W126 käsijarrun kiristys/säätö?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jake70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 11.01.2004 14:58

W126 käsijarrun kiristys/säätö?

Viesti Kirjoittaja Jake70 »

Moro!

Nyt on hakusessa tietoa kuinka saisin säädettyä käsijarrun W126:sta?
Mistä alan ropeltamaan?
Auto on -88, 300 se mallia oleva yksilö.

Kiitos neuvoista etukäteen


Jake
190E 2.0 Sportline -92
300 SE -88
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Seisontajarrun kenkien etäisyys rummusta säädetään pyörittämällä kiristysratasta pyöränpultin aukosta.

-Auton takapää ilmaan, ota takapyörä(t) pois paikaltaan. Seisontajarru poiskytkettynä/vaihde pois päältä! Tue auto tarvittaessa.

-Etsi kiristysratas pyörittämällä takanapaa samalla tiiraten taskulampun avulla jostain pyöränpultin reiästä (W124:ssä/W123:ssa useimmiten klo 10-11 kohdalla)

-Kiristys suoritetaan ratasta meisselillä pyörittämällä. Kiristä ensin kengät ihan kiinni rumpuun. Kokeile samalla pyörittämällä pyörännapaa. Kun jarru ottaa tiukasti kiinni, ala löysätä pikkuhiljaa, kunnes pyörä juuri liikkuu ja kengät eivät laahaa.

-Sama proseduuri toiselle puolelle.

-Koekäyttö ja -ajo. Kokeile myös peruuttaa.

Jos jarru ei meinaa kiristyä, kengät ovat saattaneet kulua loppuun -> kenkien vaihto ja säätö.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Seisonta jarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja karjis »

Löysää ensin jarruvaijeri, jotta pystyt kiristää rummuista jarrukenkiä. Löysäys onnistuu parhaiten montulla tai hallinosturilla. Seisontajarrun vaijerin haaroituskohdassa on pitkä ruuvi, jota löysäämällä saat varoja kiristykseen.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Ainakin pre-facelift-malleissa (-85) on myös itse vaijerissa säätö. Sillä voi kokeilla ensin, jos on esim kiire katsastukseen 8) mutta perussäätö Timon ohjeiden mukaan on jossain vaiheessa tehtävä. Jos seisontajarru ottaa epätasaisesti niin syy ei ole päävaijerissa.

Minulla edellisen kerran säätäessäni sitä päävaijerin tiukkuutta pamahti oikeanpuoleinen vaijeri sieltä etupäästään poikki - oli käytännössä ruostunut poikki. Alunperin vaijerinkuorien päissä on sellaiset kumisuojat jotka estää kosteuden pääsyn kuoren sisälle mutta 20 vuotta suomen ilmastoa tekee kyllä tehtävänsä. Itse vaijerien vaihto ei ole paha homma mutta tuppaa olemaan ne juntturit ym. pultit vanhemmiten ruosteessa, joten liotusta irroitusaineella muutamaa päivää aikaisemmin kehiin jos ei ole hitsipillejä.

EDIT: kas siinä edellähän tulikin jo täyttä asiaa :P
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin