Mikä purkaa akkua?
Mikä purkaa akkua?
Eli autona S202(C-sarjan farmari, 98-00)bensa ja joku kumma purkaa akkua. Autoa on jo käyetty kerran huollossa(Alppilan autohuolto), mutta he eivät löytäneet autosta mitään vikaa. Sanoivat että akku ei ota kunnolla latausta vastaan(näytti kokoajan että akku ladattava) ja että se kannattaa uusia. Sen verran saivat aikaiseksi että olivat sitten tyhjentäneet alijännitteen aiheuttamat vikakoodit.
Hieman mitä on tehty ja todettu:
- Purkaa akkua akkumestarin mukaan liikaa. Huollossa sanoivat että ei pura liikaa, mutta uskon kyllä tähän akkuhuollon kaveriin huomattavasti enemmän.
- Akku uusittu ja sama ongelma jatkuu vieläkin.
- Virtaa riittää n.2-3vko:a max. kunnes alkaa temppuilemaan.
- Kun virta vähissä niin startti kolahtaa, mutta ei pyörähdä kunnolla. Avain takaisin nollille ja lähtee ihan normaalisti käyntiin. Kaikki mittarivalot, jne. toimivat normaalisti eikä mitään valotusvaloja pala.
- Kun virta on vähissä ja akkulaturi kiinni niin mittari näyttää kutosta. Akku on 92Ah.
- Laturi kuulema toimii normaalisti ja lataa akkua.Olikos se jännite nyt 13.8?
- Sisävalot ja kaikki muu virtaa vievä sammutettuna purkaa siltikin liikaa. Kaikki ovet, luukut, radio, jne. katsottu ettei vaikuta asiaan.
- Autossa on jälkeenpäin laitettu handsfree(mersun oma) jota joku ehdoitti. Ehdottaja tosin ei tunnu tietävän autoista yhtään mitään muutenkaan.
Alkaa palamaan hermot asian suhteen joten mihin kannattaa viedä tutkittavaksi? Joku paikka joka tietää oikeasti noista sähköhommista ja pk-seudulta mielellään. Veholle veisin itse mutta mihin niistä, Pitäjänmäkeä on aina kehuttu joissakin asioissa, mutta osaavatko sähköhommat? Jos kerran Alppilan autohuoltokaan ei saa korjattua niin sekin ihmetyttää. Tai eivät siis edes löydä mitään vikaa vaan muka akku oli viallinen. Sekin oli alle vuoden vanha, mutta uskottiin heidän puheita vaikka akkuherra kertoi sen olevan ihan kunnossa. Näin saatiin ainakin varmasti se akku pois vikalistalta.
HELP!
Hieman mitä on tehty ja todettu:
- Purkaa akkua akkumestarin mukaan liikaa. Huollossa sanoivat että ei pura liikaa, mutta uskon kyllä tähän akkuhuollon kaveriin huomattavasti enemmän.
- Akku uusittu ja sama ongelma jatkuu vieläkin.
- Virtaa riittää n.2-3vko:a max. kunnes alkaa temppuilemaan.
- Kun virta vähissä niin startti kolahtaa, mutta ei pyörähdä kunnolla. Avain takaisin nollille ja lähtee ihan normaalisti käyntiin. Kaikki mittarivalot, jne. toimivat normaalisti eikä mitään valotusvaloja pala.
- Kun virta on vähissä ja akkulaturi kiinni niin mittari näyttää kutosta. Akku on 92Ah.
- Laturi kuulema toimii normaalisti ja lataa akkua.Olikos se jännite nyt 13.8?
- Sisävalot ja kaikki muu virtaa vievä sammutettuna purkaa siltikin liikaa. Kaikki ovet, luukut, radio, jne. katsottu ettei vaikuta asiaan.
- Autossa on jälkeenpäin laitettu handsfree(mersun oma) jota joku ehdoitti. Ehdottaja tosin ei tunnu tietävän autoista yhtään mitään muutenkaan.
Alkaa palamaan hermot asian suhteen joten mihin kannattaa viedä tutkittavaksi? Joku paikka joka tietää oikeasti noista sähköhommista ja pk-seudulta mielellään. Veholle veisin itse mutta mihin niistä, Pitäjänmäkeä on aina kehuttu joissakin asioissa, mutta osaavatko sähköhommat? Jos kerran Alppilan autohuoltokaan ei saa korjattua niin sekin ihmetyttää. Tai eivät siis edes löydä mitään vikaa vaan muka akku oli viallinen. Sekin oli alle vuoden vanha, mutta uskottiin heidän puheita vaikka akkuherra kertoi sen olevan ihan kunnossa. Näin saatiin ainakin varmasti se akku pois vikalistalta.
HELP!
Heippa!
Lähtisin itse ainakin siitä kun auto seisoo ovet kiinni jne...
eli sisävalot pois konepelti auki vaikkapa +-kaapeli irti ja
yleismittari A-alueella varustettuna kytkisin kaapeli kengän ja
akun +-navan väliin jos näyttö liikkuu 0-50mA kaikki "ok"
mutta jos näytössä liikkuu suurempia lukemia jokin laite kuluttaa sähköä sen jälkeen olis seuraava paikka mistä vois
pois sulkea irroittamalla sulakkeita virtapiiri kerrallaan.
Lähtisin itse ainakin siitä kun auto seisoo ovet kiinni jne...
eli sisävalot pois konepelti auki vaikkapa +-kaapeli irti ja
yleismittari A-alueella varustettuna kytkisin kaapeli kengän ja
akun +-navan väliin jos näyttö liikkuu 0-50mA kaikki "ok"
mutta jos näytössä liikkuu suurempia lukemia jokin laite kuluttaa sähköä sen jälkeen olis seuraava paikka mistä vois
pois sulkea irroittamalla sulakkeita virtapiiri kerrallaan.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Siksi aloitin kytkemällä mittarin akun navan ja kaapelin
väliin että näkee kokonais kulutuksen, jonka jälkeen
alkaa pudottaa eri virtapiirejä pois koska kulutusta voi
olla eri virtapiireissä joiden summalla päästään koko
naiskulutukseen.
väliin että näkee kokonais kulutuksen, jonka jälkeen
alkaa pudottaa eri virtapiirejä pois koska kulutusta voi
olla eri virtapiireissä joiden summalla päästään koko
naiskulutukseen.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Akkuhuollossa näytti mittari 180mA ja Alppilan autohuollossa 230mA akun ollessa ihan normaalisti kiinni. Tuo 230mA on minusta jo aika hurja luku ja he sanoivat että ihan normaalia on.
Harmi kun en omista yleismittaria... KIITOKSET neuvoista! Eihän niistä sulakkeiden irroittamisista tule vain mitään uusia vikakoodeja??? Tossahan se akku on siellä takakontissa ja konehuoneessa vain apuvirtaa varten erikseen plus ja miinusnavat.
Harmi kun en omista yleismittaria... KIITOKSET neuvoista! Eihän niistä sulakkeiden irroittamisista tule vain mitään uusia vikakoodeja??? Tossahan se akku on siellä takakontissa ja konehuoneessa vain apuvirtaa varten erikseen plus ja miinusnavat.
Sorry, en ole omistanut ko. korimallia. Mutta nuo luvut on aika
korkeita esim: autonkello kuluttaa jonkun määrään riippuen onko lcd vai mekaaninen jos sen sulakkeen ottaa irti paljonko
putoaa virtamäärä? Jos on sähköantenni sen moottori voi olla
jumissa mutta pitää varmasti ääntä???
korkeita esim: autonkello kuluttaa jonkun määrään riippuen onko lcd vai mekaaninen jos sen sulakkeen ottaa irti paljonko
putoaa virtamäärä? Jos on sähköantenni sen moottori voi olla
jumissa mutta pitää varmasti ääntä???
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
JyggeMB kirjoitti:
Siksi aloitin kytkemällä mittarin akun navan ja kaapelin
väliin että näkee kokonais kulutuksen, jonka jälkeen
alkaa pudottaa eri virtapiirejä pois koska kulutusta voi
olla eri virtapiireissä joiden summalla päästään koko
naiskulutukseen.
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit. Ihan oikein meni.
Siksi aloitin kytkemällä mittarin akun navan ja kaapelin
väliin että näkee kokonais kulutuksen, jonka jälkeen
alkaa pudottaa eri virtapiirejä pois koska kulutusta voi
olla eri virtapiireissä joiden summalla päästään koko
naiskulutukseen.
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit. Ihan oikein meni.

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Nykypäivän autoradiot ja hälytyslaitteetkin "syövät sähköä" yllättävän paljon, joten jonkinlainen peruskulutus olisi tietysti hyvä tietää.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Tällä tavalla haravoimalla löydettiin vika.JyggeMB kirjoitti:Heippa!
Lähtisin itse ainakin siitä kun auto seisoo ovet kiinni jne...
eli sisävalot pois konepelti auki vaikkapa +-kaapeli irti ja
yleismittari A-alueella varustettuna kytkisin kaapeli kengän ja
akun +-navan väliin jos näyttö liikkuu 0-50mA kaikki "ok"
mutta jos näytössä liikkuu suurempia lukemia jokin laite kuluttaa sähköä sen jälkeen olis seuraava paikka mistä vois
pois sulkea irroittamalla sulakkeita virtapiiri kerrallaan.
Silloin sulakkeista se osoitti polttoainepumpun suuntaan ja kun polttoainepumpun rele napattiin irti, loppui ylimääräinen virrankulutus.
Uusi rele kehiin ja sama vika jatkui. Tarkempi tutkimus osoitti, että jostain merkillisestä syystä oli heräte virran ja jatkuvan virran johdot releellä väärinpäin. (Volvo)
Ja vikaa oli moni mies etsinyt

autodidakti
Kannattaa hakea sellanen halpismittari biltemasta, ei maksa mitään kun vertaa siihen mitä maksat niille huoltojen "asiantuntijoille".Sami.A kirjoitti:Akkuhuollossa näytti mittari 180mA ja Alppilan autohuollossa 230mA akun ollessa ihan normaalisti kiinni. Tuo 230mA on minusta jo aika hurja luku ja he sanoivat että ihan normaalia on.
230 mA virta kuluttaa kymmenesosan akun kapasiteetista noin 40 tunnissa, joten tuollainen vuotovirta ei pitäisi olla mikään ongelma. Seisotat autoa 40 tuntia ja laitat käyntiin, jolloin kestää noin 10 minuuttia ja akku on jälleen latautunut täyteen iskuunsa. Näin päätellen en usko "vian" johtuvan tuosta 230 mA vuotovirrasta.
Latausjännite 13.8 V kuulostaa pieneltä, mikäli tarkoitit ettei se siitä suuremmaksi nouse missään tilanteessa, pitkän ajorupeamankaan jälkeen ja kierroksia antaessa. Eikö se herättänyt huollossa mitään keskustelua ?
En kuitenkaan sano sitä, etteikö kannata selvittää mihin tuo 230 mA kuluu niin ei sekään sitten aiheuta unettomia öitä. Sulakkeita ja liitoksia availemalla se suurin kuluttaja pitäisi löytyä siltä kohtuu helposti. Kunnolliset kytkikset autosta helpottavat elämää tuossa kohden.
Virrat päällä kulutukset ovat kautta aikojen olleet suuria, onhan siellä katkojalla varustetuissa romuissakin jatkuva virta, joka kulkee puolan läpi. Niistä ei kannata huolestua, tärkeämpää on tsekata, että laturi jaksaa nostaa latausjännitteen riittävän suureksi myös kuormituksen (ajovalot yms.) ollessa päällä. Akku ei saa purkautua vaikka kaikki sähkölaitteet on käytössä, 90 A kapasiteetilla pystyy kyllä tyydyttämään auton sähkölaitteiden kulutuksen ja jää vielä paljon kapasiteettia lataamiseen.
...eli biltemaan mars ja tutkimaan sitä latausjännitettä, joku forumilainen voisi samaisella autolla tsekata paljonko latausjännite on, mielestäni sen tulisi olla luokkaa 14,2 ... 14,5 V mutten tiedä tuon auton speksejä asian suhteen.
normaali latausjännitte
Niin normaali latausjännite tulisi olla 13.5-14.5V. Jos liian suuri rupee polttamaan mm. polttimoita, releitten koskettimia jne.
Tuota, tuota.. Autohan on aivan normaalisti ajossa tuon kaiken ajan jonka akku kestää, eikö? Jos purkaa liikaa, niin sittenhän se aina näkyisi seisotuksen jälkeen.
Jos seisoo yön yli ja akku purkautuu, niin kyllä se latautuu myös täyteen. Tottakai riippuu hyvin paljon ajosta, eli jos ajetaan vain Ärrälle tekemään lottoa, niin aivan varmasti alkaa temppuilla. Jos ajetaan pidempiäkin matkoja tuolla ajalla, niin ei se sitten loppumaan pääse. Etenkin jos ajot ovat päivittäisiä.
Jos ajot ovat lyhyempiä, niin kokeileppa ajella enemmän, siis ihan tutkimusmielessä. Auto tykkää siintä ja silloin vika on ainakin helpompi hakea .
Vikoja voi olla monia ja helpoin on tosiaan viedä suoraan jonnekkin sähköliikkeeseen, ei siis veholle, jossa tuijotetaan vain vikatesteriä..
Pääkaupungissa luulisi liikkeitä olevan, mutta suositella ei osaa ketään. Täällä maalla olisi ollut kyllä suositella
Jos seisoo yön yli ja akku purkautuu, niin kyllä se latautuu myös täyteen. Tottakai riippuu hyvin paljon ajosta, eli jos ajetaan vain Ärrälle tekemään lottoa, niin aivan varmasti alkaa temppuilla. Jos ajetaan pidempiäkin matkoja tuolla ajalla, niin ei se sitten loppumaan pääse. Etenkin jos ajot ovat päivittäisiä.
Jos ajot ovat lyhyempiä, niin kokeileppa ajella enemmän, siis ihan tutkimusmielessä. Auto tykkää siintä ja silloin vika on ainakin helpompi hakea .
Vikoja voi olla monia ja helpoin on tosiaan viedä suoraan jonnekkin sähköliikkeeseen, ei siis veholle, jossa tuijotetaan vain vikatesteriä..
Pääkaupungissa luulisi liikkeitä olevan, mutta suositella ei osaa ketään. Täällä maalla olisi ollut kyllä suositella

W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Voisi vaikka epäillä itse laturia. Lataus jännite heikko ja auton seisoessa purkaa akun.mjo33400 kirjoitti:Yksi sulake kerralla pois ja virtamittari väliin niin aika äkkiä löytyy se kohde joka kuluttaa akkua.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Moisen homman kanssa oli ilveilyä joku aika sitten. Pirssi on eri, mutta tuskin ratkaisevasti. 14.2V on minimissään riittävä latausjännite, jos kiesissä on "parkkivirtaa" syöviä laitteita. Hälyt tietty, mutta jo pelkkä radion asemamuistin ylläpito haukkaa pikkuisen.
No oma virransyönti liittyi jumissa olevaan releeseen. Kokeile pahuuttaan, onko mikään releistä lämmin auton seistyä pidempään (siis väh. 15 min.
). Juntturassa olevat rele haukkaa virtaa melko lailla, jo pelkkään lämmöntuotantoon.
No oma virransyönti liittyi jumissa olevaan releeseen. Kokeile pahuuttaan, onko mikään releistä lämmin auton seistyä pidempään (siis väh. 15 min.

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Soininen kirjoitti:
Voisi vaikka epäillä itse laturia. Lataus jännite heikko ja auton seisoessa purkaa akun.
Tuo pitänee paikkansa, jos laturivika ( esim. diodi ). Jos auton käyttölaitteet kuluttaa enemmän kuin laturi lataa on lopputulos juuri kysymyksen aloittajan mukainen.
PS. Laturi tarkempaan syyniin. Diodit palaa myös oikosulkuun.
Voisi vaikka epäillä itse laturia. Lataus jännite heikko ja auton seisoessa purkaa akun.
Tuo pitänee paikkansa, jos laturivika ( esim. diodi ). Jos auton käyttölaitteet kuluttaa enemmän kuin laturi lataa on lopputulos juuri kysymyksen aloittajan mukainen.
PS. Laturi tarkempaan syyniin. Diodit palaa myös oikosulkuun.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mittarin ostoon! Laita sit se kiinni akkuun, käytä esim pitkiä päällä muutama sekunti ja tarkasta akun jännite. 12,3 puolivaraus. 12.6 täysi. Käyntiin tyhjäkäynnille ja anna käydä pari minsaa. Mitä näyttää ilman kuormaa? Entä
valot päällä ja vielä voisit lisätä lämmityslaitteen täysille. Ota lukemat ylös sekä tyhjäkäynnillä että esim 2500 rpm. Muistiko korjaamossa kokeilla vuotovirran
myös ovet kiinni ja lukossa. Entä oliko hälyttimet päällä?
Kauppaan mars.....
valot päällä ja vielä voisit lisätä lämmityslaitteen täysille. Ota lukemat ylös sekä tyhjäkäynnillä että esim 2500 rpm. Muistiko korjaamossa kokeilla vuotovirran
myös ovet kiinni ja lukossa. Entä oliko hälyttimet päällä?
Kauppaan mars.....
Siis Alppilan autohuolto teki parhaansa(vakuutti että autossa ei ole mitään vikaa) ja tässä tuloksia niistä sieltä saamistani lapuista:
Akkutesti:
- Jännite 12.31V.
- Käynnistysteho 96%.
- Akku hyvä, varattava.
Generaattoritesti:
- Vaihtojännitteen pituus oikea.
- Säätöjännite 13.80V, hyvä.
Noiden jälkeen siis akku on uusittu ja siinä ei siis ole varmasti enää vikaa. Tässä hieman lisättävää...
Auto on joka päiväisessä käytössä ja sillä ajetaan vähintään 20km suuntaansa 2krt päivässä. Olen itse myös huomannut että jos virran vähyyttä ilmenee, ei akku mielestäni lataudu kunnolla vaikka ajaa esim.n.150km. Sen jlk. akku alkaa taas oireilla jos käyttää jotain sähkölaitetta niin että auto ei ole käynnissä. Laturi kävi itsellänikin mielessä, mutta Alppilan autohuollossa sanoivat että laturi on kunnossa. Olen jo maksanut siitä huollosta ihan tarpeeksi + uusi akku. Yli 160€ mennyt rahaa ja vikaa on edelleen. Nyt jos vaihdatan laturin ja vika ei poistu niin taas palaa rahaa "kokeiluun". Lisäksi tämä laturin vaihto ei vaikuta kuitenkaan siihen että auto syö sitä virtaa kuitenkin kun sillä ei ajeta. En ole käyttänyt sisävaloja ollenkaan. Autossa kuitenkin toimii kaikki sähkölelut normaalisti sen ollessa käynnissä. Valot palavat kirkkaasti, jne.
Täytyy nyt ostaa se yleismittari ja opetella käyttämään sitä
. Toivoin vain sitä että jos joku tietäisi hyvän ja luetettavan sähköpajan täältä pk-seudulta niin veisin sinne. Odotin että Alppilan autohuolto olisi ollut sellainen, mutta erehdyin...
Kiitokset vastauksista!
Akkutesti:
- Jännite 12.31V.
- Käynnistysteho 96%.
- Akku hyvä, varattava.
Generaattoritesti:
- Vaihtojännitteen pituus oikea.
- Säätöjännite 13.80V, hyvä.
Noiden jälkeen siis akku on uusittu ja siinä ei siis ole varmasti enää vikaa. Tässä hieman lisättävää...
Auto on joka päiväisessä käytössä ja sillä ajetaan vähintään 20km suuntaansa 2krt päivässä. Olen itse myös huomannut että jos virran vähyyttä ilmenee, ei akku mielestäni lataudu kunnolla vaikka ajaa esim.n.150km. Sen jlk. akku alkaa taas oireilla jos käyttää jotain sähkölaitetta niin että auto ei ole käynnissä. Laturi kävi itsellänikin mielessä, mutta Alppilan autohuollossa sanoivat että laturi on kunnossa. Olen jo maksanut siitä huollosta ihan tarpeeksi + uusi akku. Yli 160€ mennyt rahaa ja vikaa on edelleen. Nyt jos vaihdatan laturin ja vika ei poistu niin taas palaa rahaa "kokeiluun". Lisäksi tämä laturin vaihto ei vaikuta kuitenkaan siihen että auto syö sitä virtaa kuitenkin kun sillä ei ajeta. En ole käyttänyt sisävaloja ollenkaan. Autossa kuitenkin toimii kaikki sähkölelut normaalisti sen ollessa käynnissä. Valot palavat kirkkaasti, jne.
Täytyy nyt ostaa se yleismittari ja opetella käyttämään sitä

Kiitokset vastauksista!
Hommaat sen mittarin niin säästät selvää rahaa.
Vaikuttaa siltä, että vika ei ollut ns. päällä kun autoa tutkittiin. Vedät piuhat (sulakkeen läpi) akulta ohjaamoon ja alat tarkkailemaan akun napajännitettä, jossain kohtaat teet havainnon, ettei laturi lataa aina kunnolla, ...luulen ma.
Miten huolto edes saattaisi havaita vian jos/kun se esiintyy satunnaisesti.
Vaikuttaa siltä, että vika ei ollut ns. päällä kun autoa tutkittiin. Vedät piuhat (sulakkeen läpi) akulta ohjaamoon ja alat tarkkailemaan akun napajännitettä, jossain kohtaat teet havainnon, ettei laturi lataa aina kunnolla, ...luulen ma.
Miten huolto edes saattaisi havaita vian jos/kun se esiintyy satunnaisesti.
Maksaa 10€ semmone perusmittari Tarjoustalossa... Ostin ite semmosen ja hyvin pelaa...



MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
13,8 voltin säätöjännite on normaalista poikkeava
ajovalot ja puhallin päälle pitää mennä kierroksilla yli 14v
ilman kuormaa säätö jännite 14,2--14,5v
jos on osa tasasuuntaajasta tuhoutunut niin jaksaa nostaa jännitteen ylös ilman kuormaa mutta ei enää valojen ja puhaltimen kanssa
myös jännitteen säätimessä voi olla vikaa se kun syötää kahden laista virta määrää eli pienellä kuormalla pieni mangetointi virta ja jos jännite ei nouse riittävästi niin säädin käyttää toista(vahvempaa)piiriä jännitteen nostoon ja jos tämä vahvempi piiri on säätimestä rikki niin lataus teho ei kuormalla riitä
jos se pienempi piiri on rikki niin akku menee melko tyhjäksi ennen kun taas alkaa lataus eli joskus on virtaa toisinaan taas ei
voi olla vähän sekavaa mutta
ajovalot ja puhallin päälle pitää mennä kierroksilla yli 14v
ilman kuormaa säätö jännite 14,2--14,5v
jos on osa tasasuuntaajasta tuhoutunut niin jaksaa nostaa jännitteen ylös ilman kuormaa mutta ei enää valojen ja puhaltimen kanssa
myös jännitteen säätimessä voi olla vikaa se kun syötää kahden laista virta määrää eli pienellä kuormalla pieni mangetointi virta ja jos jännite ei nouse riittävästi niin säädin käyttää toista(vahvempaa)piiriä jännitteen nostoon ja jos tämä vahvempi piiri on säätimestä rikki niin lataus teho ei kuormalla riitä
jos se pienempi piiri on rikki niin akku menee melko tyhjäksi ennen kun taas alkaa lataus eli joskus on virtaa toisinaan taas ei
voi olla vähän sekavaa mutta

- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Minulla oli ongelmia sähköjen kanssa keväämmällä; ajan kanssa akusta tahtoi loppua virta ja laturin merkkivalo paloi himmeästä vaikka mittauksen mukaan latausjännitettä piti olla riittävästi. Vaikka autolla olisi päivittäin ajanut niin ennenpitkää tuli päivä jolloin ei jaksanut startata. Akkua, lataussäädintä, laturia ja jopa johdotuksia epäiltiin ja laturia ja akkua käytettiin testipenkissäkin ja laturin sanottiin olevan kunnossa. Kokeilin myös uudella lataussäätimellä ja rinnakkaisjohdotuksellakin, mutta vikaa ei meinannut löytyä. Lopulta vaihdoin laturin (samalla vaivalla myös tehokkaamman) kun jollain lukuisista mittauskerroista latausjännite ei ollutkaan kuin reilu 13V ja oli jäänyt epäilyksen siemen ettei laturi aina lataisikaan. Ongelmat loppuivat siihen eli vikaa oli ilmeisesti laturin käämityksessä tai diodeissa, ankkuri oli mittauksen mukaan kunnossa.
Mainittakoon, että auto on hiukkasen
vanhempi kuin kyseessä oleva, mutta kaipa siinäkin on vielä sentään normaalia tekniikkaa käyttävä laturi. Toinen juttu lienee se, että uudempaan ei kannattane pelkästään testausmielessä laturia vaihtaa kun hintaluokkakin on "tuoreempi". Mutta laturiin kiinnittäisin huomiota ja siihen onko ongelma liian suuri purkausvirta vai liian vähäinen lataus jolloin akku ei lataudu tarpeeksi ja kuluu ajankanssa tyhjäksi. Muistaakseni Cobran hälytin yksistään vie 180mA, eli tuo 230mA ei kuulosta paljolta.
Mainittakoon, että auto on hiukkasen

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Yli 14V pitää löytyä laturilta suoraan mitattuna (mielellään kylmänä 14,6V). Diaknoosi: Diodi vika ja laturi vaihtoon.Sami.A kirjoitti:Siis Alppilan autohuolto teki parhaansa(vakuutti että autossa ei ole mitään vikaa) ja tässä tuloksia niistä sieltä saamistani lapuista:
Akkutesti:
- Jännite 12.31V.
- Käynnistysteho 96%.
- Akku hyvä, varattava.
Generaattoritesti:
- Vaihtojännitteen pituus oikea.
- Säätöjännite 13.80V, hyvä.
!
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Nyt on vika selvitetty! Eli virtaa kuluttivat radio ja puhelinsarja. Radiona beckerin trafficstar ja puhelinsarjana joku motorolan(oli autossa kun sen ostin). Puhelin sarja on nyt poistettu koska se oli minullekkin ihan turha.
Nyt akku purkaantuu enää n.52mA joka johtuu siitä radiosta. Ei pitäis vaikuttaa kuulema mitenkään erikoisesti. Putosihan tuo akun purkaminen lähes nelinkertaisesti. Vian korjasi VEHOn sähkömies ...tosin omalla ajallaan. Näin säästyi perkeleesti rahaa kuten joku muukin voi ymmärtää.
Mitä me tästä opimme? Ei tarvinut vaihtaa laturia, eikä olisi akkuakaan, jne... Sähköviat on perseestä, mutta onneksi maailmasta löytyy vielä näitä "neroja" jotka osaavat/viitsivät ratkoa toisten pulmat omalla vapaa-ajallaan.
SUURET kiitokset avuliaista ja neuvoista sekä kommenteista. Kuten heti ensimmäisessä viestissä kirjoitin... joskus näköjään autoista tietämätön voi arvata vian vain katsomalla autoa.
Nyt akku purkaantuu enää n.52mA joka johtuu siitä radiosta. Ei pitäis vaikuttaa kuulema mitenkään erikoisesti. Putosihan tuo akun purkaminen lähes nelinkertaisesti. Vian korjasi VEHOn sähkömies ...tosin omalla ajallaan. Näin säästyi perkeleesti rahaa kuten joku muukin voi ymmärtää.
Mitä me tästä opimme? Ei tarvinut vaihtaa laturia, eikä olisi akkuakaan, jne... Sähköviat on perseestä, mutta onneksi maailmasta löytyy vielä näitä "neroja" jotka osaavat/viitsivät ratkoa toisten pulmat omalla vapaa-ajallaan.
SUURET kiitokset avuliaista ja neuvoista sekä kommenteista. Kuten heti ensimmäisessä viestissä kirjoitin... joskus näköjään autoista tietämätön voi arvata vian vain katsomalla autoa.
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
No , yleismittarilla toi homma olisi itsekin selvinnyt . Mittari sarjaan akun kanssa ja sulakkeita repimään irti .Sami.A kirjoitti:Nyt on vika selvitetty! Eli virtaa kuluttivat radio ja puhelinsarja. Radiona beckerin trafficstar ja puhelinsarjana joku motorolan(oli autossa kun sen ostin). Puhelin sarja on nyt poistettu koska se oli minullekkin ihan turha.
Nyt akku purkaantuu enää n.52mA joka johtuu siitä radiosta. Ei pitäis vaikuttaa kuulema mitenkään erikoisesti. Putosihan tuo akun purkaminen lähes nelinkertaisesti. Vian korjasi VEHOn sähkömies ...tosin omalla ajallaan. Näin säästyi perkeleesti rahaa kuten joku muukin voi ymmärtää.
Mitä me tästä opimme? Ei tarvinut vaihtaa laturia, eikä olisi akkuakaan, jne... Sähköviat on perseestä, mutta onneksi maailmasta löytyy vielä näitä "neroja" jotka osaavat/viitsivät ratkoa toisten pulmat omalla vapaa-ajallaan.
SUURET kiitokset avuliaista ja neuvoista sekä kommenteista. Kuten heti ensimmäisessä viestissä kirjoitin... joskus näköjään autoista tietämätön voi arvata vian vain katsomalla autoa.
C-sarjalaisessa tarvii melkein apurin , koskapa toi akku sijaitsee takakontissa ..
Fiksu tapa on unohtaa hudlaarin kansi auki yöksi . Syö mukavasti huonon akun yön aikana .
