Perä, korjatakko vai vaihtaa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Eber
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Perä, korjatakko vai vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Eber »

Terve!

Pikkuhiljaa alan kyllästyä tuohon W201seni perän ulinaan ja lonksumiseen. Olen haulla hakenut tosta tietoa, mutta täysin selvää tietoa en löytänyt.
Eli toi perä tahtoo ääntää melkein joka nopeudella ja kytkin pohjassa ja kaasu pohjassa, lonksuu vaihdetta vaihtaessa ja välystä on käsin kardaanista koeteltuna vähintäänkin riittävästi.
Autolla on ajettu 215tkm. Tuontiauto tuo on, mutta mittarilukema pitää paikkansa, sillä auto ei ole kulunut mistään kohtuuttomasti, mikä viitaisi suurempaan kmmäärään.
2.3 ja manuaali, eli varmaan revittämällä saatu tuo perä tuollaiseen kuntoon.
Korjausta olen ajatellut, mutta riittääkö enään pelkkä laakerointi kun ääntää miltei koko ajan? Kuinka arvokasta hommaa tuo yleensäkin on? Onko vaikea löytää hyvää ja hiljaista käytettynä? :?:
Välitys tuossa on taulukon mukaan 3.46.
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Etpä kertonut minkälainen perä sulla on paikallaan, mutta yleisemmin , jos itseltä onnistuu perän laakerien vaihto kannatta se tehdä. Näin siksi että silloin tiedät mitä se on syönyt. Jos epäilee tai totea muutakin vikaa esim tasauspyörästössä väljää ja kulumia, niin melko varmasti tulee halvemmaksi hankkia käytetty " ehjä " perä . Koko perän vaihtokin on aika simppeli homma verrattuna remonttiin.
Wikke
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Oletko tarkistanut kardaanin kannatinlaakerin (ääntäminen) ja taka-apurungon puslat (lonksuminen)? Minulla kuuluu n. 90 vaudissa sellainen ihan pieni ulinaääni niin vedon kanssa ja ilman vetoa. Ääni on tosiaan niin pieni, ettei se kuulu kuin oikein tasaisella tienpinnalla, siksi en ole tehnyt asialle vielä mitään. Epäilen kardaanin kannatinlaakeria. Minun autolla on ajettu 235tkm ja luulen että pitää myös paikkansa.
1991 420 SE
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

Wikke kirjoitti:Minulla kuuluu n. 90 vaudissa sellainen ihan pieni ulinaääni niin vedon kanssa ja ilman vetoa. Ääni on tosiaan niin pieni, ettei se kuulu kuin oikein tasaisella tienpinnalla, siksi en ole tehnyt asialle vielä mitään. Epäilen kardaanin kannatinlaakeria. Minun autolla on ajettu 235tkm ja luulen että pitää myös paikkansa.
Omassa w201:ssä hienoinen ulina 90 km/h nopeudessa alkoi joskus 160 tkm paikkeilla, eikä ääni ole 420 tkm mennessä pahentunut. Lienee kyse toleranssin rajoille tehtaalla asetetusta hammasvälyksestä?

Kardaanin laakeri mielestäni pikemminkin rahisee.
Sami H.
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Mulla ei ole havaintoa, onko pieni vai iso perä kyseessä, mutta jos pikkuperä, sisuskalut KL-varaosilla jotain 250 euroa ja rapiat päälle. Niijuu, taitaa olla W124:ään noi osat ja ilman ASD:tä. Ei hirveä hinta, jos kuitenkin käytetty murikkakin on jo varmaan tota luokkaa. Isoon perään taitaa sisuskalut maksaa sitte jo tuplasti.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

jallu_ai kirjoitti: alkoi joskus 160 tkm paikkeilla, eikä ääni ole 420 tkm mennessä pahentunut. .
Ettet vain olisi pikkuhiljaa tottunut :shock: . Sitä kun ei huomaa äänen kasvua pitkällä aikavälillä .
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

niin

Viesti Kirjoittaja karjis »

Sitten pitää olla huolissaan, jos ääntä ei enää kuulu! :lol:
Itellä w124 250D -89 ja kolinaa kuuluu sieltä sun täältä, mutta toimii kuin kello :!:
Eber
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Jees, mistäs?

Olen vasta melko vähän ehtinyt perehtyä näihin mersuihin, joten mistä erotan ison perän pikkuperästä. Erottaako ulkonäöstä, vai selviääkö numeron perusteella, vaiko miten?
Tässä tapauksessa luulen että tuota ääntä ja kolketta ei saa aikaan kannatinlaakeri...

Todella asiallista sakkia täällä forumilla. :)
Roisto
Mersumies
Mersumies

Re: Jees, mistäs?

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
Eber kirjoitti:Olen vasta melko vähän ehtinyt perehtyä näihin mersuihin, joten mistä erotan ison perän pikkuperästä. Erottaako ulkonäöstä, vai selviääkö numeron perusteella, vaiko miten?
Ulkonäöstä erottaa. Tunnistusohjeet löytyvät täältä.

t.
Risto
E500 – 211.070
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Vaihdoin 190D pikkuperään KL laakerisatsin juuri tuon pienen ulinan takia, joka
kuului pintaakaasulla ajaessa. Ulina häipyi mutta ei entisissäkään laakereissa mitään silmin nähtävää vikaa ollut. Ilmeisesti vain senverran kuluneet, että hammasvälys ja hammaskosketus hieman muuttuivat. Muuten hyvä perä, ajettu 250 tuhatta.
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Yleensä pinionin laakerit kuluu ja tulee hieman väljää, jolloin pinion-akseli muuttaa asentoa vedon alla tai moottorijarrutuksessa ja ulina syntyy siten väärästä hammaskosketuksesta. Joskus auttaa kun hieman kiristää pinionia(tähän olisi hyvä olla se oma kiertomomenttimittari tai muu sovellus), tietenkin laakerit vaihtamalla tulee pitkäikäisempi(ja varmempi) hiljaisuus. Liian tiukalle ei kannata kiristää, kuumuu ja laakerit loppuu viimeistään..
Sitten kun laakereista kertakaikkiaan loppuu/irtoaa pinta niin ääni on lähinnä karmea rohina. Suuri väljyys perässä tulee yleensä pikkuhammaspyöristä/niitten akselitapista ja myös välityksestä(jossa pieni välys kuuluu ollakkin). Tuo hammaskosketuksen säätäminen ei ole ihan huonohermoisen hommaa.. :roll:
Eber
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Kiitos tähän mennessä tulleista tiedoista todella paljon!
Pitää nyt katsoa tässä tulevan talven aikana että mitä tuolle perälle tekee, jotain sille kuitenkin on tehtävä. Pinionin kiristystä ja laakerointia pitää harkita, silloinhan siitä tulisi varma ja hiljainen pitkäksi aikaa. Melko arvokkaita muuten ovat nuo käytetytkin perät. :roll:
Mutta kuitenkin mulle voi sitten tarjoilla noita periä jos jollain löytyy ylimääräisiä ja hiljaisia... :wink:
timo230e
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Käytetyn ostaminen on kyllä arpapeliä kun sitä ei yleensä saa suoraan ajosta niin että olisi itse ollut kyydissä kuuntelemassa. Noi Jarnon ohjeet vaikutti kyllä hyviltä.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

Harmilor kirjoitti:
jallu_ai kirjoitti: alkoi joskus 160 tkm paikkeilla, eikä ääni ole 420 tkm mennessä pahentunut. .
Ettet vain olisi pikkuhiljaa tottunut :shock: . Sitä kun ei huomaa äänen kasvua pitkällä aikavälillä .
Siis pahentunut niin, että jotain vialla olisi.
Vastaa Viestiin