Niin tuo maasturikuume tulee välillä pintaan. Kiinnostaa kovasti W463 (?) tai siis G-sarja vm. n. 1991-1993. Näyttäisi olevan ostohinnan puolesta mahdollinen hankinta, jos vain löytää jostakin. Miten lie tuontivero näissä vuosimalleissa?
Ja miten lie ylläpitokulut? Huollot, ja tekeekö niitä kukaan normaali mersunyrkkipajat? Varaosahinnat eivät ole aivan mahdottomia ainakaan äkkiä katsottuna. Aiemmat maasturikokemukset ovat lähinnä isäukon Toyota HJ60 ja BJ40
Täällä on kyllä jonkin verran käyty keskustelua aiheesta mutta aina kiinnostaa uudet kommentit....
veroma kirjoitti:Niin tuo maasturikuume tulee välillä pintaan. Kiinnostaa kovasti W463 (?) tai siis G-sarja vm. n. 1991-1993. Näyttäisi olevan ostohinnan puolesta mahdollinen hankinta, jos vain löytää jostakin. Miten lie tuontivero näissä vuosimalleissa?
Njoo, mahdollinen ja mahdollinen. Tosin kohtuullisen G:n hinnalla saa veroitta muutamankin S124:n Saksasta -- ainakin jos verottomista ostohinnoista puhutaan. Ainakin, mitä meikäläinen on katsonut niin jopa noiden 461-koppaisten hinta on varsin korkea -- ja 463:han se on tietysti ensisijainen katsottava.
veroma kirjoitti:Ja miten lie ylläpitokulut? Huollot, ja tekeekö niitä kukaan normaali mersunyrkkipajat? Varaosahinnat eivät ole aivan mahdottomia ainakaan äkkiä katsottuna. Aiemmat maasturikokemukset ovat lähinnä isäukon Toyota HJ60 ja BJ40
Toyotassahan on verraten korkeat hinnat. Kone- ja laatikkopuolihan G:ssa on henkilöautoista pitkälti tuttua osastoa, samoin mm. sisustuksen osia on lainailtu henkilö- ja pakupuolelta aika suruitta.
eropappa kirjoitti:Tämä vaan pisti miettimään... No näillä bensan hinnoilla taitaa tuo omakin auto riittää vielä hetkeksi.
No hemmetin hieno autohan tuo linkin takana oleva on, tosin vaatii persausta ajaminen. Omaan makuuni on esim. tämänkaltainen yksilö, tosin tuokin on jo -90 mallia eli vähän iäkäs. Joku 1990-luvun puolivälin yksilö olla pitäisi, tosin niitä on hiton iso osa sillä ei-niin-maineikkaalla 3,5 litran dieselillä. (D-verosta emme tässä yhteydessä taida mainita mitään. )
Kyllä. Juuri tällainen auto ja diesel itseäkin kiinnostaisi. Ovat kiven alla meillä päin, otaksun. Tuontiverosta en tiedä muuta kuin yhden esimerkin tullin sivuilta äkkivilkaisulla. Siellä joku oli tuonut G400CDI:n vm. 200x ja veroa oli lätkäisty vajaat 40.000 euroa.
Uskomattomia numeroita. Sekä autojen hinnat että verot. No, se siitä. Dieselvero oli ainakin HJ60:ssä vajaa 700e... Pitänee vielä "makustella" näitä maastoautoasioita.
Siita 350TD-koneesta vielä. Mitä siihen "surullista" siihen liittyy, ei nimittäin ole tietoa...?
eropappa kirjoitti:Kyllä. Juuri tällainen auto ja diesel itseäkin kiinnostaisi. Ovat kiven alla meillä päin, otaksun. Tuontiverosta en tiedä muuta kuin yhden esimerkin tullin sivuilta äkkivilkaisulla. Siellä joku oli tuonut G400CDI:n vm. 200x ja veroa oli lätkäisty vajaat 40.000 euroa.
Hoho. Miehekäs pläjäys. Ehkä joku hiukan vanhempi 300GD on hiukan halvempi Pitääkin kohta katsoa tuo taulukko lähemmin...
eropappa kirjoitti:Uskomattomia numeroita. Sekä autojen hinnat että verot. No, se siitä. Dieselvero oli ainakin HJ60:ssä vajaa 700e... Pitänee vielä "makustella" näitä maastoautoasioita. .
No, samanpainoisia suunnilleen ovat HJ ja G, eli verokin on samaa luokkaa. SAahan niistä tiettty pakun.
Uskomattomia numeroita. Sekä autojen hinnat että verot. Siita 350TD-koneesta vielä. Mitä siihen "surullista" siihen liittyy, ei nimittäin ole tietoa...? [/quote]
Pistäpä hakusanaksi vaikka "s350" tai "s350 turbodiesel" niin pääset ongelmaan käsiksi. Perusvika oli turhan isoksi poraus, joka aiheutti muotovirheitä ja nopeaa kulumista etc.
Tämän verot olivat kesällä likimain noin 3700 €. Ostohinta 16 k€. Rahdit ja huollot/kunnostukset parisen tonnia joten tuo 21 k€ on jotakuinkin nettohinta. Halvemmalla tuskin saa mistään Suomen kilpiin, omaanikin etsin useita kuukausia!
Ja jos ei valaistunut, niin kyseessähän on allekirjoittaneen menopeli ...
Kone- ja laatikkopuolihan G:ssa on henkilöautoista pitkälti tuttua osastoa, samoin mm. sisustuksen osia on lainailtu henkilö- ja pakupuolelta aika suruitta.
Itse asiassa laatikko on Sprinter-sarjasta tuttu ja sisustuksesta ei ainakaan vielä ole löytynyt pakupuolelta lainattuja osia
Kone- ja laatikkopuolihan G:ssa on henkilöautoista pitkälti tuttua osastoa, samoin mm. sisustuksen osia on lainailtu henkilö- ja pakupuolelta aika suruitta.
sisustuksesta ei ainakaan vielä ole löytynyt pakupuolelta lainattuja osia
Sulla on niin uutta mallia tuo jo; vilkuilepa joskus 1990-luvun taitteen autoja. Nuo lähempänä tätä aikaa tehdythän onkin sisustaltaan S-sarjan veroisia, se myönnettäköön.
Viime talvena (muistaakseni) ilmestyneessä Tuulilasin Turbo-lehdessä oli pitkä artikkeli G-mersujen maahantuonnista. Maahantuojilla tuntui olevan aika lailla eri käsitys auton arvosta kuin tullilla. Hanki lehti käsiisi jos harkitset itse Saksasta tuomista.
Maahantuojilla tuntui olevan aika lailla eri käsitys auton arvosta kuin tullilla. Hanki lehti käsiisi jos harkitset itse Saksasta tuomista.
Minulle soitettiin tullista ja kyseltiin, minkä hintainen auto mielestäni on. Tullivirkailija kun ei löytänyt verrokkia Suomesta eikä Saksasta. Puolen tunnin sanaisen taistelun jälkeen markkina-arvoksi laitettiin alhaisempi arvo kuin ostohinta Saksassa Ja siitä sitten alennettu maasturivero 20 plus elvi. Valitksen tein veroprosentista ja elvistä mutta jostain syystä en valittanut markkinahinnasta
Ei tuo veropäätöstaulukko niin pahalta näytä loppujen lopuksi. n. 15-20000 siihen kaikkineen pitäis varata. Siis esim. vähän uudempi 300GD noin saksasta tuotuna. Mobilessa on monta kiinnostavaa tapausta tälläkin hetkellä 8000-15.000e
Se on sitten taas eri asia onko missään mitään järkeä? No ei tietenkään...
Paras mikä minulla on koskaan ollut. Ja vaimonkin/tytön mielestä myös Ja me sentään siirryimme Geehen -98 mallisesta E240TA Avantgardesta kaikilla höysteillä ...
Itse muuten laskin tuon diesel/bensa-kannattavuusrajan ja päädyin 20000-25000 kilometrin rajalle. Yli tuon rajan kannattaa ottaa dieselmalli. Itsellä vuotuiset kilometrit Geelle jäävät välille 10000-12000 km eli ei mieltä dieselille.
Sen kyllä uskon. Se on kiinnostava auto kerta kaikkiaan. Ei noissa veropäätöksissä ihan täydellistä logiikkaa ole taaskaan kun katsoo taulukkoja. Yllättävän matalia mätkyjä kuitenkin tälle G:lle. vm. 1990-1994, jotka itseä kiinnostaa. Diesel se luultavasti olisi. Nykyään "ruumisauto" nielee asvalttia n. 25-30.000 vuodessa.
esim. tämä tästä ja verot päälle. Kyllä kelpais mullen. (en osaa näköjään muokata linkkiä... tulee pitkä)
EWF kirjoitti:Viime talvena (muistaakseni) ilmestyneessä Tuulilasin Turbo-lehdessä oli pitkä artikkeli G-mersujen maahantuonnista. Maahantuojilla tuntui olevan aika lailla eri käsitys auton arvosta kuin tullilla. Hanki lehti käsiisi jos harkitset itse Saksasta tuomista.
Minulla taitaakin olla tuo lehti... Pitänee kaivaa se arkistoista.
Itse en linkin autoa ostaisi; tulee kalliiksi. Maasturien veroetu nimittäin poistui 3.5.1993 Tuota linkin autoa tulli pääsee rokottamaan OIKEIN KUNNOLLA!
Mikä mahtaisi olla optimaalinen ratkaisu sitten? Kiinnostaa kuitenkin tämä ns. "facelift" malli. Missä on uudempi sisustus. Tuliko se 1989 vai miten. Tästä johtuen siis 1993 viimeinen jota kannattaa tuoda?
eropappa kirjoitti:Vielä kerran... täytynee lopettaa tämä autokauppiaan ura tähän. Mutta tämä jo liene lähellä oikeaa kohdetta noin nopeasti katsottuna
HVM kirjoitti:Kaverin vinkki: Osta Tojotamaasturi, siitä pääsee vielä joskus eroonkin.
Ah ja. Mutta tämä onkin periaatteen kysymys, näetsen. Toki joku HJD80 olisi varsin läyhy (seutulainen ilmaisu sanalle "leuhka", superlatiivi on "sikaläyhy"). Toisaalta, mitä niitä ainakin Suomessa on tarjolla niin ovat a) mätiä, b) miljoona ajettuja tai c) miljoonan hintaisia. Samaa voi sanoa HJ61:sta, mikä on vielä äijempi laite, ja pomminvarmojahan nuo kyllä ovat tekniikaltaan kumpikin.
Tai ainakin allekirjoittanut on miettinyt asiaa nin, että jos sen G:n joskus jostain, niin sillä ajaisi sen muutaman vuoden taas ja hukkaisi sitten liikkeeseen vaihdossa. Sille en jaksa antaa paljoa arvoa, miten pilkkahinnalla liike tuommoisen lootan ottaisi -- omiaan näistä ei saa koskaan pois ja kai sitä ajettaisiin Yariksella muutenkin jos tässä mitään järkeä olisi.
Ah ja. Mutta tämä onkin periaatteen kysymys, näetsen.
Aivan... parin HJ60:en kohtalaisella kokemuksella on helppo kehua niitä monin tavoin mutta ei eroon pääseminen ihan vaivatonta Lantaruiskunkaan osalta aina ole.
Sitä paitsi minä haluaisin sellaisen auton josta en halua eroon. .
No tietysti jos nämä saksan HDJ-kasikymmpien kilometrit on totta niin pistää miettimään (vero n 4000,- 1992-93)... Mutta ei se ole sittenkään yhtä hieno auto kuin G-sarjan MB
eropappa kirjoitti:
Aivan... parin HJ60:en kohtalaisella kokemuksella on helppo kehua niitä monin tavoin mutta ei eroon pääseminen ihan vaivatonta Lantaruiskunkaan osalta aina ole.
No, ei kai ne hankalintakaan vaihtotavaraa ole, ja ainakin offiporukoille kelpaa aihioksi LC usein.
Jos ihan järjellä miettii, niin onhan joku HJ61 puhtaasti alkukantaista iloa tuottava vehje, ei se "samalla viivalla" pärjää -- tojo kun on melkoisen epämukava, meluisa, ahdas muualta paitsi tavaratilasta, ja aika herkkä ruostumaankin. Maantiellä ajo on tyypillistä maasturiluokkaa, mutta esimerkiksi ohjauksen epätarkkuudessa ei samaan kykene kuin Discovery. Näihin verrattuna G on kuin Formulaa ajaisi.
Toisaalta Toyotan ulkoinen olemus, ruudikas ja hienoääninen kone riittävät tekemään autosta omassa sarjassaan varsin haluttavan.
eropappa kirjoitti:Sitä paitsi minä haluaisin sellaisen auton josta en halua eroon. .
Tuupataampa hieman tavoista poiketen ooteeta eetteriin.
Velimiehellä oli joskus HJ-60, melko uutena. Toisella kaverilla oli vm.-82 keesarjan mersu pitkänä ja 300d-koneella. Mersu huutaa satasessa kuin jalopeura ja on laiska kuin p*rkele.
Tojota on herrasmiesmaasturi, ainakin tässä ikäluokassa jos mersuun vertaa. Sillä voi ajaa suht mukavasti 120-140 nopeuksia, mersulla ei.
Uudemmista en tiedä, mutta tämän aikalaisissa mersu on silkka työkalu ja tojo herrasmiesmaasturi. Auto kannattaa valita sen käyttötarkoituksen mukaan. Mersuun kannattaa lisäksi tinkiä peltorit kaupanpäälle.
HVM kirjoitti:Tuupataampa hieman tavoista poiketen ooteeta eetteriin.
Velimiehellä oli joskus HJ-60, melko uutena. Toisella kaverilla oli vm.-82 keesarjan mersu pitkänä ja 300d-koneella. Mersu huutaa satasessa kuin jalopeura ja on laiska kuin p*rkele.
Tojota on herrasmiesmaasturi, ainakin tässä ikäluokassa jos mersuun vertaa. Sillä voi ajaa suht mukavasti 120-140 nopeuksia, mersulla ei.
Uudemmista en tiedä, mutta tämän aikalaisissa mersu on silkka työkalu ja tojo herrasmiesmaasturi. Auto kannattaa valita sen käyttötarkoituksen mukaan. Mersuun kannattaa lisäksi tinkiä peltorit kaupanpäälle.
Niin, kyseessä on W460 tai W461 - jotka todellakin ovat lähes Land Roverin klassisiin malleihin verrattavissa. Eropapalla taitaa kuitenkin olla mielitekona W463, joka on aikalailla varustuksesltaan eri tasoa kuin työkalumallit, joita myös tänä päivänä vielä saa. Auto käyttötarkoitusta myöten. Jokapäiväiseen käyttöön ehdottomasti W463.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
HVM kirjoitti:Tuupataampa hieman tavoista poiketen ooteeta eetteriin.
Velimiehellä oli joskus HJ-60, melko uutena. Toisella kaverilla oli vm.-82 keesarjan mersu pitkänä ja 300d-koneella. Mersu huutaa satasessa kuin jalopeura ja on laiska kuin p*rkele. :
Njoo, tässä taas pitäisi erotella se, minkäikäisistä autoista puhutaan. G kun on ulkomuodostaan huolimatta kyllä vuosien varrella kehittynyt enempi kuin 60/61-sarjalainen Tojo. Pistäpä siihen HJ:n rinnalle kymmenen vuotta kaksikakkosta tuoreempi G, niin vertailutulos muuttuu melko lailla. Korimallin muutos 461/463-välillä on ratkaiseva.
Jos kohta se on myönnettävä, että alkupään G:t ovat varsin sietokykyä vaativia laitteita. Vanhin, mllä olen itse ajanut, oli -83 300GD automaatti -- varsin laiskahko, meluisakin ja karu kuin kunnallinen vuokrayksiö. Sitä vastoin nämä uudemmat ovat eri maata. Toyotan muutoksista isoin taisi olla siirtyminen turbokoneeseen, missä yhteydessä jousitusta saatii jollain konstilla kovennettua entisestäänkin.