S320 ei käy

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
paranoid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:44
Paikkakunta: Akaa

S320 ei käy

Viesti Kirjoittaja paranoid »

Ongelma selvinnyt, ks. vastaus #23.

******


Autona siis vuosimallin 1997 S320 -- W140, M104 jne.

Ongelmana siis yksinkertaisesti se, että auto ei käy. Hörähtää käyntiin normaalisti, tuntuu käyvän kaikilla pytyillä, sammuu heti kun "kylmäkäyntimoodi" (lainausmerkeissä, koska en tarkkaan tiedä liittyykö kylmäkäynnistykseen lainkaan vai onko jokin muu) loppuu -- siis se, kun jokin rele ilmeisesti naksahtaa pois päältä ja normaalisti kierrokset tipahtavat yli 1000:sta normaalille tasolle (kestää autotallilämpimänä 2-3sec tms.).

Vika ilmeni kun selviteltiin käyntihäiriöitä, testattiin puolat läpi uudella yksilöllä, kun epäiltiin puolavikaa pätkivän käynnin syyksi (jälkeenpäin tarkemmin ajateltuna taitaapi vika olla MAF:ssa). Kun puolien räpläämisellä ei käynti muuttunut, tuon Toisen Saksalaisen Laatuauton omistajana piti tietenkin yrittää vanhaa Bemarikikkaa Motronicin asetusten nollaamiseen -- akkua siis pidettiin tunnin verran irti. Samalla käpisteltiin vähän liittimiä konehuoneen päälipuolella, nokka-akselin asentotunnistimen ja ruiskusuutinten plugeja ainakin (varmaankin hapettumien löytymisen toivossa ;) ). Kaikki liittimet on tuon tutkailun jälkeen tarkastettu Monta kertaa, oikeilla paikoilla ja kiinni ovat kaikki.


Onko tosiaan niin -- mitä itse epäilen -- että Johtotähden (hah, on sekin "glamour" tämän parin vuoden aikana, mitä Ässä taloudessa on ollut, hieman jo karissut :D ) moottorinohjaus menee akun irtikäyttämisessä sekaisin ja vaatii jonkin merkkihuollossa tehtävän resetin / uudelleenohjelmoinnin? Kuinka näihin perkele akkuja sitten pitäisi vaihtaa :shock:


Tämmöttis tällä kertaa.

Juha
Viimeksi muokannut paranoid, To 29.09.2005 19:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Tässä tulee omia kokemuksia 220E:stä ja ilmamassamittariviasta, en tiedä onko sovellettavissa 320 koneeseen mutta:

HFM moottorinohjaus toimii siten että moottorin ollessa kylmä ja ns. kylmäkäyntimodessa niin ilmamassamittarin antamaa singaalia ei oteta huomioon. Kun jäähdytysvesi lämpenee tiettyyn lämpötilaan moottorinohjaus alkaa käyttämään myös MAF:n antamaa singaalia ja siinä vaiheessa sun autos vuorostaan sammuu?
Ilmamassamittarin testaaminen on autosähkökorjaamossa ehkä vartin homma, kannattaa testauttaa sillä huvikseen sitä ei kannata ostaa. M104 moottorissa (kuten muissakin hfm bensakoneissa) on tyyppivikana johtosarjan hapertuminen ilmamassamittarin ja moottorin lämpötila anturin osalta. MAF:n johtosarja voi olla huonolla tuurilla jopa oikarissa sisältä! Moottorin vikakoodit ei nollaannu vaikka akku olisi irti vuoden, ne pitää nollata testerissä. Kun vika poistuu nollaantuu koodit tietyssä ajassa. Olisiko ollut noin 20 starttausta siten että auto liikkuu ja ko. komponentti ei anna uutta koodia -> koodi poistuu.
Sinuna selvittäisin siis eka tuon MAF:n kunnon. JOS siinä on vika niin ehkä kannattaisi nollauttaa koodit korjaamolla ja samalla resetoida HFM:n oppimat raja arvot tai miksi niitä nyt ikinä kutsutaankin. Raja arvojen nollauksen jälkeen mm. tyhjäkäynnin säädin kalibroi itsensä uudestaan ja moottorinohjaus opettelee uudet normiarvot muutaman kymmenen kilometrin ajon aikana.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
paranoid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:44
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja paranoid »

juha kirjoitti:HFM moottorinohjaus toimii siten että moottorin ollessa kylmä ja ns. kylmäkäyntimodessa niin ilmamassamittarin antamaa singaalia ei oteta huomioon. Kun jäähdytysvesi lämpenee tiettyyn lämpötilaan moottorinohjaus alkaa käyttämään myös MAF:n antamaa singaalia ja siinä vaiheessa sun autos vuorostaan sammuu?
Jos autotallilämpöisenä tuo "moodi" kestää parin tunnin seisonnan jälkeen 2-3sec, niin ilmeisesti samasta asiasta on kyse. Ilman kaasua sammuu siis tuon parin sekunnin jälkeen, kaasun kanssa saa käymään hetken vaivalloisesti. Tuntuu että kävisi enintään kahdella pytyllä tms.

Taitavat muutenkin olla ilmamassamittarit näissäkin (kuten tuossa Toisessa Saksalaisessa Laatumerkissä, jossa ilmamassamittareita saa vaihtaa kuin opeliin tyhjäkäyntimoottoria konsanaan) kulutustavaraa, ainakin kertaalleen tuo lienee jo vaihdettu kun oli 9/99-leimat päällä. Eikä nytkään kilometrejä ole mittarissa 150 tuhatta enempää... :)


Voihan tuo olla, että on johdot lopullisesti menneet oikoseen eristeiden murennuttua taivuttelujen seurauksena. Täytyy huomenna tarkastella enemmän, puolien johdot venttiilikopan on jo käyty läpi, ne ovat yllättäen täysin ehjät. Jotain muutahan tuolla nyt täytyy olla kuin rikkinäinen MAF, sillä auto kuitenkin käy paikallaan suht normaalisti vaikkei ko. anturi olisi edes kytkettynä.

Kiitoksia vinkeistä. Saa nähdä selviääkö puhtaasti fyysisellä vialla vai onko seuraava suunta Vehon huolto :roll:
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Jos MAF anturi ei ole kiinni niin moottorinohjaus käyttää ennalta opittuja anturin arvoja jotka vastaa noin 25% tarkkuudella todellisia, mitattuja arvoja. Näitä ennalta opittuja arvoja käytetään myös jos anturilta tulee ihan akuankka tietoa eli selkeästi liian suuria tai pieniä lukemia. Likainen ilmanputsari tuhoaa tuon MAF:n nopeasti, samoin filtterin väärä asennus (imuilmaa vuotaa filtterin ohi tjs.)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
paranoid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:44
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja paranoid »

Taas tuli käytyä tallissa ihmettelemässä.

Ei tuossa ole kyllä mitään järkeä enää :) Onko mahdollista, että jokin virheilmoitus vikamuistissa estäisi koneen käymisen (vaikka kaikki muuten olisikin kunnossa)? Vai onko se nimensä mukaan vain tallennuspaikka, eikä vaikuta mitenkään muiden tietokoneiden toimintaan?

Täytynee kuitenkin tuo MAF mittauttaa, sen vaihtaminen voisi selvittää aiemmat nykimiset, puutumiset ja pätkimiset. Kunhan vaan saisi tuon takaisin siihen tilaan, että kone edes käy :roll: Täytynee eBaysta huudella OBD-diagnostiikkarojut, josko vikamuistiin olisi jäänyt jotain vinkkiä nyt päällä olevaan ongelmaan liittyen...
paranoid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:44
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja paranoid »

juha kirjoitti:Jos MAF anturi ei ole kiinni niin moottorinohjaus käyttää ennalta opittuja anturin arvoja jotka vastaa noin 25% tarkkuudella todellisia, mitattuja arvoja. Näitä ennalta opittuja arvoja käytetään myös jos anturilta tulee ihan akuankka tietoa eli selkeästi liian suuria tai pieniä lukemia.
Onko niin, että tuo "hätämoodi" MAF:n virhetilan varalta on ominaisuus, jonka auto oppii X km aikana 'resetin' jälkeen?

Silloinhan tässä olisi jopa järkeä :D Ennen käyntilämmön saavuttamista tosiaan oli aiemminkin ongelmia, kävi vajailla pytyillä, vastasi kaasuun huonosti eikä oikein kulkenutkaan (WIS:n mukaan tällainen voisi johtua viallisesta MAF:sta) -> "kylmänä" MAF ei anna oikeita arvoja -> Motronic haluaa käyttää hätäohjelmaa, mutta koska sitä ei ole vielä opittu, niin...?
cwickstr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Pe 04.02.2005 07:36

Viesti Kirjoittaja cwickstr »

paranoid kirjoitti: Silloinhan tässä olisi jopa järkeä :D Ennen käyntilämmön saavuttamista tosiaan oli aiemminkin ongelmia, kävi vajailla pytyillä, vastasi kaasuun huonosti eikä oikein kulkenutkaan (WIS:n mukaan tällainen voisi johtua viallisesta MAF:sta) -> "kylmänä" MAF ei anna oikeita arvoja -> Motronic haluaa käyttää hätäohjelmaa, mutta koska sitä ei ole vielä opittu, niin...?
..niin Motronic käyttää oletusarvoa, joka kyllä pitää moottorin käynnissä. En usko että ohjelmiston kehittäjät ovat päästäneet näin pahan bugin läpi (siis jos ei opittu arvo niin exit(0)).
paranoid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:44
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja paranoid »

cwickstr kirjoitti:..niin Motronic käyttää oletusarvoa, joka kyllä pitää moottorin käynnissä.
Sitten täytyy keksiä uusia spekulaatioita (OBD-mokkula on tilauksessa, mutta kestänee vielä jonkin aikaa tulla nahkahousumaasta :) ).

Melkonen sähköhelvetti jo tuollaisen kymmenvuotiaankin auton moottorinohjaus... Kyllä nuo E34:n romut on niiin helppoja korjata ja troubleshootata :wink:
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Voisko tuo johtua ajonestosta? Eikös ajonesto yleensä toimi niin että auto lähtee käyntiin, mutta sammuu muutaman sekunnin päästä. Pitäisikö esim avain koodata uusiksi akun irrotuksen jälkeen? Tässäpä muutamia ajatuksia jotka tulivat mieleeni...
So long, and thanks for all the fish
cwickstr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Pe 04.02.2005 07:36

Viesti Kirjoittaja cwickstr »

paranoid kirjoitti:OBD-mokkula on tilauksessa, mutta kestänee vielä jonkin aikaa tulla nahkahousumaasta
Onko autossa OBDII vaikka onkin vm. 1997?
cwickstr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Pe 04.02.2005 07:36

Viesti Kirjoittaja cwickstr »

Melitos kirjoitti:Voisko tuo johtua ajonestosta? Eikös ajonesto yleensä toimi niin että auto lähtee käyntiin, mutta sammuu muutaman sekunnin päästä. Pitäisikö esim avain koodata uusiksi akun irrotuksen jälkeen? Tässäpä muutamia ajatuksia jotka tulivat mieleeni...
Hmm, omassa 202:ssa mottori ei käynnisty ollenkaan jos ajonesto on päällä, startti kyllä pyörii, mutta ECU katkaisee varmaan bensapumppua, sytysystä ja ruiskusuuttimet. Mutta tämä minun järjestelmä onkin PMS eikä ko. HFM.
paranoid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:44
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja paranoid »

cwickstr kirjoitti:
paranoid kirjoitti:OBD-mokkula on tilauksessa, mutta kestänee vielä jonkin aikaa tulla nahkahousumaasta
Onko autossa OBDII vaikka onkin vm. 1997?
96-mallista eteenpäin pitäisi ainakin ässässä kuskin jalkatilasta löytyä tuo 16pin OBD-II plugi. Jos ei, niin myös MB:n oma 38pin diagnostiikkatöpseli konehuoneessa antaa OBD-II yhteensopivaa dataa (tosin vaatii adapterikaapelin).
paranoid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:44
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja paranoid »

juha kirjoitti:Ilmamassamittarin testaaminen on autosähkökorjaamossa ehkä vartin homma,
Osaatko sanoa onnistuuko tuon mittaaminen ammattilaiselta irtonaisena?

Paikallisesta autosähköliikkeestä sanottiin, että pitäisi koko auto saada... sattuu vaan olemaan hieman hankalaa tällä hetkellä :?
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi !

Ootkos katsonu moottorin ohjausjohtojen kunnon, varsinkin jos sulla on alkuperäinen sytytysjohdotus HFM yksiköltä niin voipi olla aika entiset eristeet.
On meinaan super heikkolaatuiset ne kaikki johdotukset konehuoneen puolella, eristeet kovettuneet ja halkeilee helposti jos taivuttelet johtoja.
Etkä niitä huomaa ellet pura johtokimppuja ja tarkasta kuumissa paikoissa olevia johtoja.

Sanoisin että tämän hintaluokan pelissä ei oo kyllä satsattu ainakaan johtojen pintaalaan eikä eristeiden laatuun, enkä hyväksy että niistä pyydetään riisto hintoja. Itse vaihdoin johdot siliconi johdoiksi ja eristysjännitteet johdoille tuli 3kV:a, alkuperäisten ja mitattujen 390V:n sijaan.

No ei pelkkä ohjaus-sytytysjohtojen vaihto riitä, puolien B+ tulee virtalukolta ja tuntien saksalaisten sähköt niin joka sytytyspulssilla puolan jännite kyykkää 10V:n tietämille kun B+ johdon resistanssi on liian suuri. Sen voi korjata 22mF konkalla joka laitetaan B+ johdon ja GND välille. Suosittelen myös puolien B+jännitteille sulaketta jos vaikka puola kyrvähtää niin ei mee HFM ohjain rikki.

Jos kone ei käy kaikilla niin ensi tilassa tarkista puolien ohjausjohtojen kunto
ennen kun rikot HFM yksikön.
Kyllä merssusta hyvä tulee kun jaksaa parannella :lol:
paranoid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:44
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja paranoid »

capriceman kirjoitti:Moi !

Ootkos katsonu moottorin ohjausjohtojen kunnon, varsinkin jos sulla on alkuperäinen sytytysjohdotus HFM yksiköltä niin voipi olla aika entiset eristeet.
On meinaan super heikkolaatuiset ne kaikki johdotukset konehuoneen puolella, eristeet kovettuneet ja halkeilee helposti jos taivuttelet johtoja.
Etkä niitä huomaa ellet pura johtokimppuja ja tarkasta kuumissa paikoissa olevia johtoja.
Venttiilikopan päälä johdot tarkastettu, ei mitään murtumia tms.

Erään jenkkilähteen mukaan tuota M104:n johtosarjaa olisi joskus 1995 paikkeilla muutettu (l. korjattu?). Tiedä sitten miten millaiseen faktaan moinen väite perustui.

capriceman kirjoitti:Jos kone ei käy kaikilla niin ensi tilassa tarkista puolien ohjausjohtojen kunto
ennen kun rikot HFM yksikön.
Kone käy kyllä kaikilla... satunnaisesti. Nyt kylmäkäynnistyksen ajan käy hienosti joka pytyllä, sitten vaan kuolee. Ei käy ollenkaan.

Aiemmin kylmänä kävi vajailla pytyillä sekä satunnaisesti ajossa meno hyytyi ja kone täristeli kiihdytyksissä... eli kävi vajailla pytyillä. Sikäli kun puolien johdot, puolat ja tulpat on vaihdettu sekä tulpanjohtojen vastusarvot mitattu, ei äkkiseltään muuta vian aiheuttajaa tullut mieleen kuin MAF. Varsinkin kun myös WIS:n vikakuvaus sopii kuin nenä päähän.


Mitään virityksiä johtoihin ei aleta enää tekemään, jos tuon nyt vielä saa toimimaan niin lähtee samantien Ässä kiertoon. Kun yhden vian saa korjattua, ilmestyy toinen saman tien (ja varaosat osasta riippumatta à 1000e). Ei ihan vastaa käsitystä nykypäivänäkin lähes 300 000 mummonmarkan hintaisesta autosta.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moro !

HFM on hieman jäänyt monelta osalta protoasteelle. Joten melkein omistajan tulee tietää tekniikasta tai olla kiinnostunut lukemaan datashaissea jotta auto pysyy jotenkin kasassa. Johtojen laatu ei ole merkittävästi parantunut vaan edelleen eristeet on PVC seosmuovia joten eivät kestä kovia lämpötiloja( no suunnittelija suunnittelee sellaisen mitä pyydetään...ja siitä tulee hyvä varaosa busines..)

Skoopilla voi mitata ruiskujen pulssit jos pulssien leveys laskee lähes nollaan 3-5 sekunnin jälkeen käynnistyksen niin vika on MAF anturissa. MAF anturinkin voi mitata yleensä terminen osuus menee hajalle anturista jolloin HFM yksikkö ymmärtää että ilmaa ei tule koneelle yhtään ja PWM ruiskuissa pienennetään minimiin.
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Älä luovuta

Viesti Kirjoittaja markku »

paranoid kirjoitti:Mitään virityksiä johtoihin ei aleta enää tekemään, jos tuon nyt vielä saa toimimaan niin lähtee samantien Ässä kiertoon. Kun yhden vian saa korjattua, ilmestyy toinen saman tien (ja varaosat osasta riippumatta à 1000e).
Niinpä.

Alunperin hankintahinnaltaan miljoonan mummonmarkan auton ylläpito nyt vaan maksaa. Ilmamäärämittari A0000941048 maksaa Vehossa € 580 + työt = yhteensä 756,90. Älä kysy mistä tiedän.

Mitä meinaat hankkia tilalle?
S320L -97
paranoid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:44
Paikkakunta: Akaa

Re: Älä luovuta

Viesti Kirjoittaja paranoid »

markku kirjoitti:Alunperin hankintahinnaltaan miljoonan mummonmarkan auton ylläpito nyt vaan maksaa. Ilmamäärämittari A0000941048 maksaa Vehossa € 580 + työt = yhteensä 756,90. Älä kysy mistä tiedän.
No ohhoh :shock: :mrgreen:
markku kirjoitti:Mitä meinaat hankkia tilalle?
Sakemanni-eBayssa oli eilen mennyt kiinni huuto uudesta MAF:sta, lähtöhintana 75e ja 0 tarjousta. Pistin jo myyjälle kyselyä josko päästäsiin sopuhintaan off-eBay -kauppoihin, kun kerran myymättä on jäänyt 8)

e: Vai auton tilalle? :?
e2: Joo luin kolmanteen kertaan :mrgreen: Eli menopelihän siis ei ole minun, vaan isäni. On kyllä jo pitkän aikaa ollut puhetta tuon hävittämisestä kun ongelmat alkaa näköjään tuossa 150tkm paikkeilla jo kasaantua. Itse olen sitä mieltä että seiskabemarihan se olla pitää, mutta varmempaa mersutekniikkaa on katseltu... Eli varmaankin sitten veekasi ja uudempaa korimallia.
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Älä luovuta

Viesti Kirjoittaja markku »

paranoid kirjoitti:e: Vai auton tilalle?
Auton tilalle tarkoitin. ÄSsällä ajelemisen jälkeen voi vaihto teettää ongelmia.

En tiedä missä asut mutta Hesassa Rolle varmaankin laittaisi autosi edullisemmin kuntoon. Jono on tosin kolmisen viikkoa.
paranoid kirjoitti:e2:Eli varmaankin sitten veekasi ja uudempaa korimallia.
Foorumilla ei taida olla kuin yksi W220 omistaja, joten kokemuksia autosta ei liiemmälti vielä ole.
S320L -97
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Älä luovuta

Viesti Kirjoittaja juha »

paranoid kirjoitti:
markku kirjoitti:Alunperin hankintahinnaltaan miljoonan mummonmarkan auton ylläpito nyt vaan maksaa. Ilmamäärämittari A0000941048 maksaa Vehossa € 580 + työt = yhteensä 756,90. Älä kysy mistä tiedän.
No ohhoh :shock: :mrgreen:
markku kirjoitti:Mitä meinaat hankkia tilalle?
Sakemanni-eBayssa oli eilen mennyt kiinni huuto uudesta MAF:sta, lähtöhintana 75e ja 0 tarjousta. Pistin jo myyjälle kyselyä josko päästäsiin sopuhintaan off-eBay -kauppoihin, kun kerran myymättä on jäänyt 8)

e: Vai auton tilalle? :?
e2: Joo luin kolmanteen kertaan :mrgreen: Eli menopelihän siis ei ole minun, vaan isäni. On kyllä jo pitkän aikaa ollut puhetta tuon hävittämisestä kun ongelmat alkaa näköjään tuossa 150tkm paikkeilla jo kasaantua. Itse olen sitä mieltä että seiskabemarihan se olla pitää, mutta varmempaa mersutekniikkaa on katseltu... Eli varmaankin sitten veekasi ja uudempaa korimallia.

Käy katsomassa ilmamassamittaria tuolta boschin luettelosta:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ight=bosch

Jos löydät automallia vastaavan boschin mallin niin ota numero talteen ja kipi kipi paikalliseen autotarvikeliikkeeseen sanomaan yksi tällainen kiitos :)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
paranoid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:44
Paikkakunta: Akaa

Re: Älä luovuta

Viesti Kirjoittaja paranoid »

juha kirjoitti:Käy katsomassa ilmamassamittaria tuolta boschin luettelosta:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ight=bosch

Jos löydät automallia vastaavan boschin mallin niin ota numero talteen ja kipi kipi paikalliseen autotarvikeliikkeeseen sanomaan yksi tällainen kiitos :)
Tänks :)

Mutta päästiin sakun kanssa kauppoihin mittarista. 100 egeä yhteensä sovittiin hinnaksi Luftpostina (2-3pvä) toimitettuna 8) En pitänyt hintaa ihan hirveänä uudelle ja alkuperäiselle MB-logolliselle osalle -- varsinkin kun Markku tuon Vehon hinnan pisti... :shock: :D
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

juha kirjoitti:Likainen ilmanputsari tuhoaa tuon MAF:n nopeasti, samoin filtterin väärä asennus (imuilmaa vuotaa filtterin ohi tjs.)
Kannattaa muuten tarkistella ilmansuodattimen tilaa silloin tällöin, omassa autossa oli 20 tkm jälkeen suodatin aivan tukossa.
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja markku »

Rikkinäinen ilmamäärämittari muuten sai auton sekopäiseksi pitkäksi aikaa. Vaihteisto 5-v elektroninen 722.6, kone M104 3.2

Alunperin oireina olivat nykiminen ja heikko veto alakierroksilla. Kylmänä auto vaihtoi heti liikkeelle lähtiessä 1->2->3 eikä odotellut normaalisti pikkuvaihteilla katalysaattorin lämpiämistä. Lisäksi auto vaihtoi hyvin alhaisilla kierroksilla ja vedätti nelosella kaupungissa@1300 rpm eikä millään ilveellä suostunut vaihtamaan pienemmälle esim. ylämäessä. Kick-down toimi normaalisti kaasu pohjassa.

Ilmamäärämittarin vaihdon ja raja-arvojen kalibroinnin jälkeen kylmäkäynnistyksen jälkeinen vaiva poistui, mutta heikko veto alakierroksilla ja vaihteiston outo käytös jatkui yli kuukauden. Tämän vaivan takia auto kävi pariin otteeseen Veholla, eikä mitään vikaa löytynyt. Auto seisoi tallissa reilun viikon kuukausi ilmamäärämittarin vaihdon jälkeen ja kun lähdin sen jälkeen ajamaan niin - voilà - vaihteisto toimi normaalisti ja veto alakierroksilla oli palautunut normaaliksi.

Eli ilmeisesti vaihdelaatikon adaptiivinen ja sumealla logiikalla toteutettu ohjaus ei suostunut millään uskomaan asioiden olevan kunnossa vaan vaati viikon lepoloman ( kuten isäntänsäkin ) ennenkuin homma taas oli hoidossa.

Elektroniikka on ihmeellistä.
S320L -97
paranoid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:44
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja paranoid »

Niin, tosiaan.

MAF:n uusimisella paitsi auto lähti käyntiin, myös edelliset pätkimiset ja nykimiset ovat jo elettyä elämää.

Eli oletettavasti massamittariton vikatilatoiminta perustuu vain aiemmin "opittuihin" arvoihin -- eli mitään toimivia default-arvoja ei muistissa ilmeisesti ole (=koska ei vaikutusta oliko MAF kiinni/irti). Vikakoodeja en vielä ole kerennyt autosta kaivella, josko sinnekin olisi jotain 'jännää' jäänyt muistiin 8)
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3249
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

markku kirjoitti:
paranoid kirjoitti: e2:Eli varmaankin sitten veekasi ja uudempaa korimallia.
Foorumilla ei taida olla kuin yksi W220 omistaja, joten kokemuksia autosta ei liiemmälti vielä ole.
No ei se korimallin vaihto taida auttaa... Sukulaismies teki W140 -> W220 (S430) päivityksen. Muutaman kuukauden jälkeen valo kojelaudassa syttyi ja auto nyki + sammui pari kertaa risteykseen.

Vian aiheuttaja: MAF rikki :(
Vastaa Viestiin