Mitkä ovat ne paljon puhutut huolella tehdyn ruostesuojauksen vaiheet.
Kuinka tarkkaan on ruoste on jynssättävä pois, ennen massausta?
Vai estääkö itse massaus jo alkaneen ruosteen leviämisen?
Entä kotelojen suojaus, dinitrolia entisen suojauksen ja rapojen päällen ja huolet on poissa?
Ruostesuojauksen esityöt
Nimenomaan kotelosuojaa voi vetää vanhan ravan päälle ja suojaa hyvin. Kotelosuojan yksi hyvä piirre on siinä, että voi vetää vaikka märän päälle ja silti suojaa. Dinitrol on hyvää. 

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
[quote="mjo33400"]Nimenomaan kotelosuojaa voi vetää vanhan ravan päälle ja suojaa hyvin. Kotelosuojan yksi hyvä piirre on siinä, että voi vetää vaikka märän päälle ja silti suojaa. Dinitrol on hyvää. [/quote]
Voiko/laitetaanko tuota kotelosuojaa alustan ja massan väliin vai vain noihin ovi ym koteloihin?
[quote="M.K"]Painepesu ja tarvittaessa hiekkapuhallus.[/quote]
Pitääkö kuitenkin olla viimosen päälle kuiva alusta vai riittääkö pelkkä autotallissa kuivaaminen?
Voiko/laitetaanko tuota kotelosuojaa alustan ja massan väliin vai vain noihin ovi ym koteloihin?
[quote="M.K"]Painepesu ja tarvittaessa hiekkapuhallus.[/quote]
Pitääkö kuitenkin olla viimosen päälle kuiva alusta vai riittääkö pelkkä autotallissa kuivaaminen?
Ruostuminen on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen prosessi. Ilman suojausta metallit ruostuu (hapettuu). Jos hapettumisen haluaa estää, täytyy ko. kemiallinen reaktio estää. Yleensä ottaen voidaan sanoa, että nämä kotelonsuoja-aineet eivät tarjoa parhainta mahdollista suojaa. Paras ruosteen leviämistä estävä aine on mielestäni puhdas öljy. Se on riittävän hienojakoista tunkeutumaan pienimpiikiin rakoihin ja saumoihin. Kotelonsuoja-aineet toki muodostavat pysyvämmän kalvon, mutta niiden leviäminen esim. ovien ulko/sisäpellin saumoihin on heikompaa. Varsinkin vanhemmissa, jo hieman ruostuneissa autoissa, puhdas öljy toimii paremmin. Öljykäsittely täytyy tehdä useammin juuri sen hienojakoisuuden takia. Öljystä haihtuu kevyempiä hiilivety-yhdisteitä melko nopeasti, joten öljyäminen olisi suositeltavaa tehdä joka kevät. Kevät on paras aika ruostesuojaukselle, koska ilman suhteellinen kosteus on pieni ja lämpötilat päivisin ovat suht. korkeita.
Alustan ruostesuojauksessa täytyy ehdottomasti poistaa vanha irtoillut massa ennen uuden laittoa. Kuumapainepesu, siklillä tms. huolellinen raaputus ja kunnos kuivatus. Sen jälkeen ruiskumassaus kunnon aineilla (kysy esim. Rusthallista), ei mitään siveltäviä massoja, jollei ole tarkoituksena melutason tiputus. Ruiskumassaus useampina kerroksina on turvallisempi kuin joku sivelty paksu mönjä.
Alustan ruostesuojauksessa täytyy ehdottomasti poistaa vanha irtoillut massa ennen uuden laittoa. Kuumapainepesu, siklillä tms. huolellinen raaputus ja kunnos kuivatus. Sen jälkeen ruiskumassaus kunnon aineilla (kysy esim. Rusthallista), ei mitään siveltäviä massoja, jollei ole tarkoituksena melutason tiputus. Ruiskumassaus useampina kerroksina on turvallisempi kuin joku sivelty paksu mönjä.