Öljynanturin herkkyys viskositeetille? Mutta mikäs nyt?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Öljynanturin herkkyys viskositeetille? Mutta mikäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Haku ei antanut viitettä asiaan, joten nostetaan se nyt tähän. Tiedetään, että öljynmäärän anturit ovat joissain koneissa melko herkkiä tuikuttamaan valoa, jo kolmanneksen vaje saattaa aiheuttaa valoilmiön kojelaudassa :shock: .

Tässä vaan ihmetyttää, kun valo tahtoo palaa miltei jatkuvasti koneen lämmettyä kunnolla. Näin siitä huolimatta, että pinta on milliä vaille tikun ylärajassa. Ei siis tuikuta vähyyttään.
Onko anturi kaputt, vai voiko seikka johtua öljyn viskositeetin alentumisesta?
Liemillä on ajettu nyt yli 13 tkm ja onhan se tikusta katsottuna aika lurua jo kylmänäkin, saati sitten näin helteillä ajellessa.

No, Castrolin TXT 5W/40 -liemellähän menee kummasti 15-20 tkm, mutta onko kone vaan totutettu liian hyvälle ja pyytää tällä tavoin uutta häppää kitusiin, kun vaihtoväli on ennen ollut 10tkm. Tuolloin ei ole tuikutellut :shock: :lol:
Viimeksi muokannut Kaapo, Ti 30.08.2005 09:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Re: Öljynmäärän anturin herkkyys viskositeetille?

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

Kaapo kirjoitti:Haku ei antanut viitettä asiaan, joten nostetaan se nyt tähän. Tiedetään, että öljynmäärän anturit ovat joissain koneissa melko herkkiä tuikuttamaan valoa, jo kolmanneksen vaje saattaa aiheuttaa valoilmiön kojelaudassa :shock: .

Tässä vaan ihmetyttää, kun valo tahtoo palaa miltei jatkuvasti koneen lämmettyä kunnolla. Näin siitä huolimatta, että pinta on milliä vaille tikun ylärajassa. Ei siis tuikuta vähyyttään.
Onko anturi kaputt, vai voiko seikka johtua öljyn viskositeetin alentumisesta?
Liemillä on ajettu nyt yli 13 tkm ja onhan se tikusta katsottuna aika lurua jo kylmänäkin, saati sitten näin helteillä ajellessa.
Eikos se anturi ole kohotyyppinen, eli viskositeetin ei pitäisi vaikuttaa.

Jallu
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynmäärän anturin herkkyys viskositeetille?

Viesti Kirjoittaja Roisto »

jallu_ai kirjoitti:Eikos se anturi ole kohotyyppinen, eli viskositeetin ei pitäisi vaikuttaa.
Tiukassa mutkassa saattaa tieten lirumpi öljy valua toiselle puolen moottoria ja tuikku syttyä. Itse ajoin kerran yhteen risteykseen vähän reippaammin ja silloin vilkahti kojetaulussa valo. :D

Yksi vaihtoehto on tieten huono kontakti jossain liitoksessa. Miten se sitten riippuu lämpötilasta... :shock: :?

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Teoreettisena kysymyksenä tuo öljyn määrän valon käytös kaivelee edelleen. Nimittäin nyt kun lämpötilat ovat laantuneet tuonne alle 15 asteen, valo ei enää syty. Näillä vanhoilla öljyillä se siis paloi lähes jatkuvasti, kun ulkona oli lämpöä 20 tienoilla :? .

Voisi kuvitella, että myös öljyn lämpötila on aavistuksen alhaisempi nyt, olkoonkin että veden asteet ovat aina vakiot. Ilmiö oli varsin selvä: eilen ja tänään työmatkoilla pysyttiin 15 asteessa ja aavistuksen alle, eikä valo enää edes tuikahdellut. Höh :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Se öljymääräanturi kai alkaa toimimaan vasta öljyjen hieman lämmittyä. Sillä estetään, ettei se valo pala kylmäkäynnistyksen yhteydessä... öljyillä kun kestää silloin hiukan kauemmin valua takaisin koneen pohjalle. Sellaisen muistan lukeneeni jostain Alfamerin W124 mersuoppaasta. En vaan muista millä systeemillä se toimi, oliskohan siinäkin ollut joku bimetallijousi. Miten se sitten liittyy tähän ongelmaan, onkin kokonaan toinen juttu.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Itse veikkaisin tuota ylemäpänäkin ehdotettua, elikkä öljyn laimentuessa se "elää" kurveissa enemmän.

Itsellä oli samaa ongelmaa, valo tuikahteli kurveissa, vaikka määrä maksimissa. Vaihdoin jälkeen on pysynyt pimeänä, olen oikein mutkissa seurannut tilannetta.
W124 300D autom. -86
Avatar
JustMy2Cents
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: La 08.05.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JustMy2Cents »

Mulla oireilee tuo valo lähes samalla tavalla. Kyselin kolmelta eri huoltofirman edustajalta ko oireesta ja kaikki olivat sitä mieltä, että anturi oireilee hajottuaan juurikin noin. Kuulemma voisi korjaantua puhdistamalla, mutta ainakin 117.968 pannusta tuo vaihdetaan öljypohjan kautta, joten itse ainakin vaihdatan uuteen.
Vastaa Viestiin