123vetoakseli
123vetoakseli
Huomenta kaikille !
Taas tarvittaisiin asiantuntioiden apua ja kysymys kuuluu mulla on 123 vm 81 200 D farkku josta eilen rikkinäisen kumin takia meni vetoakseli. Käykö siihen henkilömallin vetari vai onko niissä pituudessa eroja?? kun olisi melkein saman vuotinen henk malli varaosaautona. Lueskelin haulla näistä akseleista ja siellä joku arveli että farkun akseli vois olla lyhyempi. Onkos kellään varmaa tietoa niin sais taas äkkiä auton liikenteeseen.
Taas tarvittaisiin asiantuntioiden apua ja kysymys kuuluu mulla on 123 vm 81 200 D farkku josta eilen rikkinäisen kumin takia meni vetoakseli. Käykö siihen henkilömallin vetari vai onko niissä pituudessa eroja?? kun olisi melkein saman vuotinen henk malli varaosaautona. Lueskelin haulla näistä akseleista ja siellä joku arveli että farkun akseli vois olla lyhyempi. Onkos kellään varmaa tietoa niin sais taas äkkiä auton liikenteeseen.
Jussi
Re: 123vetoakseli
Sataprosenttisen varma en ole mutta pitäis sopia ja jos niissä muutaman millin pituusheittoa on niin ei haittaa.Onhan noita tekniikan/korinvaihtovehkeitä joissa on palikkaa eri kori/vuosimalleista. 

vw golf variant -97,vw vento -96.
Re: 123vetoakseli
Niin ja nythän on juuri sellainen kyseessä. Pitäis käydä joo.sooppa kirjoitti:Onhan noita tekniikan/korinvaihtovehkeitä joissa on palikkaa eri kori/vuosimalleista.
Huomenta !
Kävihän se henk mallin vetari sinne ihan hyvin ja taas on auto liikenteessä huomasin vaan siinä samalla toisen jousen olevan poikki eli ei lopu tekeminen. Kävin muuten eilen hakemassa motonetistä vetarin kumit ja niillä luki koneella ettei niitä pysty vaihtamaan itse ollenkaan kyselin varaosamyyjältä et mikä siinä mahtaa olla homman nimi mutta ei kaveri tiennyt. No ostin kumit ja ihan hyvin sain ne sinne paikoilleen ja siltä osin auto pelaa taas. Kiitos taas kaikille neuvoista.
Kävihän se henk mallin vetari sinne ihan hyvin ja taas on auto liikenteessä huomasin vaan siinä samalla toisen jousen olevan poikki eli ei lopu tekeminen. Kävin muuten eilen hakemassa motonetistä vetarin kumit ja niillä luki koneella ettei niitä pysty vaihtamaan itse ollenkaan kyselin varaosamyyjältä et mikä siinä mahtaa olla homman nimi mutta ei kaveri tiennyt. No ostin kumit ja ihan hyvin sain ne sinne paikoilleen ja siltä osin auto pelaa taas. Kiitos taas kaikille neuvoista.
Jussi
Kertoisitko miten se käytännössä tehdään.juhah kirjoitti:Huomenta !
Kävin muuten eilen hakemassa motonetistä vetarin kumit ja niillä luki koneella ettei niitä pysty vaihtamaan itse ollenkaan kyselin varaosamyyjältä et mikä siinä mahtaa olla homman nimi mutta ei kaveri tiennyt. No ostin kumit ja ihan hyvin sain ne sinne paikoilleen ja siltä osin auto pelaa taas. Kiitos taas kaikille neuvoista.

Mulla ois tarkoituksena tehdä yksi vara pari .
t. Timo
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Nivelet lähtee akselista lyömällä/ hiukan lämmittämällä. Ja takasin menee kun lämmittää sitä nivelen keskustaa. / jäähdyttää akselia. Akseleissa ei ole mitään lukitus sokkia.
Niveliä käsitellessä pitää muistaa että niitä ei saa kääntää linkkuun ja yhtä aikaa vetää nivelen liikumavaraa ulos. silloin irtoaa nivelen kuulat koloistaan.
Ne kyllä saa takaisinkin mutta säästyy paljon aikaa jos niitä ei tarvi pujotella takaisin.
Niveliä käsitellessä pitää muistaa että niitä ei saa kääntää linkkuun ja yhtä aikaa vetää nivelen liikumavaraa ulos. silloin irtoaa nivelen kuulat koloistaan.
Ne kyllä saa takaisinkin mutta säästyy paljon aikaa jos niitä ei tarvi pujotella takaisin.

Moro !
Vetoakseli pois ja sitten laitoin sen ruuvipenkkiin ja löin moskalla toisen pään irti pujottelin uudet kumit paikoilleen ja vaseelinit mukaan sekä kumin glemmari siteet kiinni niin oli valmis. Tuntuu vaan olevan aika tiukassa nivel muuta kyllä se siitä lähti kun aikani sitä naputtelin ja hyvin tuntuu nyt toimivan.
Vetoakseli pois ja sitten laitoin sen ruuvipenkkiin ja löin moskalla toisen pään irti pujottelin uudet kumit paikoilleen ja vaseelinit mukaan sekä kumin glemmari siteet kiinni niin oli valmis. Tuntuu vaan olevan aika tiukassa nivel muuta kyllä se siitä lähti kun aikani sitä naputtelin ja hyvin tuntuu nyt toimivan.
Jussi
[quote="juhah"]Moro !
sitten laitoin sen ruuvipenkkiin ja löin moskalla toisen pään irti quote]
Onhan nyt siis kyse vetarista eikä naapurista! No joo... täytyy koittaa, onneksi on tallissa yksi harjoittelukappale.
sitten laitoin sen ruuvipenkkiin ja löin moskalla toisen pään irti quote]

Onhan nyt siis kyse vetarista eikä naapurista! No joo... täytyy koittaa, onneksi on tallissa yksi harjoittelukappale.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)