Tehtaan vastuu materiaaliviasta johtuvassa korjauksessa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
vesavuor
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Tehtaan vastuu materiaaliviasta johtuvassa korjauksessa

Viesti Kirjoittaja vesavuor »

Tervehdys,

ajattelin kirjoittaa tästä asiasta ihan esimerkkinä muille, mutta samalla kuulisin ilomielin muiden kommentteja tai kokemuksia vastaavasta.

Autoni on vuoden 2000 Saksasta suoraan MB:ltä käytettynä ostettu C230 Kompressor. Kilometrejä 130 000, kaikki huollot tehty Veholla huoltokirjan mukaan.
Viimeviikolla jäätiin sitten tielle. Takapää hajosi, siis tasauspyörästöineen. Vehon mukaan vian aiheuttu taka-akselin sokan pettäminen, jonka seurauksena laippa irtosi ja akseli pääsi pyörimään tyhjää ja vaurioitti takapään. Minulla on heidän kirjallinen lausunto jonka mukaan todennäköisin syy oli sokan huono materiaali. Vehon mukaan tällainen ei kuulu MB:n takuuseen --> 3000 euron lasku uudesta takapäästä asennuksineen kuuluisi siis minulle.
Tämä tuntuu minusta aika kummalliselta. Viisi vuotta vanhan auton takapään hajoaminen ei ole normaalia. Ja jos syynä oli sokan materiaalivika, tällaisen asian pitäisi automaattisesti kuulua tehtaan korvauksen piiriin.
Laitoin asiasta mailia suoraan Mersulle Saksaan. Ajattelin myös ottaa yhteyttä kuluttajasuojavirastoon ja sen jälkeen Vehon johtoon.
Jos jollain on jotain vastaavia kokemuksia kuulisin mielelläni miten asia on hoidettu. Myös muut mahdolliset kommentit tai ehdotukset otetaan kiitollisena vastaan....
HVM
Hupimestari
Hupimestari

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tämä nyt on jo todella kaukaa haettua, mutta kaverin vm-85 corollan katkennut kytkinpoljin meni tehtaan takuuseen. Auto oli tässä vaiheessa 15v vanha. Myönteiseen korvauspäätökseen saattoi tosin vaikuttaa osan edullisempi hintakin. :roll:

Nämä nyt on taas näitä Essonpaarihuhuja, mutta kuulin tässä hiljakkoin jonkin viisaan suusta että auton turvallisuuteen vaikuttaviin vikoihin olisi tehtaalla laajempi vastuu. Seuraava kirjoittajahan tämän kumoaa, tottakai, mutta se Esson valamiehistö on kyllä yleensä aina oikeassa. 8) :lol:

No, juntturassa oleva taka-akseli vaikuttaa turvallisuuteen, rikkonainen tuulilasi vaikuttaa turvallisuuteen, mikä ei vaikuta turvallisuuteen? :?
allu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja allu »

Minulla meni aikaanaan 4 vuotta vanhasta 75tkm ajetusta Audi A3sesta vaihdelaatikko sököksi. Pari niittiä oli katkennut sisällä ja kivaa silppua laatikko täynnä. Koko laatikko uusiksi, hinta arvio 3000€. Totesin paikallisessa VAG-huollossa, että en maksa, täytyy tehtaan/maahantuojan/myyjän tulla vastaan. Auto oli ollut minulla uudesta asti, huollettu aina merkkiliikkeessä ja pidetty hyvin. Ensin tuli syytökset, nuori poika kun olin, että kenkäähän auto on varmasti saanut, olet suditellut tms. Siihen totesin, että toki auto kenkää on saanut, kait autolla ajaa saa? Suditteluun totesin, että ei 100hv etuvetovehje 225 leveillä renkailla paljoo sudi, eikä oo tapana muutenkaan. Aikani väännettyä ja muutamat uhkailut heiteltyäni soitti korjaamopäällikkö ja ilmoitti että tehdas maksaa. Olin tyyväinen ja vaihdoin autonki sitten uuteen samasta liikkeestä.
Ei todellakaan voi olettaa että 5 vuotiaaseen ja kohtuu metreillä olevaan "laatuautoon" tulee 3000€ remppaa, varsinkin kun autoa on huollettu ja pidetty hyvin. Kannattaa olla kovana eikä antaa periksi. Jos ei hyvällä, niin sitten pahalla, eli kuluttajaviranomaisiin yhteyttä ja sitten asianajajan juttusille.
- Audi A6 Avant (4G) TDI Q
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

poiketen

Viesti Kirjoittaja junkkri »

aiheesta mutta kysyjällä lienee meil-osoite sinne Saksaan/Mersulle.Voitko laittaa tänne!?(kyselisin hieman käytäntöä noista "ruostetakuista"/Veho)
vesavuor
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Kiitos kannustavista kommenteista!

Sen verran lisätietoa tapauksesta että soitin kuluttajasuojavirastoon, sieltä todettiin asian kuuluvan Euroopan kuluttajavirastoon. Soitin sinne, ja ohjeistukseksi tuli ottaa ensin yhteyttä sekä myyjään (eräs saksalainen autonvälitysfirma), sekä itse tehtaaseen. Tehtaalle pitää määrätä joku aika jona vaaditaan vastausta (2 viikkoa kuulemma hyvä). Jos ei vastausta kuulu tai se ei tyydydä, asiasta voi tehdä sitten valituksen tuonne em. virastoon. Vasta tämän jälkeen voi vaatia korvausta kun on odottanut tuon 2 viikkoa virallisen reklamaation jälkeen. Ainoaksi ongelmaksi muodostuu että jos tehdas ei suostu vastaamaan / korvaamaan vikaa niin tuon virallisen valituksen käsittely voikin sitten kestää kauan...,tuon 2 viikon jälkeen vian voi korjauttaa omaan piikkiinsä ja vaatia sitten korvauksia valmistajalta. Itselläni ei tosin ole kyllä ainakaan 3000 euroa sitoa kiinni tuon valituksen ajaksi....,eli pitää toivoa että Mersu vastaisi suosiolla ja suostuisi korvaamaan.

Tuo osoite-asia onkin kinkkinen. Veho ei halunnut antaa osoitetta, eli otin Mersun sivuilta tuollaisen aika geneerisen oloisen "dialog@mercedes-benz.de". Luulen kyllä että jos sieltä ei tällä viikolla tule vastausta niin koitan saada tuon virallisen reklamaation lähetettyä Vehon kautta koska heillä nyt maahantuojana pitää olla oikea osoite ja velvollisuus se antaa pyydettäessä käyttöön.
Arno
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Arno »

Mitä itse olen saksan- ja englanninkielisiä w168 A-mersuun liittyviä keskusteluja seurannut, niin takuun umpeuduttua on ohjaustehostinta vaihdettu kiltisti valmistajan piikkiin. En ole täysin varma, että onko oikein virallisesti todettu huonoksi vai vaihdetaanko vain kiltisti hajonneet uusiin.

Ihme, jos Veho ei ole suostunut Saksan virallisen tahon minkäänlaisia yhteystietoja luovuttamaan käyttöösi. Omasta mielestäni jälleenmyyjä on kyllä velvollinen luovuttamaan valmistajan jonkinlainen yhteystieto (mailiosoite, osoite, puh.num.).
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
vesavuor
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

No niin.

eli ajattelin vielä kirjoittaa miten tämä asia tuli päätökseen. Lähetin Mersulle suoraan Saksaan kahteen eri mailiosoitteeseen ja yhteen faxiin yhteensä 6 viestiä mutta en saanut yhteenkään vastausta....,annoin heille 2 viikkoa aikaa mikä minusta on varsin kohtuullista.
Eli tästä voi minusta päätellä varsin hyvin Mersun asenteen. Pienen ihmisen ongelmat eivät tunnu vähempää kvoivan kiinnostaa.
Onneksi sain kuitenkin vastaavan käytetyn perän edullisesti Venetkosken Mersu-purkaamosta Viialasta. Perä oli hyväkuntoinen ja hintaa tuli 80% vähemmän kuin Vehon uudelle vastaavalle. Toki sitten päälle tulee Vehon kalliit asennuskulut mutta sille ei voi enään mitään. Toki aion vielä tehdä virallisen reklamaation ja vaatia korvauksia EU:n kuluttajaviraston kautta Mersulta. Vaikken oikein toiveikas olekaan asian suhteen.
Mutta tuota Venetmäkeä voi estoitta kehua, erittäin hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Mersulle risuja kilokaupalla, eikä Vehonkaan apu asiassa kauhean suuri ollut....
Vastaa Viestiin