MB 230 ja 300 erot (2.3 ja 3.0)
MB 230 ja 300 erot (2.3 ja 3.0)
Eli kysymys kuuluu onko 2.3L aina 4-sylinterinen ja 3.0L 6-sylinterinen?
Kiitokset etukäteen vastauksista.
t.junnu
t.junnu
Re: MB 230 ja 300 erot (2.3 ja 3.0)
Terve,
Pystylampussa oli aikoinaan 2,3:a sekä neli- että kuusisylinterisenä. Uudemmissa (123/124) jako menee aikalailla kuvaamallasi tavalla (bensiinikoneissa). Jossain 2,4 litran tietämillä on vedenjakaja.
t.
Risto
Ei välttämättä.Baroni kirjoitti:Eli kysymys kuuluu onko 2.3L aina 4-sylinterinen ja 3.0L 6-sylinterinen?

t.
Risto
E500 – 211.070
Re: MB 230 ja 300 erot (2.3 ja 3.0)
Vähän tuo tietysti riippuu auton iästä, mm. W115- ja W123-sarjoissa on ollut 3-litrainen diesel joka onkin 5-pyttyinen. Samoin kuin W111- ja 114-sarjoissa on ollut 2,3 litran kutonen tyypeissä 230S ja 230.6.Baroni kirjoitti:Eli kysymys kuuluu onko 2.3L aina 4-sylinterinen ja 3.0L 6-sylinterinen?
t.junnu
Forumilla valtaosa autoista lienee näiden konekokojen osalta tosin ihan esityksesi mukaista eli 2,3 litran bensanelosta ja 3-litraista kutoskonetta bensa- tai dieselversiona.
EDIT. jaha, risto ehti lähettää omansa kun minä vielä kirjoitin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
Olisi muutama lisäkysymys liittyen tähän keskusteluun 2.3 ja 3.0 välillä.
- Mitkä ovat moottorien tehot kummallakin kokoluokalla?
- Onko tiedossa joitain heikkoja kohtia kummallakin moottorilla, esim jäähdytyksen suhteen, kannentiivisteiden palamisten suhteen jne?
- Jos olisitte itse ostamassa W124 TE bensafarmaria, niin kumpaan moottorikokoon päätyisitte, 230 vai 300?
- Onko kori/varustelutaso sama riippumatta moottorikoosta kun kyseessä -89 TE vuosimalli?
Ja kiitokset etukäteen tipseistä.
t.junnu
- Onko tiedossa joitain heikkoja kohtia kummallakin moottorilla, esim jäähdytyksen suhteen, kannentiivisteiden palamisten suhteen jne?
- Jos olisitte itse ostamassa W124 TE bensafarmaria, niin kumpaan moottorikokoon päätyisitte, 230 vai 300?
- Onko kori/varustelutaso sama riippumatta moottorikoosta kun kyseessä -89 TE vuosimalli?
t.junnu
Uutena 230 EBaroni kirjoitti:Olisi muutama lisäkysymys liittyen tähän keskusteluun 2.3 ja 3.0 välillä.
t.junnu
-136 hv ilman kattia
-132 katilla
Uutena 300 E
-188 hv ilman kattia
-180 hv katilla.
Tiedä voiko näitä heikoiksi kohdiksi lukea, mutta M102:ssa (230 E) sekä M103:ssa (300 E) on vanhemmiten nokkavikaa, eli nokka-akseli saattaa kulua matalillakin kilometreillä. Nokan materiaali parantui olikohan vuosimalliin 1990.
Kori on aivan sama, varustelutaso myös. 6-sylinterisissä varhaisissa malleissa oli keskuslukitus vakiona, mutta muuten autot ovat suhteellisen yksilöllisesti varusteltuja (lue: lisävarusteltuja) moottoriversiosta riippumatta, tuon ajan Mercedes-tyyliin. Eli voit löytää kaikkea karvahattumallista "fully loaded"-malliin. Yksi pointti jonka takia vanhat Mersut kiehtovat

Viimeksi muokannut Timo L., Pe 23.09.2005 08:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mainittakoon vielä, että tehtaalta lähtien vahvempinokkaisen 6-koneen tuntee paikan päällä siitä, että koneen sivuun oikealle puolelle (takaa katsottuna) lähelle koneen etupäätä on stanssattu S-kirjain. Muun muassa omassa -89 mallisessa ennen faceliftiä valmistetussa autossani tällainen jo on.Timo L. kirjoitti: Nokan materiaali parantui olikohan vuosimalliin 1990.
.
Tosin noihin alkupään heikompiin myllyihin lie tähän ikään jo suurimpaan osaan nokka-akselia vaihdettu, joten S:aa ei kannata automaattisesti etsiä. Anna kulun ja käynnin ratkaista.
S124 300TD -93
W123 200 -84
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
W123 200 -84
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
On siinä erilaiset keinuvivutkin ja jotain muuta pientä.Sivonen kirjoitti:Onko kannessa muuta eroa kun se kirjain? Eli nokan vaihtamalla kannet on identtiset?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Mitä kestävyyteen tulee, niin ei hassumpaa. Omalla kasiysi 300 E:llä on ajettu yli 450 tkm ja pelaa (koputtaa puuta).
Kone ja voimansiirto on ainakin ollut kovilla, kun on raahattu hevoskoppia ympäri Etelä-Suomea.
Mitä nyt perä vollottelee.
Kone ja voimansiirto on ainakin ollut kovilla, kun on raahattu hevoskoppia ympäri Etelä-Suomea.
Mitä nyt perä vollottelee.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Eipä huvittanut lisätä taas uutta aihetta ja haulla en löytänyt.
Eli 230ce ja 300ce alustan erot. Jos siis lisään tehoa 2.3:seen tai vaihdan tuoreempaa tekniikkaa alle, mitkä kaikki täsmää näissä keskenään.
Jarrut? Perä? yms. yms.
Olisi vaan mukava alkaa etsimään jo osia näistä runnotuista kolmesatasista kun koneeksi luultavasti tulossa 220e 150hp joka on siis enemmän kuin tämän 230:sen 136hp.
Eli mitä pitää vaihtaa järeempään ennen kuin menee leimasta läpi?
Veikkaan että voorumilla tietoa ainakin löytyy kun näitä tehon lisääjiä ja tekniikan vaihtajia on aika runsaasti.
Kiitos..
Hårdi
Eli 230ce ja 300ce alustan erot. Jos siis lisään tehoa 2.3:seen tai vaihdan tuoreempaa tekniikkaa alle, mitkä kaikki täsmää näissä keskenään.
Jarrut? Perä? yms. yms.
Olisi vaan mukava alkaa etsimään jo osia näistä runnotuista kolmesatasista kun koneeksi luultavasti tulossa 220e 150hp joka on siis enemmän kuin tämän 230:sen 136hp.
Eli mitä pitää vaihtaa järeempään ennen kuin menee leimasta läpi?
Veikkaan että voorumilla tietoa ainakin löytyy kun näitä tehon lisääjiä ja tekniikan vaihtajia on aika runsaasti.
Kiitos..
Hårdi
R129 300SL vm-92
Ex- C124 230ce vm-89
Mielipiteeni on selvä, joten älä sekoita minua tosiasioilla!
**ttu mä oon sekasin...
Ex- C124 230ce vm-89
**ttu mä oon sekasin...
tuohon 150 heppaan riittää, kun vaihdat eteen 300E:n jarrut... ja ehkä kallistuksen vakaajan, kun se saattaa olla paksumpi, mutta tuskin ne siihen konttorilla mitään huomiota kiinnittää...
eli 300E:ssä on edessä jäähdytetyt levyt, itse levyn halkaisija on sama kuin muissakin, mutta koska levy on paksumpi joudut uusimaan myös satulat...
takajarrut on ihan samat...
uudet 300E:n levyt maksaa jotain 20-30 €/kpl ja satuloita taitaa saada myös jollakin 20-30 €:n hinnalla kappale, halpaa ja helppoa, kun osat sopii ihan "bolt on" paikalleen, eikä tarvitse soveltaa...
eli 300E:ssä on edessä jäähdytetyt levyt, itse levyn halkaisija on sama kuin muissakin, mutta koska levy on paksumpi joudut uusimaan myös satulat...
takajarrut on ihan samat...
uudet 300E:n levyt maksaa jotain 20-30 €/kpl ja satuloita taitaa saada myös jollakin 20-30 €:n hinnalla kappale, halpaa ja helppoa, kun osat sopii ihan "bolt on" paikalleen, eikä tarvitse soveltaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kiitos paljon Napa..
Eli katsastus menee helpolla ja halvalla kunhan saan koneen laitettua nokalle talven aikana.
Saas nähdä mitä siitä tulee mutta projekti osiolle tulee varmasti aihe mistä voi sitten seurailla..
Eli katsastus menee helpolla ja halvalla kunhan saan koneen laitettua nokalle talven aikana.
Saas nähdä mitä siitä tulee mutta projekti osiolle tulee varmasti aihe mistä voi sitten seurailla..
R129 300SL vm-92
Ex- C124 230ce vm-89
**ttu mä oon sekasin...
Ex- C124 230ce vm-89
**ttu mä oon sekasin...
toki aina pitää muistaa tarkistaa se virallisuus sieltä konttorilta, missä aikoo muutoskatsastuksen suorittaa... mutta tuohon että käyttää 300E mallia vertailuautona (188 hp), ei pitäis olla mitään suurempaa tekemistä...Hårdi kirjoitti:Kiitos paljon Napa..
Onkos muuten napalla kokemuksia tästä M111 ja sen johtosarjaongelmista?
Ja itse vaihdosta, onko kellään vinkkejä tämän käynnistykseneston ohittamiseen.. M111 220 tulee siis vanhaan w124 coupeen
Ja itse vaihdosta, onko kellään vinkkejä tämän käynnistykseneston ohittamiseen.. M111 220 tulee siis vanhaan w124 coupeen
R129 300SL vm-92
Ex- C124 230ce vm-89
**ttu mä oon sekasin...
Ex- C124 230ce vm-89
**ttu mä oon sekasin...
ei ole, mutta joskus tehtiin pätkä uusia johtoja M104 koneeseen...Hårdi kirjoitti:Onkos muuten napalla kokemuksia tästä M111 ja sen johtosarjaongelmista?
itse unohtaisin sen M111 vakio ecu:n ja laittaisin jonkun aftermarket moottorinohjauksen

ne "pienemmät" (295x22 mm) menee kuulemma heittämällä, mutta "isommat" (294x25 mm) vaatii sitten ne sportlinen alatukivarret, kun muuten ottaa alapallo jarrulevyyn... ja sportlinen alatukivarteen ei voi vaihtaa alapalloa ja tukivarsi nivelineen maksaa aika paljon, olikohan se jotain 400 € päivän hinta/kplHårdi kirjoitti:Onko muuten tietoa kuinka hyvin/helposti noi 24 venasen jarrut mahtuu ja menee orkkis paikoille? vai onko siinä jotai spesiaalia?

24 venaisen satuloita saa jollakin 100 €/kpl hinnalla, niitä on siis 2 eri mallia 22 mm ja 25 mm paksulle levylle...
itse laitoin nuo 25 mm levylle tarkoitetut satulat ja skodan levyt, niin ei tarvinnut alatukivarsia muutella...
Minkä skodan levyt sinne oikein menee.. Kun käytettynä koitan ne satulat hommata ja valinnan varaa ei liikaa ole.. Eli jos pienemmät löytyy nii ostan ne mersun levyt ja jos isommat nii mistä skoodasta pitää levyt napata?
R129 300SL vm-92
Ex- C124 230ce vm-89
**ttu mä oon sekasin...
Ex- C124 230ce vm-89
**ttu mä oon sekasin...
skodan levyt vaatii sitten myös navan sorvauksen pienemmäksi... eli käsityötä ja suunnittelua tulee huomattavasti enemmän, mutta positiivisella puolella on se, että ei tarvitse vaihtaa alatukivarsia, niihin kertakäyttö malleihin...Hårdi kirjoitti:Minkä skodan levyt sinne oikein menee.. Kun käytettynä koitan ne satulat hommata ja valinnan varaa ei liikaa ole.. Eli jos pienemmät löytyy nii ostan ne mersun levyt ja jos isommat nii mistä skoodasta pitää levyt napata?
yritän tässä päivän aikana muistella minkä skodan levyt ne oli, muistaakseni kuitenkin uudehkon suberb levyt ne oli, eli samat mitä B6 passatissa...
tuolla on lopussa juttua niistä skodan levyistä... http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 024+jarrut
Tai ehkä metästän vaan ne 22mm satulat ja levyt..
En tiä riittäiskö taito tai lompakko alkaa sorvaileen yms.. Semmonen lähes bolt-on kuulostaa paljon paremmalta.. Veikkaan että saan sorvailla ja suunnitella ihan riittävästi kun aletaan nosteleen m111 konetta keulalle.. 

R129 300SL vm-92
Ex- C124 230ce vm-89
**ttu mä oon sekasin...
Ex- C124 230ce vm-89
**ttu mä oon sekasin...
etkä sä tarvitse edes vielä mitään 4 mäntä satuloita, kun 300E:n vakiojarrut riittää siihen 188 heppan asti...Hårdi kirjoitti:Tai ehkä metästän vaan ne 22mm satulat ja levyt..En tiä riittäiskö taito tai lompakko alkaa sorvaileen yms.. Semmonen lähes bolt-on kuulostaa paljon paremmalta.. Veikkaan että saan sorvailla ja suunnitella ihan riittävästi kun aletaan nosteleen m111 konetta keulalle..
pakkohan ei ole käyttää edes mersun omia satuloita, katsastuksessa kelpaa kyllä vaikka volvon satulat, kunhan niiden männät on samankokoiset/suuremmat, kuin vertailuautossa käytetyt...
Juu sen tiedän että RIITTÄÄ 300e jarrut.. Mut lähinnä katselen tehokkaampia jarruja kun noita purku 24venasia näkyy olevan aika reilusti. Minimissään siis normi 300 jarrut ja tietysti jos löytyy isommat niin mikä ettei..
Mut kiitti näistäkin ohjeista taas.. Kätevä foorumi kieltämättä. Ja eipähän tarvii ensimmäisenä jarruja alkaa ettiin jos vaikka alkaa paineet nousemaan
Mut kiitti näistäkin ohjeista taas.. Kätevä foorumi kieltämättä. Ja eipähän tarvii ensimmäisenä jarruja alkaa ettiin jos vaikka alkaa paineet nousemaan

R129 300SL vm-92
Ex- C124 230ce vm-89
**ttu mä oon sekasin...
Ex- C124 230ce vm-89
**ttu mä oon sekasin...
isoissa jarruissa tulee aina omia ongelmia... talvi vanteet (oletuksena peltivanne) pitää olla 16" ja kesävanteiksi (aluvanteet) sitten vähintään 17" ja suurin osa valikoimista putoaa pois, kun ne ottaa satuloihin... 18" aluvanteista sopii jo aika moni, mutta sitten taas tulee muita ongelmia, kun rengas ottaa koriin...
todellisessa jarrutustehossa ne 300E:n vakiojarrut riittää ihan hyvin normaali käyttöön...
itse tekisin niin, että 300E:n vakiojarrut ja niin maltillinen teholappu, että jarrut riittää, vaikka oliskin turboa koneen kyljessä... laillista tehoa kun ei w124 mersuun saa kuin n. 260 hevosta, niin se on sitten ihan sama millä tehoilla sen katsastaa (175 tai 250 hp, jos todellinen on kuitenkin jotain yli 1000 hp...)
todellisessa jarrutustehossa ne 300E:n vakiojarrut riittää ihan hyvin normaali käyttöön...
itse tekisin niin, että 300E:n vakiojarrut ja niin maltillinen teholappu, että jarrut riittää, vaikka oliskin turboa koneen kyljessä... laillista tehoa kun ei w124 mersuun saa kuin n. 260 hevosta, niin se on sitten ihan sama millä tehoilla sen katsastaa (175 tai 250 hp, jos todellinen on kuitenkin jotain yli 1000 hp...)