A Graham Bell) väittää kulumisen olevan n. 30% vähäisempää kulumiselle alttiissa kohdissa, kuten sylintereissä ja männänrenkaissa verrattaessa synteettistä öljyä perinteiseen mineaaliöljyyn.
1987 300TE...
Näin joskus
Vuosi oli 1976 ja istuttiin ammattikoulussa jossa Mobilin edusta piti oppituntia moottoriöljyistä. Heillä oli testiautona Saab 96, jonka öljyn laatua seurattiin säännöllisesti. Heidän mukaan 45000km jälkeen öljyt olivat vasta niin likaiset että kannatti vaihtaa. Synteessisiä öljyjä ei vielä tuolloin tunnettu.
Itse vaihdan 15000km välein.
Itse vaihdan 15000km välein.

W204 Farkku C 350 CDI 4matic Automaatti 2011
W204 Farkku C 220 CDI Automaatti 2008
W211 Farkku E 1.8 Kompressori Automaatti 2004
W202 Farkku 200 Automaatti 2000
W204 Farkku C 220 CDI Automaatti 2008
W211 Farkku E 1.8 Kompressori Automaatti 2004
W202 Farkku 200 Automaatti 2000
Työmaalla kans yksi kaveri kertoi et ei enää koskaan long-Life litkuja käytä. Joutui muun rempan yhteydessä purkamaan keulaa ja samalla tarkisti ö-pumpun. Oli ollu sellaisessa kunnossa että korkein aika putsata se. Hänellä 1.8T Passatti.hanta kirjoitti:Kaverin kolme vuotta vanhasta, 90 tkm ajetusta Audi 4 leikkasi kone kiinni. Huollettu säännöllisesti, öv 25 tkm välein. Öljypumpun siivilä tukossa eikä kone saanut öljyä. Että se siitä long-lifesta, mutta Mersun öljypumpussa ei kait ole siivilöitä..
Itte vaihdan 300TD:n Mobilin 5W-50:set öljyt 7.5t välein ja joka toisella kerralla suodin. Lisäksi käytän X1R lisäainetta ohjeen mukaan. Ex 200D:ssä p-aineen kulutus laski selvästi tällä aineella mutta tämä nykyinen taitaa syödä saman veran käytti X1R:ää tai ei vaikka luulisi isommassa motissa vaikuttavan enemmän. No empiirinen tutkimus jatkuu kun tuli ainetta kerran ostettua ex:n aikoina.
Eihän polttoaineen kulutuskaan laske vanhoissa autoissa sitä mukaan kun se uudessa mallissa tippuu.Aku P kirjoitti:Näin. Ja siihen vielä hellekesä ja parutat samoilla öljillä motaria 150 km/h taulussa niin tuota noin.....
Ja kuten joku totesikin, kyllä niiden longlaif-öljyä käyttävien moottorien suunnittelussakin on tämä puoli otettu huomioon.
Käyttö/ajotunnit näkyy suoraan ajotietokoneelta.Juke.P kirjoitti:Olis mielenkiintonen homma laittaa tuntimittari raksuttamaan autoon niinkuin on esim. työkoneissakin. Näkis vähän tarkemmin miten kauan oikeesti tulee samoja öljyjä pöyritetty.. 10 tkm. aikalailla eri juttu kaupungissa kun jatkuvasti maantiellä, eikö vaan? Vois itelle laittaakkin mittarin kuhan tässä saa taas koneen kasaan ja ajoon. 10 tkm. välein tässä tullu nuo mobilin täyssynt. öljyt vaihdettua.
Uudehkoissa v40 volvoissa näkee ainakin tunnit OBD:n kautta, miten lie mersun laita?
Ainakin tämmönen opus kuin, Uusi moottoritekniikka (A Graham Bell) väittää kulumisen olevan n. 30% vähäisempää kulumiselle alttiissa kohdissa, kuten sylintereissä ja männänrenkaissa verrattaessa synteettistä öljyä perinteiseen mineaaliöljyyn.
Ilmeisesti kyseessä oli 1.8T -kone. Noissa on ollut tyyppivikana juurikin tuo siivilän tukkeutuminen, ongelmaa on ollut varsinkin Jenkeissä.hanta kirjoitti:Kaverin kolme vuotta vanhasta, 90 tkm ajetusta Audi 4 leikkasi kone kiinni. Huollettu säännöllisesti, öv 25 tkm välein. Öljypumpun siivilä tukossa eikä kone saanut öljyä. Että se siitä long-lifesta, mutta Mersun öljypumpussa ei kait ole siivilöitä..
Aki P kirjoitti:Kyllä se öljyn vaihto on halvinta remonttia!
Nyt ajoin 7500km mobil 5w/50:llä ja ihan oli tarpeeksi nokea seassa. Nyt sisässä Castrol 10W/ 60, niillä mennään varmaan joku 10-12tkm vaikka olikin 45€/4L
Mistäs löytyi 10W/60 TWS 45 €/ltr , Kärkkäiseltä ?
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Kaasu Lada
Vuonna 1983 vaihdoin kaasu Ladaan moottoriöljyt joilla ajettu 100000km. Öljyt olivat kuin uudet. Kaasu ei ilmeisesti likaa öljyjä.
Moottorin öljykroppu oli vain hieman tiukalla kun koko öljypohja repesi kun 1m jatkovarrella väännettiin sitä kroppua auki.
Moottorin öljykroppu oli vain hieman tiukalla kun koko öljypohja repesi kun 1m jatkovarrella väännettiin sitä kroppua auki.
Re: Näin joskus
Mun mielestä toi öljyjen likaisuus on todella huono öljyjen "arvostelu"peruste. Koska öljyn yks ´oleellisimmista´ tehtävistä on sitoa likaa itseenä jotta moottori pysyisi puhtaana isoista karsta könteistä. Tosin vaatii myös sen että öjyjä vaihdellaan sopivin välein.Mörökölli kirjoitti:Vuosi oli 1976 ja istuttiin ammattikoulussa jossa Mobilin edusta piti oppituntia moottoriöljyistä. Heidän mukaan 45000km jälkeen öljyt olivat vasta niin likaiset että kannatti vaihtaa. Synteessisiä öljyjä ei vielä tuolloin tunnettu.
Itse vaihdan 15000km välein.
Monen oon kuuleen kehunnenn Castrollin öljyjä että juma kun on hyvää öljyä kun ei tummu olleskaan vaikka on 20tkm ajettu. Lika ei ole ehkä öljyssä mutta kenties kampiakselin vastapainoissa..

