W124 ABS:n temppuilusta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

W124 ABS:n temppuilusta

Viesti Kirjoittaja PM »

Kysynpä taas velipojan puolesta, meikän absit toimii kuin ajatus. 8)

Eli mistähän moinen voi johtua:

- ABS-valo on palanut pariin otteeseen, ensimmäisen kerran syttyi autoa käynnistäessä, toisen kerran ajossa.
- Joskus valo on vilkahtanut, joko mutkassa tai voimakkaassa jarrutuksessa.
- Joskus jarrupedaali painuu hieman ja kuuluu ihme jurinaa. Ei tarvi välttämättä edes jarruttaa kauhiasti, siis niin että ABS aktivoituisi.
- Jarrunesteen pinta on ihan ok, lisäksi palat pitäisi myöskin olla kunnossa ja jarrut muutenkin toimivat napakkaasti.
- Laturissa ei pitäisi olla vikaa, latausjännite mitattu tyhjäkäynnillä ajovalot + puhallin päällä ja se oli luokkaa 13,5V. Kun kaikki sähköhärdellit laittoi päälle, laski jännite lähelle 12V. Normaaliako? Ja akun jännite oli tasan 12,00V.
Nimittäin tuossa 260SE:ssä ei jännite muistaakseni laskenut alle 13 voltin, vaikka laittoi kaikki mahdolliset tuijut päälle, takalasin lämmittimen, penkinlämmittimet ja puhaltimen neloselle.

Ja mikäs oli se jännite, jolloin tuo ABS kytkeytyy pois toiminnasta? Eikös se ollut jotain 9.x?

Edit: Ja molemmilla kerroilla kun tuo valo paloi, sammui se auton uudelleenkäynnistämisen jälkeen. :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Jännite

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Jännite ei saa laskea alle 13V jos laskee niin latausta ei synny laturilta...
Yleensä kun ABS sekoilee niin vika on sähköinen, joko solenoidin ohjauselektroniikka tai jännite suoja, alijännite.
VSS nopeus anturit sekoilee ??
Avatar
Tommi M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: La 05.04.2003 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tommi M »

Tarkistakaa etupyörän laakerin kireys. Meikäläisellä syttyi valo palaan kanssa ja ihmettelin että mikäs nyt tuli. Sattumalta ravistelin eturenkaita ja kas kummaa kun oli laakeri löystynyt. Kiristelyn jälkeen ei ole valo syttynyt. Taitaa olla aika tarkka tuosta haistelijan ja sen rattaan välistä.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?


W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Mullakin on kaksi kertaa ilmennyt tuollainen ongelma että ABS-valo syttyy. Molemmilla kerroilla on ilmennyt kun on pidemmän matkaa ajellut moottoritiellä noin 120 km/h, sitten valo on syttynyt, eikä ole sammunut ennekun auton sammuttaa ja käynnistää uudestaan. Kaikki tuntuu toimivan normaalisti, eikä valo syty pienemmillä nopuksilla (esim. 100 km/h). Ilmeisesti pitäisi jotain laakareita käydä tarkistelemaan. :shock:
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

abs

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Samantuntuinen vika mullakin tossa ässässä, ei tosin tunnu haittaavan ajoa. Elikä tämmöinen vika, käynnistyksen jälkeen liikkelle lähdettäessä aivan kevyessä jarrutuksessa tuntuu jarrupolkimessa semmoista täristystä pari sekunttia. Ja vain siinä ekassa jarrutuksessa. Eikä siinä syty abs valokaan. Talvella täytyy putsata noita antureita varmaan jos ei muuta ilmene.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Jostain jenkkifoorumista luin että jos 124:sen ABS valo ajoittain palaa, on todennäköisesti ylijännitesuoja rikki (akun takana oleva releen näkönen, jossa sulake tai kaks päällä). Ei ole kuulemma harvinainen vika 124:ssa. Samalla pitäis kai tulla muutakin sähköhäikkää mm. tyhjäkäynnin vaeltelua, vaikuttaa siis myös tyhjäkäynnin ohjaukseen.
Miten sitten ylijännitesuoja testataan, siinä WIS 124 oli tästäkin juttua, mutta ku tosta saksankielestä ei saa tarpeeksi selvää.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tomi kirjoitti:Jostain jenkkifoorumista luin että jos 124:sen ABS valo ajoittain palaa, on todennäköisesti ylijännitesuoja rikki (akun takana oleva releen näkönen, jossa sulake tai kaks päällä). Ei ole kuulemma harvinainen vika 124:ssa. Samalla pitäis kai tulla muutakin sähköhäikkää mm. tyhjäkäynnin vaeltelua, vaikuttaa siis myös tyhjäkäynnin ohjaukseen.
Miten sitten ylijännitesuoja testataan, siinä WIS 124 oli tästäkin juttua, mutta ku tosta saksankielestä ei saa tarpeeksi selvää.
250 D:stä oli ostettaessa kierroslukumittari pimeänä. Eräällä nyrkkipajalla käytön jälkeen (vaihtoivat vain ylijännitesuojan) se lähti toimimaan. Samalla tyhjäkäynti tasautui huomattavasti, vaikkei aiemminkaan mitenkään pahasti vaellellut. Hinta oli halpa, en muista nyt tarkkaa summaa.
Joo, dieseleissä ylijännitesuoja ohjaa sähköistä tyhjäkäyntiä ja siten myös kierroslukumittaria. Automaatissa Kick Downia ja mahdollista ilmastointia.

Maksaa Vehossa 70 ?, helppo vaihtaa, mutta ensin kannattaa vanhasta puhdistaa kosketuspinnat ja vaihtaa sulakkeet.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Täytyy aloittaa tarkistamalla ja putsaamalla nuo anturit ja samalla katsoa nuo etupyörien laakerien välykset. Tuo ylijännitesuoja kyllä kuulostaisi hyvältä veikkaukselta myös...aivan riippumatta tilanteesta/ajonopeudesta tuo valo saattaa syttyä - ei siis tarvi jarruttaa. Ja polkimessa esiintyvä tärinä ilmenee yleensä parhaiten ensimmäisissä jarrutuksissa varsinkin kun esim. laskee jyrkkää luiskaa alas jarru pohjassa. Kuitenkaan tuo ABS-valo ja polkimen toiminta ei hetkellisesti ole yhteydessä toisiinsa. Vaikea vielä todeta kuinka tuo ylipäätänsä pelaa kun liukkaat vielä odottavat...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

ABS-anturit puhdistettu...mielenkiintoinen toimintaperiaate...pyörännapa hammastettu johon anturi sitten ottaa kiinni. Aina oppii lisää...
Enpä nyt taida tuohon asiaan tällä erää sen enempää kiinnittää huomiota kun jarrut muuten toimivat kun unelma.

Positiivista oli...
Etupyörän laakereissa ei välystä ole. Ja kaikki etu- ja takapään puslat silmämääräisesti taskulampun kanssa tarkasteltuna todella hyvässä kunnossa. Lisäksi jarrulevyt ja -palat sellaisessa kunnossa että niillä ajelee vuoden pari.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Onkos noihin ABS:iin sellaisia vikakoodeja, eli kun esim. irroittaa "testiliittimen" ja yhdistää siitä navat X ja Y, niin voi lukea esim. ABS-valon vilkahdusten määrästä kohteen mihin vika jää. Jotain tämäntyylistähän oli tuossa ASD-keskustelun kanssa.

Ooppelista tälläistä testattiin kun ABS-valo paloi Ooppeliclubin foorumin ohjeiden perusteella (liitin irti => yhdistetään esim. paperiklemmarilla kaksi nastaa => autoon virrat päälle => luettiin vikakoodi), ja saatiin rajattua vika vasemman etupyörään ("Recistance and Connections"), eipähän tarvinut koko autoa tutkia.

Mutta asiaan takaisin, onko Mersuissa mitään tuollasita? Onko kukaan kokeillut? Kun ei oikein huvittaisi viedä Vehoon 30 analyysiin, jos se olisi itsekkin tehtävissä :)
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

ABS-valo ei ole nyt palanut kuukauteen ja jarrupolkimen temppuilu loppui kun vaihdettiin uudet palat ja levyt eteen. Jarrulevyssä saattoi olla heittoa...mene ja tiedä...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
diisselin kannattaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 15.05.2003 22:49
Paikkakunta: keskeinen suomi

abs:n paloa

Viesti Kirjoittaja diisselin kannattaja »

Mulla abs-valo syttyi ja ammui käynnistyksen yhteydessä.
Kohta se syttyi jarruttaessa ja sit se paloi koko ajan.
Hävisi ajovalot, vilkut ei toiminu, mankka katosi eikä puhalliskaan enää pelannut.
Onneksi en sammuttanut moottoria.Olis matkanteko loppunut siihen.
Vika oli laturin säätöyksikkö, jonka hovimies vaihtoi 5 minuutissa.
Taas pelaa.Kerkesin jo säikähtämään et nyt tul Veholla käynti, mut ei sittenkään...
200D -91, aiemmin 220D -77
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Re: abs:n paloa

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

diisselin kannattaja kirjoitti:Mulla abs-valo syttyi ja ammui käynnistyksen yhteydessä.
Kohta se syttyi jarruttaessa ja sit se paloi koko ajan.
Hävisi ajovalot, vilkut ei toiminu, mankka katosi eikä puhalliskaan enää pelannut.
Onneksi en sammuttanut moottoria.Olis matkanteko loppunut siihen.
Vika oli laturin säätöyksikkö, jonka hovimies vaihtoi 5 minuutissa.
Taas pelaa.Kerkesin jo säikähtämään et nyt tul Veholla käynti, mut ei sittenkään...
Ammui..kerro tarkemmin.. Omassa palaa kokoajan absin merkkivalo myös.. jo heti virrat päälle laittaessa.. :shock: Meinaan ku itellä kans startatessa tollain ulisee hehkuun asti.. :? On muutes rasittava ääni.. :oops:
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Akun kunnonmääritys

Viesti Kirjoittaja karjis »

Akkussa pitäisi olla lepojännite täytenä n.12,8V :!: Lataus jännite ainakin omassa ilman kuormaa 14,2V ja kuorman kanssa 13,8 tyhjälläkäynnillä. Jänniteen putoamisen yksi syy voi olla huonokuntoinen akku, joka vaikuttaa myös ABS:n toimintaan.
W124 250D-89
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

välähtelee...

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Minulla on muutaman kerran abs:n valo palanut lyhyen aikaa... Kesemmällä pesasin koneen painepesurilla ja autotalliasentajat ovat sanoneet, että vika on juuri hapettuneissa liittimissä. Mutta, minulla on välystä etulaakereissa... :( Yhden kerran on käynnistyksen yhteydessä syttynyt jarrupalojen merkkivalo, mutta uusinta startti korjasi vian :? . Aattelin vaan, että vikalähteitä on monia, mutta minulla jännite on normaali... Saattaahan se tietenkin olla tuo ylijännitesuojakin, mutta huomaako sitä mistään muusta, jos se on rikki? Sitäpaitsi laakerithan kannatta pistää vaihtoon?? Kiristäminenhän on kohtuu riskialtista. Itellä ei aikasemmissa pirsseissä oikein tuottanut tulosta... No oli sakuja muttei mersuja...
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Eilissä päivän mittasin Ohmi arvot pyörän antureilta... Kuskin puolella oli sen 1kiloohmin verran... toisella renkaalla ei mitään.. :shock: Taitaa olla tuossa avain koko vialle.. :roll:

Akku pitäs olla hyvä..tosi hyvin pitää virtoja...Tulee ajettuu matkaa aika paljon.. niin kerkiee hyvin aina latautua.. 8)
Avatar
peki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 12.05.2005 16:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja peki »

:shock: Mulla kanssa 124.ssa temppuili ABS valo ja sotki koko paketin. Eli ilmeni myös käyntihäiriöinä. Saatto olla valo palamatta joskus viikkoja tai kuukausia. Valo saattoi syttyä moottoritie nopeuksissa ihan ittelleen. Vaihdettiin ylijännite suojarele niin hävisi ongelmakin samoin tein. Mitähän seuraavaksi?? Nyt ollut taasen huolettomia kilometrejä.... :D
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Ylj:rele on uusi..ja tiedän että se on täysin kunnossa :wink:
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Tänäänpä se yhtäkkiä ihme tapahtui.. valo sammui ja rutisee jarruutaessa.. :D Mut vähän ehkä liian herkästi.. :roll:
Avatar
Tomi.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 22.07.2005 10:56
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Tomi.K »

Mulla kans oli nuo kaikki edellä mainitut häiriöt kunnes abs vaikeni kokonaan ja valo jäi palamaan. Mittaristosta polttimo irti ja konttorillakaan ei maininnu mitään apseista, mutta ois ne kivat kun toimisivat :roll:
W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Mä ku oon luullu että niiden kuuluu toimia... muuten ei tuu leimaa...! Nytpä tuo toimii niin eipä oo enään merkitystä.. 8)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1341
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kyllä niiden kuuluukin toimia.Jos katsastaja huomaa että abs-merkkivalo pimeänä,niin taitaa tulla uusintakäynti.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Tomi.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 22.07.2005 10:56
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Tomi.K »

Kaippa tuo ei osannu yhdistää sitä kun siinä lampussa lukee toi "antilock" eikä abs.
Samanlailla meni velipojan 9000 baassi läpi :roll:
W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Tosiaan apukuskinpuolen etusen anturi pimeä.. Abs:ät pelaa silti.. Kuuluuko olla näin?! vai järjestelmässä jotain muuta häikkää.. :shock: :roll:
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Silloin kun tämän auton ostin niin tossa oli vähän kanssa kipua. Heti ekalla koeajolla syttyi ABS -valo kun jarrutkin täristi niin jumalattomasti että koko auto heilui. Ongelma poistui levyjen ja palojen vaihdolla.
Myös toisessa etupyöränlaakerissa oli väljää, vaihdoin molemmat etupyöränlaakerit uusiin. Koskaan sen jälkeen ei ole ABS-valo syttynyt ja hyvin toimii.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Itse laitoin kuukausi takaperin eteen uudet palat.. Lienekkö tuolla osaa asiaan :roll: Jännä vaan kun koko omistus aikana noin vuosi.. ei oo pelannu ja sit yhtäkkii alkaa toimii... Parempi niin :D
Vastaa Viestiin