Kotihifiä

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Niinpä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Lajunen kirjoitti:

Minä kallistuisin (vaikkei minulta tätä kysyttykään ) myös tuon Marantzin kannalle...

No Marantz-vahvistin on ollut setissä aiemminkin, eikä siitä ollut pahaa sanottavaa. Toki kuuntelu omilla kajareilla antaa vain ja ainoastaan kunnollisen vertailukohdan - ja tietenkin siinä lopullisessa kuuntelumiljöössä.
HiFi-kellareiden parhaimmillaan studio-olosuhteet ja optimikajarit saattavat luoda vahvistimista melkoisen väärän kuvan.
Toisekseen: kyllähän nämä kysymykset saa / kannattaa ottaa kollektiivisesti kohdistetuiksi :)

Pasi M:n kanssa olen yhtä mieltä tuosta ohmijutusta. Omien Kefien impedanssi on 4 ohmia ja kuten todettu, 2 x 100 W moottori meinaa nitkahtaa kovemmissa kohdissa, vaikka volyyminutikka ei ole hiukan yli puolen välin. Esim. 3/4 tehoja laitteen suojapiiri ei kestäisi lainkaan.... :cry:

PS. Koska hifistely jos mikä on äärimmilleen vietyä pilkunviilausta, niin D.D. kirjoittanee Harman Kardonin koolla eikä geellä, heeheeh :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Day Downhill kirjoitti:Mitenkäs tuo ohmiluku?...eikös nuo 6ohmiset "ime" sitä virtaa vähemmän, kun 8 ohmiset vehkeet. 8 ohmisia meillä yleensä on kajarit olleet aiemmin..tai lähinnä isällä kotipuolessa.
Ei vaan mitä pienempi impedanssi, niin sitä enemmän virtaa pitää pukata. Sinänsä noiden 6 Ohmisten kanssa voit olla rauhassa, sillä suurimmassa osassa ns. 8 Ohmisiksi ilmoitettujen kaiuttimien impedanssi roikkuu tuolla 6:n korvilla. Kyseessähän ei ole mikään vakio resistanssi, vaan taajuuden mukaan muuttuva arvo.

Periaatteessa hyvän päätevahvistimen rakenteen voi todeta sen kyvystä pukata tuonne 1 Ohm kuormaan. Onhan silti muutakin..

Niin ja ne DD5.1 ja DTS erot: Niinkuin jo mainittukin, DTS on paperilla ja teoriassa DD5.1:stä parempi, muttakun ainakin useimmat leffat joissa molemmat koodaukset löytyvät, käyttävät ääniraidoissa eri masterointeja.
Riippuu siis paljon masteroijasta kumpi loppujen lopuksi paremmalta kuulostaa..
Koneella on koneen tahti
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

uusia ulottuvuuksia

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Tänään ttas opimme, että kannattaa lukea sitä käyttöohjetta.

Kaikki järjestelmän kaiuttimet oli tehtaan jäljiltä small-asennossa, eli järjestelmä ei lykännyt mihinkään kajariin matalia bassoja...Järjestelmä oletti että laitteistoon olis kyteketty se subbari.
Laitoin etukajarit, siis ne isoimmat "LARGE"-asentoon ja niistä alkoi kuulua jyminää samantein. Muut jätin Smallille. Takaa ei tartte basson jymistä ja keskelläkin riittää, kun keskiäänet ja puhe kuuluu selvästi.

En kaipaa enään isompaa vahvistinta, pitää vaan opetella käyttämään tuota nykyistä :) Subbarikin saa toistaiseksi jäädä kauppaan.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: Niinpä

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Jukka N. kirjoitti:...
Pasi M:n kanssa olen yhtä mieltä tuosta ohmijutusta. Omien Kefien impedanssi on 4 ohmia ja kuten todettu, 2 x 100 W moottori meinaa nitkahtaa kovemmissa kohdissa, vaikka volyyminutikka ei ole hiukan yli puolen välin. Esim. 3/4 tehoja laitteen suojapiiri ei kestäisi lainkaan.... :cry:
...
Eikös ainakin analogiset äänenvoimakkuuspotikat ole toteutettu logaritmisesti eli ei mene suoraan niin että puolet kääntövarasta on puolet tehoista.
Kun nuppi siis lähestyy kaakkoa niin vahvistus samalla ranteen kertokulmalla ei ole sama kuin kierron alkupäässä. :lol:
Kyseinen asteikko vastaa ihmisen subjektiivista käsitystä äänen voimakkuudesta paremmin.

Ohmeista vielä sen verran että samat jutut on minullekin joskus opetettu. Joissakin vahvistimissa ilmoitetaan että minimi impedanssi olisi 8 ohmia mutta kyllä niissä 4 omisetkin ovat soineet riittävästi. Yhdessä Jammussa kyllä suojapiirit olivat lähellä laukeamista sopivalla voimakkudella...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

DTS

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Himskatti!
DVD-levyllä on DTS-äänimahdollisuus ja sen voi valita setupeista.
DVD-soitin tukee DTS:ää
Vahvistin tukee DTS:ää.
Silti ei DTS:ää saa valittua surround-valikosta vahvistimelta. Se ei tule näkyviin listaan. Onko ideoita?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12614
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: DTS

Viesti Kirjoittaja epk »

Day Downhill kirjoitti:Himskatti!
DVD-levyllä on DTS-äänimahdollisuus ja sen voi valita setupeista.
DVD-soitin tukee DTS:ää
Vahvistin tukee DTS:ää.
Silti ei DTS:ää saa valittua surround-valikosta vahvistimelta. Se ei tule näkyviin listaan. Onko ideoita?
löytyykö vaffusta auto select tai tms?
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: DTS

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Day Downhill kirjoitti:Himskatti!
DVD-levyllä on DTS-äänimahdollisuus ja sen voi valita setupeista.
DVD-soitin tukee DTS:ää
Vahvistin tukee DTS:ää.
Silti ei DTS:ää saa valittua surround-valikosta vahvistimelta. Se ei tule näkyviin listaan. Onko ideoita?
'

Oletko kokeillut useammilla levyillä?
Millä piuhalla olet yhdistänyt DVD:n vahvariin? (coaxial(eli 1xRCA) vai optinen)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: DTS

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

lajunen kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:Himskatti!
DVD-levyllä on DTS-äänimahdollisuus ja sen voi valita setupeista.
DVD-soitin tukee DTS:ää
Vahvistin tukee DTS:ää.
Silti ei DTS:ää saa valittua surround-valikosta vahvistimelta. Se ei tule näkyviin listaan. Onko ideoita?
'

Oletko kokeillut useammilla levyillä?
Millä piuhalla olet yhdistänyt DVD:n vahvariin? (coaxial(eli 1xRCA) vai optinen)
Kaapeli on optinen.
Vahvarin pitäisi itse tunnistaa se DTS, mutta ei tunnista. Ilmeisesti levyllä ei ole DTS:ää, vaikka se niin mainostaa ja se löytyy valikoistakin.

Joskus joku levy toimi DTS:änä, sen muistan. Nyt kuitenkin monta vuokra DVD:tä ollut peräkkäin missä olis muka DTS, mutta silti vahvari ei tunnista.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: DTS

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Day Downhill kirjoitti:
lajunen kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:Himskatti!
DVD-levyllä on DTS-äänimahdollisuus ja sen voi valita setupeista.
DVD-soitin tukee DTS:ää
Vahvistin tukee DTS:ää.
Silti ei DTS:ää saa valittua surround-valikosta vahvistimelta. Se ei tule näkyviin listaan. Onko ideoita?
'

Oletko kokeillut useammilla levyillä?
Millä piuhalla olet yhdistänyt DVD:n vahvariin? (coaxial(eli 1xRCA) vai optinen)
Kaapeli on optinen.
Vahvarin pitäisi itse tunnistaa se DTS, mutta ei tunnista. Ilmeisesti levyllä ei ole DTS:ää, vaikka se niin mainostaa ja se löytyy valikoistakin.

Joskus joku levy toimi DTS:änä, sen muistan. Nyt kuitenkin monta vuokra DVD:tä ollut peräkkäin missä olis muka DTS, mutta silti vahvari ei tunnista.
Mielenkiintoista. Kyllä niillä leyvillä joissa mainostetaan DTS:ää se yleensä on. Olisiko vahvistimessa/DVD-soittimessa sitten jokin prioriteettiasetus tms että soittaa aina DD:llä ja vasta jos DD:tä ei löydy niin DTS:llä... :?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: DTS

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

lajunen kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:
lajunen kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:Himskatti!
DVD-levyllä on DTS-äänimahdollisuus ja sen voi valita setupeista.
DVD-soitin tukee DTS:ää
Vahvistin tukee DTS:ää.
Silti ei DTS:ää saa valittua surround-valikosta vahvistimelta. Se ei tule näkyviin listaan. Onko ideoita?
'

Oletko kokeillut useammilla levyillä?
Millä piuhalla olet yhdistänyt DVD:n vahvariin? (coaxial(eli 1xRCA) vai optinen)
Kaapeli on optinen.
Vahvarin pitäisi itse tunnistaa se DTS, mutta ei tunnista. Ilmeisesti levyllä ei ole DTS:ää, vaikka se niin mainostaa ja se löytyy valikoistakin.

Joskus joku levy toimi DTS:änä, sen muistan. Nyt kuitenkin monta vuokra DVD:tä ollut peräkkäin missä olis muka DTS, mutta silti vahvari ei tunnista.
Mielenkiintoista. Kyllä niillä leyvillä joissa mainostetaan DTS:ää se yleensä on. Olisiko vahvistimessa/DVD-soittimessa sitten jokin prioriteettiasetus tms että soittaa aina DD:llä ja vasta jos DD:tä ei löydy niin DTS:llä... :?
Olen yrittänyt tutkia valikkoja ja kaikki pitäisi olla kunnossa. Pitää vielä tutkia lisää.....
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: DTS

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Day Downhill kirjoitti:
Olen yrittänyt tutkia valikkoja ja kaikki pitäisi olla kunnossa. Pitää vielä tutkia lisää.....
Tuli vielä mieleen että onko sulla esim "Dolby Digital Music" tms asetus päällä? Jos on niin vahvistin käyttänee vain DD:tä... Kokeilepa "direct/normal" asetuksilla vielä.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

löyty tämmönenkin vanha juttu. oma laitteisto koostuu täysin erillislaitteista. sonyn radio, yamahan c-45 esivahvistin, yamahan eq-550 taajuuskorjain, itse tehty 2x200w laadukas päätevahvistin, ja itse tehdyt choruksen 12/c kaiuttimet. tällä hetkellä cd:tä pyörittää tietokoneen c-romputin ku cd-soitin sanoi työsopimuksen irti.
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

löyty oikea topic

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

uus yritys... Mä ostin aikanani haaveiden täyttymyksen, B&On lankkumallin soittimen (8500). Aikani kuuntelin Cerwin Vegoilla (seuraavaan tiliin asti), kunnes hi-fistyin hieman ja hankin ämyreiksi Amphion Argonit. Toistaiseks noi on kelvanneet, vaikkakin Amphionien korostunut kirkkaus on pidemmän päälle rasite. Ostaessa ihastuin kivasti napsahtavaan bassopäähän., sitä kun noiden diskolaatikoiden kanssa tottu basson rytkeeseen. Nykyään on tullu kuunneltua pääasiassa musiikit tietokoneelta pilipalihalpavinkuintia surround setillä joka on aika kaukana hifistä (tosin onhan tässä ainakin "tuhatkuussataahattiwattia") ja B&O on saanu kerätä pölyä olohuoneessa.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Hifistelyä!
Itellä on nykyisin kotiteatteria ja kaksikanavaista musiikkia sulassa sovussa.
Löytyy DD/DTS 5.1 kotiteatteri ja 2-ch järjestelmä..
Tietokoneelle olen uusia, laadukkaita pikkukaiuttimia katsellut ja kuunnellut.
Vaihtoehtoja on paljon ja aktiivimonitoreitakin olen käynyt kuuntelemassa.
Hifiharrastus on alkanut minulla n. 13 vuotta sitten.
Soittoharrastukseni puolesta olen myös kiinnostunut miltä mikäkin soitin oikeasti kuulostaa...
Tommonen tuli perustettua luokkakaverin kanssa: Kliks!
Laitteistoni on muuttunut vuosien saatossa. Nyt on taas muutoksia luvassa.
Autoihin on tullut myös rakenneltua äänentoistoa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Teemup
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ti 07.09.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja Teemup »

yamaha rx -v550 viritinvahvistin. sonyn äänejä viisi kappaletta ja taustalla huutaa hoosiannaa boschmanin 12" ääni tulee vahvistimelle, tietokoneelta.
W163, S124
Avatar
MiQu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 18.11.2003 15:43
Paikkakunta: Tampere / Valtimo

Viesti Kirjoittaja MiQu »

Ihan kivoja vehkeitä näyttäisi forumilaisilta löytyvän :)
Itsellä kun ei rahaa liiemmin ole, niin itse tekemällä saa kohtuu halvallakin aikaiseksi laadukasta äänentoistoa.
Kaiuttimina ProAc Response 2.5 kloonit. Pöntöt 30mm massiivikoivusta.
Vahvistimina Cairn-Ezo Ion T2 monoblokit... :roll:
Vastaa Viestiin