Ongelmana kylmänä esim näillä +5C aamuna semmoinen 5-7s pitkän startin vaativa M103 2,6l -90 kone. Käynnistyttyään pelaa hienosti, tyhjäkäynti tasainen ja muutenkin toimii kuten pitää. Onko normaalia että kannen takapäässä olevaan nelinapaiseenanturiin joka ilmeisesti ohjaa kylmäkäynnistyssuutinta tuleva liitin käy mihinasentoon tahansa? eli pyöreän liittimen saa laitettua kaikkiin mahdollisiin neljään asentoon, mikä on oikea asento vai onko mitään merkitystä.
Haku toiminnolla löysin ehjän anturin vastusarvoja erilämpötiloissa, en hoksannut minkä napojen väliltä tulisi mitata nuo vastusarvot, omaan silmääni anturissa on 4 samannäköistä napaa. Tuleeko kylmäkäynnistyssuuttimen toiseen napaan +12V käynnistyksen aikana vai jokin alennettu jännite, ja toinen napa maadoittaa? Suuttimen toiminnanhan saisi testattua esim niin että vetää parkin kannalta hyppyjohdon +12V suuttimen toiselle navalle ja toisen maihin, jos kylmäkäynnistäessä lähtee heti käyntiin parkeille kääntäessä niin vika olisi tuon suuttimen ohjauksessa? Lähdenpä tästä aamukahvit juotuani tallille yleismittarin ja hyppyjohtojen kanssa ihmettelemään ja miettimään syntyjä syviä.
Kone muuten starttaa suht nopeasti jos tekee muutamalla virrat päälle-pois liikkeellä bensanpaineet ja antaa ilmamäärämittarin lautasella alas painaen bensaa suutimilta imusarjaan. Eli syynä lienee tuo rikastuksen puute.
Onko tosiaan mersun kylmäkäyntisuuttimen toimintaaika vain luokkaa 1,5s ja siitä lyhyemmäksi riippuen mitä lämpimämpi keli, kuten jostain aiemmasta aihetta käsittelevästä viestistä ymmärsin?
Jälleen M103 kylmäkäynnistyksestä
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: La 20.11.2004 10:46
Jälleen M103 kylmäkäynnistyksestä
ex W124 200D
ex W126 280SE
W201 2,6l sportline
ex W126 280SE
W201 2,6l sportline
Re: Jälleen M103 kylmäkäynnistyksestä
Anturissa on kaksi toisistaan riippumatonta lämpötilantunnistinta, toinen mittaa lämpötilaa sytty-yksikölle, toinen ruiskulle, eli mitattaessa ota "ristimitta" ja vierekkäiset navat ovat erillään toisistaan. Liitin voidaan painaa paikoilleen halutussa asennossa.W satakakskuus kirjoitti:Onko normaalia että kannen takapäässä olevaan nelinapaiseenanturiin joka ilmeisesti ohjaa kylmäkäynnistyssuutinta tuleva liitin käy mihinasentoon tahansa? eli pyöreän liittimen saa laitettua kaikkiin mahdollisiin neljään asentoon, mikä on oikea asento vai onko mitään merkitystä.
Haku toiminnolla löysin ehjän anturin vastusarvoja erilämpötiloissa, en hoksannut minkä napojen väliltä tulisi mitata nuo vastusarvot, omaan silmääni anturissa on 4 samannäköistä napaa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: La 20.11.2004 10:46
Anturin vastusarvot olivat ehjään verrattavissa, samoin kylmäkäynnistyssuutin
sai startatessa 0,5-1,0s pitkän 12v jännitteen. Auto lähti normaalisti käyntiin n.1-1,5 starttauksen jälkeen, omituista aivan kuin edellisillä kerroilla vaivannut pitkä vieteri olisi korjaantunut tulppien vaihdolla jotka myös vaihdoin tänään.
Ihmetellään lisää jos vika uusiutuu tulevaisuudessa.
sai startatessa 0,5-1,0s pitkän 12v jännitteen. Auto lähti normaalisti käyntiin n.1-1,5 starttauksen jälkeen, omituista aivan kuin edellisillä kerroilla vaivannut pitkä vieteri olisi korjaantunut tulppien vaihdolla jotka myös vaihdoin tänään.
Ihmetellään lisää jos vika uusiutuu tulevaisuudessa.
ex W124 200D
ex W126 280SE
W201 2,6l sportline
ex W126 280SE
W201 2,6l sportline
Pitkän vieterin omaaville tiedoksi että M103:ssa 4 sekuntia on vielä aivan normaalia valmistajan speksien mukaan. Tulpat vaikuttavat paljon käynnistyvyyteen, varsinkin jos autossa on katti ja vanhat tulpat olivat pykälää matalammalla lämpöarvolla.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]