Ravistaa maantienopeuksilla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
väyrynen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 19.02.2005 18:52
Paikkakunta: Oulu

Ravistaa maantienopeuksilla

Viesti Kirjoittaja väyrynen »

Renkaat/vanteet tarkistettu. Tärinä alkaa n. 80 nopeudesta ja tuntuu ratissa voimakkaasti ja koko autossakin heikommin. Autoon juuri vaihdettu uudet jarrulevyt ja -palat. Auto E 200cdi -99.
Mistä alkaisin etsiä vikaa?
Harrastelija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

Vannenauha poikki.
w 124 200 D -89
w 124 300 D aut. -90
Hyviä autoja nää vanhat nokinuijat.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ei ole kuin polkupyörässä ja mopossa vanne nauhaa :lol: :lol: :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mikko K. kirjoitti:Ei ole kuin polkupyörässä ja mopossa vanne nauhaa :lol: :lol: :lol:
Jospa siinä onkin jakuaarin pinnavanteet? :idea: :D
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Sehän kuulostaa hyvälle :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

väyrynen kirjoitti:Renkaat/vanteet tarkistettu. Tärinä alkaa n. 80 nopeudesta ja tuntuu ratissa voimakkaasti ja koko autossakin heikommin. Autoon juuri vaihdettu uudet jarrulevyt ja -palat. Auto E 200cdi -99.
Mistä alkaisin etsiä vikaa?
Ravistiko ennen jarrulevyjen vaihtoa?
Alumiinivanteet? Eihän vaan ole pyssyllä vedetty momenttiin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Palat ja levyt vaihdettu, mutta napaa ei ole puhdistettu ennen uusien levyjen asennusta.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Missä kunnossa iskarit? veikkaisin jumputuksen syyksi öljyt pihalleen päästänyttä takaiskaria.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ravistaa maantienopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Soininen »

väyrynen kirjoitti:Renkaat/vanteet tarkistettu. Tärinä alkaa n. 80 nopeudesta ja tuntuu ratissa voimakkaasti ja koko autossakin heikommin. Autoon juuri vaihdettu uudet jarrulevyt ja -palat. Auto E 200cdi -99.
Mistä alkaisin etsiä vikaa?
Jos vanteissa on keskitysrenkaat ja yhdestä vanteesta se puuttuu, aiheuttaa pahimmillaan valtavan vapinan. Pitemmällä aikavälillä vanteiden pultinreikien venymisen.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Harrastelija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

Mikko K. ostais joskus oikeat renkaat halpojen pinnotettujen sijaan niin tietäis mistä puhutaan. Kaikenlaisille amatööreille annetaan uusia foorumilaisia hämääviä titteleitä. Joku voi joskus luulla että sä joskus jopa tiedät jotain, turbospecialisti. Tän foorumin heikkopuoli on selvästi se että jotkut ovat niin itteensä täynnä etteivät edes itse sitä tajua.
w 124 200 D -89
w 124 300 D aut. -90
Hyviä autoja nää vanhat nokinuijat.
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Harrastelija kirjoitti:Mikko K. ostais joskus oikeat renkaat halpojen pinnotettujen sijaan niin tietäis mistä puhutaan. Kaikenlaisille amatööreille annetaan uusia foorumilaisia hämääviä titteleitä. Joku voi joskus luulla että sä joskus jopa tiedät jotain, turbospecialisti. Tän foorumin heikkopuoli on selvästi se että jotkut ovat niin itteensä täynnä etteivät edes itse sitä tajua.
...hoh hoijaa, taasko se alkaa tämän "haisevan heinäkasan" pöyhintä :?: :?:
Viimeksi muokannut Ilpo L, Ke 21.09.2005 08:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PLAY LOUD

V12
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Harrastelija kirjoitti:Mikko K. ostais joskus oikeat renkaat halpojen pinnotettujen sijaan niin tietäis mistä puhutaan. Kaikenlaisille amatööreille annetaan uusia foorumilaisia hämääviä titteleitä. Joku voi joskus luulla että sä joskus jopa tiedät jotain, turbospecialisti. Tän foorumin heikkopuoli on selvästi se että jotkut ovat niin itteensä täynnä etteivät edes itse sitä tajua.
Jep, kyllä osa meistä on sitten fiksuja...ei kiesus
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Jos on heti jarrulevyjen vaihdon jälkeen tullut ravistus, niin todennäköisesti levyjen ja napojen tai vanteen kiinnityspinnan väliin jäänyt jotain likaa, ja siksi ravistaa..
Passat Variant 1.9TDI 2001
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

kannattaa tosiaan tarkistaa, että kaikki soviterenkaat on vanteissa paikallaan
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

ilipo kirjoitti:
Harrastelija kirjoitti:Mikko K. ostais joskus oikeat renkaat halpojen pinnotettujen sijaan niin tietäis mistä puhutaan. Kaikenlaisille amatööreille annetaan uusia foorumilaisia hämääviä titteleitä. Joku voi joskus luulla että sä joskus jopa tiedät jotain, turbospecialisti. Tän foorumin heikkopuoli on selvästi se että jotkut ovat niin itteensä täynnä etteivät edes itse sitä tajua.
...hoh hoijaa, taasko se alkaa tämän haisevan heinäkasan pöyhintä :?: :?:
Ei oo ehkä ihan tarpeellinen kommentti, mutta tulee väkisin mieleen se kolumbuksen mainos ku äijä sohhii tikulla kusiaispessee :lol:

Ja jos joku meinaa, että mikon turbospesialisti titteli ei ole ansaittu niin kannattaa lukea jotain vanhempia topicceja tältä foorumilta :idea:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

"Asiantuntijaspesialisteille tiedoksi"

Kyllä niissä renkaissa on "vannenauha" eli se osa renkaasta joka on vannetta vastan - kutsutaan muistaakseni "kaapeliksi". Olen ollut ominkäsin tekemässä niitä kotimaisella rengastehtaalla. Tehdään ohuesta metallilangasta ja on siellä kumin sisässä.
Sekundarenkaista tämä kaapeli katkaistaan jotta rengas olisi käyttökelvoton.
Toissa vuonna jobbarit sai käsiinsä näitä katkottuja renkaita, fiksasivat katkon näkymättömiin ja möivät halvalla eteenpäin. Renkaita ei vaan sitten tahtonut saada vanteelle tai sitten oliva vemppanentaleja.
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

10jykä kirjoitti:"Asiantuntijaspesialisteille tiedoksi"

Kyllä niissä renkaissa on "vannenauha" eli se osa renkaasta joka on vannetta vastan - kutsutaan muistaakseni "kaapeliksi". Olen ollut ominkäsin tekemässä niitä kotimaisella rengastehtaalla. Tehdään ohuesta metallilangasta ja on siellä kumin sisässä.
Sekundarenkaista tämä kaapeli katkaistaan jotta rengas olisi käyttökelvoton.
Toissa vuonna jobbarit sai käsiinsä näitä katkottuja renkaita, fiksasivat katkon näkymättömiin ja möivät halvalla eteenpäin. Renkaita ei vaan sitten tahtonut saada vanteelle tai sitten oliva vemppanentaleja.
Lienekkö enää tarpeellista puuttua asiaan. Vannenauha on pinnavanteiden pinnankiristysmutterin päällä ettei ne mutterit rikkoisi sisärengasta. Auton renkaassa oleva reunus on viralliseltanimeltään jalkaosa, nojaa vanteen reunaan. Rengastehtaalla puhutaan kaapelista.(punottu teräskudos)
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Uusikin jarrulevy voi olla valmiiksi kiero, kerran on tullut vastaan sellainen tapaus. Vaikka miten putsailin pyörännapaa ja vedin jarrulevyn pyöränpulteilla kiinni ja kokeilin pyörittää niin aina vaan heitti. Kokeilin toista uutta levyä, se pyöri suoraan.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Muutama päivä lukematta ja voi V...u . Kaveri se juttelee mopon vanne nauhoista ja rupee aika miestä opettamaan :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Soviterenkaista:
Meiltä puuttui yhdestä vanteesta soviterengas autoa ostettaessa.
Ja sen kyllä huomasi :D

Eli samaa mieltä kuin aiemmat, asia kannattaa tarkistaa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Mikko K. kirjoitti:Muutama päivä lukematta ja voi V...u . Kaveri se juttelee mopon vanne nauhoista ja rupee aika miestä opettamaan :roll:
Tämä foorumi on käsittääkseni keskustelulinkki Mesen omistajille ja vähän muillekkin. Ei suinkaan "herne nenään foorumi". Aikamies voi kaiketi kertoa jatkossakin Hyvät vinkit ja kokemukset. Osan-nimitys / nimeämis virheitä sattuu aina. :shock: :oops: :oops:
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Jokaisessa meissä näyttää asuvan "pieni opettaja".
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

10jykä kirjoitti:Jokaisessa meissä näyttää asuvan "pieni opettaja".
Joku oikaisee jos toinen on väärässä. Ei kenenkään tarvitse hernettä nokkaan vetäistä. Se opettaminen ja hyvät vinkit lienee foorumin tarkitus + keskustelu yleensä, olet varmaankin samaamieltä? Palataan asiaan.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
Mika.U
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: To 15.07.2004 08:07
Paikkakunta: Riihimäki / Pitsku

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

eli mihin ratkasuun tässä ollaan nyt päädytty? Itellä on alkanu Cee vatkaamaan noin 100 nopeudessa. tähän asti tehtyä.

- tsekattu levyt -> suorat
- renkaat/vanteet tasapainotettu
- renkaitten paikkaa vaihdettu, edestä taakse -> ei apua
-soviterenkaat paikoillaan.

Voisko olla että alapallot alkaa olemaan tiensä päässä? ovatten alkuperäset
Kilsoja takana 240 tkm

Muuten mukava auto ajella mutta tosiaan alkaa meneen pirtelöt sekasin kasseissa :)
C 202 250TDT Elegance
-Diesel inside-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sehän on tarttuva tauti tuo herne nenässä. :shock:

Mika U; jos ratti "vatkaa" ja kaikki pyörivä keulassa on kunnossa ja suoraa, kannattaa tosiaan tutkituttaa ne etupään nivelet.
Noilla kilometreillä alkuperäiset alapallot pitäisi oikeastaan olla jo muljahtaneet ulos kuopistaan. :?
wiimax.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mika.U kirjoitti:eli mihin ratkasuun tässä ollaan nyt päädytty? Itellä on alkanu Cee vatkaamaan noin 100 nopeudessa. tähän asti tehtyä.

- tsekattu levyt -> suorat
- renkaat/vanteet tasapainotettu
- renkaitten paikkaa vaihdettu, edestä taakse -> ei apua
-soviterenkaat paikoillaan.

Voisko olla että alapallot alkaa olemaan tiensä päässä? ovatten alkuperäset
Kilsoja takana 240 tkm
Mulla oli Crownissa, siis Toyota Crownissa (hiton painava auto muuten, mutta olikin sitten Auto) semmoinen juttu parikin kertaa, että yhden pyörän jarru hirtti niin, että saman akselin toiselle renkaalle tietty tuli se "pysäytyskuorma" jarrutettaessa.

Se rengas mikä joutui sitten sen koko kuorman kantamaan pysäytettäessä, tietenkin vaurioitui, mutta ei niin että sen olisi huomannut.
Vasta kun nosti auton pukille ja pyöritti pyörää vapaalla ja siten että käsi seurasi kulutuspintaa, huomasi selvän kohouman pinnassa.

Ylikuormitus siis yhdelle renkaalle aiheuttaa sen, että tulee gummiin kupru ja se gummi ei enää pyöreä sen jälkeen ole.

En tiedä onko sinun tapauksessasi kyse samanlaisesta ilmiöstä, mutta jos et itsekään tiedä, niin eliminoipa tämä ainakin ensin pois.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

No ittellä on vastaavia kokemuksia monia...
- renkaat ja vanteet tarkistetu ja painoitettu yms.
>>>>sit kumminkin kun menin siitä huolimatta rengasliikkeeseen vielä kerran ja sanoin........

TARKISTAKAA: siis oikein ihan silmällä katsoen :evil:

- RENKAIDEN PINTAHEITTO
- RENKAIDEN / VANTEIDEN SIVUTTAIS HEITTO

yleensä syy löytyi.

Joskus anoa vaihtoehto etupään kanssa on allepäin tasapainoitus.
Onpahan ollu uudet Continentaalikki alla joita ei painoon saatu...>>>>>...toinen sarja alle ja ok.

Eli vaihtoehtoja on :lol: :lol:
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Lucky-Dog kirjoitti:No ittellä on vastaavia kokemuksia monia...
- renkaat ja vanteet tarkistetu ja painoitettu yms.
>>>>sit kumminkin kun menin siitä huolimatta rengasliikkeeseen vielä kerran ja sanoin........

TARKISTAKAA: siis oikein ihan silmällä katsoen :evil:

- RENKAIDEN PINTAHEITTO
- RENKAIDEN / VANTEIDEN SIVUTTAIS HEITTO

yleensä syy löytyi.
Noista on pakko löytyä jos ei ole mekaanista vikaa.Itsellä oli soviterengas jäänyt rengasliikkeen hyllylle.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
väyrynen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 19.02.2005 18:52
Paikkakunta: Oulu

Tosi on!

Viesti Kirjoittaja väyrynen »

Hyvä, kiitos vinkistä Lucky-Dog! Kävin kerran vielä "kunnon rengasliikkeessä" joka oli muuten Rengaspörssi Oulussa ja loppu tärinät! Älä siis luota mhin tahansa rengasliikkeeseen...
Vastaa Viestiin