Mulla on MB 300E 4matic -91. Toimii muuten niinkuin pitääkin, mutta hiljaisessa vauhdissa jyrkkää ympyrää ajettaessa takaperä "nurisee". Ja kun käyttää vaihdetta vähän pakilla niin "nurina" loppuu ja voi jatkaa ympyrän ajamista äänettömästi, mutta seuraavassa mutkassa taas menee "kulmikkaasti". Öljyt on vaihdettu Vehossa (universal-hypoidgetribeöl. SAE 85W90) eikä auttanut. ABS-anturit olen puhdistanut, ja yhdistettäessä testipistokkeen 1ja5 navat valo vilkahtaa vain kerran(ei vikaa). Ja jos laittaa konehuoneessa olevan hanan test asentoon niin menee hienosti, mutta silloihan ei lukko eikä 4veto ole käytössä. Osaiskohan tällä palstalla joku viisas kertoa mistä vaiva vois johtua?
Viimeksi muokannut jarika, Ma 26.09.2005 12:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin, mihin yksikköön tuo öljy vaihdettiin? Suosittelen ihan selkeästi aloittamaan siitä, että joka voimansiirron osaan vaihdetaan öljyt, siis niin että myös etuperässä ja jakovaihteistossa on uudet liemet. Herra tietää, miten harvakseltaan niitäkään näissä vaihdetaan -- takavetopyörästön voi joku vielä joskus muistaakin.
[quote="Aku P"]Niin, mihin yksikköön tuo öljy vaihdettiin? Suosittelen ihan selkeästi aloittamaan siitä, että joka voimansiirron osaan vaihdetaan öljyt, siis niin että myös etuperässä ja jakovaihteistossa on uudet liemet. Herra tietää, miten harvakseltaan niitäkään näissä vaihdetaan -- takavetopyörästön voi joku vielä joskus muistaakin.[/quote
Niin takaperästä on kysymys. jakovaihteistoon vaihdettiin öljyt ATF 220 muutama kuukausi sitten kun sinne vaihdettiin kaikki tiivisteetkin.
Aku P kirjoitti:Oolrait. Etuperän voisi tietysti joskus senkin katsoa. Mutta ymmärrettiinkö nyt oikein, että jurskutus kuuluu nimenomaan takaa?
Nimen omaan takaperästä kuuluu vähän samanlainen jurina jyrkissä käännöksissä kuin jos lukkoperässä olisi tavalliset öljyt.
Ettei siellä olisi niinkin tavallinen vika kuin vetonivel menossa? Laakerivikaa (pyöränlaakeri) sopisi sitten myös epäillä.
no ei voi olla kun menee muuten virheettömästi ja kun laittaa konehuoneesta hydraulihanan kiiinni niin voi ajaa vaikka kuinka paljon ympyrää, eikä mitään ääniä kuulu.
Onko tuossa 4-maticissa millainen äly tuon lukon ohjaukselle? Tunnistaako se ratin asentoa tms? Mitenkä se nyt oli tuon ASD-perän öljymerkin laita. Sitä taidettiin pohtia jo aiemmin tuolla huutavien perien luona.
kimlahti kirjoitti:Onko tuossa 4-maticissa millainen äly tuon lukon ohjaukselle? Tunnistaako se ratin asentoa tms? Mitenkä se nyt oli tuon ASD-perän öljymerkin laita. Sitä taidettiin pohtia jo aiemmin tuolla huutavien perien luona.
Jep. 4maticissa on myös kääntökulman anturi, jos kääntökulma + pyörien nopeustiedot + kaasupolkimen asento etc. eivät täsmää tilanteeseen, jonka sähköaivo tietää olevan pitävän pinnan tilanne, neliveto kytkeytyy.
Tuon ASD-toiminnonhan saa samalla kertaa 4maticissa pois, kun kytkee "nelivetohanan" off-asentoon. Tällöin perään jää vaan 30% kitkalukko, nestepaine en mahdollisuus otetaan pois. Miten musta tuntuu, että siellä se ASD jurmuttaisi vähän, että tavallaan perän lukko kytkeytyisi jostain syystä hiukan vaikka mitään syytä asiaan ei olisi. TÄmä taas voisi viitata esim. vuotavaan venttiiliin jossain kohdassa.
Se taas, miksi ASD toimiessaan jurnuttaa, viittaisi johonkin muuhun oireeseen vielä, ei sunkaan sen äännellä kuulu vaikka ajaisi koko päivän ratti linkussa.
kimlahti kirjoitti:Onko tuossa 4-maticissa millainen äly tuon lukon ohjaukselle? Tunnistaako se ratin asentoa tms? Mitenkä se nyt oli tuon ASD-perän öljymerkin laita. Sitä taidettiin pohtia jo aiemmin tuolla huutavien perien luona.
Jep. 4maticissa on myös kääntökulman anturi, jos kääntökulma + pyörien nopeustiedot + kaasupolkimen asento etc. eivät täsmää tilanteeseen, jonka sähköaivo tietää olevan pitävän pinnan tilanne, neliveto kytkeytyy.
Tuon ASD-toiminnonhan saa samalla kertaa 4maticissa pois, kun kytkee "nelivetohanan" off-asentoon. Tällöin perään jää vaan 30% kitkalukko, nestepaine en mahdollisuus otetaan pois. Miten musta tuntuu, että siellä se ASD jurmuttaisi vähän, että tavallaan perän lukko kytkeytyisi jostain syystä hiukan vaikka mitään syytä asiaan ei olisi. TÄmä taas voisi viitata esim. vuotavaan venttiiliin jossain kohdassa.
Se taas, miksi ASD toimiessaan jurnuttaa, viittaisi johonkin muuhun oireeseen vielä, ei sunkaan sen äännellä kuulu vaikka ajaisi koko päivän ratti linkussa.
Tässä ei varmaan neliveto kytkeydy ympyrää ajettaessa kun kolmiovalo ei syty. Varmaankin se lukko kytkeytyy jostain syystä vähän, ainakin siltä se tuntuu. Mutta jos joku venttiili vuotaisi niin miksi se auttaa kun käyttää vaihdevalitsimen hetkeksi pakilla ja jatkaa samaa ympyrää niin ei pauku perä ennen kuin seuraavassa kurvissa jos on välillä ajanut vähän matkaa suoraan
Voikohan sen nelivetohanan pitää jatkuvasti off-asennossa ainakin kesällä kun nelivetoa ei tarvii, vai rasittaakohan se jotain paikkaa liikaa
"Tässä ei varmaan neliveto kytkeydy ympyrää ajettaessa kun kolmiovalo ei syty"
Tuota noin, liikkeelle lähdettäessä käsittääkseni on aina neliveto päällä (ja kytkeytyy pois kun tietty nopeus on saavutettu) vaikka kolmiovalo ei pala...
Kokeileppa polkasta vähän jarrua vasurilla samalla kun oikea painaa kaasua ja kuuntele auttaako se (silloin neliveto kytkeytyy pois...).
dry kirjoitti:"Tässä ei varmaan neliveto kytkeydy ympyrää ajettaessa kun kolmiovalo ei syty"
Tuota noin, liikkeelle lähdettäessä käsittääkseni on aina neliveto päällä (ja kytkeytyy pois kun tietty nopeus on saavutettu) vaikka kolmiovalo ei pala...
Kokeileppa polkasta vähän jarrua vasurilla samalla kun oikea painaa kaasua ja kuuntele auttaako se (silloin neliveto kytkeytyy pois...).
Juu ei auta jarrun painaminen kokeiltu on. Ainoa mikä auttaa ,kun käyttää vaihteenvalitsinta vaikka vaan hetkeksi pakille niin murinat loppuu mutta se on aika epäkätevä tapa laittaa joka jyrkässä mutkassa hetkeksi pakki päälle.
Ymmärrykseni ASD:stä on se että se tekee 100%:n lukon tarvittaessa perään. Olenko ihan pihalla? Tällöin kompuutterin pitäisi nopeustiedon ja ratin asennon perusteella osata löysätä tota lukkoa kurveissa. Entä jos jompikumpi tieto puuttuu tai on väärä?
kimlahti kirjoitti:Ymmärrykseni ASD:stä on se että se tekee 100%:n lukon tarvittaessa perään. Olenko ihan pihalla? Tällöin kompuutterin pitäisi nopeustiedon ja ratin asennon perusteella osata löysätä tota lukkoa kurveissa. Entä jos jompikumpi tieto puuttuu tai on väärä?
Vaan kun jos ASD kytkeytyy "tarkoituksella" päälle, vaikka virheellisenkin tiedon perusteella, sen toiminnan merkkivalon arvaisi syttyvän. Tässä ei kai syttynyt.
Neliveto todella on päällä aina liikkeelle lähtiessä, kuten joku jo totesi.
Mites, kun ajaa "juristavaa" mutkaa, niin eikö se jurina lakkaa missään vaiheessa? Nelivetohan ei ole lähdössä kovin kauaa päällä eikä senkään pitäisi juristella. Edelleen tulee mieleen, että perässä tai perän tuennoissa - sen enempää ASD-perää tuntematta - on jotain irti tai löysällä ja mutkassa sitten osa kulkeutuu väärään asentoon. Pakittaminen ottaa taas "löysät pois". Joku räjäytyskuvaihminen apuun.
kimlahti kirjoitti:Ymmärrykseni ASD:stä on se että se tekee 100%:n lukon tarvittaessa perään. Olenko ihan pihalla? Tällöin kompuutterin pitäisi nopeustiedon ja ratin asennon perusteella osata löysätä tota lukkoa kurveissa. Entä jos jompikumpi tieto puuttuu tai on väärä?
Vaan kun jos ASD kytkeytyy "tarkoituksella" päälle, vaikka virheellisenkin tiedon perusteella, sen toiminnan merkkivalon arvaisi syttyvän. Tässä ei kai syttynyt.
Neliveto todella on päällä aina liikkeelle lähtiessä, kuten joku jo totesi.
Mites, kun ajaa "juristavaa" mutkaa, niin eikö se jurina lakkaa missään vaiheessa? Nelivetohan ei ole lähdössä kovin kauaa päällä eikä senkään pitäisi juristella. Edelleen tulee mieleen, että perässä tai perän tuennoissa - sen enempää ASD-perää tuntematta - on jotain irti tai löysällä ja mutkassa sitten osa kulkeutuu väärään asentoon. Pakittaminen ottaa taas "löysät pois". Joku räjäytyskuvaihminen apuun.
Kyllähän se lakkaakin jos ajaa pari kolme kierrosta ympyrää, mutta taas kun ajaa vaikka 5metriä suoraan ja kääntyy niin taas "jurskuttaa" ja oireet on samat kumpaankin suuntaan käännettäessä
WISsissä annettiin vihje että tarkistaa etupyörän laakeri. Muuta en siitä ymmärtänytkään mutta tulisi mieleen että jos laakeri on väljä niin sen abs anturin lukema saattaa heittää.
Miten se toimii kun annat sen hanan olla normaaliasennossa ja nypit sulakkeet pois asd/4maticilta. Tällöin hydrauliikkapaine pitäisi mennä venttiilille, mutta elektroniikka ei ohjaisi sitä auki. Jos tuolloin jurisee niin venttiili ymmärtääkseni vuotaisi. Jos ei jurise niin silloin vika on sähköpuolella.
Ja koska taka-akselilla ei ole kuin yksi nopeusanturi järjestelmä pitänee oletuksena paineet päällä ja rattia käännettäessä sitä hellittää. Ratin asentotunnistin lienee vain hall anturi ja ratin matkassa pyörii ympyrässä magneetteja niin herää kysymys että miten toi kalibroidaan keskelle?