Vetoakselin kumin vaihto Vitossa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Vetoakselin kumin vaihto Vitossa

Viesti Kirjoittaja mnkki »

Satuin onneksi huomaamaan että sisempi kumi näyttää olevan "finaalissa" ja huomenna haen uuden.
Kysymys kuuluu: täytyyko jousijalka irroittaa kun ottaa akselin irti vai saako akselin irti kun irroittaa keskiömutterin ja kaikki 6-kolo pultit vaihdelaatikon puolelta.
Tarvitsenko jonkinlaisia erikoistyökaluja?
Kiitos näin etukäteen.
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lisäksi alapallonivel tapista irti, siinä taitaa olla Torx - kantainen pultti.
Sitten sopii vetari pois.
wiimax.fi
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Ei tarvitse irroittaa kuin molemmin puolin kallistuksenvakaaja iskarista ja sitten tietysti vetarin päässä oleva mutteri ja 6 kpl laipasta vaihteiston päädystä. Ensin laatikon puoli kammetaan "ohi" vastakappaleesta ja sitten vasta pyörän pää. Vetari penkkiin ja lyö peltikuppi irti. alla sokka, irroita, nosta nivel varovasti pois ( hankala kasata jos kuulat putoaa). kumi pois ja uusi tilalle, kasataan päinvastoin, eikä unohdeta kiinnittää myös sitä toisen puolen kallistuksenvakaajaa.
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

kumi vaihdettu,kiitokset neuvoista..Kävi kuitenkin pieni "moka" eli pääsi vetoakselinpää irtoamaan laatikosta jolloin ulos kerkesi valua hiukan öljyä..noin 1-2 desiä!!!
Onko syytä huoleen vai pitäisikö lisätä oljyä??
Olen aikaisemmin kysellyt täällä forumissa mistä laatikko tyhjennetään ja varsinkin nyt;mistä täytetään saamatta vastausta.Laatikossahan ei ole mittatikkua (5 vaihteinen automaatti),öljythän olen ostanut jo syksyllä,mutta kun en saanut mistään tietoa em. ongelmaan niin eipä tullut vaihdettua.
Eli onko minulla syytä huoleen??
Viimeksi muokannut mnkki, To 22.09.2005 23:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se ei siis ole ZF:n automaatti vai onko, no 4 vaihteisessa ZF:ssä löytyy ne kaksi pulttia, toinen on tyhjennys ja toinen täyttöpultti. Kone käyntiin, jolloin pumppu pitää turbiinin öljynkierrossa ja täytetään ylemmästä pultista piripintaan.

Nyt juuri ei ole kuvaa aukoista, mutta jos maltat noin huomiseen niin laatikko palaa kotiin ja kuva saadaan otettua.

Niin ja se kokonaisöljytilavuus, siis turbiinin kanssa, on luokkaa 7...8 litraa, joten 2 dl ei nyt taida merkitä katastrofia (luulen). Turbiinia ei saa tyhjennettyä, joten öljynvaihdossa tarvitaan öljyä huomattavasti vähemmän, ilmeisesti 4,3 litraa.
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

kun hain MB:n huollosta öljyt niin sanoivat että tarvitsen 4 litraa joten arviosi on aika hyvä ja kiitokset kuvista näin etukäteen.Tuossa minun aikaisempi öljy "polemiikki"

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jep se 4,3 litraa löytyi muistaakseni castrolin sivuilta, mersun sivuilta, käyttöohjeesta tai korjauskäsikirjasta sitä ei löytynyt. Myös wis näköjään tulee tarpeeseen kotitarvekorjaajalle :?

No asiaan, itse päädyin Castrolin öljyyn, ihan periaatteen vuoksi, Castrolin sivuilta voi lukea lisää mihin mersun koneisiin se on luokiteltu, joten takuu yms. asiat olisivat sitä kautta kunnossa. Castroli ei ole kovasti edullisempaa, mikäli verrataan vaikkapa KL-varaosien hintaan "mersun" öljylle. Hintaa 9:lle litralle kertyi 172,30 € ja hinnasta ei tingattu edes senttejä pois :?

Tässä kuvassa näkyy 4-vaihteisen ZF4HP20:n öljyn tyhjennys ja täyttöproppu. Kuvassa laatikko on hieman kallellaan, mutta täyttöproppu on siis Vitossa keskimmäisen vetoakselin vieressä. Koneen ja laatikon välissä. Jälkimmäiset kuvalinkit osoittavat, että proppu on vähän samalla tasolla mitä on vetoakselikin, mutta kun kone käynnistetään ymmärtääkseni öljypumppu pumppaa turbiiniin öljyä ja pinta laskee hieman. Näin täytetään siis ensin täytetään propun yläpintaan, sitten kone käyntiin ja odotellaan jotain vaahtoamista tjms. ja täytetään yläpintaan. Minähän en tuota temppua ole vielä tehnyt mutta kohtapuoliin taitaa olla pakko.

Kuva

http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/zf4hp20_b.jpg

http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/zf4hp20_c.jpg

Kirjoittelen tuonne omaan turboahtimenvaihto topicciin ajatuksia missä kunnossa tuo laatikkoni olikaan.

[edit: A = 8 mm kuusiokolo, B = 12 mm kuusiokolo. En tiedä millainen avain sinne mahtuu sitten kun laatikko on koneessa kiinni]
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

kyllä minunkin laatikossa proput näyttää olevan samoissa paikoissa joten nyt vain tuumasta toimeen ja öljynvaihtoon.Tuo 12-millinen ei voi olla kovin pitkä,koska yksi putki menee juuri tuon propun ylitse,väli noin 40-50 milliä.
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

Veskola on oikeassa (jälleen) viimeinen litra ei mene sisään jollei auto ole käynnissä,tuo putki josta mainitsin edellä on helppo irroittaa laatikon vierestä,jolloin on helpompi päästä käsiksi täyttö proppuun.
Kiitokset avusta jälleen kerran.
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Vastaa Viestiin