M117 Moottorin pesu polttoöljyllä.
M117 Moottorin pesu polttoöljyllä.
Tässä viimeaikoina harrastukset on jakautuneet kahden eri projektin tekemiseen samanaikaisesti, eli tuo oma W116 ja toverilla olevan W107+M117 yhdistelmän nokka-akselivaurion rakenteluun.
Nyt pikkuisen M117 moottorista oppineena tulin ajatelleeksi tuota karstan irroitusta liottamalla öljytiloista. Ko. motti taitaa olla loppujen lopuksi aika herkkä ensinnäkin tekemään karstaa ja myöskin herkkä suuttumaan moisesta moskasta, joten jonkinlainen sisäpesu koneelle varmaankin olisi jo suotavaa, ettei joutuisi penkomaan myllyä auki pelkästään liikkeelle lähteneen p-skan takia.
Koska omassa tallissani Forte-käsittelyn teko on täysin mahdotonta pakokaasujen poiston takia, ajattelinkin kokeilla polttoöljyn liuotusvaikutuksia.
Eli suunnittelin ottavani moottorista öljyt pois, laittaa öljytilaan noin 10 - 15 litraa tupaöljyä. Irroittaa sytytystulpat ja pyöritellä moottoria startin voimalla. Antaa p-öljyn seisoa koneessa niinkauan kunnes saan koko auton kasattua ja ottaa sitten liemet öljynpoistopropun kautta pois, sekä irroittaa alimman öljypohjan ja kaapia ko. vadin vaikkapa hammasharjalla puhtaaksi.
Muutamat henkilöt joille tästä suunnitelmasta puhuin, epäilivät tiivisteitten kestävyyttä, joka hitusen on jarrutellut minuakin tässä hommassa.
Onko kukaan tehnyt vastaavaa ja minkälaisia on olleet kokemukset?
Nyt pikkuisen M117 moottorista oppineena tulin ajatelleeksi tuota karstan irroitusta liottamalla öljytiloista. Ko. motti taitaa olla loppujen lopuksi aika herkkä ensinnäkin tekemään karstaa ja myöskin herkkä suuttumaan moisesta moskasta, joten jonkinlainen sisäpesu koneelle varmaankin olisi jo suotavaa, ettei joutuisi penkomaan myllyä auki pelkästään liikkeelle lähteneen p-skan takia.
Koska omassa tallissani Forte-käsittelyn teko on täysin mahdotonta pakokaasujen poiston takia, ajattelinkin kokeilla polttoöljyn liuotusvaikutuksia.
Eli suunnittelin ottavani moottorista öljyt pois, laittaa öljytilaan noin 10 - 15 litraa tupaöljyä. Irroittaa sytytystulpat ja pyöritellä moottoria startin voimalla. Antaa p-öljyn seisoa koneessa niinkauan kunnes saan koko auton kasattua ja ottaa sitten liemet öljynpoistopropun kautta pois, sekä irroittaa alimman öljypohjan ja kaapia ko. vadin vaikkapa hammasharjalla puhtaaksi.
Muutamat henkilöt joille tästä suunnitelmasta puhuin, epäilivät tiivisteitten kestävyyttä, joka hitusen on jarrutellut minuakin tässä hommassa.
Onko kukaan tehnyt vastaavaa ja minkälaisia on olleet kokemukset?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Kerran tein yhteen koneeseen sellasen huuhtelun että laskin öljyt pois. Laitoin polttoöljyä koneseen niin että sen pinta oli mittatikun ylärajassa... Kone tulille.
Annoin käydä koneen pari kertaa noin minuutin verran. Kyllä tuli mustaa paskaa ulos. Tosin noin lyhyt aikainen käyttö ei irrota kiinni jääneitä karstoja. Mutta kyllä pysyi öljyt parisen vuotta ihan kirkkaina. Ei sotkeutuneet öljynvaihtovälillä juuri lainkaan.

Viimeksi muokannut Mika.T, Su 14.08.2005 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hmmm... Diisselihän toimii puristuksilla. Joten tyhjäkäynnilläkin kirtokankien laakerit on aika lujilla kun puristus pitää saada aikaan. Bensakoneessahan ei juuri puristuksia ole tyhjäkäynnillä joten laakerit ole ole juurikan rasituksen alla. Ite en kokeilis pelkällä polttoöljyllä diisseli koneessa. Saattaa kiertokankien laakerit kulahtaa ennen aikasesti.
moottorin pesu
Jospa laittais moottoriöljyä litran verran ja polttoöljyä loput.
Pesin sillä konstilla opelin pensakoneen ja kyllä tuli puhdasta.Annoin moottorin käydä pari minsaa ja uusin käsittelyn.
En tiedä miten diesel käyttäytyy ,mutta luulenpa että riskit pienenee
Pesin sillä konstilla opelin pensakoneen ja kyllä tuli puhdasta.Annoin moottorin käydä pari minsaa ja uusin käsittelyn.
En tiedä miten diesel käyttäytyy ,mutta luulenpa että riskit pienenee
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Kerran ostin kokeeksi Moottorin huuhteluainetta ihan kaupan hyllyltä. Tölkin sisältö haisi, näytti ja maistui
ihan tavalliselta dieseliltä. Nehän on just näitä että laitetaan se 0.5L öljyn sekaan ja annetaan käydä 10min tyhjäkäynnillä ja sitten normaali öljyn vaihto. Varmasti toimii vaikka laittais vähän enemmän sitä ihan tavallista tupaöljyä samalla periaatteella. Vaikutusta ei kyllä vielä 15min käyttelyn jälkeen juuri huomaa tuolla 0.5L määrällä, mutta "tehostettuna" varmaan toimii.

Joku mersupurkaamo??
No nyt on sitten vähän omakohtaisia kokemuksia tästä tempauksesta joita ajattelin tänne kertoilla.
Otin öljyt pois koneesta ja katselin niitten muistuttavan ulkoiselta koostumukseltaan samanlaiselta, kuin ne olisivat olleet läpiväljässä 200D:ssä viimeiset 40000 kilometriä.
En olisi siis mitenkään voinut niitä uskoa bensakoneen öljyiksi, mutta niin ne vaan oli kun itse ne sieltä irti repäisin.
Tyrkkäsin sitten sisään 9 litraa pöllö-öljyä ja pamautin myllyn pyörimään. Heti ensimmäisenä huomiona ihmettelin koneen herkkää käynnistyvyyttä.
Masiina hörähti kertapamauksella käyntiin ja pyöri ihmeellisen tasaiseen tyhjäkäyntiä, mitä se ei ollut aiemmin vielä minulla olemassaolonaikana tehnytkään. Annoin koneen pyöriä aina noin 15 sekuntia kerrallaan ja sammutin, sekä odottelin hetken aikaa, kunnes taas komensin mäntää pyörimään.
Katselin öljyn mittatikusta, että soossi sisällä rupesi tummumaan ja koska kello rupesi uhkaavasti lähestymään töihinlähtöaikaa, jätin moottorin semmoisenaan hautumaan tallin kätköihin ja ajattelin palata taas myöhemmin asiaan.
Nyt reissusta taas eilen aamuna tulleena menin heti katsomaan että mitäs vanhukselle kuuluu, ja eihän siellä ollut tapahtunutkaan mitään ihmeellistä, öljykeppi näytti yhtä tummalta kuin tallista lähtiessäni.
Siinäkohtaa kävi eräänlainen "kuningasajatus" päässäni. Lorottelin kaikki 25 litraa polttoöljyä koneeseen ja jätin p-skan hautumaan ajatuksella, että liuotetaan kaikki pois männänlakea myöten.
Tänäiltana kun hiippailin taas tallille, oli jo tapahtumia tapahtunutkin, eli olin unohtanut moottorissa olleen pienen öljyvuodon, ja nythän se oli tietysti lorotellut lajinsa lattialla olevalle routamatolle polttoöljyä.
Nykäisin poistopropun auki ja pistin (liki) puhtaan vadin alle, johon mahtuu noin 8 litraa kerrallaan. Ensimmäinen erä jota reiästä tuli pihalle oli olemukseltaan aivan yhtä mustaa ja synkkää moskaa kuin se oikeakin öljy jota sieltä laskettelin. Kaadoin likaisen polttoöljyn 20 litran tonkkaan ja vadin pohjalle jäi mustaa liki savimaista möhnää, joka ei tahtonut liikkua vaikka kuinka nestettä pyörittelin vadin pohjalla.
Samanlaista sontaa oli toinenkin erä jota vatiin pudotin ja lopun vielä jätin sinne hautumaan. Nyt nestepinta on kuitenkin jo niin matalalla, ettei se lattialle valu enää harmikseni.
Vilkaisin myös öljynsuodattimen koteloon ja kun kotelon ruuvasin auki, oli kopan pohjalla samaa savea, jota piti melkein lusikalla kaapia pois.
Eli tämä "huuhteluprojekti" oli mielestäni onnistunut ja myös vähän epäonnistunutkin. Paskaa selvästikin on lähtenyt moottorista, mutta sitä on kuitenkin niin paljon, että näen turvallisena nyt irroittaa koko öljypohjan ja pestä se kunnolla ennenkuin auto joskus hamassa tulevaisuudessa otetaan liikenteeseen. Näin toivottavasti vältän mahdolliset kiertokangen- tai runkolaakerin voiteluvaurion, kun en pumppaa niitä liuenneita karstoja enää takaisin öljykanaviin. Alempi öljypohjan tiiviste (se pienempi) maksaa Veholla muistaakseni 46 euroa ja ylempi 20, näissä on onneksi se etu, että ne saa pois suoraan alakautta. Kuusiokolopultteja ja normaalejakin pultteja on hirmuinen määrä ruuvattavana, joten jännetupen tulehdus on varmaan luvassa...
Miinuksena pidän tuota ikävää muistutusta viallisesta stefasta kampiakselin päässä.
Sen vaihtamiseen pitää kylläkin jo ottaa vaihteisto irti...haluaako joku talkooprojektin siitä. Hernekeittoa ja oluet tarjotaan (Kuitenkin vasta kun työ on saatu tehtyä)
Otin öljyt pois koneesta ja katselin niitten muistuttavan ulkoiselta koostumukseltaan samanlaiselta, kuin ne olisivat olleet läpiväljässä 200D:ssä viimeiset 40000 kilometriä.

En olisi siis mitenkään voinut niitä uskoa bensakoneen öljyiksi, mutta niin ne vaan oli kun itse ne sieltä irti repäisin.
Tyrkkäsin sitten sisään 9 litraa pöllö-öljyä ja pamautin myllyn pyörimään. Heti ensimmäisenä huomiona ihmettelin koneen herkkää käynnistyvyyttä.
Masiina hörähti kertapamauksella käyntiin ja pyöri ihmeellisen tasaiseen tyhjäkäyntiä, mitä se ei ollut aiemmin vielä minulla olemassaolonaikana tehnytkään. Annoin koneen pyöriä aina noin 15 sekuntia kerrallaan ja sammutin, sekä odottelin hetken aikaa, kunnes taas komensin mäntää pyörimään.
Katselin öljyn mittatikusta, että soossi sisällä rupesi tummumaan ja koska kello rupesi uhkaavasti lähestymään töihinlähtöaikaa, jätin moottorin semmoisenaan hautumaan tallin kätköihin ja ajattelin palata taas myöhemmin asiaan.
Nyt reissusta taas eilen aamuna tulleena menin heti katsomaan että mitäs vanhukselle kuuluu, ja eihän siellä ollut tapahtunutkaan mitään ihmeellistä, öljykeppi näytti yhtä tummalta kuin tallista lähtiessäni.
Siinäkohtaa kävi eräänlainen "kuningasajatus" päässäni. Lorottelin kaikki 25 litraa polttoöljyä koneeseen ja jätin p-skan hautumaan ajatuksella, että liuotetaan kaikki pois männänlakea myöten.
Tänäiltana kun hiippailin taas tallille, oli jo tapahtumia tapahtunutkin, eli olin unohtanut moottorissa olleen pienen öljyvuodon, ja nythän se oli tietysti lorotellut lajinsa lattialla olevalle routamatolle polttoöljyä.

Nykäisin poistopropun auki ja pistin (liki) puhtaan vadin alle, johon mahtuu noin 8 litraa kerrallaan. Ensimmäinen erä jota reiästä tuli pihalle oli olemukseltaan aivan yhtä mustaa ja synkkää moskaa kuin se oikeakin öljy jota sieltä laskettelin. Kaadoin likaisen polttoöljyn 20 litran tonkkaan ja vadin pohjalle jäi mustaa liki savimaista möhnää, joka ei tahtonut liikkua vaikka kuinka nestettä pyörittelin vadin pohjalla.

Samanlaista sontaa oli toinenkin erä jota vatiin pudotin ja lopun vielä jätin sinne hautumaan. Nyt nestepinta on kuitenkin jo niin matalalla, ettei se lattialle valu enää harmikseni.
Vilkaisin myös öljynsuodattimen koteloon ja kun kotelon ruuvasin auki, oli kopan pohjalla samaa savea, jota piti melkein lusikalla kaapia pois.
Eli tämä "huuhteluprojekti" oli mielestäni onnistunut ja myös vähän epäonnistunutkin. Paskaa selvästikin on lähtenyt moottorista, mutta sitä on kuitenkin niin paljon, että näen turvallisena nyt irroittaa koko öljypohjan ja pestä se kunnolla ennenkuin auto joskus hamassa tulevaisuudessa otetaan liikenteeseen. Näin toivottavasti vältän mahdolliset kiertokangen- tai runkolaakerin voiteluvaurion, kun en pumppaa niitä liuenneita karstoja enää takaisin öljykanaviin. Alempi öljypohjan tiiviste (se pienempi) maksaa Veholla muistaakseni 46 euroa ja ylempi 20, näissä on onneksi se etu, että ne saa pois suoraan alakautta. Kuusiokolopultteja ja normaalejakin pultteja on hirmuinen määrä ruuvattavana, joten jännetupen tulehdus on varmaan luvassa...
Miinuksena pidän tuota ikävää muistutusta viallisesta stefasta kampiakselin päässä.

Sen vaihtamiseen pitää kylläkin jo ottaa vaihteisto irti...haluaako joku talkooprojektin siitä. Hernekeittoa ja oluet tarjotaan (Kuitenkin vasta kun työ on saatu tehtyä)

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Senvertaisella kokemuksella (Tosi pieni
) mitä minulla on koneen purkamisista ja kasauksista, niin uskaltaisin mennä väittämään, että jos jossain on välystä, olisi sen pitänyt olla myös karstojen kanssa.
Ei ole vielä minun eteen tullut sellaista moottoria, jossa karsta olisi korjannut konetta välyksien suhteen. Kaikenlaiset keinotekoiset karstat on sitten asia erikseen (STP:t sun muut liimatervat joilla koetetaan tehdä koneremonttia).
Enämpikin uskon, että nyt kun enimmät karstat on saatu sieltä pois, niin riski laakerivauriossa syntyvien välysten suhteen pienenee.
Pistä vaan HVM:kin ässäsi pienelle tupaöljykuurille.

Ei ole vielä minun eteen tullut sellaista moottoria, jossa karsta olisi korjannut konetta välyksien suhteen. Kaikenlaiset keinotekoiset karstat on sitten asia erikseen (STP:t sun muut liimatervat joilla koetetaan tehdä koneremonttia).
Enämpikin uskon, että nyt kun enimmät karstat on saatu sieltä pois, niin riski laakerivauriossa syntyvien välysten suhteen pienenee.
Pistä vaan HVM:kin ässäsi pienelle tupaöljykuurille.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Voi olla näinkin, toivottavasti onkin. Muutama jenkki on vaan tässä lähipiirissä kilahtanut karstojen poiston jälkeen, mutta nehän ovatkin asia erikseen.Mesedesi kirjoitti:Senvertaisella kokemuksella (Tosi pieni) mitä minulla on koneen purkamisista ja kasauksista, niin uskaltaisin mennä väittämään, että jos jossain on välystä, olisi sen pitänyt olla myös karstojen kanssa.
Ei ole vielä minun eteen tullut sellaista moottoria, jossa karsta olisi korjannut konetta välyksien suhteen. Kaikenlaiset keinotekoiset karstat on sitten asia erikseen (STP:t sun muut liimatervat joilla koetetaan tehdä koneremonttia).
Enämpikin uskon, että nyt kun enimmät karstat on saatu sieltä pois, niin riski laakerivauriossa syntyvien välysten suhteen pienenee.
Pistä vaan HVM:kin ässäsi pienelle tupaöljykuurille.

En laita ässää tupaöljykuurille, seuraavan remontin varaosanumero on 560.

Joskus linja-autossa jossa olin matkustajana kävi kuskille moka, tankkasi öljyreiästä öljytankkiin kun oli lähes samanlainen kuin polttoainetankin täyttöaukko, niinpä ajeltiin tampereelta helsinkiin ennen kuin kuski äkkäsi virheen, tietääkseni ei ollut käynyt koneelle mitään fataalia vaan ajo jatkui öljyjen vaihdon jälkeen.
300td -91, manuaali.
Tämä riski on kyllä vieläkin olemassa, mutta juuri sillä öljypohjan irroittamisella ja puhdistamisella koetan välttää tuon tapahtuman, koska pelkän öljypropun kautta tapahtuvan tyhjennyksen en usko poistavan kaikkia öljypohjassa olevia kököjä, koska eivät ne poistuneet sieltä vadin pohjaltakaan, edes pienellä heiluttelulla.HVM kirjoitti: Voi olla näinkin, toivottavasti onkin. Muutama jenkki on vaan tässä lähipiirissä kilahtanut karstojen poiston jälkeen, mutta nehän ovatkin asia erikseen.![]()
En laita ässää tupaöljykuurille, seuraavan remontin varaosanumero on 560.
Mutta lupaan kyllä mainita, jos tuo meikäläisen kone routii sitten kun autolla pääsee liikenteeseen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Uusimmat kuulumiset tällä rintamalla.
Eli nythän kone oli hautunut useamman kuukauden polttoöljyssä ja tämän viikon maanantaina tuli inspiraatio, ja otin loputkin p-öljyt pois koneesta.
Jäljellä oli vielä noin 9 litraa polttoöljyä koneessa ja ottaessani öljyropun irti, lähti neste valumaan hyvin paksun oloisesti kohti vatia. Muutamia sattumia tuli mukana selvästi ja ensimmäinen (noin) 6 litraa oli olemukseltaan hyvin samanlaista paksua jöötiä kun oikea moottoriöljykin - ihmeellistä kiisseliä.
Viimeiset lirut olivatkin jo jonkinverran notkeampia, mutta koko neste, mitä öljypohjasta valutin oli väriltään täysin mustaa, eikä läpikuultavuudesta oikein voinut enää puhua.
Senjälkeen uusi öljynsuodatin + öljyt koneeseen ja virta-avaimesta vääntäen.....
Ke......vääm......mäl....lä....oli arvon Mercedeksen vastaus ehdotukseen pienestä tyhjäkäynnistä. Joten akkulaturia patterin jatkoksi ja odotellen sitä kevättä.
Tänä iltana kävin kysymässä, että olisiko jo nyt tarpeeksi kevättä ilmassa käyntiinlähtöön, ja olihan se.
Moottori lähti hyvin ja herkästi käyntiin, eikä minkäänlaisia omituisuuksia kuulunut käyntiäänessä. Kone rallatti nätisti ja öljynpaineetkin pomppasi tappiin alta aikayksikön. Mieli oli iloinen ja kirkas niinkauan kunnes katsoin taakseni....
Koska moottori oli ollut kattoaan myöten täynnä polttoöljyä, oli sitä nyt myös päässyt palotilan puolellekin. Näinollen auton takana ollut savu oli täysin käsin kosketeltavaa ja vastasivat paksuudeltaan 1:1 SuperTurbomiesten pakokaasunäytteitä, joita videoklipeistä on saanut nähdä.
Uskon kuitenkin, että kun nyt saan auton sisustan läjättyä ja vietyä auton ulos, sekä tehtyä pienet ajot tienpäällä, savutus loppuu ja käynti on varmastikin muuta kun tähänastisissa kokemuksissa. Periaatteessa jos kasaisin takakontin lukon ja laittaisin takavalot paikalleen, sitä voisi niputtaa myös kevätauringon paisteessa, eikä tuolla pilkkopimeässä tallissa maan alla. Mutta se nyt ei ole oleellista.
Kerron lopullisen yhteenvedon tästä tapauksesta sitten, kun auto on läjätty ja liikenteessä.
Eli nythän kone oli hautunut useamman kuukauden polttoöljyssä ja tämän viikon maanantaina tuli inspiraatio, ja otin loputkin p-öljyt pois koneesta.
Jäljellä oli vielä noin 9 litraa polttoöljyä koneessa ja ottaessani öljyropun irti, lähti neste valumaan hyvin paksun oloisesti kohti vatia. Muutamia sattumia tuli mukana selvästi ja ensimmäinen (noin) 6 litraa oli olemukseltaan hyvin samanlaista paksua jöötiä kun oikea moottoriöljykin - ihmeellistä kiisseliä.

Viimeiset lirut olivatkin jo jonkinverran notkeampia, mutta koko neste, mitä öljypohjasta valutin oli väriltään täysin mustaa, eikä läpikuultavuudesta oikein voinut enää puhua.
Senjälkeen uusi öljynsuodatin + öljyt koneeseen ja virta-avaimesta vääntäen.....
Ke......vääm......mäl....lä....oli arvon Mercedeksen vastaus ehdotukseen pienestä tyhjäkäynnistä. Joten akkulaturia patterin jatkoksi ja odotellen sitä kevättä.
Tänä iltana kävin kysymässä, että olisiko jo nyt tarpeeksi kevättä ilmassa käyntiinlähtöön, ja olihan se.
Moottori lähti hyvin ja herkästi käyntiin, eikä minkäänlaisia omituisuuksia kuulunut käyntiäänessä. Kone rallatti nätisti ja öljynpaineetkin pomppasi tappiin alta aikayksikön. Mieli oli iloinen ja kirkas niinkauan kunnes katsoin taakseni....
Koska moottori oli ollut kattoaan myöten täynnä polttoöljyä, oli sitä nyt myös päässyt palotilan puolellekin. Näinollen auton takana ollut savu oli täysin käsin kosketeltavaa ja vastasivat paksuudeltaan 1:1 SuperTurbomiesten pakokaasunäytteitä, joita videoklipeistä on saanut nähdä.
Uskon kuitenkin, että kun nyt saan auton sisustan läjättyä ja vietyä auton ulos, sekä tehtyä pienet ajot tienpäällä, savutus loppuu ja käynti on varmastikin muuta kun tähänastisissa kokemuksissa. Periaatteessa jos kasaisin takakontin lukon ja laittaisin takavalot paikalleen, sitä voisi niputtaa myös kevätauringon paisteessa, eikä tuolla pilkkopimeässä tallissa maan alla. Mutta se nyt ei ole oleellista.
Kerron lopullisen yhteenvedon tästä tapauksesta sitten, kun auto on läjätty ja liikenteessä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
moottorin pesu
Älkää hyvät pojat leikkikö pesujen kanssa,Diesel öljyt on peseviä öljyjä.
Jos jostain syystä"" pitää pyörittää männänpäälle ei saa muodostua painetta (ts tulppa..yms pois ) polttoöljy pesee pois laakeriliuskojen välistä voitelevan öljyn pois .polttoöjyn voitelevat ominaisuudet paineen alla on melkein nollassa.
Laittakaa uudet öljyt ja startilla riittävän pitkä starttaus että viimeisienkin liuskojen välissä on varmasti öljyä ja sen jälkeen "tulpat"kiinni ja käyntiin,ja kolme kertaa kumarrus mekkaan päin.
Jos jostain syystä"" pitää pyörittää männänpäälle ei saa muodostua painetta (ts tulppa..yms pois ) polttoöljy pesee pois laakeriliuskojen välistä voitelevan öljyn pois .polttoöjyn voitelevat ominaisuudet paineen alla on melkein nollassa.
Laittakaa uudet öljyt ja startilla riittävän pitkä starttaus että viimeisienkin liuskojen välissä on varmasti öljyä ja sen jälkeen "tulpat"kiinni ja käyntiin,ja kolme kertaa kumarrus mekkaan päin.
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
Niin venäläisessä ruletissakin on viisi onnistumisen mahdolliduutta ,mutta seMika.T kirjoitti:Eipä ole vielä yhtään konetta hajonnu tuon polttoöljyllä pesun takia. Ensim,äisen kirjotuksen jlk olen käyttänyt neljässä bensakoneessa pö:t sisällä.
Kahdesta koneesta ventiilien nostimien naputus lakkasi heti kun koneeseen laitettiin pesun jlk uudet ölyt.
kuudes.kinnostas tietää ö+suod vaihtoväli näissä pestyissä moottoreissa.
Vai oonko jäänyt vain kehityksessä jälkeen.......en ainakaan tunnusta että luojalta saaliiseen.Sisältyykö yhtään d-moottoria.Itse käyttänyt aina d-öljyjä pensakoneissakin ei tollasia muheita.Nykyään täyssynteetistä,eikä tiedä mitä tekee kun ei ole yhtään moottoria avannut.onko paskaa täynnä.
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
PÖ vs diesel
Niin, kumpi on parempaa moottorin pesussa? Vai onko eroja? Ite oon pessyt yhden 200d koneen dieselillä. Otin litran öljyä pois ja lisäsin litran dieseliä, käytin jonku 5 min ja laskin öljyt pois ja uudet tilalle. Pysy pitkään suht. kirkkaana öljyt.
MB w201 2.5D -87
Ex: VW GOLF 1.8 -90
Exex: pökötti 309 XS 1.6 -91
Ex: VW GOLF 1.8 -90
Exex: pökötti 309 XS 1.6 -91
Joo. Nythän minulla on jäänyt tästä viimeinen raportointi kertomatta.
Eli kun kesällä käytin autoa pari kertaa ulkona oli savutus tietysti melkoista, kuten epäilinkin.
Auto kärytti putkesta usvaa samalla mitalla kun Räikkösellä koneen lauettua, mutta kun sillä ajeli noin 30 kilometriä se lakkasi ja nyt ei kärytä enää.
Öljyt on pysyneet kirkkaina ja öljynpaineissa ei ole tapahtunut muutoksia - kaikki vaikuttaa niitten osalta ihan normaalilta.
Summasummarum: Paskaa lähti pois ja koneelle ei tullut vaurioita ko. episodista.
Eli kun kesällä käytin autoa pari kertaa ulkona oli savutus tietysti melkoista, kuten epäilinkin.
Auto kärytti putkesta usvaa samalla mitalla kun Räikkösellä koneen lauettua, mutta kun sillä ajeli noin 30 kilometriä se lakkasi ja nyt ei kärytä enää.
Öljyt on pysyneet kirkkaina ja öljynpaineissa ei ole tapahtunut muutoksia - kaikki vaikuttaa niitten osalta ihan normaalilta.
Summasummarum: Paskaa lähti pois ja koneelle ei tullut vaurioita ko. episodista.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Kaverille tuli viime viikolla sininen W124 200 bensafarkku kiertopalkinto (otetunnus liki 40), auto on ollut myynnissä nettiautossa useaan otteeseen
. Nostajat kalkattaa kuulemma, etenkin kylmänä. Lämpimänä saattaa itse nokka-akseli kuitenkin antaa ääntä koska on 1986 mallinen (nokat huonompaa materiaalia).
Soitti eilen ja kertoi kokeilevansa jotain moottorin huuhteluainetököttiä. Sanoin että kun auto oli muutenkin halpa niin tee kunnon löpöhuuhtelu
. Tuumasi että ei taida uskaltaa kun se löpö on niin pesevää
, no sehän olisi ollut homman nimi.
Kertoilen sitten mitä teki ja miten kävi.
Niin tämä tuli tässä mielen kun kuulin että jotkut lisää 250 ml automaattiöljyä moottorin muutama sata km ennen suunniteltua öljynvaihtoa; on öljy kuulemma mustempaa mitä ilman ATF lisäystä.

Soitti eilen ja kertoi kokeilevansa jotain moottorin huuhteluainetököttiä. Sanoin että kun auto oli muutenkin halpa niin tee kunnon löpöhuuhtelu


Kertoilen sitten mitä teki ja miten kävi.
Niin tämä tuli tässä mielen kun kuulin että jotkut lisää 250 ml automaattiöljyä moottorin muutama sata km ennen suunniteltua öljynvaihtoa; on öljy kuulemma mustempaa mitä ilman ATF lisäystä.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Eilen tein omaani w201:sen koneeseen pö huuhtelun ennen öljynvaihtoo
Ongelma oli muutama naputtava nostin ja reilusti yli ajettu öljynvaihto
Naputukset hävis sen jälkeen ja nostaa öljyn paineet nopeemmin kuin ennen
Ongelma oli muutama naputtava nostin ja reilusti yli ajettu öljynvaihto
Naputukset hävis sen jälkeen ja nostaa öljyn paineet nopeemmin kuin ennen
ex MB 412d -96
ex 190E -85 tommaatti
ex 190D -86 2,5
S124 220te -92 tunnistaa isosta sinisestä tarrasta takalasissa
Cit perlingo eli perslinko
Kilpuri kalustona Cit c2 vts
ex 190E -85 tommaatti
ex 190D -86 2,5
S124 220te -92 tunnistaa isosta sinisestä tarrasta takalasissa
Cit perlingo eli perslinko
Kilpuri kalustona Cit c2 vts
Tämä se on joillain kumma ajattelutapa.karra kirjoitti:Tuumasi että ei taida uskaltaa kun se löpö on niin pesevää, no sehän olisi ollut homman nimi.
Höpötetään kuluneesta moottorista ja sen puhdistamisesta. Sitten ruvetaan epäilemään, että kun ne paskat lähtee pois, että siitä tulee väljä.
Ihan kun se sonta olisikin hyväksi siellä koneen sisällä, kun estää öljynkiertoa ja estää männänrenkaiden liikkumisen oikealla tavalla.
Olis se helppo tehdä koneremppa tuollaisella ajattelumallilla. Senkun vaan kaatas pikeä ja nokea öljytilaan, niin sillä selvä.
Pitäsköhän seuraavaksi ruvetakin myymään joitain vanhojen kuorma-autonmoottoreiden öljyjä uudensortin MotorUppina?
Varmasti tukkii kaikki raot ja kolot ja tulee tiukka kone...

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Päivää tännekin. Kokeilinpa heittää öljyn joukkoon litran dieseliä tuohon M103.980. Kone ehti käymään tyhjäkäyntiä noin minuutin, kunnes jostain kampuran seudulta alko kuulumaan ujellusta. Ilmeisesti joku mäntä tai sit kampiakselin laakeri ei saa voitelua?
Arvoin vielä pitkään että uskaltaako ton pesun tehdä. ketuttaa niin ettei veri kierrä tällä hetkellä. Kuinka hyvin tossa pääsee öljypohja auki työntään esim. paineilmalla kanaviin? Vai onko se pistettävä koko motti palasiks.
Täysin alkuperäiskuntosesta 300E manuaalista voi heittää tarjouksia kehiin...
EDIT: Tyhjäkäynnilläkin näyttää painee 3 bar eli öljy ei ilmeisesti tosiaankaan kierrä joka paikkaan.
Arvoin vielä pitkään että uskaltaako ton pesun tehdä. ketuttaa niin ettei veri kierrä tällä hetkellä. Kuinka hyvin tossa pääsee öljypohja auki työntään esim. paineilmalla kanaviin? Vai onko se pistettävä koko motti palasiks.
Täysin alkuperäiskuntosesta 300E manuaalista voi heittää tarjouksia kehiin...
EDIT: Tyhjäkäynnilläkin näyttää painee 3 bar eli öljy ei ilmeisesti tosiaankaan kierrä joka paikkaan.
W124 300e -85 M103.980
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Sen verta pitää itekkin sanoo tästä PÖ pesusta että sitä en suosittele kellekkään.
Paitsi jos olet varma että kone sen kestää.
Ja mitä tässä ollaan kaverin kanssa noita samoja hommia testailtu noilla "haaskattavilla bensa koneilla" niin on ollu lopputulos hyvä vielä!
Eli n.6-7 litran tilavuuteen ollaan laitettu n. 1-1,5 litraa polttoöljyä niin tulee mustaa kyllä kun mottiölpät puottaa pellolle.
Ja todella lirua on kun yleensä on käytetty noin 15min tyhjäkäynnillä.
EI KUORMITUSTA YHTÄÄN!
Ja näillä sekotteilla pysyy kyl ölpät kyl pitkään puhtaana jos moottorissa on kohtuu hyvät perusteet lähtökohdiltaan.
Mutta en suosittele mut toiminut on vielä ainakin ja teen kyl omaankin tulevaisuudessa kun on öljynvaihto eessä.
Kun tiedän missä kunnossa on moottori.
Paitsi jos olet varma että kone sen kestää.
Ja mitä tässä ollaan kaverin kanssa noita samoja hommia testailtu noilla "haaskattavilla bensa koneilla" niin on ollu lopputulos hyvä vielä!
Eli n.6-7 litran tilavuuteen ollaan laitettu n. 1-1,5 litraa polttoöljyä niin tulee mustaa kyllä kun mottiölpät puottaa pellolle.
Ja todella lirua on kun yleensä on käytetty noin 15min tyhjäkäynnillä.
EI KUORMITUSTA YHTÄÄN!
Ja näillä sekotteilla pysyy kyl ölpät kyl pitkään puhtaana jos moottorissa on kohtuu hyvät perusteet lähtökohdiltaan.
Mutta en suosittele mut toiminut on vielä ainakin ja teen kyl omaankin tulevaisuudessa kun on öljynvaihto eessä.
Kun tiedän missä kunnossa on moottori.

C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Jos kerta meinasit moottorin vaihtaa niin eikös olis viisasta ajaa sit vika pihalle siitä entisestä ja kattoo mikä siellä vaivasi.Mikko K. kirjoitti:Päivää tännekin. Kokeilinpa heittää öljyn joukkoon litran dieseliä tuohon M103.980. Kone ehti käymään tyhjäkäyntiä noin minuutin, kunnes jostain kampuran seudulta alko kuulumaan ujellusta. Ilmeisesti joku mäntä tai sit kampiakselin laakeri ei saa voitelua?
Arvoin vielä pitkään että uskaltaako ton pesun tehdä. ketuttaa niin ettei veri kierrä tällä hetkellä. Kuinka hyvin tossa pääsee öljypohja auki työntään esim. paineilmalla kanaviin? Vai onko se pistettävä koko motti palasiks.
Täysin alkuperäiskuntosesta 300E manuaalista voi heittää tarjouksia kehiin...
EDIT: Tyhjäkäynnilläkin näyttää painee 3 bar eli öljy ei ilmeisesti tosiaankaan kierrä joka paikkaan.
Siis käyttää siististi sitä eikä rääkätä kappaleix.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Siis tarkoitin että voi loppua into koko autoon. Katellaan nyt kuitenkin jos tuon koneen jaksais viikonloppuna availla. En tosiaan usko että voitelu ois dieselin takia pettäny (alle litra sekoitettuna), koska annoin käydä tyhjäkäyntiä ihan ilman kuormaa. Joku putki siellä vaan on tukossa ja ilmeisesti jo kampuran laakerista on kyse niin taitaa olla kerta ulinasta entinen.Manu300cea24 kirjoitti:Jos kerta meinasit moottorin vaihtaa niin eikös olis viisasta ajaa sit vika pihalle siitä entisestä ja kattoo mikä siellä vaivasi.Mikko K. kirjoitti:Päivää tännekin. Kokeilinpa heittää öljyn joukkoon litran dieseliä tuohon M103.980. Kone ehti käymään tyhjäkäyntiä noin minuutin, kunnes jostain kampuran seudulta alko kuulumaan ujellusta. Ilmeisesti joku mäntä tai sit kampiakselin laakeri ei saa voitelua?
Arvoin vielä pitkään että uskaltaako ton pesun tehdä. ketuttaa niin ettei veri kierrä tällä hetkellä. Kuinka hyvin tossa pääsee öljypohja auki työntään esim. paineilmalla kanaviin? Vai onko se pistettävä koko motti palasiks.
Täysin alkuperäiskuntosesta 300E manuaalista voi heittää tarjouksia kehiin...
EDIT: Tyhjäkäynnilläkin näyttää painee 3 bar eli öljy ei ilmeisesti tosiaankaan kierrä joka paikkaan.
Siis käyttää siististi sitä eikä rääkätä kappaleix.
Kun ostin ton auton niin siitä oli termostaatti jumissa ja se kävi liian kylmänä. Ilmeisesti just tän takia sotkenu konetta ties kuin kauan ja nostimetkin siinä naputti.
Pitääkö toi M103 tosiaan irrottaa laatikon kanssa kuten nopeasti etsitty ohje kertoo?
W124 300e -85 M103.980
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Ei intoa kannata pariin valitukseen tai muuhun ulinaan lopettaa. Vaan niistä oppii.Mikko K. kirjoitti:Siis tarkoitin että voi loppua into koko autoon. Katellaan nyt kuitenkin jos tuon koneen jaksais viikonloppuna availla. En tosiaan usko että voitelu ois dieselin takia pettäny (alle litra sekoitettuna), koska annoin käydä tyhjäkäyntiä ihan ilman kuormaa. Joku putki siellä vaan on tukossa ja ilmeisesti jo kampuran laakerista on kyse niin taitaa olla kerta ulinasta entinen.Manu300cea24 kirjoitti:Jos kerta meinasit moottorin vaihtaa niin eikös olis viisasta ajaa sit vika pihalle siitä entisestä ja kattoo mikä siellä vaivasi.Mikko K. kirjoitti:Päivää tännekin. Kokeilinpa heittää öljyn joukkoon litran dieseliä tuohon M103.980. Kone ehti käymään tyhjäkäyntiä noin minuutin, kunnes jostain kampuran seudulta alko kuulumaan ujellusta. Ilmeisesti joku mäntä tai sit kampiakselin laakeri ei saa voitelua?
Arvoin vielä pitkään että uskaltaako ton pesun tehdä. ketuttaa niin ettei veri kierrä tällä hetkellä. Kuinka hyvin tossa pääsee öljypohja auki työntään esim. paineilmalla kanaviin? Vai onko se pistettävä koko motti palasiks.
Täysin alkuperäiskuntosesta 300E manuaalista voi heittää tarjouksia kehiin...
EDIT: Tyhjäkäynnilläkin näyttää painee 3 bar eli öljy ei ilmeisesti tosiaankaan kierrä joka paikkaan.
Siis käyttää siististi sitä eikä rääkätä kappaleix.
Kun ostin ton auton niin siitä oli termostaatti jumissa ja se kävi liian kylmänä. Ilmeisesti just tän takia sotkenu konetta ties kuin kauan ja nostimetkin siinä naputti.
Pitääkö toi M103 tosiaan irrottaa laatikon kanssa kuten nopeasti etsitty ohje kertoo?
Jos kerta päästät koneen pois mitä ymmärsin ja pyödälle nin siinä tulee asiat selville

Ennen kun toisen laitat kiinni tai hommaat sellasen.
Mikäli siihen oppi ja resurssit siihen riittää.
Mut silti en usko että se ulina johtuu kampuran laakerista

Millanen ulina siel sit on ollu?? Se viitais heti hihnaan?
Ei sitä mikään pakko ole ottaa laatikon kanssa pihalle jos ei halua. Kyllä se lähtee ilman laatikkookin sieltä konehuoneesta pois.
Nostimet voi toketa juuri tolla pesullakin jos ovat päässeet karstaseksi.
Alilämpö ei mun mielestä tee kyl hyvää koneelle.
Mut mahdollista on että siellä joku kanava on menny tukkoon jos on tosi paskanen moottori!
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter