Ruostesuojauksen esityöt

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
paana
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 19.07.2005 15:58

Ruostesuojauksen esityöt

Viesti Kirjoittaja paana »

Mitkä ovat ne paljon puhutut huolella tehdyn ruostesuojauksen vaiheet.

Kuinka tarkkaan on ruoste on jynssättävä pois, ennen massausta?
Vai estääkö itse massaus jo alkaneen ruosteen leviämisen?

Entä kotelojen suojaus, dinitrolia entisen suojauksen ja rapojen päällen ja huolet on poissa?
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Nimenomaan kotelosuojaa voi vetää vanhan ravan päälle ja suojaa hyvin. Kotelosuojan yksi hyvä piirre on siinä, että voi vetää vaikka märän päälle ja silti suojaa. Dinitrol on hyvää. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Painepesu ja tarvittaessa hiekkapuhallus.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
paana
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 19.07.2005 15:58

Viesti Kirjoittaja paana »

[quote="mjo33400"]Nimenomaan kotelosuojaa voi vetää vanhan ravan päälle ja suojaa hyvin. Kotelosuojan yksi hyvä piirre on siinä, että voi vetää vaikka märän päälle ja silti suojaa. Dinitrol on hyvää. [/quote]

Voiko/laitetaanko tuota kotelosuojaa alustan ja massan väliin vai vain noihin ovi ym koteloihin?

[quote="M.K"]Painepesu ja tarvittaessa hiekkapuhallus.[/quote]

Pitääkö kuitenkin olla viimosen päälle kuiva alusta vai riittääkö pelkkä autotallissa kuivaaminen?
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Ruostuminen on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen prosessi. Ilman suojausta metallit ruostuu (hapettuu). Jos hapettumisen haluaa estää, täytyy ko. kemiallinen reaktio estää. Yleensä ottaen voidaan sanoa, että nämä kotelonsuoja-aineet eivät tarjoa parhainta mahdollista suojaa. Paras ruosteen leviämistä estävä aine on mielestäni puhdas öljy. Se on riittävän hienojakoista tunkeutumaan pienimpiikiin rakoihin ja saumoihin. Kotelonsuoja-aineet toki muodostavat pysyvämmän kalvon, mutta niiden leviäminen esim. ovien ulko/sisäpellin saumoihin on heikompaa. Varsinkin vanhemmissa, jo hieman ruostuneissa autoissa, puhdas öljy toimii paremmin. Öljykäsittely täytyy tehdä useammin juuri sen hienojakoisuuden takia. Öljystä haihtuu kevyempiä hiilivety-yhdisteitä melko nopeasti, joten öljyäminen olisi suositeltavaa tehdä joka kevät. Kevät on paras aika ruostesuojaukselle, koska ilman suhteellinen kosteus on pieni ja lämpötilat päivisin ovat suht. korkeita.

Alustan ruostesuojauksessa täytyy ehdottomasti poistaa vanha irtoillut massa ennen uuden laittoa. Kuumapainepesu, siklillä tms. huolellinen raaputus ja kunnos kuivatus. Sen jälkeen ruiskumassaus kunnon aineilla (kysy esim. Rusthallista), ei mitään siveltäviä massoja, jollei ole tarkoituksena melutason tiputus. Ruiskumassaus useampina kerroksina on turvallisempi kuin joku sivelty paksu mönjä.
Vastaa Viestiin