Paineliitännät antureille

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Paineliitännät antureille

Viesti Kirjoittaja jesse »

Voiko samasta paineliittimestä vetää letkun esim. moottorinohjausboksin MAP:lle ja kojelaudan painemittarille. Tarkoitan, että onko mahdollista, että esim. painemittari häiritsee MAP:in toimintaa. Itselläni kun pitäisi vetää samasta 4mm liittimestä linjat neljälle eri aparaatille: ruiskun MAP, painemittari, EZL ja bensanpaineensäädin. Tuli vaan mieleen että ei kai ne nyt sitten häiritse mitenkään toistensa toimintaa.

Ymmärrän että noissa painemittauslinjoissa ei ilma juuri liiku, mutta esim. bensapaineensäätimessä on iso kalvo, jonka liike teoriassa voisi luoda tiavuusvirtaa linjaan. Ja vaikka tällainen alipaineaalto ei kauaa kestäisikään niin ei se voi esim. MAP-anturin saavuttaessaan olla hyvä juttu.

Eli kokeneemmat kommentoikaa.
turboman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 12.11.2003 11:27

Viesti Kirjoittaja turboman »

Moottoripyöräpuolelta havaittu, ainakaan Hayabusan MAP ei toimi jos otetaan paine vain yhdeltä kurkulta. T-liittimillä yhdistämällä kaikilta neljältä paine MAPille. Ilmeisesti pienillä kierroksilla painevaihtelu liian suuri jos otetaan vain yhdeltä.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tuskinpa tuo alipaineen veto useammalle aparaatille aiheuttaa ongelmia kunhan ei tee liian pienellä letkulla.

Hajapuskassa ongelmat johtuvat siitä että yhtä sylinteriä kohti on yksi kaasuläppä (kaasarin luisti) ja painevaihtelut erityisesti pienillä kierroksilla ovat kovin suuria moottorin sykkivästä imusta johtuen. Tuollaiseen järjestelmään (esim läppärungot autossa) pitää tehdä pieni alipainesäiliö ja siihen letku joka runnerista sekä lähtö MAPille. Näin saadaan "suodatettua signaalista värähtely pois".
So long, and thanks for all the fish
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Melitos kirjoitti:Tuskinpa tuo alipaineen veto useammalle aparaatille aiheuttaa ongelmia kunhan ei tee liian pienellä letkulla.
Toisaalta eilen ihmeteltiin kaverin megaruutatun kulkuneuvon pätkimisongelmia ja mietittiin epätodennäköisiäkin vaihtoehtoja kun datalogeissa oli niin hassuja käyriä.

MS kun aukoo kaikki suuttimet kerralla niin kalvotyyppinen bensanpaineensäädin voi heilahtaa kerralla aikalailla niin että kalvon (ali-)painepuolelle tulee tilavuusvirtaa, joka sitten voi edetä esim painepulssina map:lle jonka alipaine on otettu samasta lähdöstä. :roll:

MAPin painelinjaan kannattaa laittaa mopon bensafiltterin tyyppinen suodatin joka samalla toimii pienenä alipaineakkuna, suodatin kannattaa laittaa lähelle boksia niin se tasaa pienet painevaihtelut.
So long, and thanks for all the fish
Vastaa Viestiin