200D -86, seiskasulake palaa?
200D -86, seiskasulake palaa?
Lämppäriteemaa jatketaan, vaikka sitä on täällä pyöritelty viakka miten.
Haulla en ihan vastaavaa hommaa löytänyt, joten tehdään uusi topic.
Auto siis tuttavan W124 200D automaatti.
Ongelmana on seiskasulakkeen palaminen. Saman sulakkeen takana ovat siis peruutusvalot ja lämppäri niin, että kun sulake palaa, lämppäri alkaa pukata vain kuumaa.
Mikäs voisi aiheuttaa sen, että sulake kestää päivän ajot ja viimeistään illalla kärähtää? Muun muassa vesiventtiilit toimivat kunnolla, sillä sulakkeen ollessa ehjä, lämppäri ja pakkivalot toimivat ihan kuten pitääkin. Vika ilmeisesti voi piillä missä vaan pyhän kolmion "lämppärin paneeli - närhenmunat - peruutusvalokatkaisin"- sisällä?
Oli muuten pannut edellinen omistaja vahingon kivasti kiertämään, seiskapaikalla oli ollut aiemmin joku miljoonan ampeerin sulake, joka siis sekin nyt oli palanut. Paikalle kuuluvan kokoinen sulake kestää sen päivän.
Ideoita, ajatuksia? Kiitos niistä jo etukäteen. Voin vastailla vähän harvakseltaan tähän, kuten todettu auto on netittömän tutun ja 40 km päässä, joten lisäselvityksientekemiseksi pitää aina sinne minun soittaa.
Haulla en ihan vastaavaa hommaa löytänyt, joten tehdään uusi topic.
Auto siis tuttavan W124 200D automaatti.
Ongelmana on seiskasulakkeen palaminen. Saman sulakkeen takana ovat siis peruutusvalot ja lämppäri niin, että kun sulake palaa, lämppäri alkaa pukata vain kuumaa.
Mikäs voisi aiheuttaa sen, että sulake kestää päivän ajot ja viimeistään illalla kärähtää? Muun muassa vesiventtiilit toimivat kunnolla, sillä sulakkeen ollessa ehjä, lämppäri ja pakkivalot toimivat ihan kuten pitääkin. Vika ilmeisesti voi piillä missä vaan pyhän kolmion "lämppärin paneeli - närhenmunat - peruutusvalokatkaisin"- sisällä?
Oli muuten pannut edellinen omistaja vahingon kivasti kiertämään, seiskapaikalla oli ollut aiemmin joku miljoonan ampeerin sulake, joka siis sekin nyt oli palanut. Paikalle kuuluvan kokoinen sulake kestää sen päivän.
Ideoita, ajatuksia? Kiitos niistä jo etukäteen. Voin vastailla vähän harvakseltaan tähän, kuten todettu auto on netittömän tutun ja 40 km päässä, joten lisäselvityksientekemiseksi pitää aina sinne minun soittaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mitään suoranaista oikkaria siellä ei todennäköisesti ole koska sulake sentään päivänkin kestää. Eli joku toimiessaan haukkaa virtaa niin paljon, että sulake antaa lopulta periksi. Tosin jos sinne oli joku miljoona-ampeerinen pistetty ja sekin antaa periksi, niin... aika helvatasti menee virtaa läpi. Sulake pois ja yleismittari tilalle. Siitä sitten kytkemään laitteita päälle yksitellen ja katsomaan että mikä niistä vie noin paljon virtaa. Muistettava on myös, että yleismittarit yleensä kestää max. vain noin 20A, eikä se isompi puoli ole sulakkeella suojattu.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Ookkei, pitää siis tällä perushommalla aloittaa. Eihän siellä tosiaan ole kuin vesiventtiilit ja pakkivalot saman varokkeen takana, ja ei sitä millään jaksa uskoa että peruutusvalot moista virtamäärää imaisisivat. Eihän ne palakaan kuin muutaman kymmenen sekuntia per päivä sitten millään.
Jos en ihan väärin muista, niin venttiileille menevä jännite muuttuu sen mukaan, niten kuumaa halutaan. Voisikohan tässä tapahtua jotain kummaa, ts. esimerkiksi että tietyn astemäärän yli säätäminen heilauttaa virran määrät kattoon?
On se nyt kumma kun vasta rapiat 810 tkm ajettu auto ja jo pitää oikein sulakkeita vaihdella....
Jos en ihan väärin muista, niin venttiileille menevä jännite muuttuu sen mukaan, niten kuumaa halutaan. Voisikohan tässä tapahtua jotain kummaa, ts. esimerkiksi että tietyn astemäärän yli säätäminen heilauttaa virran määrät kattoon?
On se nyt kumma kun vasta rapiat 810 tkm ajettu auto ja jo pitää oikein sulakkeita vaihdella....

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 128
- Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
- Paikkakunta: Helsinki
Kylläpäs sattui sopivasti kun minullakin oli juuri kysymys 7 sulakkeesta. Auto on siis 124 300D - 90 aut. Ohjekirjan mukaan siinä lukee että valkoinen 8A sulake MUTTA ohjekirjassa lukee myös että automaatti lisärele 86 tai 87 automaatin paineistus jäähdytintä varten sulake punainen 16A. Kuuluuko siinä nyt sitten se olla se punainen ja valkoinen ja mikä se lisärele oikein on ?
w 124 200 D -89
w 124 300 D aut. -90
Hyviä autoja nää vanhat nokinuijat.
w 124 300 D aut. -90
Hyviä autoja nää vanhat nokinuijat.
Terve,
En tiedä, miten 200D:ssä on mokoma kytketty mutta omassa bensanelkussa seiskasulakkeelta tulee virta myös flektin magneettikytkimelle. Tuota vikaahan ei hoksi, jos moottori ei käy "tarpeeksi" kuumana.
Myös pissapojan suuttimet taitavat saada virran seiskalta – toinen lämpötilariippuvainen paikka, joka ei välttämättä aina ole päällä. Sen saapi pois päältä täältä:

t.
Risto
En tiedä, miten 200D:ssä on mokoma kytketty mutta omassa bensanelkussa seiskasulakkeelta tulee virta myös flektin magneettikytkimelle. Tuota vikaahan ei hoksi, jos moottori ei käy "tarpeeksi" kuumana.
Myös pissapojan suuttimet taitavat saada virran seiskalta – toinen lämpötilariippuvainen paikka, joka ei välttämättä aina ole päällä. Sen saapi pois päältä täältä:

t.
Risto
E500 – 211.070
Hmmm.
Tein lisäselvittelyjä auton haltijalta, ja hommahan toden totta oli alkanut siitä että koneen lämmöt olivat nousseet ruuhkassa. Hän oli ihan fiksusti lyönyt lämppäristä säädöt punaiselle ja olikin saanut koneen lämmön putoamaan. Tässä yhteydessä oli sitten juuttunut löylyhana auki eli sulake hajonnut.
Oliskos tuosta perhanasta magneetikytkin sökö sitten vai?
Tein lisäselvittelyjä auton haltijalta, ja hommahan toden totta oli alkanut siitä että koneen lämmöt olivat nousseet ruuhkassa. Hän oli ihan fiksusti lyönyt lämppäristä säädöt punaiselle ja olikin saanut koneen lämmön putoamaan. Tässä yhteydessä oli sitten juuttunut löylyhana auki eli sulake hajonnut.
Oliskos tuosta perhanasta magneetikytkin sökö sitten vai?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Terve,
Tässä topicissa on kans painittu saman ongelman kanssa. Siinä oli kyseessä vaan 201:nen ja sulake 10. Eli vika voi olla myös termostaattikatkaisijassa (menee maihin).
Oliko tuota kaksinapaista sitten muissa kuin 201:ssä? Jos on yksinapainen, niin sen maihinmeno ei polta sulaketta, vaan vika on sitten siellä magneettikytkimen puolella. Yksinapaisen katkaisijan kyseessä ollen magneettikytkimellä voisi olla oikosulku navasta toiseen. Maahan se ei voi vuotaa, koska silloin napsuisi sulake heti virtojen päälle laiton yhteydessä (plussa—m.kytkin—katkaisija—maa). Jos on kaksinapainen kytkin, niin magneettihärpäke voi vuotaa sisääntulevalta navalta maahankin (plussa—katkaisija—m.kytkin—maa).
t.
Risto
Tässä topicissa on kans painittu saman ongelman kanssa. Siinä oli kyseessä vaan 201:nen ja sulake 10. Eli vika voi olla myös termostaattikatkaisijassa (menee maihin).
Oliko tuota kaksinapaista sitten muissa kuin 201:ssä? Jos on yksinapainen, niin sen maihinmeno ei polta sulaketta, vaan vika on sitten siellä magneettikytkimen puolella. Yksinapaisen katkaisijan kyseessä ollen magneettikytkimellä voisi olla oikosulku navasta toiseen. Maahan se ei voi vuotaa, koska silloin napsuisi sulake heti virtojen päälle laiton yhteydessä (plussa—m.kytkin—katkaisija—maa). Jos on kaksinapainen kytkin, niin magneettihärpäke voi vuotaa sisääntulevalta navalta maahankin (plussa—katkaisija—m.kytkin—maa).
t.
Risto
E500 – 211.070
Minkähän sulakkeen takana on lämmityslaitteen kiertovesipumppu? Eräällä toisella forumilla jollakulla joku siihen liittyvä vika poltteli sulaketta alvariinsa... 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Tulee just tältä samalta sulakkeelta. Virta sille otetaan kuukusilta ja se maadoitetaan säätöpaneelin kautta.PM kirjoitti:Minkähän sulakkeen takana on lämmityslaitteen kiertovesipumppu? Eräällä toisella forumilla jollakulla joku siihen liittyvä vika poltteli sulaketta alvariinsa...
t.
Risto
E500 – 211.070
No jopa tekee virtanen lenkkiä. Eli sieltä paneelinkin takaa voisi periaatteessa olla joku maapiuha irti tai huono. Hmm.Roisto kirjoitti:Tulee just tältä samalta sulakkeelta. Virta sille otetaan kuukusilta ja se maadoitetaan säätöpaneelin kautta.PM kirjoitti:Minkähän sulakkeen takana on lämmityslaitteen kiertovesipumppu? Eräällä toisella forumilla jollakulla joku siihen liittyvä vika poltteli sulaketta alvariinsa...
o
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: 200D -86, seiskasulake palaa? Nyt myös 300D
Upitaas tällainen oma aihe.
Onko lisäviisautta tullut aiheen tiimoilta: oma 300TD poltti nimittäin aamulla seiskasulakkeen, vaihdoin sen ja kesti noin 50 km ajot ennen kuin kärähti taas.
Pakkivalot, kierroslukumittari ja lämmönsäätö putosivat pois pelistä, öljynpainemittari kyllä nyökki aamulla nollaan pari kertaa mutta palasi ruotuun, samoin kuin lämpö- ja polttoainemittaritkin.
Voisiko liittyä mitenkään tähän souviin, että sähelsin vähän akkulaturin kanssa hiljan: laturin akulle tulevat johdot olivat vähän rispautuneet ja laturia irrotellessani ne muutamaan otteeseen ritsahtelivat uhkaavasti eli akun navat saattoivat käydä sekunnin- pari "lähellä toisiaan"?
Onko lisäviisautta tullut aiheen tiimoilta: oma 300TD poltti nimittäin aamulla seiskasulakkeen, vaihdoin sen ja kesti noin 50 km ajot ennen kuin kärähti taas.
Pakkivalot, kierroslukumittari ja lämmönsäätö putosivat pois pelistä, öljynpainemittari kyllä nyökki aamulla nollaan pari kertaa mutta palasi ruotuun, samoin kuin lämpö- ja polttoainemittaritkin.
Voisiko liittyä mitenkään tähän souviin, että sähelsin vähän akkulaturin kanssa hiljan: laturin akulle tulevat johdot olivat vähän rispautuneet ja laturia irrotellessani ne muutamaan otteeseen ritsahtelivat uhkaavasti eli akun navat saattoivat käydä sekunnin- pari "lähellä toisiaan"?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: 200D -86, seiskasulake palaa?
Voisiko nuo närhen munat lydä oikkariin kun tulee pyyntö tarpeeksi lämpöisestä ilmasta. Koita ottaa liitin irti munilta, (eli suorita kastraatio
)

Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: 200D -86, seiskasulake palaa?
Hmm. Metka ajatus. Ne on kyllä olleet jossain 20 asteen paikkeilla molemmat.arska10 kirjoitti:Voisiko nuo närhen munat lydä oikkariin kun tulee pyyntö tarpeeksi lämpöisestä ilmasta. Koita ottaa liitin irti munilta, (eli suorita kastraatio)
Viime viikolla auto muuten puhalsi yhtenä aamuna pelkkää kylmää ja vasta "keleksiä" naputtamalla lähti lämmintä tulemaan.
Sielläkö nyt jumittelisi?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: 200D -86, seiskasulake palaa?
Tuota ainakin kannattaa kokeilla
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan