AApua vuotaako mersuni kansi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
wagner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 07.10.2003 16:32
Paikkakunta: VANTAA

AApua vuotaako mersuni kansi

Viesti Kirjoittaja wagner »

Ostin ensimmäisen mersuni ja nyt jo kaduttaa. No vika on sellainen, että kannen välistä ilmeisesti vuotaa öljyä pakosarjan alle/päälle sekä laatikon päälle. On vissiin merkki vuotavasta kannesta? Pitää myös aika rallatusta välillä. Eihän se aina välttämättä sekoita nesteitä. No onko kukaan tehnyt tuota pahvin vaihtoa, lähinnä se ketju mietityttää. Miten päin se on ja miten sen kanssa tulee toimia? Ja kannattaako vaihtaa ketju myös, vai onko sen verran hankala. Kokemusta on moottorirempoista jne. Mutta laiskuus on perihyve, joutuu nääs töissä ihan tarpeeksi räpeltämään. Tai voisi olla hinta esimerkki paikallaan, kun en halua häiritä kysymyksilläni kiireisiä korjaajia. Kannen kanssa vissiin on jotain jippoja?
Ystävällisin terveisin J.S
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

älä huoli!!

Jos kannentiiviste vuotaa, ei öljy voi tippua pakosarjan päälle, koska pakosarja on kiinni venttiilikannessa,....ellei öljy lennä ylöspäin.
Sinulla vuotaa siis luultavasti venttiilikopan tiiviste joka ei tosiaankaan ole vakavaa, uuden saat n. 10€:lla vaikka KL:Stä. Vaihto helpompi, kun vaipan vaihto. ....Oletan sinun kyllä erottavan venttiilikopan ja kannen tiivisteen...tuo pakosarjan päälle vuotaminen vaan hämäsi minua..... Miten on?

Ketjukin on mersussa helppo vaihtaa.....
Nippusiteellä vanha ketju pyörään kiinni, hio sitten yksi pykälä ketjusta irti, nyt ketjun saa poikki....Sitten liitä uusi ketju vanhaan....uudessa on sellanen liitospala sitä varten. *...Sitten vaan pyörität moottoria kunnes uusi ketju on kokonaan paikallaan...sitten liitos taas kiinni.
*Välillä tietty pitää ottaa se nippuside pois, jotta mottori pääsee pyörimään:)
...Suunnilleen noin se menee..... Joku voi sielä antaa lisävinkkiä.

PS....Ainiin mikä se mersusi malli oli? Voihan joissain olla pakosarja sen mallinen, että öjy voi vuotaa sen päällekin... :roll:
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Ma 13.10.2003 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmm...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Terwetuloa joukkoon!

Minkäs mallisesta Mersusta on kysymys?

Olisiko vika kuitenkin toivottavasti vain vuotava venttiilikopan tiiviste, kun öljyä vuotaa myös pakosarjan päälle?..

Jakoketju on siellä moottorin etupäässä. Ennen kuin irrottaa nokka-akselin ketjupyörän, niin rautalangalla ratas kiinni ketjuun. Sitten vain pitää huolen, että ketju pysyy kokoajan kireällä. Jos ketju pääsee oikein paljon löystymään, niin jako voi mennä sekaisin...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
wagner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 07.10.2003 16:32
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja wagner »

Mutta mutta toi öljyn vuotaminen on aika reipasta. Noin 8 km ajon jälkeen oli Jumbon parkkiksella aika moinen öljy läikka 10 cm x 10 cm. Kyllä se selvästi puskee öljyä jostain pakosarjan päälle, alapuolelta. Tosin voisin pestä moottorin ja sen jälkeen vaihtaa ton venttiilikopan tiivisteen. Autoni 123 T farmi, jossa on 103 ruiskukone ja tomaatti. ostin sen kun luulin sen syövän vähemmän menolientä, kuin Buickini, jossa on vähän yli 5 litran pikku pikku lohko. Huomatkaa painotan sanoja pikku lohko. No olettamus oli väärä, sillä yllätys autot vievät melkein saman verran. Mutta on tota mersua mukavempi pyöritellä tuolla Cityssä
Viimeksi muokannut wagner, Ma 13.10.2003 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: hmm...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

jarski kirjoitti:Terwetuloa joukkoon!

Minkäs mallisesta Mersusta on kysymys?

Olisiko vika kuitenkin toivottavasti vain vuotava venttiilikopan tiiviste, kun öljyä vuotaa myös pakosarjan päälle?..

Jakoketju on siellä moottorin etupäässä. Ennen kuin irrottaa nokka-akselin ketjupyörän, niin rautalangalla ratas kiinni ketjuun. Sitten vain pitää huolen, että ketju pysyy kokoajan kireällä. Jos ketju pääsee oikein paljon löystymään, niin jako voi mennä sekaisin...
hei, mutta eihän nokkapyörää tarvitse irrottaa ainakaan ketjua vaihtaessa.... Vai meinasitko sen kansirempan yhteydessä?
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Joo, kannentiivisteen vaihtoa tarkoitin. Silloin ketjupyörän joutuu irrottamaan. Pelkän ketjun vaihdossa sitä ei tartte irrottaa.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
wagner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 07.10.2003 16:32
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja wagner »

Mietin myös sitä ketjua, jotta onko se tullut tiensä päähän kun toi kone naputti. Tosin sekin kuului tuolta yläkerrasta.
Toi on kyllä hyvä konsti vaihtaa nokka ketju. :shock: Kiitän nöyrästi moisesta, eipä ole tullut mieleen kun Saabbiin sitä vaihdoin
Avatar
tupis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Su 20.04.2003 21:58
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja tupis »

Nakuttaako se kone myös kierroksilla , eli kiihtyykö nakutus kierrosten mukaan
ja kuuntele sitä nakutusta , vois olla ketjusta tai hydraulisesta nostimesta, pahimmassa tapauksessa nokka kulunut. Selviää ottamalla venttiili kansi irti ja tutkimalla nokan kunto.
Avatar
wagner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 07.10.2003 16:32
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja wagner »

Niin, tosiaan jos ketju on kulunut se myös rallattaa kierroksilla. No tämä yksilö ei rallata kierroksilla vaan tyhjäkäynnillä. Onko mitään hajua paljon maksaa uusi nokka 230E:hen? Täytyy ottaa toi venakansi auki ja hutkia!
Avatar
tupis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Su 20.04.2003 21:58
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja tupis »

Mikä kone sulla siinä 123:ssa on sä mainitsit M103:sen ja 230E:n.
Montako sylinteriä sulla siellä koneessa on ja mikä on rekisteri otteeseen merkitty kuutiotilavuus

soita MB-osa Oulu 08-5540220 On ehkä suomen halvin
ja katso netistä . ei oo pahat hinnat näissäkään


http://www.motonet.fi tai
http://www.kl-varaosat.fi
Viimeksi muokannut tupis, Ma 13.10.2003 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

wagner kirjoitti:Niin, tosiaan jos ketju on kulunut se myös rallattaa kierroksilla. No tämä yksilö ei rallata kierroksilla vaan tyhjäkäynnillä. Onko mitään hajua paljon maksaa uusi nokka 230E:hen? Täytyy ottaa toi venakansi auki ja hutkia!
KL:stä saa laatukamaa: Hinnatkin löytyy sieltä. Muista katsoa myös keinuvipujen hinnat. Ne pitää vaihtaa samalla nokka-akselin kanssa.

http://www.kl-varaosat.fi

Jos sulla oli 230E:
2232 nokka-akseli M102 195.00 EUR (1159.41 FIM)
2124 keinuvipu M102 29.00 EUR (172.43 FIM) (Menee 8kpl)
Avatar
wagner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 07.10.2003 16:32
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja wagner »

Niin eikö toi 124 ruisku kone 230 ole 103? Semmoinen on ympätty minun mersuun -93 ja ilman prosentteja :D . Mulla voipi mennä noi koneen koodit sekaisn sillä olen aloittelevä solisti. Eli kyseinen aparaatti muutoskatsastettu kyseiselle tekniikalle
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

wagner kirjoitti:Niin eikö toi 124 ruisku kone 230 ole 103? Semmoinen on ympätty minun mersuun -93 ja ilman prosentteja :D . Mulla voipi mennä noi koneen koodit sekaisn sillä olen aloittelevä solisti. Eli kyseinen aparaatti muutoskatsastettu kyseiselle tekniikalle
200E, 200 ja 230E on M102 koneita (4 syl.)
260E ja 300E on M103 koneita. (6 syl.)
Avatar
wagner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 07.10.2003 16:32
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja wagner »

Katsoin uudestaan tänään syylärin. Öljyä niin maan PRKL. Eli kansipahvi paskana. Joutu tulemaan hinurilla kotia. No vinkkejä miten toi kansi kannattaa ottaa irti sillä teillähän on tota koemusta näistä peleistä enempi kuin minulla.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

wagner kirjoitti:Katsoin uudestaan tänään syylärin. Öljyä niin maan PRKL. Eli kansipahvi paskana. Joutu tulemaan hinurilla kotia. No vinkkejä miten toi kansi kannattaa ottaa irti sillä teillähän on tota koemusta näistä peleistä enempi kuin minulla.
Jos et ennen ole kansirempppaa tehnyt niin jätä suosiolla ammattilaiselle, tulee halvemmaksi.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Paljonkos sillä moottorilla on ajettu? jos paljon on niin...siinä tapauksessa kannattaa varmaan koneistaa kansi samalla kun on irti ja vaihtaa siis kuluneet ohjurit, venttiilinnostimet jne. Tietysti ensin tarkistaa että kansi on ehjä ylipäätänsä.

Joka tapauksessa kansi kannattaa/täytyy plaanata ennen uuden kannen tiivisteen laittoa...luultavaa on että kansi ei yleensä ole suora...kannentiivistehän yleensä menee siksi että kansi on kärsinyt lämpövaurion tai hiushalkeaman tai se on edelliskerralla väärin asennettu (ei kiristetty oikein).
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
wagner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 07.10.2003 16:32
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja wagner »

Kansihan siinä koneistukseen menee tottakai. Mutta lähiinä onko pikku jippoja jne. mitä pitää huomioda, sitä tässä etsitään. Sillä sen minkä ihminen on rakentanut pystyy ihminen rakentamaan uudelleen
Vastaa Viestiin