Boshin laturin purkaminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Boshin laturin purkaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onko kukaan joutunut avaamaan tälläistä:

Kuva

Kyseessä boshin laturin moniurahihnarulla. Ilmeisesti xnn-ulkokehältä tarttis pitää vastaan ja vääntää keskimmäistä 8 millin xzn pulttia myötäpäivään, vaiko sittenkin vastapäivään.

Rullassa on jonkisortin kytkin, eli laturin akseli pyörii mukana vain toiseen suuntaan, näin ollen rullasta ei saa pidettyä vastaan mikäli tarvii vääntää juuri siihen väärään suuntaan.

[Hakusanat: Bosh laturi vapaakytkin xzn purkaminen liukurengas hiilet]
Viimeksi muokannut veskola, Ke 24.08.2005 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18053
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

On niitä vapaakytkimiä vaihdettu aika moneen Mersuun, kun tuo menee jumiin hihna alkaa väpättää kuuluvasti.

Rullassa on oikeankätinen kierre, ihan satavarma en ole mutta... no, viimeksi männä viikolla tuollaisen vaihdoin.

Rulla maksaa senverran kuin vanhemman mallin koko laturi. :D
wiimax.fi
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Uusissa volvoissa on ainakin samannäköinen vapaakytkin boschin latureissa, D5:sessa ainakin. Eli sisempi pienempi avaimenkolo on suoraan akselin pää ja ulompi iso spoori on vapaakytkimen sisäkehä. Eli sisäpäätä pidetään paikallaan ja ulommasta kehästä väännetään normaalisti aukipäin.
Juuri nuissa D5:sissa nuo kytkimet jumittuu ja hihna värisee/pyörä pitää ääntä.
Siis ulommasta väännetään vastapäivään.
Viimeksi muokannut Jarno.v, Ke 24.08.2005 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Oikeankätinen tarkoittaa??? ei tavallista kierrettä vaan päinvastaistako, eli se pikku xzn aukeaa myötäpäivään tai isoa pyöriteään vastapäivään ?

Ei kannata ehdottaa vaihtolaturia, tuo on 143 A malli...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18053
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jarno kertoikin asian jo selvemmin. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:Jarno kertoikin asian jo selvemmin. :D
Jep, eli siihen todellakin sitten tarvitaan sellainen :twisted: :evil: :x erikoishylsyavain...

mutta Kiitos, koitetaan huomenna taas.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Joo siihen on oma tuo ulkohylsy, ja on muuten ruo pyörä sitten lujassa monasti...
Merkkiliikkeissä löytyy ainakin avainta ja bosch korjaamoista uskoisin, laturi kainaloon ja halliin tinkaamaan.. :twisted:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ***** arvaa olinko jo oikein boshin autosähkökorjaamossa tuo kainalossa, eihän niille tullut mieleenkään mainita moisesta saatikka sen avaamisesta.

Nykyään ei kuulemma kannata korjata yhtään mitään, mutta ei kannata kyllä uuttakaan ostaa. Tuntuu välillä ettei tässä maassa kannata yhtään mikään paitsi työttömyys, se lyö leiville, ohos meni OT:ksi :oops:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sanokaapa miksi kaverin sprintteristä on mennyt noita jo neljä kappaletta tämän kesän aikana? Onneksi on joka kerta mennyt takuuseen. Ensimmäinen eli alkuperäinen oli paras. Se oli kokonaan jumissa. Neljä muuta on sitten alkanut luistamaan molempiin suuntiin. :? Eli lopettaa lataamisen kokonaan.
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Niissä taitaa olla vaihteleva laatu. Jotkut kestää toiset ei.
Viimeisimmän vaihdatin vehossa on nyt kestänyt varmaan 150 ooo km.

Aikaisemmat tuskin puoliakaan tuosta.
Erikoisavain löytyy KL-varaosista,ei kallis,kannattaa hankkia.
Myös MOTONET myy tuota vapaakytkintä nykyään.
C220 CDI vm.2000
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Miljoona(tuntia) kirjoitti:Erikoisavain löytyy KL-varaosista,ei kallis,kannattaa hankkia.
Ahaa, no perjantaina nappaan semmosen KL:stä. Muuten huomasin että kyselit viime vuonna tuota liukurengasta, kyllä sellainen löytyi autosähkökorjaamon hyllystä, lienee täsmälleen sama osa lähes joka boshin laturissa.

Hiilien vaihtajille tiedoksi, jotta mikäli haluaa pidempiaikaisen onnen laturinsa kanssa on syytä vaihtaa liukurengas eli se kuparisylinteri,johon hiilet nojaavat. Lisäksi kyseinen liukurengas on syytä 'sorvata' kun se on asennettu akselilleen. Tähän löytyikin jo apuja haulla, katsotaan sorvaanko itse vai köyhdynkö noin kympin korjaamolle. Raportti myöhemmin kunnostuksesta, jos se nyt koskaan onnistuu.

Jumankauta, on tämä hyvä tämä forumi, tuskin olisi avain löytynyt kiertelemällä noita kauppoja..

Laturillani on 'ajettu' 220 tkm ja hyvin pelasi ennen kuin avasin sen.


[edit: Kyllä: 14950 Laturin vapaakytkimen avain, Hinta: 48,00 EUR Kuva
Viimeksi muokannut veskola, Ke 24.08.2005 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Kiitoksia vinkistä myös itsellesi :!: :!:
Täytyypi hankkia nippu noita liukurenkaita kun osuu sopiva autosähkökorjaamo
kohdille.
Oma laturini kesti alle 400t. jolloin hiilet tai oikeastaan toinen ,ulompi oli
syönyt itsensä loppuun.Siitä teinkin jutun tänne.
Niin se liukurengas kannattaa kyllä vaihtaa samalla kun heittää uudet hiilet.
Viilaamallahan se vanhakin tulee kuntoon,mutta pitempi-ikäinen kyllä uuden
liukurenkaan myötä.
Omallani kyllä ajettu tuon korjauksen jälkeen n.100 tuhatta km.Ja edelleen hyvä.
Mielenkiintoinen havainto motonetin nettihinnastossa:Laturi 115A hinta
taisi olla jotain 250e.

On siinä veholla tinkimisen varaa :lol:
C220 CDI vm.2000
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Nuo vapaakytkimet on kyllä ihan hanurista. Volkkareihinkin noita syydetään myötäänsä. Menee jumiin ja remmi hyppii ja lepattaa. Joku viisas vois patentoida moisesta kestävemmän version.
E 290TDT Avantgarde
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

:oops: :oops: antakee anteeks... mää ku olen näin tyhmä, mutta mihin tuota vapaakytkintä laturissa tarvitaan, niinku aikusten oikeesti,... kone kiertää normaaliolosuhteissa aina samaan suuntaan ja laturi samoin. Vai onko niin, että isotehoisen laturin aiheuttama kuormitus saisi aikaan jotain värähtelyä, jota tuolla värkillä pyritään kompensoimaan... :?:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En tiedä, minulla ei tule muuta mieleen kuin laturin suuret pyörivät massat aiheuttavat kitkaa moiurahihnalle kun moottori äkisti jarruttaa rpm:t alas.

Toivotaan että joku tietää oikean syyn...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18053
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Syyn ?

No kun se pyörä menee rikki, eli siis jumiin niin että se on kuin "tavallinen" hihnapyörä, niin remmi alkaa vapista vallan mahdottomasti ja pitää voimakasta pärinää.

Älkää kysykö mikä sen aiheuttaa, mutta jo tuon takia on pakko olla vapaakytkin hihnapyörässä...
wiimax.fi
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

No toisaaltahan se menee jumiinkin sen takia, että nerokas Gunther on siihen laittanut tuomoisen kytkimen. En ole kyllä vielä yhtäkään normaalilaturia saanut jumiin.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18053
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä ole saatu laturia jumiin vaikka olisi vapaakytkinkin. :lol:
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Laturi on varmaankin suunniteltu toimimaan tuon kanssa, ja ilman sitä kytkintä(tai kytkin jumissa) kuormitus on liian sykkivää tai mitä lie. Mutta ei se toimi normaalilla pyörällä. Tuo vapaakytkin myös parantaa paljon hihnan kestoa, kunhan se toimii...
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

dealer kirjoitti:Eipä ole saatu laturia jumiin vaikka olisi vapaakytkinkin. :lol:
Just joo. Luin hopuissani väärin :) Eli siis pelkkä hihnapyörä menee jumiin. Varmaankin tuo on sitten nuiden aiemmin mainittujen vääntövärähtelyjen takia olemassa rakennetta tarkemmin tuntematta. Lienee laturien tehot ja ehkä välityksetkin muuttuneet 20 vuodessa sen verran, että tuomoselle tarve on :D
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No miksi esim w124sessa ei ole tuota vapaakytkintä? Hihna kulkee juuri samaa reittiä kuin esim 290 koneessa. Eikä pärise.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:Älkää kysykö mikä sen aiheuttaa, mutta jo tuon takia on pakko olla vapaakytkin hihnapyörässä...
No sitähän me jo kysyttiin, jotta miksi kiinteällä pyörällä pärisee, me ollaan semmosia kun pitää saada tietää miksi joku osa on tehty kuten on tehty, ja jollei ymmärrys lisäänny pohtimalla se lisääntyy purkamalla vekotin atomeiksi, sellainen minä olin jo pienenä.

Kokoaminen onkin toinen juttu ja se onkin sitten dealerin aluetta se.

Tuo ei ole muuten gunterin tekele, se on made in enklanti...pahalta tuntui kun luin sen. Tuli ihan tunne kuin minua olisi huijattu autokaupassa, löysät housuun jne.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18053
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hyvä on. Hyyyyyyvä on, yritetään sitten...

Vanha esikammiodiesel ei aiheuta samanlaisia värinöitä kuin nämä uudemmat, siinä syy miksi W124 ei tarvitse vapaakytkintä. :D

PSA - yhtymähän toteutti värinöiden poiston tekemällä kampiakselin hihnapyörään tehokkaan värinänvaimentimen - joka ei kestä yhtään. :lol:
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Onko 190000km yhtään? :? Kyseessä 406 HDi.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18053
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No eeeei se ole yhtään, eihän esimerkiksi noin vähän ajettuja Mersuja ole olemassakaan. :lol:

Muuten, Citikan pyörän saa pikkuisen halvemmalla - sama osahan se on...
wiimax.fi
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Niin sillä laturilla on oma massansa ja moottorijarrutuksessa vapaakytkin
antaa laturin pyöriä omalla vauhdillaan,ideana siis oikein hyvä,toteutus
vähän ontuu.
Sen todella huomaa kun vapaakytkin on hajalla:Ottamalla muovisuojan pois
niin näkee kuinka rasvat ovat tulleet ulos.
Ja se hihna väpättää tyhjäkäynnillä todella paljon,koneen käydessä kuin
vanha V8.
C220 CDI vm.2000
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:Vanha esikammiodiesel ei aiheuta samanlaisia värinöitä kuin nämä uudemmat, siinä syy miksi W124 ei tarvitse vapaakytkintä. :D
Ei kelpaa, eikös minulla ole aika vanha esikammiodiesel, ihan sama paska teknologia mitä on W124:ssa.
Miljoona(tuntia) kirjoitti:Ja se hihna väpättää tyhjäkäynnillä todella paljon,koneen käydessä kuin
vanha V8.
Liittyykö ongelma käytettyihin tyhjäkäyntikierroslukuihin...???
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Ei ole tuo sähkötekniikka vahvinta aluetta, mutta eikö se laturin hihnalta ottama teho ole myös jaksottaista eli värinä voisi tulla myös sitä kautta. Tietenkin tämä edellyttää, että laturissa on vuosien saatossa tapahtunut muutoksia.

Edit: Onko hihnapyörä pienempi näissä uudemmissa?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18053
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Ei kelpaa, eikös minulla ole aika vanha esikammiodiesel, ihan sama paska teknologia mitä on W124:ssa. "

Kylläpäs sitä nyt ollaan nirsolla tuulella. :evil:

Pitää miettiä tässä päivän aikana. :D
= kysyä viisaammilta jos muistaa
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

No, kun nykyiset dieselit ovat niin kierrosherkkijä koneita, niin tällä vapaakytkimellä estetään hihnan luistaminen ja kuluminen ja lisäksi nyky autoissa niin paljon sähköä kuluttavia laitteita, niin sekin aiheuttaa joskus sen, että laturi voisi aiheuttaa hihnan luistamista tai pahimmassa tapauksessa hihnan katkeamisen voimakkaan lataus kuormituksen alla. Sitten lisäksi vielä tulee kylmälaitteen kompura, niin on siinä yhdellä hihnalla kuormaa, niin hyvä, että joku joustaa. Tästä juuri johtuu sen hihnan värinä ja ääntely, kun vapaakytkin ei ole kunnossa. Mitenkäs Dealeri riittääkö pösön kilometreiksi samalla vaimentimella 480000 km ja vielä toimii.
Vastaa Viestiin