Ei niitä saa mitattua, jollei ota konetta pois, ei ole mittapistettä siellä valmiina ja sellaista ei saa tehtyä. Tuolla 1,2...1,4 ahdolla ei se pakopaine ole vielä ongelma.Teppo L kirjoitti:ootko mitannu pakopaineita? olis ihan mielenkiintoista tietää
W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ajossa
Lisää tietoa: www.skg.fi
suodatin
Näyttäisi suodatin pelaavan, onko minkä merkkinen / malli?veskola kirjoitti:Oli mustasta tehty ilmaputki yllättävän ruosteeton sisältä, kilometreja on takana, hmm oliskohan 8000 km. Tarttis varmaan tehdä rosterista, jos osais![]()
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0051.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0052.jpg
eli ilmansuodatin toimii.
Re: suodatin
Paketissa lukee K&N high-flow air filter RC-4180. Mahtuu sinne suurempikin mutta tuon teho- eli ilmanvirtauslukemat vaikuttivat olevan minulle riittävät.AH kirjoitti:Näyttäisi suodatin pelaavan, onko minkä merkkinen / malli?
Todellakin suodatin on ollut paikallaan reilusti yli 22 000 km enkä ole mitään tehnyt, joten lienee korkea aika puhdistaa/öljytä se seuraavan öljynvaihdon yhteydessä...joka saattaa olla lähempänä kuin uskonkaan

Nehän kehuvat jopa 50 000 km huoltoväliä, mutta jotain rajaa sentään...
Re: suodatin
Tuossapa kuvassa näkyy miten ahtimen painekello on ottanut tulipeltiin kiinni, jokaisessa kiihdytyksessä kuului sellainen ääni.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0114.jpg
Taitaapi tulipelti saada vähän lekaa
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0114.jpg
Taitaapi tulipelti saada vähän lekaa

Viimeksi muokannut veskola, Ma 26.09.2005 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: suodatin
Taitaa siellä sitten olla vääntömomentti kasvanut alkuperäisestäJarkko S kirjoitti:Juu, eli löytyi täysin loppuun palanut levypakka. Ei ihme että vähän on kahissut
Osat tilaukseen maanantaina ja katsotaan koska saadaan kamat kasaan.

-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Re: suodatin
Siltähän se kovasti vaikuttaaveskola kirjoitti:Taitaa siellä sitten olla vääntömomentti kasvanut alkuperäisestä

Katsotaan sitte miten se alkaa kestämään, vahvistuksen vara on aika huono

Re: suodatin
Nyt tulee raportti automaattivaihteiston tuhoista tehon noston jäljiltä. Ensinnäkin luetellaan kaikki ne kohteet joissa ei ollut vikaa:
- Elektroniikka
Sitten kohteet joissa oli varmasti tai melkovarmasti vikaa:
- levypakka
- "isojen rattaiden kiinnitys"
- turbiini
Otetaan aluksi kuva levypakasta, kuvassa on mittakaavan ymmärtämiseksi piskuinen "smirnofais" pullo. Tämä levypakkahan on se forumillakin mainittu kitkapanta tai kitkalevy, joka hydrauliikan ohjaamana puristetaan tuohon keskimmäiseen levyyn ja sen pitäisi tarrata siihen kiinni. Vääntömomentin keston määrää jokseenkin yksiselitteisesti kitkapinnan pinta-ala sekä puristava voima. Superturboissa noita kitkalevyjä on jopa 5 kappaletta, näin se ymmärsin, Vitossa vain yksi. Niiden kitkapinnat näyttivät olevan myös suuremmalla pinta-alalla varustettu verrattuna vakioon kitkalevyyn. Superturbojen levyt ovat kuitenkin huomattavasti pienempiä, miltei voisi sanoa, jotta käyvät juoma-alustaksi tuolle pullolle.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/zf4hp20_d.jpg
No tuon kitkalevyn pinnassa on tuollainen tummanruskea kitkapinta, joka osittain öljyn avustuksella tarraa kiinni tuohon keskimmäiseen levyyn ihan kuten tavallinen kytkin. Mikäli laatikko lähtee luistamaan tuo pinta kuluu nopeasti pois. Kuvista toivottavasti selviää miten ohuesta pinnasta on kyse, joten puheet laatikon luiston tuhoavasta vaikutuksesta ovat aivan totta, ei siinä mitään. Tuon pannan saatuani käteen ymmärsin myös mikä merkitys on vaihteistoöljyllä, eli se tekee sitä työtä yhdessä kitkapinnan kanssa. Aiemmin ajattelin öljyn ainostaan voitelevan laakereita mutta kyllä öljyn laadulla ja kunnolla on merkitystä luistoon ja siten laatikon elinkaareen. -> Vaihdetaan niitä öljyjä usein.
Minulla eli Vitossa tuo kitkapinta ei ollut riittävä, joten se on palanut pois kuten kuvasta näkyy. Kun metallit ovat olleet toisiaan vasten on tapahtunut myös kiinnileikkaamista:
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/zf4hp20_e.jpg
Kuvassa A on kitkapintaa, jota pitäisi olla myös kohdassa B
Lopulta lämpö on tehnyt tehtävänsä ja keskimmäinen levy jota vasten kumpikin kitkalevy painautuu on vääntynyt kiemuraksi -> Laatikko luistaa holtittomasti.
Toinen vika, tässä kohtaa tarvittaneen Siekkisen kommenttia, mutta pääpiirteissään planeettapyörästöön liittyvä puristussovite (laatikon runkoon?)
Osa?? oli pullahtanut noin 3 mm pois paikaltaan. Melko varmasti tämä tapahtui kerran kun yritin parantaa g-tech tulosta, kone otti miltei 5000 rpm ja laatikon "äly" päätti laittaa vikatilan päälle, jolloin tapahtuu vaihto 1 -> 3. Kova paukahtus ja hetken auto nilkutti kuin jokin akseli olisi mennyt kieroon. Tämä saatiin onneksi korjattua, eikä pahempaa vauriota syntynyt. Tavallaan suunnitteluvika, osat ovat kiinni puristussovitteilla
Tekisi mieli kysyä ZF:n suunnitteluosastolta tai missä tuo ohjelma onkaan tehty onko järkeä heittää vaihde 1->3 kun koneessa on 5000 rpm, miksei sitä voi heittää vapaalle. No tuota ei voi tapahtua vakiokoneessa, joten se siitä.
Kolmas vika lienee ollut turbiinissa, se vaihdettiin koska halusin, että se vaihdetaan. Turbiini on siis saanut selkäänsä kun olen jarrua vasten nostanut paineita ja sehän nyt on muutenkin heikko osa ihan vakioautossakin.
Tarinan opetus: Mikäli käyttää pumpun mynässä kannattaa jättää kierrokset alle 4800 rpm kunnes laatikon ohjelma on muokattu. Täyttä syöttöä ei kannata kokeilla, ennen kuin laatikko on vahvistettu. Turvallinen tehotaso lienee jossain 170 hp kohdalla. Laatikon vahvistaminen on siis mahdollista ja nyt se kehitystyö on tehty, joten ei muuta kuin laatikot irti ja Siekkiselle lisää hommia.
Vahvistaminen ei siis ole mikään "lisäänpä tuosta levyjä" temppu vaan sinne tehdään käsityönä jotain, ja se jotain on liikesalaisuus
Juuri sen takia näin mielekkääksi ajaa 2000 km, jotta saan parhaan mahdollisen laatikon...niin kyllä sen laatikon voi sinne lähettääkin 
- Elektroniikka
Sitten kohteet joissa oli varmasti tai melkovarmasti vikaa:
- levypakka
- "isojen rattaiden kiinnitys"
- turbiini
Otetaan aluksi kuva levypakasta, kuvassa on mittakaavan ymmärtämiseksi piskuinen "smirnofais" pullo. Tämä levypakkahan on se forumillakin mainittu kitkapanta tai kitkalevy, joka hydrauliikan ohjaamana puristetaan tuohon keskimmäiseen levyyn ja sen pitäisi tarrata siihen kiinni. Vääntömomentin keston määrää jokseenkin yksiselitteisesti kitkapinnan pinta-ala sekä puristava voima. Superturboissa noita kitkalevyjä on jopa 5 kappaletta, näin se ymmärsin, Vitossa vain yksi. Niiden kitkapinnat näyttivät olevan myös suuremmalla pinta-alalla varustettu verrattuna vakioon kitkalevyyn. Superturbojen levyt ovat kuitenkin huomattavasti pienempiä, miltei voisi sanoa, jotta käyvät juoma-alustaksi tuolle pullolle.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/zf4hp20_d.jpg
No tuon kitkalevyn pinnassa on tuollainen tummanruskea kitkapinta, joka osittain öljyn avustuksella tarraa kiinni tuohon keskimmäiseen levyyn ihan kuten tavallinen kytkin. Mikäli laatikko lähtee luistamaan tuo pinta kuluu nopeasti pois. Kuvista toivottavasti selviää miten ohuesta pinnasta on kyse, joten puheet laatikon luiston tuhoavasta vaikutuksesta ovat aivan totta, ei siinä mitään. Tuon pannan saatuani käteen ymmärsin myös mikä merkitys on vaihteistoöljyllä, eli se tekee sitä työtä yhdessä kitkapinnan kanssa. Aiemmin ajattelin öljyn ainostaan voitelevan laakereita mutta kyllä öljyn laadulla ja kunnolla on merkitystä luistoon ja siten laatikon elinkaareen. -> Vaihdetaan niitä öljyjä usein.
Minulla eli Vitossa tuo kitkapinta ei ollut riittävä, joten se on palanut pois kuten kuvasta näkyy. Kun metallit ovat olleet toisiaan vasten on tapahtunut myös kiinnileikkaamista:
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/zf4hp20_e.jpg
Kuvassa A on kitkapintaa, jota pitäisi olla myös kohdassa B
Lopulta lämpö on tehnyt tehtävänsä ja keskimmäinen levy jota vasten kumpikin kitkalevy painautuu on vääntynyt kiemuraksi -> Laatikko luistaa holtittomasti.
Toinen vika, tässä kohtaa tarvittaneen Siekkisen kommenttia, mutta pääpiirteissään planeettapyörästöön liittyvä puristussovite (laatikon runkoon?)
Osa?? oli pullahtanut noin 3 mm pois paikaltaan. Melko varmasti tämä tapahtui kerran kun yritin parantaa g-tech tulosta, kone otti miltei 5000 rpm ja laatikon "äly" päätti laittaa vikatilan päälle, jolloin tapahtuu vaihto 1 -> 3. Kova paukahtus ja hetken auto nilkutti kuin jokin akseli olisi mennyt kieroon. Tämä saatiin onneksi korjattua, eikä pahempaa vauriota syntynyt. Tavallaan suunnitteluvika, osat ovat kiinni puristussovitteilla

Kolmas vika lienee ollut turbiinissa, se vaihdettiin koska halusin, että se vaihdetaan. Turbiini on siis saanut selkäänsä kun olen jarrua vasten nostanut paineita ja sehän nyt on muutenkin heikko osa ihan vakioautossakin.
Tarinan opetus: Mikäli käyttää pumpun mynässä kannattaa jättää kierrokset alle 4800 rpm kunnes laatikon ohjelma on muokattu. Täyttä syöttöä ei kannata kokeilla, ennen kuin laatikko on vahvistettu. Turvallinen tehotaso lienee jossain 170 hp kohdalla. Laatikon vahvistaminen on siis mahdollista ja nyt se kehitystyö on tehty, joten ei muuta kuin laatikot irti ja Siekkiselle lisää hommia.



Viimeksi muokannut veskola, To 29.09.2005 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Erittäin hienosti tehty raportti 
Tuota levypakkaa on nyt parannettu huomattavasti, tarkkaa tietoa lootan käyttäytymisestä saadaan varmaan jo nyt viikonloppuna?
Osa 177 oli se joka oli "pettänyt", eli rako oli tuossa rattaitten välissä, nyt en enää muista kummallako puolella keskellä näkyvää parkkilukon ratasta. Mutta kuitenkin
Nyt on tosiaan mahdollisuus vahvistaa sitten Vitonkin laatikkoa.

Tuota levypakkaa on nyt parannettu huomattavasti, tarkkaa tietoa lootan käyttäytymisestä saadaan varmaan jo nyt viikonloppuna?
Osa 177 oli se joka oli "pettänyt", eli rako oli tuossa rattaitten välissä, nyt en enää muista kummallako puolella keskellä näkyvää parkkilukon ratasta. Mutta kuitenkin

Nyt on tosiaan mahdollisuus vahvistaa sitten Vitonkin laatikkoa.
Ei, mun on "pakko" lähteä kaljottelemaan [Henkka pakottaa, "pakottaaJarkko S kirjoitti:tietoa lootan käyttäytymisestä saadaan varmaan jo nyt viikonloppuna?


Moro!
Taitaa tulla mullakin aiheelliseksi tutustua Jarkko S:n palveluihin. Tänään heitti vikatilan ja siis kolmosen (?) päälle ihan sellaisessa nomaaliajossa, nooh... ehkä siis hiukan heinää... Punavalo pysyi päällä vielä uudelleenkäynnistyksen jälkeenkin. Myöhemmin jo sammui hehkutuksen yhteydessä, ajamassa en käynyt. Huomenna selviää, pääseekö sillä töihin
.
Taitaa tulla ahtimen vaihdosta helppo homma kun on tilaa...
jukis
Taitaa tulla mullakin aiheelliseksi tutustua Jarkko S:n palveluihin. Tänään heitti vikatilan ja siis kolmosen (?) päälle ihan sellaisessa nomaaliajossa, nooh... ehkä siis hiukan heinää... Punavalo pysyi päällä vielä uudelleenkäynnistyksen jälkeenkin. Myöhemmin jo sammui hehkutuksen yhteydessä, ajamassa en käynyt. Huomenna selviää, pääseekö sillä töihin

Taitaa tulla ahtimen vaihdosta helppo homma kun on tilaa...
jukis
Kuulostaa tutulle, kyllä sillä _saattaa_ pärjätä vielä puolivuotta kun varovasti ajelee. Yhtään ei saa luistattaa enää.jukis kirjoitti:Tänään heitti vikatilan ja siis kolmosen (?) päälle ihan sellaisessa nomaaliajossa, nooh... ehkä siis hiukan heinää...
Tuntuu että osa noista punavaloista johtuu lämpenemisestä ja osa voisi johtua kierroksista ja luistamisesta. Ainakin minulla se piti punavaloa kerran päällä startin jälkeenkin ja kun antoi 'jäähtyä' hetken se palautui kuntoon.
Parasta se on tilata osat valmiiksi ja henkisesti valmistautua koneen ja laatikon irroitukseen. Termarin vaihdat samalla kun se on esillä, ja varmasti se luturinkin kannattaa samalla vaihtaa tai peruskunnostaa.
Jep, luultavimmatusti lämpenemistä ja/tai kierroksia... Ei kuitenkaan pauketta. Toimi aamulla normaalisti, olipahan ainakin tarpeeksi jäähtynyt. Hissuksiin ja varovasti etteenpäinveskola kirjoitti:Tuntuu että osa noista punavaloista johtuu lämpenemisestä ja osa voisi johtua kierroksista ja luistamisesta. Ainakin minulla se piti punavaloa kerran päällä startin jälkeenkin ja kun antoi 'jäähtyä' hetken se palautui kuntoon.

jukis
No niin, hommat vähän viivästyivät kun tuo Ari66 teki sellaisen paukun Kuusjoella, että sukat pyörivät jaloissa kaksi päivää. Tänään vihdoin päästiin meiselin varteen kiinni.
Laatikko hupsahti oikeastaan yllättävän helposti paikalleen, ahdasta siellä on vaikka konekehikko onkin irti, tänään laittelin myös startin, laturin sekä tietysti sen keskimmäisen vetarin paikkaansa. Sitten tulikin jo taas pimeä. Tässä yleiskuva koneesta sivulta, jollei tuollaista ole jo ollutkin.
Sitten laturin ja erityisesti termostaatin korjaajille mielenkiintoinen kuva, tässä laturi on pois paikaltaan. Tässä näkyy myös tuo järjetön keskivetarin kiinnitysratkaisu, eli laturin jalka pitää vetaria paikallaan, ja kaiken tuon purkaminen on ihan sieltä itteestään. Termostaatti näkyy tuossa taustalla, ja siinä on metalliputki, kumilenkki liitos eli vuodot on yleensä siinä. Samainen metalliputki tulee koneen etupuolelle. Tuosta voi yrittää termarin vaihtoa, ja jälleen noita pirun tähtipultteja.
Ehkäpä tämän kirjoituksen mielenkiintoisin osuus on pumpun kannen irroitus, eli tehoa ruuvaavat ottavat öljynsuodattimen jalan irti, irroittavat pumpun takakannen (= ahdasta vaikka jalka irti). Käsittääkseni yläreunan tähtiruuvi on se maksimikierrosruuvi, alakulmassa on syöttöruuvi ja keskimmäinen tekee jotain mitä en ymmärrä. Tarvittaessa säädellään tuolta punaisen alta tyhjäkäynti ruuvvia. Asiantuntijat korjannevat.
Tuossa on vielä kuvaa öljynsuodattimen jalasta
Eli minä pyöritän tähtiruuvia 2 kierrosta aukipäin
maksimikierrokset laskevat 5400 -> 5000 ???
Laatikko hupsahti oikeastaan yllättävän helposti paikalleen, ahdasta siellä on vaikka konekehikko onkin irti, tänään laittelin myös startin, laturin sekä tietysti sen keskimmäisen vetarin paikkaansa. Sitten tulikin jo taas pimeä. Tässä yleiskuva koneesta sivulta, jollei tuollaista ole jo ollutkin.
Sitten laturin ja erityisesti termostaatin korjaajille mielenkiintoinen kuva, tässä laturi on pois paikaltaan. Tässä näkyy myös tuo järjetön keskivetarin kiinnitysratkaisu, eli laturin jalka pitää vetaria paikallaan, ja kaiken tuon purkaminen on ihan sieltä itteestään. Termostaatti näkyy tuossa taustalla, ja siinä on metalliputki, kumilenkki liitos eli vuodot on yleensä siinä. Samainen metalliputki tulee koneen etupuolelle. Tuosta voi yrittää termarin vaihtoa, ja jälleen noita pirun tähtipultteja.
Ehkäpä tämän kirjoituksen mielenkiintoisin osuus on pumpun kannen irroitus, eli tehoa ruuvaavat ottavat öljynsuodattimen jalan irti, irroittavat pumpun takakannen (= ahdasta vaikka jalka irti). Käsittääkseni yläreunan tähtiruuvi on se maksimikierrosruuvi, alakulmassa on syöttöruuvi ja keskimmäinen tekee jotain mitä en ymmärrä. Tarvittaessa säädellään tuolta punaisen alta tyhjäkäynti ruuvvia. Asiantuntijat korjannevat.
Tuossa on vielä kuvaa öljynsuodattimen jalasta
Eli minä pyöritän tähtiruuvia 2 kierrosta aukipäin

NiinXUX63 kirjoitti:Eipäs se taida mulla ihan niin ahdas ollakaan kuin mitä kuvittelin

Haen huomenna tuohon tavalliset pultit niin on helpompi avata, sottasta hommaa eli olisihan se mukava kertasäädöllä päästä.
Jokseenkin erikoinen juttu on, jotta pakosarja vuotaa vaikka auton kansi on juuri vuosi sitten käynyt merkkihuollon hellässä huomassa.

Joopas joo, tänään taas puuhasteltiin ja asiantuntijat voivat antaa kommentinsa pakosarjasta. Olisi varmaankin pitänyt kiristää pultit jossakin välissä, no löystyneet kun on käynyt kuumana ja paineisena, ei varmaan vakioautolle tolleen olisi käynyt, eihän
Vitossa ei vain taida ylettyä kiristämään noita pultteja, no koitetaan jatkossa. Hämmästyin kun irrotin sarjan niin laitimmainen pultti oli lähes käsin vedettävissä irti, yksikään ei ollut kireällä silleen kuin olisin kuvitellut. Tuossa Astrum Auton kannentiivistehuollon jälkeen, ehkäpä kaksi viikkoa siitä, aloin vainoharhailemaan, jotta kuuluu semmoista tupsuttelua. Samanlaista mitä kuului juuri ennen kannentiivisteen hajoamista. Se ääni kuului aina, joten lopetin sen kuuntelemisen, mutta jossan kohtaa tarkistin vuotaako ahtimen ja sarjan liitos. No nythän se on sitten selvä mistä se tupsautteli.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0158.jpg
Tuo on jokseenkin sydäntäriipaisevaa, että sarja on ruosteessa laipan välistä...
Paljon muuta ei tänään ehtinyt puuhastelemaan kun aika kului sarjan kotitarveplaanaamisessa (vesihiontaa peiliä vasten) mutta sentään ruuvasin kierrokset alas, toivotaan ettei mennyt liian alas. Vaihdoin termarin ja puuhastelin ahtimelle, huokaus, jälleen kerran öljynpaluuletkun sekä pakopainemittapisteen.
Tässä taasen yleiskuvaa. Ahtimen pakopesä oli ehjä
pyöräytin kompurapesää, joten tuo kello ei ota enää kiinni tulipeltiin, mutta saapi nähdä toimiiko tuo tanko tuossa asennossa järkevästi...juu testasin ja pitäisi toimia.
Huomenna taitaa sataa
Pari kolme rasiaa osia kun pitäisi laittaa jonnekin paikalleen, kun muistaisi minne 
Ai niin, kompurapuoli oli suhteellisen puhdas öljystä sekä ahtimen imusiipi ehjä/siisti, tiedoksi niille vapaasuodattimen epäilijöille...ja P.S vaparisuodattimen paketissa lukee, jotten se sovellu "emisson controlled vehkeisin", tarkoittanee siis MAF anturilla varustelluja.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0158.jpg
Tuo on jokseenkin sydäntäriipaisevaa, että sarja on ruosteessa laipan välistä...
Paljon muuta ei tänään ehtinyt puuhastelemaan kun aika kului sarjan kotitarveplaanaamisessa (vesihiontaa peiliä vasten) mutta sentään ruuvasin kierrokset alas, toivotaan ettei mennyt liian alas. Vaihdoin termarin ja puuhastelin ahtimelle, huokaus, jälleen kerran öljynpaluuletkun sekä pakopainemittapisteen.
Tässä taasen yleiskuvaa. Ahtimen pakopesä oli ehjä




Ai niin, kompurapuoli oli suhteellisen puhdas öljystä sekä ahtimen imusiipi ehjä/siisti, tiedoksi niille vapaasuodattimen epäilijöille...ja P.S vaparisuodattimen paketissa lukee, jotten se sovellu "emisson controlled vehkeisin", tarkoittanee siis MAF anturilla varustelluja.
Homma etenee kuin pendolino suomen pakkasessa
Muistakaas ahtimen vaihtajat, jotta tuo pakosarjan lähtö on 2 mm pienempi mitä ahtimen tulo, joten pieni porttaus on paikallaan. Harmi etten itse paljoa saanut viilattua kun ei ollut soveliasta työkalua.
Tänään meni paikalleen pumpun kansi, öljynsuodatin, jäähdyttimet, ahtimen öljyletkut ja semmoista pientä. Matkahuolto toi, tai siis piti sieltä hakea cooleri tuolle automaatille. Nyt sokkona joutui arvioimaan millaiset letkut sille pitää tehdä, ja toivotaan jotta sellaiset saavat tehtyä hyrdauliikka liikkeessä. Vinkkejä saa heittää...
Huomenna koitetaan tuupata konespaketti autoon kiinni
Mikä helevetti muuten on, ettei pulttikaupassa myydä keltapassivoituja pultteja
Eivät taida tajuta mistä kate myyntiin syntyy...
[edit: Kuismalla prässäsivät jonkinlaiset letkut coolerille, hassu juttu pneumatiikkaliikkeissä, kaivavat aina aluksi sellaista ison miehen kalun paksuista letkua kun tuohon käy pienempikin. Saapi nähdä sopiiko ne letkut sinne ja miten, kalliita ainakin olivat, 68 € mutta elämä on]

Muistakaas ahtimen vaihtajat, jotta tuo pakosarjan lähtö on 2 mm pienempi mitä ahtimen tulo, joten pieni porttaus on paikallaan. Harmi etten itse paljoa saanut viilattua kun ei ollut soveliasta työkalua.
Tänään meni paikalleen pumpun kansi, öljynsuodatin, jäähdyttimet, ahtimen öljyletkut ja semmoista pientä. Matkahuolto toi, tai siis piti sieltä hakea cooleri tuolle automaatille. Nyt sokkona joutui arvioimaan millaiset letkut sille pitää tehdä, ja toivotaan jotta sellaiset saavat tehtyä hyrdauliikka liikkeessä. Vinkkejä saa heittää...
Huomenna koitetaan tuupata konespaketti autoon kiinni

Mikä helevetti muuten on, ettei pulttikaupassa myydä keltapassivoituja pultteja

[edit: Kuismalla prässäsivät jonkinlaiset letkut coolerille, hassu juttu pneumatiikkaliikkeissä, kaivavat aina aluksi sellaista ison miehen kalun paksuista letkua kun tuohon käy pienempikin. Saapi nähdä sopiiko ne letkut sinne ja miten, kalliita ainakin olivat, 68 € mutta elämä on]
Viimeksi muokannut veskola, Su 02.10.2005 09:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alkaas olemaan vehkeet kasassa, laatikon cooleria ja pyöränripustuksia vaille valmista.
Kaikille piuhoille löytyi koti, pultit menivät jokseenkin tasan paitsi yksi on kateissa
sieltä laturin jalan paikkeilta.
No laitetaanpas jotakin vinkkiä kun jotain sentään opittiin. Ennen kuin ottaa koneen pois kannattaa rakentaa tukeva spesiaalilava, joka mahdollistaa pääsyn koneen alle. Vaihtoehtoisesti voi tietysti nostaa koko paskan kattoon, jos sellaiset vermeet löytyvät, tuo painaa tosin jonkin verran. Laatikkoa irroitettaessa sitä konetta tarvitsee tukea sieltä alta, laitan kuvan tukipalikan paikasta kotisivuille aikanaan.
Nimittän kun on laittanut tuon termarilta tulevan putken paikoilleen ja laittaa turbiinin pultteja kiinni, joutuu avaamaan termarin putkea, onneksi sitä ei tarvitse ottaa kokonaan pois, sillä se tarkoittaisi laturin yms purkamista. Noin ollen hyvä työjärjestys olisi:
- turbiinin pultit
- termatin putki
- laturi
Minä en siis päässyt laittamaan turbiini pultteja ennen kuin kone oli paikoillaan, ja silloin ei enää pääse (helposti) laittamaan termarin putkea. Ylläolevassa kuvassa näkyy myös 30 millinen kierretappi, joka pitää turbiinin kohdillaan, kunnes pultit (6 kpl) saadaan paikoilleen. Toinen vinkki ihan kaikille auton ropaajille, älkääs vain nitkutelko tuota termarin putkea, se alkaa vuotamaan sieltä termarin päästä. Siellä on rauta/o-rengas/rautaliitos. Ehkäpä se kannattaisi katkaista tuosta kuvan kohdalta ja tehdä joustava liitos.
Tässä(kään) remontissa ei selvitty ilman uhrauksia. No ilmastoinnin jäähdytin tai lauhdutin tai jokin menetettiin. Aivan jo aluksi se alumiininen liitos petti irroituksen yhteydessä. Jäähdyttimen kiinnitysniitit olivat toiselta puolelta hapettuneet poikki
, joten se repsotti ja kaiken kruunasi syylärin asennuksen yhteydessä kun se tipahti kyydistä ja katkaisi jonkin muoviklipsun mennessään. Heitin sen sitten varastonperälle, ja uusi tulee 'joskus'. Muutenkin tuommonen ilmastointi on yksi perkeleen riesa kun remonttia tekee.
Ahtimen painepuolen letkujen kanssa oli vähän säätämistä. Näyttäisi siltä, että vaikka pyöräytin kompurapesää niin silti painekello tuli niin lähelle tulipeltiä, että varmaankin kolahtaa taas, no ei voi mitään. Lisämausteena soppaan oli, ettei alkuperäiset paineputket (tietenkään) meinanneet sopia paikaansa. -> Ahtimen vaihdon yhteydessä kannattaa tarkkaan katsoa, jotta ahtimen lähdöt tulevat alkuperäiseen kohtaan. Saahan niitä toki pyöräyteltyä koneen ollassa paikallaan mutta se on 10 X vaikeampaa.
Sitten yö jo laskeutuikin taas.
Sellainen vinkki vielä, ennen purkamista ja muutenkin kannattaa kuvata autoa koko ajan, ei ollut kerta eikä toinenkaan kun tulin koneen ääreen ihmettelemään mihin jokin tukirauta kuuluu tai piuhojen vetoreitti menee. Pieni virhe jossain päävirtakaapelissa ja seurauksena eristeen rikkoutuminen ja fataali oikosulku. Onneksi kuva-arkistosta löytyi kuin löytyikin aina apu.
Kaikille piuhoille löytyi koti, pultit menivät jokseenkin tasan paitsi yksi on kateissa

No laitetaanpas jotakin vinkkiä kun jotain sentään opittiin. Ennen kuin ottaa koneen pois kannattaa rakentaa tukeva spesiaalilava, joka mahdollistaa pääsyn koneen alle. Vaihtoehtoisesti voi tietysti nostaa koko paskan kattoon, jos sellaiset vermeet löytyvät, tuo painaa tosin jonkin verran. Laatikkoa irroitettaessa sitä konetta tarvitsee tukea sieltä alta, laitan kuvan tukipalikan paikasta kotisivuille aikanaan.
Nimittän kun on laittanut tuon termarilta tulevan putken paikoilleen ja laittaa turbiinin pultteja kiinni, joutuu avaamaan termarin putkea, onneksi sitä ei tarvitse ottaa kokonaan pois, sillä se tarkoittaisi laturin yms purkamista. Noin ollen hyvä työjärjestys olisi:
- turbiinin pultit
- termatin putki
- laturi
Minä en siis päässyt laittamaan turbiini pultteja ennen kuin kone oli paikoillaan, ja silloin ei enää pääse (helposti) laittamaan termarin putkea. Ylläolevassa kuvassa näkyy myös 30 millinen kierretappi, joka pitää turbiinin kohdillaan, kunnes pultit (6 kpl) saadaan paikoilleen. Toinen vinkki ihan kaikille auton ropaajille, älkääs vain nitkutelko tuota termarin putkea, se alkaa vuotamaan sieltä termarin päästä. Siellä on rauta/o-rengas/rautaliitos. Ehkäpä se kannattaisi katkaista tuosta kuvan kohdalta ja tehdä joustava liitos.
Tässä(kään) remontissa ei selvitty ilman uhrauksia. No ilmastoinnin jäähdytin tai lauhdutin tai jokin menetettiin. Aivan jo aluksi se alumiininen liitos petti irroituksen yhteydessä. Jäähdyttimen kiinnitysniitit olivat toiselta puolelta hapettuneet poikki

Ahtimen painepuolen letkujen kanssa oli vähän säätämistä. Näyttäisi siltä, että vaikka pyöräytin kompurapesää niin silti painekello tuli niin lähelle tulipeltiä, että varmaankin kolahtaa taas, no ei voi mitään. Lisämausteena soppaan oli, ettei alkuperäiset paineputket (tietenkään) meinanneet sopia paikaansa. -> Ahtimen vaihdon yhteydessä kannattaa tarkkaan katsoa, jotta ahtimen lähdöt tulevat alkuperäiseen kohtaan. Saahan niitä toki pyöräyteltyä koneen ollassa paikallaan mutta se on 10 X vaikeampaa.
Sitten yö jo laskeutuikin taas.
Sellainen vinkki vielä, ennen purkamista ja muutenkin kannattaa kuvata autoa koko ajan, ei ollut kerta eikä toinenkaan kun tulin koneen ääreen ihmettelemään mihin jokin tukirauta kuuluu tai piuhojen vetoreitti menee. Pieni virhe jossain päävirtakaapelissa ja seurauksena eristeen rikkoutuminen ja fataali oikosulku. Onneksi kuva-arkistosta löytyi kuin löytyikin aina apu.
Melkoinen savotta noiden putkien ja piuhojen kanssa. Toista se oli ennen
. Kuplassa ei ollut kuin yksi virtapiuha ja kaasuvaijeri. Niitä ei kovin helposti sekoittanut
. Saabismi aikaan joutui jo maalarinteipillä kirjotteleen johtojen päihin mihin kuuluu. Nykyään noissa näyttää olevan niin putkea ja letkua että mahtaako rulla maalarinteippiä piisata. Onneksi on noi taltiointivälineetkin parantuneet. Hyvä kuva kertoo paljon.
Olen monesti miettinyt että kuinka iso vaiva olis suunnittelupöydällä miettiä nuo johtojen vedot. Kai niitä nyt mietitäänkin, mutta kun aina vedetään lyhintä reittiä. Varmaan säästösyistä. Se vaan olis siistimmän näköistä kun johdot kulkisi yhdessä nipussa ja putket siististi rinnakkain. Ehkei siihen päästä ennekuin hyppysähkö keksitään. Koneet on kyllä nykyään siistin näköisiä, mutta kun sen muovikulissin ottaa siitä päältä pois niin sama härdelli sieltä alta löytyy.
Aika hyvin muuten tuo sinun remontti on menny jos ei sen enempää ole ruuveja jääny yli
.


Olen monesti miettinyt että kuinka iso vaiva olis suunnittelupöydällä miettiä nuo johtojen vedot. Kai niitä nyt mietitäänkin, mutta kun aina vedetään lyhintä reittiä. Varmaan säästösyistä. Se vaan olis siistimmän näköistä kun johdot kulkisi yhdessä nipussa ja putket siististi rinnakkain. Ehkei siihen päästä ennekuin hyppysähkö keksitään. Koneet on kyllä nykyään siistin näköisiä, mutta kun sen muovikulissin ottaa siitä päältä pois niin sama härdelli sieltä alta löytyy.
Aika hyvin muuten tuo sinun remontti on menny jos ei sen enempää ole ruuveja jääny yli

.
Onneksi monessa vehkeessä on isto liitinkammat esim. moottorin ja korin välillä, joten niitä ei tarvi yks kerrallaan nyppiä irti.
Samoin ainakin länsiautoissa on liittimet yleensä sen verta erilaiset/erinpäin että tosi harvoin on edes mahdollisuutta kytkeä mitään ristiin.
Vaijerit on vähentyneet raakasti nykyään, kohta menee varmaan lämmityslaitteen lämpökin johtoa pitkin..
Samoin ainakin länsiautoissa on liittimet yleensä sen verta erilaiset/erinpäin että tosi harvoin on edes mahdollisuutta kytkeä mitään ristiin.
Vaijerit on vähentyneet raakasti nykyään, kohta menee varmaan lämmityslaitteen lämpökin johtoa pitkin..

Niin täälläkin, vähän kestää vieläjukis kirjoitti:Koeajon tuloksia odotetaan ainakin tässä osoitteessa SUURELLA mielenkiinnolla...![]()


Olen tuota Viton sähköjärjestelmää ennenkin ihmetellyt, ei se oikeastaan vaikea ole kytkeä takaisin, on sellaisia kuuden johdon liittimiä ja ei ne sekaisin sovi. Värikoodeista voi aina päätellä loput. Nuo liittimet on sitten kerätty siihen pissapojansäiliön viereen nippuun ja vedetty muovipussi päälle. Yksinkertaista ja halpaa, mutta mielestäni melkoinen viritys.Jarno.v kirjoitti:Onneksi monessa vehkeessä on isto liitinkammat esim. moottorin ja korin välillä,
Toinen johtokeskus on jäähdyttimessä kiinni.
Kyllä se päivä on lyhyt kun puolet kuluu sateen loppumisen odotteluun
Sentään saatiin cooler paikoilleen. Nyt tajusin miten siellä on yllinkyllin tilaa, tuohon syylärin ja puskurin väliin mahtuu vaikka Raatikaisen järein malli metrin leveänä. Täytyykin laittaa suunitelmiin sellainen muutos.
Mikäli joku ajattelee, jotta vaihdampa tuosta alapallot, niin ehkä kuitenkin kannattaa varata sitä aikaa, tai sitten miettiä se tekniikka paremmin. Yleensä on rälläkän näyttäminen riittänyt mutta nytpä piti porata niitit läpi ennen kuin ne edes hievahtivat. Uuden pallon paikalleen laittokin oli semmoista nysväystä että oksat pois.
dealerille (tai kuka nyt tietääkin) kysymys: Kun pultissa on lukkomutteri, pultti ja prikka, tuleeko prikka mutterin vai pultin puolelle ja miksi se tulee juuri sille puolelle ? Minä nyt laitoin siten, että pultti tuli alhaalta ylös, prikka jäi sinne pultin kanssa alas, jotta pultin pää ei nouse liian ylös. Niin uskomatonta kuin se onkin niin noinkin isossa autossa on siinä kohtaa ahdasta.
Niin, tuossa pätkivän troikan valossa kiristin vetarit paikkaansa, olisi akkukaapelia ja nesteitä vaille valmis tämä remppa. Tietysti homma jatkuu sitten kun vähän ajeltu, eli vetonivelet vaihdetaan sitten kun auto saadaan 'jaloilleen'.

Sentään saatiin cooler paikoilleen. Nyt tajusin miten siellä on yllinkyllin tilaa, tuohon syylärin ja puskurin väliin mahtuu vaikka Raatikaisen järein malli metrin leveänä. Täytyykin laittaa suunitelmiin sellainen muutos.
Mikäli joku ajattelee, jotta vaihdampa tuosta alapallot, niin ehkä kuitenkin kannattaa varata sitä aikaa, tai sitten miettiä se tekniikka paremmin. Yleensä on rälläkän näyttäminen riittänyt mutta nytpä piti porata niitit läpi ennen kuin ne edes hievahtivat. Uuden pallon paikalleen laittokin oli semmoista nysväystä että oksat pois.
dealerille (tai kuka nyt tietääkin) kysymys: Kun pultissa on lukkomutteri, pultti ja prikka, tuleeko prikka mutterin vai pultin puolelle ja miksi se tulee juuri sille puolelle ? Minä nyt laitoin siten, että pultti tuli alhaalta ylös, prikka jäi sinne pultin kanssa alas, jotta pultin pää ei nouse liian ylös. Niin uskomatonta kuin se onkin niin noinkin isossa autossa on siinä kohtaa ahdasta.
Niin, tuossa pätkivän troikan valossa kiristin vetarit paikkaansa, olisi akkukaapelia ja nesteitä vaille valmis tämä remppa. Tietysti homma jatkuu sitten kun vähän ajeltu, eli vetonivelet vaihdetaan sitten kun auto saadaan 'jaloilleen'.



Tuolla edellä oli yksi pultti kateissa, sekin lopulta löytyi pelkääjän puolelta lattialta.
Tässä yhteydessä haluan kiittää useita eri ihmisiä, jotka ovat olleet tukena ja turvana tätä projektia läpi viedessä. Lähes kaksi kuukautta tässä vierähti, jona aikana sekä liikennevakuuts, että dieselvero juoksivat kilpaa kanssani. Kansalaisen tyhmyydestä hyötyy lähinnä valtio.
Muutamille avainhenkilöille lähtee konjamiini pullo tänään tai viimeistään maanantaina postissa, dealerille ei lähde kun hän ei käytä, osoitettakaan ole tiedossa (pistä YV:llä) mutta sinne voisi lähteä jotain muuta terveellistä (karhunvattumehua

HVM:lle erityiskiitos eräästä erittäin kannustavasta kommentista, niitä harvoin saa

Nyt on sisäänajo käynnissä, joten auto tuntuu olevan aika vakio, semmonen mukava ajettava.
jooh, emäntä lähtee huomenna ajeleen mersulla ja mä lupasin laittaa golfin laturin kuntoon. Pitäisköhän vetää semmoset lärvit, ettei kykene kun alkaa olemaan tuo auton remppakiintiö täynnä tältä erääMauri H. kirjoitti:Loistojuttu, ei tarvii taas vähään aikaan kärvistellä Golffin ratissa

Golffissa on tosiaan ollut semmonen pikkuvika, se esiintyi ekan kerran silloin neljän aikaan aamulla kun lähdin viemään laatikkoa Siekkiselle. Ne valot vilkkuvat noin sekunnin syklillä, siis kaikki valot. No lähdin silti ja tein toisenkin reissun, hyvin se on jaksanut, mutta kyllä se kohta leviää sekin auto.Pelko ollut persiissä, jos golffi hajoaa niin sitten ollaan täällä maaseudulla todella loukussa.
Kiitokset menevät tietysti Maurillekin puhelintuesta ja Sinähän tämän kaiken auton hajottamiseen ryhtymiseen yllytit alunperin, kun kirjoitit topicia dieselin virittämisestä


