124W Mekaaninen ruisku->MegaSquirt
124W Mekaaninen ruisku->MegaSquirt
Terve,
Projekti käynnistyi ja talvea vasten meinamme kuitekin mennä vakio ruiskulla.Onko 260 E 89 ruiskussa mitän säätömahdollisuutta vai millä saisimme hieman syöttöä paremmaksi.Tehot jää talveksi n.250 HP
Kokemuksia?
Mika
Projekti käynnistyi ja talvea vasten meinamme kuitekin mennä vakio ruiskulla.Onko 260 E 89 ruiskussa mitän säätömahdollisuutta vai millä saisimme hieman syöttöä paremmaksi.Tehot jää talveksi n.250 HP
Kokemuksia?
Mika
Viimeksi muokannut davo, Ma 12.09.2005 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes c-180
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
Jostain villiä huhua kuullut että vakio KE-Jetti riittäis 300hp asti, eikä kestä yli 0,5 kilon ahtoja.
Näin siis tuolla baarin puolella...
Näin siis tuolla baarin puolella...

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
260 E mekaaninen ruisku
Joo,tuo oli kyl tiedossa mutta ajatuksen idea oli se että talven aikaan olis ehkä tarkoitus katsoa 24 venttiilistä nykyisen 12 venasen tilalle jolloin se ruisku olisi ollu paremmin ajankohtainen.Mites jollain lisäsuuttimilla tms.?Tietysti tolla keinolla siitä tulee hieman kulmikkaampi mutta..
Mika
Mika
Jarno.v kirjoitti:Kannattaa nakata se k-jetti hevon kuukkeliin ensi tilalla, jos haluaa ettei männät kasva reikiä.. Seokset on vakionakin enemmälti jotenkin sinnepäin.
Mercedes c-180
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
no taidettiin
jullin kanssa laittaa viestiä samaan aikaan-)
Mercedes c-180
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
Lambda pakoputkeen ja lambdan näyttö kajuuttaan. Jos menee laihalle niin säädä rikkaammalle.
Siis tuon kaltainen näyttö joka kertoo ledeillä onko seos rikkaalla vai laihalla. (se palikka keskellä tankoa missä lukee FMI jne)
En kyllä usko että turbokone pelaa k-jetillä edes kohtuullisen hyvin.
Siis tuon kaltainen näyttö joka kertoo ledeillä onko seos rikkaalla vai laihalla. (se palikka keskellä tankoa missä lukee FMI jne)
En kyllä usko että turbokone pelaa k-jetillä edes kohtuullisen hyvin.

[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Viestin aihe: 260 E mekaaninen ruisku
Onko käytännön kokemuksia kenelläkään?
Löytyykö ketään foorumista ketä olisi asentanu http://sporttiauto.com
MF2 jonne linkki http://www.sporttiauto.com/fin/index.php?cmd=167,xxxx
Löytyykö ketään foorumista ketä olisi asentanu http://sporttiauto.com
MF2 jonne linkki http://www.sporttiauto.com/fin/index.php?cmd=167,xxxx
Mercedes c-180
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: Viestin aihe: 260 E mekaaninen ruisku
Ihan pimeen kallis boksi.davo kirjoitti:Onko käytännön kokemuksia kenelläkään?
Löytyykö ketään foorumista ketä olisi asentanu http://sporttiauto.com
MF2 jonne linkki http://www.sporttiauto.com/fin/index.php?cmd=167,xxxx


[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Luulen että MegaSquirtin valmiiksi kasatun boksin saa noin 300 egellä. Eipä juuri ole järkeä ostaa tuollaista lisärikastusjärjestelmää. Tuohonkin tarvit suuttimet jne...
Kun ostat säädettävän ruiskun ja suuttimet niin voit luonnollisesti käyttää samoja palikoita siinä uudessakin koneessa.
Kun ostat säädettävän ruiskun ja suuttimet niin voit luonnollisesti käyttää samoja palikoita siinä uudessakin koneessa.
So long, and thanks for all the fish
Ehdotus: Antaa KE-jetin säädellä "sinnepäin" ja lisärikastus-suuttimella /suuttimilla erillisellä PIC-prossalla lambdan arvon mukaan korjaus lennossa. Lopputulos varmaankin systeemin hinnan huomioiden hyvä.Tuossa PIC koodissa vielä kaksi asentoa eli "katsastus" ja "sopivan rikas"Sivonen kirjoitti:Lambda pakoputkeen ja lambdan näyttö kajuuttaan. Jos menee laihalle niin säädä rikkaammalle.
Siis tuon kaltainen näyttö joka kertoo ledeillä onko seos rikkaalla vai laihalla. (se palikka keskellä tankoa missä lukee FMI jne)
En kyllä usko että turbokone pelaa k-jetillä edes kohtuullisen hyvin.

124 mekaaninen ruisku->MegaSquirtin
megaruutta linkki->http://www.partco.fi/msqrtv22.xls
Onko ketään perehtynyt tähän paremmin ja tehnyt mersuun onnistuneita asennuksia.Löysin kaverin kuka tämän asentaa,mutta onko näppitietoa mityä muuta tarvitaan kuin exelissä olevat kilkkeet.
Jos löytyy toiminnallisia kokemuksia antakaa kuulua
Onko ketään perehtynyt tähän paremmin ja tehnyt mersuun onnistuneita asennuksia.Löysin kaverin kuka tämän asentaa,mutta onko näppitietoa mityä muuta tarvitaan kuin exelissä olevat kilkkeet.
Jos löytyy toiminnallisia kokemuksia antakaa kuulua
Melitos kirjoitti:Luulen että MegaSquirtin valmiiksi kasatun boksin saa noin 300 egellä. Eipä juuri ole järkeä ostaa tuollaista lisärikastusjärjestelmää. Tuohonkin tarvit suuttimet jne...
Kun ostat säädettävän ruiskun ja suuttimet niin voit luonnollisesti käyttää samoja palikoita siinä uudessakin koneessa.
Mercedes c-180
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
Kootun squirtin hintana on yleesä ollut 200e -> www.finsquirt.net
Sieltä luet myös manuaalin kymmeneen kertaan niin alkaa vekottimen toimintaperiaate valkenemaan.
Ei oo kummonen homma laittaa sitä kiinni. Esim. D-jetin suuttimet menee suoraan kiinni (eikös juu?) ja ne riittää tuonne 350hp tietämille kutoskoneessa.
Säätäminen onkin toinen juttu. Varaa pari kuukautta aikaa säätöön niin saat hyvän.
Kysy jos on epäselvää, kaverilla on mekaruutta taunuksessa, oon ollu mukana asentamassa ja säätämässä, eli tiiän aiheesta vähän.
Sieltä luet myös manuaalin kymmeneen kertaan niin alkaa vekottimen toimintaperiaate valkenemaan.

Ei oo kummonen homma laittaa sitä kiinni. Esim. D-jetin suuttimet menee suoraan kiinni (eikös juu?) ja ne riittää tuonne 350hp tietämille kutoskoneessa.
Säätäminen onkin toinen juttu. Varaa pari kuukautta aikaa säätöön niin saat hyvän.
Kysy jos on epäselvää, kaverilla on mekaruutta taunuksessa, oon ollu mukana asentamassa ja säätämässä, eli tiiän aiheesta vähän.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Kiitti paljon.Nyt on pakosarjan rakennus menossa ja cooleri on tilattu mittojen mukaan.Katotaan koska päästään asentelee..
-mika
quote="Sivonen"]Kootun squirtin hintana on yleesä ollut 200e -> www.finsquirt.net
Sieltä luet myös manuaalin kymmeneen kertaan niin alkaa vekottimen toimintaperiaate valkenemaan.
Ei oo kummonen homma laittaa sitä kiinni. Esim. D-jetin suuttimet menee suoraan kiinni (eikös juu?) ja ne riittää tuonne 350hp tietämille kutoskoneessa.
Säätäminen onkin toinen juttu. Varaa pari kuukautta aikaa säätöön niin saat hyvän.
Kysy jos on epäselvää, kaverilla on mekaruutta taunuksessa, oon ollu mukana asentamassa ja säätämässä, eli tiiän aiheesta vähän.[/quote]
-mika
quote="Sivonen"]Kootun squirtin hintana on yleesä ollut 200e -> www.finsquirt.net
Sieltä luet myös manuaalin kymmeneen kertaan niin alkaa vekottimen toimintaperiaate valkenemaan.

Ei oo kummonen homma laittaa sitä kiinni. Esim. D-jetin suuttimet menee suoraan kiinni (eikös juu?) ja ne riittää tuonne 350hp tietämille kutoskoneessa.
Säätäminen onkin toinen juttu. Varaa pari kuukautta aikaa säätöön niin saat hyvän.
Kysy jos on epäselvää, kaverilla on mekaruutta taunuksessa, oon ollu mukana asentamassa ja säätämässä, eli tiiän aiheesta vähän.[/quote]
Mercedes c-180
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Re: 124 mekaaninen ruisku->MegaSquirtin
Tuossa xls-listassa on kaikki boksin osat 2,5bar MAP-anturilla. Tuo siis riittää 1,5bar ahdoille. Mikäli ahtoja aikoo käyttää enemmän pitää tilata kalliimpi MAP-anturi joka soveltuu isommille ahdoille. 1,5bar riittää kyllä bensakoneessa jo pitkälle.davo kirjoitti:megaruutta linkki->http://www.partco.fi/msqrtv22.xls
Onko ketään perehtynyt tähän paremmin ja tehnyt mersuun onnistuneita asennuksia.Löysin kaverin kuka tämän asentaa,mutta onko näppitietoa mityä muuta tarvitaan kuin exelissä olevat kilkkeet.
Jos löytyy toiminnallisia kokemuksia antakaa kuulua
Lisäksi tarvii ainakin piuhaa ja suuttimet sekä imuilman lämpöanturin joka ymmärtää ahdetun koneen korkeahkoja imulämpöjä (eli jostain turboautosta). Alkuperäinen moottorin jäähdytysnesteen lämpöanturi toimii kunhan megaruutta kalibroidaan sille. Lambda-anturiksi käy auton alkuperäinen tai jos autossa ei alunperin ole niin tarvikemallinen. Vielä tarvitaan joku signaali joka ilmoittaa moottorin pyörimisestä.
Lisäksi jos sytkää meinaa käyttää niin tarvitaan pari lisäpalikkaa.
Paljon lisätietoa saa kuitenkin helpoiten tuolta finsquirtin foorumilta tai jos lontoon murre taipuu niin www.msefi.com
So long, and thanks for all the fish
Moottorin ohjaamisesta
Veli pojalla tuon LINK käytössä jonka hommas Pro-Mon Jyrkiltä. Kävivät muutaman yön ajamassa talvella ja sen jälkeen veto Klaukkalan kiisselin (älä käytä autoasi huollossa täällä tai osta sieltä mitään. Ostin Mersun rekisterikilven valoa ja kaveri katteli tuoteluetteloita 20 minuuttia huh huh.) penkissä hienosäädettävänä ja volvost 2,3 16 venasesta takapyöriltä yli 250 heppaa. ja tuon LInkin säätö osaavan kaverin puitteissa melko helppoa.
t. petri
t. petri
Tuollaisia tuloksia tuli kahden vuoden aikana ja aina on auto säädetty penkissä, eli lukemat pitävät kohtalaisen paikkansa
KE-jetti @0,48bar ~160hv,
KE-jetti + 2x320cc lisärikastus @0,48bar ~200hv,
Tatech 4:lla @0,48bar 222hv/343Nm (Oulun säädöt)
Tatech 4:lla @0,55bar 248hv/370Nm (Special Motors)
Tatech 4:lla NA ~120hv
Megasquirt 'n' Spark NA ~ 130hv
PS.
uuden turboprojektin myötä minulla ei ole serveritilaa missä pitää noita mersusivuja, ottakaa yhteyttä jos moinen tila löytyy jostain niin saa taas sivut kaikkien luettavaksi...
KE-jetti @0,48bar ~160hv,
KE-jetti + 2x320cc lisärikastus @0,48bar ~200hv,
Tatech 4:lla @0,48bar 222hv/343Nm (Oulun säädöt)
Tatech 4:lla @0,55bar 248hv/370Nm (Special Motors)
Tatech 4:lla NA ~120hv
Megasquirt 'n' Spark NA ~ 130hv
PS.
uuden turboprojektin myötä minulla ei ole serveritilaa missä pitää noita mersusivuja, ottakaa yhteyttä jos moinen tila löytyy jostain niin saa taas sivut kaikkien luettavaksi...
Re: 124 mekaaninen ruisku->MegaSquirtin
Ahdettuun tarvii nopean lämpöanturin, ahtamattomaan hitaan. Hidaskin kyllä näyttää korkealle mutta ei reagoi tarpeeksi nopeasti.Melitos kirjoitti:Lisäksi tarvii ainakin piuhaa ja suuttimet sekä imuilman lämpöanturin joka ymmärtää ahdetun koneen korkeahkoja imulämpöjä (eli jostain turboautosta).
Mutta kyllä. Turboautosta kun ottaa niin saa toimivan. Kannattaa ottaa kossu sierrasta, löytyy valmiit kalibrointiarvot niille palikoille helposti.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Onko noissa suuttimissa miten montaa erilaista kiinnitys systeemiä? Lähinnä kiinnostais millasia muita suuttimia saa sinne heittämällä. Mitäs ne D-jetin suuttimet on muuten tyypiltään?Sivonen kirjoitti:
Ei oo kummonen homma laittaa sitä kiinni. Esim. D-jetin suuttimet menee suoraan kiinni (eikös juu?) ja ne riittää tuonne 350hp tietämille kutoskoneessa.
.
On alkanut itseäkin kiinnostamaan tuo MegaSquirtti ja 280E olisi 'helppo' harjoittelukohde.. Katotaan ensin miten Sivosen käy!

Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
"normaalit" sähkösuuttimet(motronic, L-jetronic) ei tietääkseni passaa k-jetin suuttimien tilalle suoraan. Nuo d-jetin suuttimet kaiketi siis passaa?
Nämä ns. normaalit suuttimet(motronic ym.) onneksi liki kaikissa tuoreemmissa vehkeissä samanlaisella kiinnityksellä(o-renkailla, yläpäässä sokka bensatukkiin ja tukki kiinni imusarjassa), L-jetissä taas yleensä letkuilla bensantulo. d-jetti ei ole kaikkein yleisin ruiskutyyppi, miten lie yleisiä nuo suuttimet?
Nämä ns. normaalit suuttimet(motronic ym.) onneksi liki kaikissa tuoreemmissa vehkeissä samanlaisella kiinnityksellä(o-renkailla, yläpäässä sokka bensatukkiin ja tukki kiinni imusarjassa), L-jetissä taas yleensä letkuilla bensantulo. d-jetti ei ole kaikkein yleisin ruiskutyyppi, miten lie yleisiä nuo suuttimet?
Kyllä niitä D:n suuttimia löytyy. Se kun on vaikea säätää ja korjata niin niitä on revitty pois urakalla.
En oo vielä jaksanu kahtella ja vertailla noita K:n ja D:n suuttimia. Samanlainen kiinnityspalikka niissä ainakin on. Luulis käyvän. Ja eiköhän nuo D:ssä ole letkuilla kiinni pensalinjassa jos en ihan väärin muista.
Alan rakentelemaan Megasquirtia vasta talvella. Eli ilman kiirettä.
No imusarja-aihio on jo tilauksessa, suuttimet on hommattu, lista osista tehty, alustavat bensa- ja sytkäkartat tehty, jne... Muuta kun ostaa kamat ja heittää kiinni.
En oo vielä jaksanu kahtella ja vertailla noita K:n ja D:n suuttimia. Samanlainen kiinnityspalikka niissä ainakin on. Luulis käyvän. Ja eiköhän nuo D:ssä ole letkuilla kiinni pensalinjassa jos en ihan väärin muista.
Alan rakentelemaan Megasquirtia vasta talvella. Eli ilman kiirettä.
No imusarja-aihio on jo tilauksessa, suuttimet on hommattu, lista osista tehty, alustavat bensa- ja sytkäkartat tehty, jne... Muuta kun ostaa kamat ja heittää kiinni.

[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
ainakin neloskoneen m102 imusarjaan sai sovitettua tollaset boschin yleisesti käytetyt suuttimet esim volvo,saab,ford jne o renkaat kummassakin päässä,taitaa olla tossa kuutosessakin aika samanlainen imusarja.piti vain nuita suutin paikkoja jyrsiä 13.5mm poranterällä vähän syvemmäksi jotta suutin meni tarpeeksi syvälle 

Onko teillä minkälaiset noi pensakiskot noissa m102:ssa jotka on muutettu sähkösuuttimiille. se pitää ilmeisesti sillä lailla että kisko painattaa suuttimet siihen imusarjaan?
Käsiporallako wmix syvöötit niitä reikiä? mietin tuossa että hankala saada pora osumaan suoraan reikään jos sitä pylväskoneessa yrittää?
Käsiporallako wmix syvöötit niitä reikiä? mietin tuossa että hankala saada pora osumaan suoraan reikään jos sitä pylväskoneessa yrittää?
So long and thanks for all the fish
Ainakin 2.3-16 koneen (102.983) imusarjaan saa boschin "tavalliset" sähkösuuttimet sopimaan kun sorvaa sellaisen holkin jokaiselle suuttimelle. Ite sorvautin alumiinista, eikä tartte syventää reikää. En sitten tiedä onko muissa M102 imusarjoissa erilainen syteemi. Tuohon 102.983:een saa bensakiskonkin suoraan kiinni alkuperäisten suuttimien kiinnikkeisiin M6-pulteilla. Voin lähettää cad-kuvan tuosta holkista, aika simppeli juttu.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Jeps itse porasin 17millin terällä 5mm siten että se 850 volvon suutin meni hieman syvemmälle. Mulla jäi se suutin kanittamaan siitä 16mm osuudelta. nyt se suutimen pää on aikalailla sen reijjän tasalla, eihän sen pitäisi sieltä kovin törröllä olla? Suuttimet on reikämalliset, eli ei ole edes inkkaritelttasumusuuttimet joten ei mielestäni haittaisi vaikka olis jääny hieman syvennökseenkin?
olisko jollain kuvia, noista pensakiskoista jotka on tehty 102 koneeseen? Henkinen masennus painaa päälle eikä ideaa tahdo syntyä ongelman ratkaisemiseksi.
Saisko o-rengas suuttimeen lekun kiinni niin sais tehtyä pensakiskon t-haaroilla ja kiinnittäis suuttimet imusarjaan sialla.

olisko jollain kuvia, noista pensakiskoista jotka on tehty 102 koneeseen? Henkinen masennus painaa päälle eikä ideaa tahdo syntyä ongelman ratkaisemiseksi.
Saisko o-rengas suuttimeen lekun kiinni niin sais tehtyä pensakiskon t-haaroilla ja kiinnittäis suuttimet imusarjaan sialla.


So long and thanks for all the fish